Αννα Βίσση: The falling star
ΑΝΝΑ ΒΙΣΣΗ

Αννα Βίσση: The falling star

Η Αννα Βίσση στο Εψιλον. Η είδηση και μόνον ότι θα συνεργαστεί με το συγκεκριμένο κανάλι, ως μέλος της κριτικής επιτροπής του Star Academy, ήταν αρκετή για να ανοίξει ο ασκός του Αιόλου.

Πρώτα ήταν οι αφίσες στο πλευρό του Νίκου Καρβέλα. Μετά ήρθε η προβολή των πρώτων επεισοδίων και των live που επιβεβαίωσαν τις αρνητικές εντυπώσεις που είχαν ήδη δημιουργηθεί. Η συνέχεια δεν άφησε κανένα περιθώριο αμφισβήτησης. Οταν πια προβλήθηκε και η τηλεοπτική διαφήμιση με τα φυσικά προϊόντα, τότε πια ο κατήφορος άρχισε να παίρνει τη μορφή αβύσσου, με τα σχόλια και τις επικρίσεις να πέφτουν πάνω της σαν χιονοστιβάδα.

Γιατί ξέπεσε έτσι; Γιατί τα κάνει όλα αυτά; Γιατί δεν καταφέρνει να διασώσει την εικόνα της; Πόση ανάγκη για χρήματα έχει; Τι τα έκανε τόσα λεφτά που έβγαλε; Οι θαυμαστές της τρομοκρατήθηκαν, οι εχθροί της το ευχαριστήθηκαν. Δεν έλειψαν βέβαια και οι ακρότητες, τα σχόλια για την ηλικία της και τη μόνιμη διάθεσή της να νεάζει. Η Ελενα Ακρίτα με τον δικό της τρόπο, την υπερασπίστηκε μέσω facebook κόντρα σε εκείνους που μίλησαν για τον «ξεπεσμό» της. Αναφέρθηκε σε μια σκληρά εργαζόμενη γυναίκα και κατέκρινε τη φτήνια, τη χυδαιότητα και τον ηλικιακό ρατσισμό.

NDP Photo Agency
NDP Photo Agency

Ποια είναι όμως πραγματικά η Αννα Βίσση; Και γιατί προκαλεί τόση έκπληξη με την πρόσφατη επιλογή της; «Δεν διαφήμισε chips η Μαρία Κάλλας για να κάνουμε έτσι», έγραψε ένας ψύχραιμος στο Twitter. «Στο κάτω κάτω μια ποπ τραγουδίστρια είναι που προσαρμόζεται στις καταστάσεις. Και οι καιροί είναι δύσκολοι».

Υπερβολικές και άδικες λοιπόν οι αντιδράσεις; Θύμα κι εκείνη ενός αιμοβόρου κοινού που όσο εύκολα ανεβάζει τα είδωλά του τόσο απολαμβάνει να τα αποκαθηλώνει; Πριν δύο χρόνια, πάντως, όταν την έκλεψαν, είχε ήδη αρχίσει να αντιλαμβάνεται ότι τα πράγματα έχουν πάρει άλλη τροπή. Την χλεύασαν: «Θέλετε το αίμα μου; Πάρτε το, αφού “πουλάει”. Εγώ πονάω αυτή τη στιγμή, αλλά, αν θέλετε να με ξεσκίσετε, κάντε το, δεν με ενδιαφέρει», είχε απαντήσει μέσα από δηλώσεις της.

Γυναίκα πρώτης γραμμής, επαγγελματίας με καριέρα τεσσάρων δεκαετιών, ερμηνεύτρια με εξαιρετικά μουσικά προσόντα, η μαθήτρια που ήρθε από την Κύπρο για να κατακτήσει την Ελλάδα, δεν πέρασε ποτέ απαρατήρητη. Είτε με τη φωνή της είτε με τους έρωτές της. Η κόρη του μπακάλη, όπως η ίδια θυμίζει, χρωστά ευγνωμοσύνη στους γονείς της γιατί στήριξαν τα όνειρά της, και της επέτρεψαν να πορευτεί με τις επιλογές της. Γιατί αυτό ακριβώς είναι η Αννα Βίσση: Οι επιλογές της. Στη ζωή και την καριέρα της, επιλογές που συχνά μπλέχτηκαν μεταξύ τους και την παρέσυραν.

NDP Photo Agency
NDP Photo Agency

Οταν στις αρχές της δεκαετίας του ΄70, ήρθε στην Ελλάδα, βρέθηκε μέσα σε ένα μουσικό περιβάλλον που αποτελούσαν, μεταξύ άλλων, ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Γιώργος Νταλάρας, η Χαρούλα Αλεξίου, ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, όλος αυτός ο κόσμος της Μinos της εποχής. Μέχρι και μελοποιημένο Παλαμά και Ρίτσο έχει ερμηνεύσει. Προτίμησε όμως να τραβήξει για αλλού κι άρχισε να δελεάζεται από μουσικούς διαγωνισμούς της εποχής, όπως το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης και από τους διαχρονικούς, όπως η Eurovision. Το λαϊκό της κομμάτι άρχισε να υποχωρεί, και η ποπ εκδοχή της να βγαίνει στην επιφάνεια. Από τα τραγούδια στο πλευρό του Νταλάρα, προτίμησε εκείνα του κύπριου Δώρου Γεωργιάδη για να βρει τελικά τον εαυτό της στις μουσικές και τους στίχους του Νίκου Καρβέλα...

