«Λευκή Πραγματικότητα» στο Από Μηχανής θέατρο: Οι ηθοποιοί της παράστασης μιλούν στη Bovary | 0 bovary.gr
«Λευκή Πραγματικότητα» στο Από Μηχανής θέατρο: Οι ηθοποιοί της παράστασης μιλούν στη Bovary | 0 bovary.gr
ΘΕΑΤΡΟ

«Λευκή Πραγματικότητα» στο Από Μηχανής θέατρο: Οι ηθοποιοί της παράστασης μιλούν στη Bovary


«Ο φόβος απέναντι στην έκφραση των συναισθημάτων μας είναι στην πραγματικότητα ο φόβος για τα συναισθήματα που οι άλλοι τρέφουν για εμάς».

Η Στέλλα Ρουσάκη μελέτησε δύο μεγάλα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας για να πλάσει τη «Λευκή Πραγματικότητα», σκηνοθέτησε την παράσταση και ερμηνεύει τη Μαίρη από το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα».

Ο λόγος του έργου κινείται σε ένα πλαίσιο ποιητικού ρεαλισμού και ψυχολογικού θεάτρου, μέσα από την ένωση δύο κλασικών αριστουργημάτων που βρίσκουν κοινό δρόμο τόσο δραματουργικά, όσο κι ως προς την ψυχοσύνθεση των χαρακτήρων τους.

Οι λυρικοί διάλογοι προκύπτουν από τα βιώματα των συγγραφέων, αλλά και από διαλόγους των πρωτότυπων κειμένων.

«Λίγοι ερχόμαστε αντιμέτωποι με αυτό που έρχεται πραγματικά να μας βρει στο παρόν, γιατί φοβόμαστε εμάς»

Οι χαρακτήρες άλλοτε παρουσιάζονται μέσα από μεγεθυντικό φακό, άλλοτε, πάλι, παραμορφωμένοι σα να τους βλέπουμε μέσα από σπασμένο καθρέφτη.

Το κείμενο δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην απουσία επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια. Μια απουσία που δημιουργεί έναν αέναο κύκλο προβληματικών χαρακτήρων, όπως η Στέλλα Κοβάλσκι, ο Στάνλεϊ Κοβάλσκι και η οικογένεια Ταϊρόν. Δεν είμαστε σε θέση, ως καλλιτέχνες, να προσφέρουμε τη λύτρωση, απέναντι στο φόβο που προκαλούν τα πανανθρώπινα ερωτήματα, μα αφήνουμε το θεατή να αποφασίσει με ποιο τρόπο επιθυμεί να ταξιδέψει προς ό,τι ορίζεται ως Φως.

Ο Γιώργης Βασιλόπουλος αναμετράται επί σκηνής με το ρόλο του Στάνλεϊ Κοβάλσκι: Είναι ο σύζυγος της Στέλλας, της αδελφής της Μπλανς Ντιμπουά. Είναι παθιασμένος με τη γυναίκα του. Σε συνδυασμό με την οξυθυμία του, αυτό το πάθος τον οδηγεί σε σπασμωδικές κινήσεις και έντονες εκρήξεις. Η σχέση του με τη Στέλλα είναι, θα λέγαμε, στα κόκκινα, πότε θετικά και πότε αρνητικά, στοιχείο που γοητεύει και τους δύο.

Ο Στάνλεϊ είναι ηγέτης, αρχηγός σε όλα, «βασιλιάς είμαι εγώ» επαναλαμβάνει χαρακτηριστικά. Στο σπίτι του, στη δουλειά, στην παρέα του. Αν ήταν ζώο θα ήταν πίθηκος. Ο αρχηγός της φυλής.

Η Βίβιαν Σβολίμη ερμηνεύει τη γοητευτικά εύθραυστη Μπλάνς Ντιμπουά από το «Λεωφορείον ο Πόθος»: Μπλανς ή Λευκή του δάσους. Όσο αγνή, άλλο τόσο σκοτεινή. Σε αυτή την παράσταση δίνεται η δυνατότητα στο θεατή να παρακολουθήσει την ψυχολογική διαδρομή της ηρωίδας μέσα από μία ιδεατή κλειδαρότρυπα.

Ζει μαζί της το παρελθόν ξανά από την αρχή. Το τέλος, όμως, είναι προαποφασισμένο. Σε αυτό, αποκαλύπτεται και η κατάληξη μιας ιδιαίτερα γοητευτικής και παράδοξης προσωπικότητας όπως αυτή της Μπλάνς Ντιμπουά. 

Ο Σπύρος Κατσιάνος μιλά για το ρόλο του Τζέιμς Ταϊρόν από το θεατρικό έργο «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα»: Ένας μεγάλος σε ηλικία άνθρωπος, πατέρας δύο άρρωστων υιών, είτε ψυχικά είτε σωματικά, και σύζυγος μιας μορφινομανούς γυναίκας. Μιλάμε για έναν ευαίσθητο άνθρωπο, συνάμα δύστροπο και τσιγγούνη. Τα ελαττώματα του δεν είναι έμφυτα αλλά επίκτητα.

Στα δύσκολα παιδικά του χρόνια, αυτά τα χαρακτηριστικά τον βοήθησαν να ανταπεξέλθει στις συνθήκες εκείνης της εποχής. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, έγινε ηθοποιός, αργότερα και κτηματίας, έχοντας στο μυαλό του μόνο το χρήμα που είχε στερηθεί. Προσπάθησε, μάλλον με λανθασμένο τρόπο, να κάνει ό,τι καλύτερο για την οικογένειά του. Επί σκηνής, όλα αυτά τα παρακολουθούμε μέσα από τα μάτια του Robert, ενός ψυχικά διαταραγμένου ανθρώπου κλεισμένου στους τέσσερις τοίχους ενός ψυχιατρείου.

Η Θεοδώρα Βάνα μοιράζεται τις σκέψεις της για τη Στέλλα Κοβάλσκι: Είναι μια παθιασμένη γυναίκα παρασυρμένη από τον έρωτα. Η ζωή και οι επιλογές της καθορίζονται μόνο από αυτόν. Ο ερχομός της Μπλάνς, της μεγάλης αδερφής, αλλάζει τις ισορροπίες του σπιτιού και οδηγεί σε επικίνδυνα μονοπάτια, δοκιμάζοντας τα όρια όλων.

Η Στέλλα, όμως, υποστηρίζει ξεκάθαρα την επιλογή της να παραμείνει με τον Στάνλεϊ. Γίνεται ο ενδιάμεσος κρίκος που προσπαθεί να ενώσει δυο διαφορετικούς κόσμους. Ο δικός μου ρόλος στη «Λευκή Πραγματικότητα» είναι μιας τροφίμου ενός ψυχιατρείου που προσεγγίζει την ψυχοσύνθεση της Στέλλας μέσα από τις διηγήσεις της Μπλάνς. Έτσι, όλα τα γεγονότα αλλά και τα συναισθήματα της Στέλλας είναι μεγεθυμένες αναμνήσεις που χάνονται και μπερδεύονται ανάμεσα στην αλήθεια και στο ψέμα.

Ο Πάνος Μπακανδρέας κρατάει το ρόλο του Έντμοντ Ταϊρόν: Είμαι ο μικρότερος γιος της οικογένειας Ταϊρόν, γεννήθηκα ασθενικός και πάσχω από φυματίωση, διότι η μητέρα μου έπαιρνε μορφίνη για να αντέξει τους φρικτούς πόνους της εγκυμοσύνης.

Η μητέρα μου η Μαίρη καταλήγει εξαρτημένη, πράγμα για το οποίο «χρεώνομαι» όλη την ευθύνη από τον αδερφό μου. Ο πατέρας μου είναι πρώην ηθοποιός, αλκοολικός, αδιάφορος για την οικογένειά του, είχε πάντοτε πολλές ερωμένες. Αν και μεγαλωμένος σε αυτό το τοξικό περιβάλλον και παρά την αρρώστια του, ο Έντμοντ είναι η μόνη αχτίδα φωτός στην οικογένεια, παλεύει για το καλό, επεμβαίνει όταν τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας επιδίδονται σε τσακωμούς ή δηλητηριώδεις συζητήσεις.

Διαβάζει ποίηση, λογοτεχνία κι απολαμβάνει τους μακρινούς περίπατους στην ομίχλη. Είναι ο ήρωας που παλεύει να διορθώσει το κακό. Προσωπικά, δεν έχω κοινά με τον Έντμοντ. Αυτός ο ρόλος ήταν για μένα πρόκληση, είχε μεγάλο ενδιαφέρον η σταδιακή ανακάλυψη των πτυχών του χαρακτήρα του, μέσα από συνεχή μελέτη. 

