Έκθεση Eames by Vitra: Ωδή στους Πρωτοπόρους του Design | 0 bovary.gr
Έκθεση Eames by Vitra: Ωδή στους Πρωτοπόρους του Design | 0 bovary.gr
OI ΙΔΙΟΦΥΙΕΣ

Έκθεση Eames by Vitra: Ωδή στους Πρωτοπόρους του Design


Την ημέρα των εγκαινίων της έκθεσης για τους Charles&Ray Eames “Εames by Vitra”  η εικόνα θύμιζε άλλες εποχές, εκείνες που νομίζαμε ότι η ευημερία έχει αιώνιο πρόσημο.

Φευ, βρισκόμαστε στο 2016 με την κρίση να γίνεται κανονικότητα, που σε πείσμα της η ζωή και το design συνεχίζονται. Ο χώρος της El Greco Gallery-Vitra Showroom Athens ντύθηκε τα έπιπλα και τα αντικείμενα του σχεδιαστικού διδύμου ώστε να αναδειχθεί με γλαφυρό τρόπο το έργο τους.

Η έκθεση έτσι εξελίχθηκε σε θεματικές ενότητες όπου παρουσιάζεται η τεχνολογική πρωτοπορία της κατασκευής, η γνώση και η σοφή επιλογή των υλικών και η επικαιρότητα των σχεδίων που με έναν ανεξήγητο τρόπο θέλεις να τα έχεις σπίτι σου (προσοχή στις απομιμήσεις!).

Lounge Chair, Charles & Ray Eames, 1956
Lounge Chair, Charles & Ray Eames, 1956
“eames by vitra” exhibition
“eames by vitra” exhibition
Eames House Bird
Eames House Bird
Eames Storage Unit ESU, Charles & Ray Eames, 1949
Eames Storage Unit ESU, Charles & Ray Eames, 1949
Plywood Group, Charles & Ray Eames, 1945/1946
Plywood Group, Charles & Ray Eames, 1945/1946
Eames Plastic Chairs, Charles & Ray Eames, 1950
Eames Plastic Chairs, Charles & Ray Eames, 1950

Την επιμέλεια της “Eames by Vitra” είχε η Νάντια Αργυροπούλου, γνωστή για τις συνεργασίες της με το ίδρυμα ΔΕΣΤΕ. Με τη συμβολή της δημιουργήθηκε στο υπόγειο μια φωτογραφική περιήγηση με τίτλο “The Gifted Eye of Charles Eames”. Οι εικόνες δεν δείχνουν μόνο το φωτογραφικό ταλέντο του πολυσχιδούς δημιουργού αλλά αποτελούν και έναν “οπτικό χάρτη” για να καταλάβει κανείς το έργο των Eames. Σκηνές δουλειάς, σκηνές από ταξίδια, καρέ από δουλειές τους λειτουργούν ως επεξηγήσεις στο πώς καθημερινά αντικείμενα γίνονται φορείς πρωτοπορίας.

Άλλωστε η μέθοδος των Eames ήταν ο διάλογος και η συνεργασία με ανθρώπους από όλο το φάσμα της τέχνης, της επιστήμης και της εφαρμοσμένης τεχνολογίας. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου τους, αυτό ήταν ένα είδος φράκταλ: κάθε τμήμα της εργασίας τους, πλούσιο σε λεπτομέρειες, μπορούσε να δημιουργήσει κάτι μεγαλύτερο σαν μια υλική αλληλουχία, διατηρώντας ωστόσο την αρχική του δομή.

