shutterstock
shutterstock
#NOFREEPHOTOS

Πώς οι fashion bloggers εξόργισαν τους φωτογράφους στην εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου


Street style φωτογράφοι τα έχουν βάλει με τις fashion bloggers και τις influencers του Instagram. Πως προέκυψαν αυτά τα δύο στρατόπεδα; Και τι έχουν να χωρίσουν; 

Και όσο μοντέλα διασχίζουν τις πασαρέλες για να δείξουν τις προτάσεις των ιταλών σχεδιαστών για τη σεζόν άνοιξη-καλοκαίρι 2018 στο Μιλάνο, ξέσπασε μια «βεντέτα». 

Όλα ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα, όταν μια ομάδα από street-style φωτογράφους οργάνωσαν μια άτυπη ένωση με ένα πολύ σαφές μήνυμα. Σκοπός τους, όπως αναφέρεται στο μίνι μανιφέστο που συνέταξαν είναι να σταματήσει «δυσανάλογο κέρδος που προέρχεται από τις Influencers της μόδας» και «να μη θεωρούνται σαν μια παθητική και χωρίς αξία μονάδα στην εξίσωση αυτής βιομηχανίας». 

Σε απλά, καθημερινά λογιά, οι φωτογράφοι βαρέθηκαν να βλέπουν τους Influencers του Instagram να «εκμεταλλεύονται» τις φωτογραφίες που τους τραβούν στο δρόμο, έξω από τις πασαρέλες (ναι αυτές που χρησιμοποιούμε στα media για θέματα όπως «Τα καλύτερα street style look που είδαμε στην τάδε εβδομάδα μόδας») χωρίς να λαμβάνουν ως αντάλλαγμα κάποια αναγνώριση ή αποζημίωση

Με άλλα λόγια, οι φωτογράφοι ζητούν το «αυτονόητο» από τους Influncers: credits και σεβασμό. 

Shutterstock
Shutterstock

Στο δημόσιο μήνυμά τους γράφουν:

«Τα brand, οι influencers και οι μπλόγκερς κάνουν συχνά χρήση των φωτογραφιών που, μάλιστα προστατεύονται από δικαιώματα, για να εκπληρώσουν τις «υποχρεώσεις» τους προς τα brands που τους πληρώνουν να φορούν τα ρούχα και τα αξεσουάρ τους στα fashion shows και στα events. Οι φωτογράφοι θα πάψουν να κάνουν tag ή να αναφέρουν το όνομα των influencers στα credits και θα το αντικαταστήσουν με ένα hashtag που συμφώνησαμε #NoFreePhotos». 


To hashtag που ήδη κυκλοφορεί στο Instagram, έχει εγείρει έναν πολύ ενδιαφέροντα ανοιχτό διάλογο για την οικονομική «εκμετάλλευση» και αποζημίωση και των δύο πλευρών, οι οποίες -για να ειμαστε ειλικρινείς- χρειάζονται η μια την άλλη για να συνεχίσουν να υφίστανται στο χώρο της μόδας. Οι μεν influencers γιατί με αυτές τις φωτογραφίες ενισχύουν την ταυτότητα τους ως αυθεντίες του στιλ, οι δε για να ακούστει το όνομά τους μέσω του, συνήθως, τεράστιο κοινό των επιδραστικών προσώπων.   

 

 

Προς απάντηση σε όλο αυτό, ένας Influencer, ο Bryan Grey Yambao γνωστός και ως Bryanboy, έγραψε: 

«Ενώ τρέφω τεράστιο σεβασμό για όλους τους φωτογραφους, άντρες και γυναίκες, οι ισχυρισμοί τους με κάνουν να γελάω», γράφει δηκτικά. 

«Κανείς δεν πληρώνεται ούτε για να φοράει ρούχα, ούτε για να παρευρίσκεται στο show. Το «παιχνίδι παίζεται» με το να διατηρείς απλώς καλές σχέσεις με τα brands τα οποία μπορεί να δουλεύουν μαζί μας πάνω σε διάφορα πρότζεκτ, αλλά σίγουρα δε μας πληρώνουν για να μας φωτογραφίζουν άλλοι», συμπληρώνει σε δηλώσεις που έκανε στο The Cut.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του μάλιστα, οι influencers καταλήγουν να πληρώνουν πολλά παραπάνω κιόλας κατά τη διάρκεια μιας Εβδομάδας Μόδας. «Οι μετακινήσεις με τα ταξί για να πηγαίνουμε από showroom σε showroom και να δανειζόμαστε ρούχα, η διαμονή στο ξενοδοχείο και τα εισιτήρια είναι έξοδα που επωμιζόμαστε εμείς», αναφέρει. 

Υπάρχουν φυσικά και fashion ή street style bloggers που έχουν τους δικούς τους προσωπικούς φωτογράφους, αλλά οι περισσότεροι βασίζονται σε αυτούς που βρίσκονται έξω από τα shows από τους οποίους άλλοι πληρώνονται από περιοδικά. Υπάρχουν όμως και αυτοί που εργάζονται δωρεάν για να προωθήσουν το όνομά τους. 

 

 

Οι τελευταίοι είναι αυτοί που «κυνηγούν» τους influencers ώστε να έχουν την ευκαιρία να αναφερθεί το όνομά τους στους λογαριασμούς τους στο Instagram όταν τελικά θα ανεβάσουν τη φωτογραφία τους. Κι ενώ οι influencers το γνωρίζουν αυτό, δε φαίνεται να κάνουν ούτε το ελάχιστο: να τους αποδώσουν τα εύσημα. 

Ένας εκπρόσωπος της άλλης πλευράς όμως έχει τη δική του άποψη. «Το street style κρύβεται στις λεπτομέρειες, αλλά επίσης αφορά και το να βρεις ανθρώπους με ωραία αισθητική και ξεχωριστό στιλ. Ύστερα όμως, εκείνοι απολαμβάνουν όλη τη δόξα πιστεύοντας ότι δεν χρωστούν τίποτα στους φωτογράφους. Απλώς ζητάω σεβασμό», λέει ο Nabile Quenum, street-style φωτογράφος του The Cut. 

 

 

«Με τα περιοδικά τα πράγματα είναι πιο σαφή. Παίρνουν τη φωτογραφία σου, βάζουν το όνομά σου. Στα social media και τα διαδικτυακά μέσα, οι κανόνες είναι ακόμα θολοί», προσθέτει ο Quenum. «Αυτό που τους λεμε εμείς είναι, αν θέλουν να χρησιμοποιήσουν τις φωτογραφίες μας, να το κάνουν, αλλά αναφέροντας το όνομά μας. Γιατί όταν εσύ θα βγάλεις χρήματα, που θα είναι ο φωτογράφος;». 

Ένα hashtag με βλέψεις να γίνει viral μπορεί να μην είναι ο πιο επίσημος ή δραστικός τρόπος να διεκδικήσει κανείς τα δικαιώματα του, αλλά είναι μια αφορμή να ξεκινήσει η συζήτηση για το θέμα των δικαιωμάτων των φωτογραφιών στα social media όπου, ακόμα, δεν υπάρχουν σαφείς περιορισμοί.