Ο Στέλιος Χατζηγεωργίου μιλά για το ρόλο του Τζέιμι Ταϊρόν: Ο ρόλος μου είναι βασισμένος στον Τζέιμι Ταϊρόν από το Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα. Είναι ο μεγάλος γιος της οικογένειας, ένα εκκεντρικό πρόσωπο, που παρ’όλη την ευαισθησία του, πολλές φορές, γίνεται θύμα της αδύναμης πλευράς του. Γίνεται έρμαιο της ζήλειας του και οδηγείται στην αυτοκαταστροφή.

Στη Λευκή Πραγματικότητα, ο Τζέιμι, ως τρόφιμος ενός ιδρύματος, μέσα από το ψυχόδραμα, συγκρούεται έντονα με τη μητέρα του Μαίρη. Αισθάνεται προδομένος, υποταγμένος στη μοίρα του, αναγκάζεται από μικρός να ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα του και καταφεύγει στο αλκοόλ.  

Η Γεωργία Αγγέλου μιλάει για τους τρεις διαφορετικούς ρόλους που ερμηνεύει στη σκηνή του θεάτρου Από Μηχανής: Ο ρόλος μου είναι τριπλός με μία κοινή βάση. Στο ένα έργο υποδύομαι την Κάθλιν, είναι η οικονόμος του σπιτιού, με βασικό της μέλημα να κρατάει τις ισορροπίες ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας και να ενθαρρύνει την ευαίσθητη Μαίρη. Περιβάλλει με τρυφερότητα την κυρία της και συναισθάνεται τον πόνο που υποφέρει λόγω του εθισμού της.

Στο άλλο έργο, ο ρόλος μου είναι αυτός της Γιούνις. Είναι φίλη και γειτόνισσα των Κοβάλσκι, η οποία, επίσης, επιχειρεί να κρατήσει τις ισορροπίες πριν η κατάσταση μεταξύ των ηρώων παρεκτραπεί. Μόνο στο τέλος της παράστασης αποκαλύπτεται η κύρια ιδιότητα αυτής της γυναίκας, που δεν είναι άλλη από αυτήν της ψυχοθεραπεύτριας στο ίδρυμα όπου διαβιούν όλοι οι χαρακτήρες της Λευκής μας Πραγματικότητας.

Ο Πάνος Κούλης περιγράφει το ρόλο του Μιτς που υποδύεται: Είναι ο μοναδικός ήρωας από την παρέα του Στάνλεϊ που βλέπουμε στο έργο. Είναι ένας χαρακτήρας με αρκετά περίπλοκη ψυχοσύνθεση, γεμάτη στοιχεία όπως η διστακτικότητα, ο φόβος και η αφέλεια, ένας χαρακτήρας που παλεύει να ξεπεράσει τη δειλία του, να σταματήσει να παριστάνει κάτι άλλο απ’ αυτό που πραγματικά είναι και να υψώσει το ανάστημά του, έστω και την τελευταία στιγμή.

Με βάση τη συγκεκριμένη διασκευή, αλλά και τη σκηνοθεσία της Στέλλας Ρουσάκη, ο Μιτς είναι άλλος ένας χαρακτήρας που συνέβαλε στην καταστροφή της Μπλανς, ο οποίος, ωστόσο, προσπάθησε  – έστω και την τελευταία στιγμή - να διορθώσει τα πράγματα, γνωρίζοντας πως ήταν, ήδη, αργά.

Η παράσταση είχε την επίσημη πρεμιέρα της το βράδυ της Τετάρτης 9 Μαίου. 

Βασισμένο στο «Μακρύ ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο-νηλ και στο «Λεωφορείον ο Πόθος» του Τένεσσι Ουίλιαμς

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Κείμενο - σκηνοθεσία: Στέλλα Ρουσάκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Βασιλική Κωστοπούλου

Σκηνικά: Αναστασία Δεκαβάλλα

Σχεδιασμός φωτισμού: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου

Φωτογραφίες: Δημήτρης Καραμάνος

Video-Φωτογραφία-Σχεδιασμός αφίσας: Γιώργος Γιαννίμπας

Επικοινωνία: Ανδρονίκη Τσατσαρώνη

Παίζουν οι ηθοποιοί (αλφαβητικά): Aγγέλου Γεωργία, Βάνα Θεοδώρα, Βασιλόπουλος Γιώργης, Κατσιάνος Σπύρος, Κούλης Πάνος, Μπακανδρέας Παναγιώτης, Ρουσάκη Στέλλα, Σβολίμη Βίβιαν, Χατζηγεωργίου Στέλιος

Διάρκεια: 80 λεπτά

Από Μηχανής θέατρο Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο / Τηλέφωνο κρατήσεων: 210 52 32 097

Μέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Πέμπτη, στις 21.15