Τελικά δυσφημεί την Αθήνα η νέα ταινία του Ματ Ντέιμον; | 0 bovary.gr
Τελικά δυσφημεί την Αθήνα η νέα ταινία του Ματ Ντέιμον; | 0 bovary.gr
09|09|2016 16:45
SHARE
ΜΑΤ ΝΤΕΪΜΟΝ

Τελικά δυσφημεί την Αθήνα η νέα ταινία του Ματ Ντέιμον;


Ο Τζέισον Μπορν, ο πιο αντισυμβατικός ήρωας ταινιών δράσης που έβγαλε ποτέ το Χόλυγουντ, επιστρέφει εννιά χρόνια μετά   και δυσαρεστεί  πολλούς από τους Έλληνες φαν του. Ο Ματ Ντέιμον έχει πια γκριζάρει  και ωριμάσει, ο Πολ Γκρίνγκρας  με την κουνημένη του κάμερα αποτυπώνει σκηνές που  ανεβάζουν την αδρεναλίνη,  όμως το σενάριο μπάζει νερά αυτή τη φορά.

Εντάξει, ο Μπορν πάντα μας γοητεύει,  γιατί  και αντισυστημικός είναι και έχει περάσει τα πάνδεινα,  καθότι τον πότιζαν ναρκωτικά για να εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους, αλλά εκείνος το κατάλαβε. Kαι  άρχισε να δρα μόνος του.  Και ανακαλύπτει πολλά. Τι ανακαλύπτει; Μάλλον το αυτονόητο,  ότι  δηλαδή κάτι σάπιο υπάρχει στο « βασίλειο της Δανιμαρκίας».

Ο Ματ Ντέιμον , που ανήκει στη παρέα του Τζορτζ Κλούνεϊ, δεν φοβάται «να την πει»  στο αμερικανικό σύστημα , αλλά και η ίδια η ταινία ασκεί κριτική και μάλιστα άγρια  στα όσα  διαδραματίζονται πίσω από την κουρτίνα.

Μέχρι εδώ όλα καλά, αλλά να που η τελευταία ταινία λαμβάνει χώρα στην  Αθήνα. Όχι, όμως στην Αθήνα που δείχνουν οι  τουριστικές κάρτες, με τα ηλιοβασιλέματα, την Ακρόπολη και τους χαμογελαστούς εστιάτορες. Στην άλλη Αθήνα, σε αυτή που έχουμε ζήσει όλοι. Aλλά όχι ακριβώς όπως την παρουσιάζει ο Μπορν.  Κι εδώ αρχίζουν τα προβλήματα.

 

 

 Η ταινία  αναφέρεται στα επεισόδια που έλαβαν χώρα  το 2011 ως ένδειξη αντίδρασης στα μνημόνια  Τη  συγκεκριμένη περίοδο και πορείες έγιναν, και ταραχές, δακρυγόνα έπεσαν  και οι διαδηλωτές- ως επί το πλείστον απλοί πολίτες- έτρεχαν πανικόβλητοι στους δρόμους γύρω από τη Βουλή.  Οι σκηνές  της ταινίας  παρουσιάζουν την πρωτεύουσα ως ένα πεδίο μάχης ανάμεσα στις δυνάμεις καταστολής και στους αγανακτισμένους πολίτες που  διαδηλώνουν κατά της κυβέρνησης,  θυμίζοντας περισσότερο τα επεισόδια του  Δεκεμβρίου του 2008.  

Στη συνέχεια όμως,   οι συγκρούσεις επεκτείνονται  πέραν του κέντρου,  σε συνοικίες  με ακροβολισμένους πολίτες σε ταράτσες να πετούν μολότοφ και την  κυβέρνηση  να καθιστά την πρωτεύουσα σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.  Αυτά  δεν έγιναν ποτέ, τουλάχιστον μέχρι σήμερα.  

Αίσθηση έχει προκαλέσει και η πρώτη σκηνή  που διαδραματίζεται στον Τσαμαντά. Οι υπότιτλοι μας πληροφορούν ότι ο Τσαμαντάς είναι στα ελληνοαλβανικά σύνορα και παρουσιάζεται ως ένα κολαστήριο,  όπου αγροίκοι Έλληνες στοιχηματίζουν σε αγώνες street fighthing.   Eδώ η ταινία κάνει λάθος. Ο Τσαμαντάς ανήκει στην Θεσπρωτία και  τα όσα συμβαίνουν εκεί δεν έχει καμία σχέση  με την πραγματικότητα.

Η δυσφορία  του κοινού είναι κατανοητή. Μια ταινία  όμως έχει απόλυτο δικαίωμα να είναι μυθοπλασία.   Και ο  Μπορν είναι μυθοπλασία. Δεν διεκδίκησε ποτέ  εύσημα πολιτικής ορθότητας ή ιστορικής ακρίβειας.   Άλλωστε στις  περιπέτειες δράσης, ακόμα και μεγάλες τουριστικές  αμερικανικές πόλεις  παρουσιάζονται ως πεδία μαχών.    Γιατί αυτό περιμένουν οι θεατές τους, που γνωρίζουν πολύ καλά ότι  όλα γίνονται για το  action κι όχι για την ρεαλιστική απεικόνιση μιας κατάστασης.

Το επιχείρημα  λοιπόν  ότι  η συγκεκριμένη ταινία  θα κάνει κακό στον τουρισμό τη χώρας μας, δεν έχει ισχυρή βάση. Τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα είναι γνωστά τοις πάσι, και μάλιστα σε πολύ χειρότερες εκδοχές, από  τον  διεθνή Τύπο.  Η ελληνική κρίση δεν  αποτρέπει τους τουρίστες  από το να μας επισκεφτούν.  Αντίθετα θα έλεγα ότι μάλλον  λειτουργεί ως ένα είδος εξωτισμού.  Οι  χαμηλού επιπέδου τουριστικές υπηρεσίες, η μεγάλη ακρίβεια και  η αισχροκέρδεια που κατά περιπτώσεις έχει σημειωθεί εις βάρος των ξένων επισκεπτών  είναι πολύ πιο ανασταλτικοί παράγοντες.    Δεν είναι ο Μπορν  λοιπόν που  θα μας στερήσει την εισροή συναλλάγματος. Άλλωστε αυτή τη στιγμή  ελάχιστα μέρη  στον πλανήτη θα μπορούσαν να θεωρηθούν απολύτως ασφαλή.

Η Τενερίφη μεταμορφώθηκε σε Αθήνα/La Opinión de Tenerife
Η Τενερίφη μεταμορφώθηκε σε Αθήνα/La Opinión de Tenerife

Το  ερώτημα  που θα έπρεπε να μας απασχολεί είναι αν  η όλη ιστορία θα μπορούσε να μας αποφέρει κέρδη.  Δεν μας απέφερε κανένα, θα μπορούσε όμως; Ναι, αν  γυριζόταν στην Αθήνα , όπως ήταν το αρχικό πλάνο. Τα γυρίσματα  όμως έγιναν  Τενερίφη και οι παραγωγοί  πέτυχαν μια αναπαράσταση κεντρικών δρόμων της πόλης, αρκετά ρεαλιστική.   Οι  στάσεις των λεωφορείων είναι ίδιες με τις δικές μας,  με διαφημιστικές ταμπέλες πασίγνωστων ελληνικών  καταστημάτων,  ενώ η ατμόσφαιρα θυμίζει συνοικίες γύρω από το κέντρο.   Μέχρι  και μηχανές της ελληνικής αστυνομίας   θα δείτε που οδηγεί με στυλ ο Ντέιμον.

Γιατί έγινε αυτό;  Οι ελληνικές αρχές( σε αντίθεση με τις αντίστοιχες αρχές του Ρέικιαβικ, του Βερολίνου και του Λονδίνου, που επίσης δεν παρουσιάζονται ως επίγειοι παράδεισοι) δεν έδωσαν  σχετική άδεια στους παραγωγούς.   Επιπλέον  το φορολογικό σύστημα, αλλά και η  αδιανόητη γραφειοκρατία  δεν ελκύουν  το Χόλυγουντ. Στο παρελθόν πολλοί Ελληνοαμερικανοί που δουλεύουν  στην  μεγαλύτερη κινηματογραφική βιομηχανία  του κόσμου προσπάθησαν να πείσουν τις κυβερνήσεις να  αναπροσαρμόσουν τους υπάρχοντες νόμους. Υπάρχει ενδιαφέρον  από τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής  για τη  χώρα μας, αρκεί να γίνει πιο δελεαστική.  «Και λεφτά θα βγάλετε και φήμη θα αποκτήσετε», φαίνεται να λένε τα συμπατριωτάκια μας εκεί στα ξένα, αλλά φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Αρκετοί ξένοι σταρ, όπως ο φιλέλληνας Τζέρεμι Άϊρονς, έχουν αποπειραθεί  να μας βάλουν μυαλό, αλλά  οι υπεύθυνοι κωφεύουν. Έτσι λοιπόν οι παραγωγοί του Μπορν , όπως και πολλών άλλων ταινιών  που θα έδιναν στη χώρα μας  έσοδα , θέσεις εργασίας  και  προβολή, τα μάζεψαν  κι έφυγαν για τα Κανάρια Νησιά να βρουν την ησυχία τους.

Και τελικά αυτό είναι το πρόβλημα με τον Μπορν και με όσους Μπορν ακολουθήσουν.

La Opinión de Tenerife
La Opinión de Tenerife