Εικόνα από το slideshow CIRCUS (πρώτη παρουσίαση 1970) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Εικόνα από το slideshow CIRCUS (πρώτη παρουσίαση 1970) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Η Ray στo τραπέζι του πρωϊνού - Eames House [1950's - 1960's] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Η Ray στo τραπέζι του πρωϊνού - Eames House [1950's - 1960's] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Το πτυσσόμενο τραπέζι των Eames με φρούτα [περ.1950] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Το πτυσσόμενο τραπέζι των Eames με φρούτα [περ.1950] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Εικόνα από το slideshow INDIA (πρώτη παρουσίαση 1970) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Εικόνα από το slideshow INDIA (πρώτη παρουσίαση 1970) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Φόρμα για την πολυθρόνα La Chaise (περ. 1948) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Φόρμα για την πολυθρόνα La Chaise (περ. 1948) Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"

Γεννημένοι στις αρχές του 20ου αιώνα στην Αμερική, οι Eames συναντήθηκαν στην Cranbrook Academy of Art στο Μίσιγκαν και έκτοτε ποτέ δεν αποχωρίστηκαν. Ο καθένας ωστόσο διατηρούσε τη δική του αυτονομία, καθώς η Ray είχε πάθος με τη ζωγραφική και ο Charles έγινε ένας από τους σημαντικότερους εκφραστές του μοντερνισμού στην Αμερική.

Το World Fair στις Βρυξέλλες [1958]
Το World Fair στις Βρυξέλλες [1958]
Σετ γυρίσματος ταινίας [1950's] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Σετ γυρίσματος ταινίας [1950's] Από το φωτογραφικό πορτφόλιο "The Gifted Eye of Charles Eames"
Eames House  (Το Σπίτι των Eames ) [1950’s]
Eames House (Το Σπίτι των Eames ) [1950’s]

Με την ευκαιρία της έκθεσης ο εγγονός των Eames, Demetrios, παρουσίασε τη δική του οπτική μέσα από ξεχωριστά βίντεο που ανήκουν στο Eames Office. Προσωπικά στάθηκα στα ρέμπους με τα οποία επικοινωνούσε ο δαιμόνιος παππούς με τον εγγονό του, ο οποίος τεστάρισε τους ακροατές που προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε τι μηνύματα του άφηνε! Εκφραστικό ήταν και το βίντεο που παρουσίασε το σπίτι των Eames στην Καλιφόρνια, ένας δέκτης του φωτός, που ονομάστηκε Case Study House #8. Παρούσα ήταν και η Federica Zanco Fehlbaum που ταξίδεψε οπτικά τους παρευρισκόμενους στα στρατηγεία της εταρείας στη Γερμανία, όπου σταρ αρχιτέκτονες, η Ζάχα Χαντίντ, ο Ρέντζο Πιάνο, οι Χερτζ και Μέουρον, έχουν βάλει την αρχιτεκτονική τους υπογραφή σε επιμέρους κτίσματα. Και κάπως έτσι γίναμε κοινωνοί, έστω και φευγαλέα, του έργου ενός διδύμου που αντιμετώπιζε τα έπιπλα “ως αρχιτεκτονική σε ανθρώπινη κλίμακα” αλλά και την πολιτική ως δημιουργικό όραμα. Απόδειξη, η σχέση τους με τον πρωθυπουργό της Ινδίας Νεχρού που εστίασε στην πολιτιστική δυναμική αυτής της ανερχόμενης χώρας.

Film Still, Powers of Ten: A Film Dealing With the Relative Size of the Universe, and the Effect of Adding Another Zero, Charles and Ray Eames, 1977
Film Still, Powers of Ten: A Film Dealing With the Relative Size of the Universe, and the Effect of Adding Another Zero, Charles and Ray Eames, 1977
O Charles και η Ray Eames στο σετ της ταινίας Toccata for Toy Trains, 1957, στο στούντιο του Eames House
O Charles και η Ray Eames στο σετ της ταινίας Toccata for Toy Trains, 1957, στο στούντιο του Eames House

Σημείωση τέλους: αξίζει να σχολιάσουμε την προσπάθεια των ανθρώπων της El Greco Gallery που σε πείσμα των καιρών δημιουργούν εκεί, στην Κηφισίας, ένα πόλο έλξης και μια αφορμή για μια ολόπλευρη γνωριμία με αυτό που λέμε design. Θα ακολουθήσουν και άλλα γεγονότα, αλλά η αρχή έγινε.

Info: El Greco Gallery, Λεωφόρος Κηφισίας 212, Χαλάνδρι, τηλ. 210 6746601-82, www.elgrecogallery.gr
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 21Μαΐου (ο χώρος όμως θα είναι μόνιμος!).