«Απόψε θα ακούσετε και θα δείτε πολλά, αλλά από όλα αυτά, δεν υπάρχει πια τίποτα. Μη ζητήσετε να μάθετε περισσότερα απ΄όσα μπορείτε να αντέξετε. Βέβαια, εδώ που τα λέμε, όταν είσαι μακριά απ΄αυτό που συμβαίνει στον άλλο και δε σε αφορά προσωπικά, φυσικά μπορείς να το αντέξεις και να το ξεχάσεις εύκολα μετά από λίγο, συνεχίζοντας κανονικά τη ζωή σου σαν να μην έχει συμβεί τίποτα. Γιατί ό,τι συμβαίνει στον άλλο, συμβαίνει απλά στον άλλο και όχι σε σένα και αφού δεν συμβαίνει σε σένα γιατί να σε νοιάζει; Ε; Σωστά;
Όλοι αυτοί που θα δείτε να περνούν από μπροστά σας, έτσι έλεγαν προτού τους συμβούν αυτά που τους συνέβησαν. Τους αφήνω να μιλήσουν, άλλωστε γι΄αυτό επιστρέφουν εδώ σήμερα, μόνο και μόνο για να τους ακούσετε. Γιατί όταν έπρεπε να το κάνουν άλλοι αντί για εσάς, δεν το έκαναν».
Κάπως έτσι ξεκινάει το «Πού να σου εξηγώ», το ψυχολογικό δράμα που έγραψα το 2014. Αν κάποιος διαβάσει τώρα το θεατρικό κείμενο, χωρίς να ξέρει ότι γράφτηκε 7 χρόνια πριν, θα μπορούσε κάλλιστα να υποθέσει ότι δεδομένου ότι η βασική μου επαγγελματική ιδιότητα είναι αυτή του δημοσιογράφου, αφορμή για την συγγραφή του στάθηκε το ελληνικό #Metoo: όλες οι υποθέσεις σεξουαλικής κακοποίησης και όλα τα περιστατικά ψυχολογικής, σωματικής και λεκτικής βίας που ήρθαν στη δημοσιότητα. Τα λόγια των ηρώων, ο τρόπος με τον οποίο εξιστορούν τις ιστορίες τους και αποκαλύπτουν την βία που έχουν υποστεί επαληθεύουν στο σήμερα ότι «οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα και καταστάσεις δεν είναι καθαρά συμπτωματική και ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα». Αυτή η φράση, μάλιστα, ακουγόταν στην έναρξη του έργου.
Το Πού να σου εξηγώ ανέβηκε για δύο σεζόν (2014-2015, 2015-2016) στην θεατρική σκηνή, Life n’Art Theater σε σκηνοθεσία Ευτυχίας Αργυροπούλου. Την ώθησή μου για την συγγραφή του έργου έφερε η μελέτη – με δική μου πρωτοβουλία- της ανθρώπινης ψυχολογίας και κοινωνικών φαινομένων μέσα στο πλαίσιο των δημοσιογραφικών μου σπουδών. Πεποίθησή μου είναι ότι το κακό της κοινωνίας έχει τη ρίζα του στο έδαφος που λέγεται «σπίτι», ότι «το περιβάλλον υποστήριξης πολλές φορές απαρτίζεται από πρόσωπα που μπορεί να μην γνωρίζεις καλά αλλά σου εμπνέουν ασφάλεια -όχι απαραίτητα οι συγγενείς δηλαδή- και ότι «πάντα είναι η κατάλληλη στιγμή να μιλήσεις γι’αυτό που σου συμβαίνει, ακόμα κι αν πιστεύεις ότι δεν υπάρχει κανείς να σε ακούσει».
Μια από τις ηρωίδες μου στο ψυχιατρικό ίδρυμα στο οποίο εκτυλίσσεται η εξέλιξη της πλοκής, η «Χριστίνα, η φύλακάς του», αποκαλύπτει ότι βιάστηκε σε μικρή ηλικία από ένα άτομο υπεράνω πάσης υποψίας από το περιβάλλον της. Για χρόνια δεν μιλούσε σε κανέναν γι’αυτό. «Ποιος να την πιστέψει άλλωστε;». To αποκάλυψε στους ασθενείς την ημέρα των γενεθλίων της (την ίδια ημέρα είχε βιαστεί σε ηλικία 14 ετών, αρκετά χρόνια πριν, το τραύμα της δηλαδή ανασύρθηκε).
Σε άλλο σημείο, η «ηρωίδα Δέσποινα» αποκαλύπτει τα περιστατικά βίας στο σπίτι της και μιλά για τους παρόντες-ουσιαστικά απόντες συγγενείς και βέβαια, την «γειτονιά» που «είχε ακούσει τα πάντα, αλλά δεν ήξερε τίποτα».
Παρακάτω ακολουθούν αποσπάσματα: