Ο Ντάμιεν Σαζέλ καταπιάνεται με τη βιογραφία του Νιλ Άρμστρονγκ, ο Μαίκλ Πίρς στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο εντυπωσιάζει δημιουργώντας ένα σκοτεινό παραμύθι για το κτήνος που κρύβουμε μέσα μας, ο βραβευμένος με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών Χιροκάζου Κόρε-Έντα ανατρέπει τους κανόνες του δικαστικού δράματος και ο Ντρου Γκόνταρντ μέσα από ένα ατμοσφαιρικό νουάρ στοχάζεται πάνω στην Ιστορία της Αμερικής.
Ο πρώτος άνθρωπος (The first Man)
Σκηνοθεσία: Ντάμιεν Σαζέλ
Παίζουν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κλερ Φόι, Κρίστοφερ Άμποτ, Κάιλ Τσάντλερ
Περίληψη: H πορεία του Νιλ Άρμστρονγκ από το 1961 έως το 1969, την περίοδο δηλαδή που η NASA προετοίμαζε πυρετωδώς το θρυλικό διαστημικό της πρόγραμμα, ώστε να στείλει την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στο φεγγάρι.
Η νέα ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ Ντάμιεν Σαζέλ («Whiplash», «La La Land») είναι εμπνευσμένη από τη βιογραφία του αστροναύτη Νιλ Άρμστρονγκ, και την επιχείρηση «Apollo 13».
H εμμονή του με το ταξίδι στο φεγγάρι, η εκπαίδευσή του, η σχέση του με τη σύζυγό του και τους φίλους του, o θάνατος της μικρής του κόρης, αλλά και πολλών συναδέλφων του, που θυσιάστηκαν στον βωμό αυτής της ριψοκίνδυνης αποστολής μέχρι το μικρό του βήμα που υπήρξε μεγάλο για την ανθρωπότητα, αποτελεί τον βασικό άξονα του Σαζέλ ο οποίος βασίζεται στη βιογραφία του Τζέιμς Χάνσεν «First man: The life of Neil A. Armstrong» ουσία είδη: μια κλασική και, συνδυάζοντας τη συγκινητική βιογραφία ενός διάσημου προσώπου για το οποίο όμως ελάχιστα γνωρίζουμε, με εντυπωσιακή διαστημική περιπέτεια.
Έτσι από τη μια παρακολουθούμε την προσωπική ζωή του Άρμστρονγκ που κοιτάζοντας στο φεγγάρι απαλύνει την πόνο της απώλειας, από την άλλη τη πιασάρικη διαστημική αποστολή στη Σελήνη. Αλλά ο Σαζέλ προχωράει και παραπέρα, αντιπαραβάλλοντας το τίμημα αυτών των αποστολών που κόστισαν πολλά σε χρήμα αλλά και σε ανθρώπινες ζωές. Γι' αυτό άλλωστε επιλέγει να παρουσιάσει και το κοινωνικό αντίκτυπο των διαστημικών αποστολών στον λαό που διαμαρτύρεται - πράγμα που δεν βλέπουμε συχνά σε ανάλογες παραγωγές - χωρίς όμως να αγνοεί το μεγαλείο αυτού του άγνωστου κόσμου.
Eτσι, ο Σαζέλ δομεί το κατάλληλο περιβάλλον για να θέσει τα ερωτήματά του, χωρίς ποτέ ουσιαστικά να δίνει μια ξεκάθαρη απάντηση. Η προσωπικότητα και η ιστορία του Άρμστρονγκ γίνεται στην ουσία εφαλτήριο για μια σφαιρικότερη αντιμετώπιση του θέματος, εστιάζοντας κατά βάση στα βαθύτερα προσωπικά κίνητρα του Άρμστρονγκ, αλλά και τις υπαρξιακές αναζητήσεις του ανθρώπου που τον οδηγούν στην εξερεύνηση του σύμπαντος.
Από την ταινία μπορεί μεν να λείπει μια σημαντική παράμετρος, που αφορά στον Ψυχρό Πόλεμο, όμως σίγουρα ο Σαζέλ αξιοποιεί τη μαγεία του κινηματογράφου για να ξεφύγει από τα πλαίσια μιας συμβατικής βιογραφίας ή μιας εντυπωσιακής sci- fi περιπέτειας, υπογράφοντας τελικά μια ταινία που συνδυάζει τα είδη με αποτελεσματικό τρόπο.
Ο Ράιαν Γκόσλινγκ χωρίς εξάρσεις υποδύεται τον Άρμστρονγκ, διατηρώντας την αινιγματικότητά του αληθινού προσώπου, και στο πλευρό η πολύ καλή Κλερ Φόι, ερμηνεύει τη γυναίκα του, εκπροσωπώντας στην πραγματικότητα όλους τους πολίτες, που υφίστανται τις συνέπειες αυτών των παράτολμων αποστολών.