«Αγάπησα έναν άνδρα που ήταν έτσι, έτσι ζούσα μαζί του καθημερινά, μου έμαθε πράγματα, εγώ ήξερα μόνο τους Beatles, τους Rolling Stones και τους Supertramp. Ο Νίκος μου έμαθε πιο πολλά για το Rock ‘n Roll, τους Little Richard, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry. Έμαθα πράγματα από τον Καρβέλα, τα ένιωσα τα τραγούδησα». Και με αυτά τα τραγούδια κέρδισε το μεγάλο κοινό... 

Με τις επιτυχίες της να διαδέχονται η μία την άλλη, τις συζητήσεις για την ηλικία της να θυμίζουν ενίοτε την αντίστοιχη κουβέντα για την Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Αννα Βίσση πορεύτηκε με κόπο και πολλή δουλειά. Τίποτα δεν κέρδισε χωρίς να προσπαθήσει. Ούτε το καλογυμνασμένο εφηβικό σώμα της: «Είμαι 57 χρόνων», είχε πει το 2015. «Έχω φροντίσει να μην το δείχνω. Είμαι κόντρα στην ηλικία μου. Αισθάνομαι πολύ πιο μικρή. Δεν κάνω και καταχρήσεις».

NDP Photo Agency
NDP Photo Agency

Μέσα σ΄αυτά τα σαράντα πέντε σχεδόν χρόνια, η Αννα Βίσση δεν το έβαλε κάτω. Τραγούδησε με την ίδια πίστη και το ίδιο πάθος το «Δώδεκα» και το «Δεν θέλω να ξέρεις» ως τα πιο σαχλά τραγουδάκια και πέρασε από τις μεγάλες πίστες στις μικρότερες μουσικές σκηνές. Προσπάθησε να πάει κόντρα στη φθορά της σταρ, να πολεμήσει την κόπωση που φέρνει ο χρόνος, να διατηρήσει την εικόνα της. Στηρίζοντας πάντα τους ανθρώπους που είχε δίπλα της, δεν σταμάτησε ποτέ να στηρίζει τον Καρβέλα, ακόμα κι όταν δεν ήταν πια μαζί. 

«Τα λεφτά χαλάνε τα πάντα», είχε πει το 2013. «Και τον έρωτα, και τον θάνατο, και τη ζωή – τα πάντα. Καμιά φορά, φαντάζομαι πως θα μπορούσα να ανήκω στην κοινότητα των Αμις, να ζω χωρίς ηλεκτρικό και περιουσία, αρκεί να ήμουν η τραγουδίστρια του χωριού, και θα ήμουν, σε διαβεβαιώ η πιο ρομαντική από όλους. Δεν θα ήθελα να πληρώνομαι, αν είχαμε να φάμε και να πιούμε και μπορούσαμε να μιλάμε, να επικοινωνούμε και να εξελισσόμαστε, θα ήμουν πολύ ευτυχισμένη». Μάλλον έπαψε να πιστεύει έστω και κάτι από τα τότε λεγόμενά της. 

Οποιος έχει παρακολουθήσει την πορεία της Αννας Βίσση δεν μπορεί να μην παρατηρήσει ότι συχνά-πυκνά σπατάλησε το χάρισμα της φωνής και του ταλέντου της σε πράγματα δεύτερα, με το κιτς να καραδοκεί στη γωνία. Το ίδιο και στις προσωπικές της επιλογές, όσες τουλάχιστον έγιναν γνωστές. Προφανώς και ουδείς μπορεί να κρίνει τους έρωτές μας. Αλλά εμείς κρινόμαστε από αυτούς. Είμαστε πολλά από αυτά που διαλέγουμε. Κι ίσως εκεί να κρύβεται το μυστικό για την παρουσία της στο Star Academy. Το ύφος και το ήθος είτε του τηλεοπτικού σταθμού είτε του συγκεκριμένου προγράμματος, η αισθητική και η ποιότητα που (δεν) εκπέμπουν, ίσως να μην γίνονται αντιληπτά από όλους μας με τον ίδιο τρόπο. Κι εκείνη ως επαγγελματίας που είναι συνεχίζει να στηρίζει τη δουλειά της. Δεν εγκαταλείπει. Εδώ δεν το έκανε ούτε όταν ο Καρβέλας πέταξε την τσίχλα... Κι αυτό κάτι λέει.