Παναγιωτοπούλου
Φωτογραφία/ndp
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Άννα Παναγιωτοπούλου: Μια ζωή θέατρο


Στις 4 Μαΐου, έφυγε από τη ζωή η αγαπημένη ηθοποιός Άννα Παναγιωτοπούλου σε ηλικία 76 ετών. Τη θλιβερή είδηση έκανε γνωστή με ανάρτησή του ο Σταμάτης Κραουνάκης, γράφοντας: «Έφυγε η Άννα».

Με τη σειρά του, ο μουσικοσυνθέτης Γεράσιμος Ευαγγελάτος αποχαιρέτησε τη μεγάλη κυρία του ελληνικού θεάτρου, συμπυκνώνοντας σε δυο παραγράφους όλα όσα ήταν η Άννα Παναγιωτοπούλου για τουλάχιστον δυο γενιές θεατών.

«Η Άννα Παναγιωτοπούλου άνηκε σε αυτή τη σπάνια κάστα ηθοποιών, που ενστικτωδώς μπολιάζουν το γέλιο με μια στάλα μελαγχολίας για να επικυρώσουν το υπαρξιακό βάθος της ουσιαστικής κωμωδίας.   Με το θηριώδες sui generis ταλέντο, το απαράμιλλο στιλ, τη βραχνή φωνή και το δυναμισμό της απέδειξε ότι η κωμωδία εκτός από διασκέδαση, αποτελεί το ιδανικότερο πεδίο ηθικής, αισθητικής και κοινωνικής συνδιαμόρφωσης• κι όλα αυτά με την ευκολία που έριχνε ένα συνωμοτικό πλάγιο βλέμμα στην κάμερα ή στην πλατεία.

Κανένα στερεότυπο δεν τη χώρεσε, καμιά πρόκληση δεν την εξέθεσε. Αντίθετα έγινε για πολλούς από μας, μεγαλώνοντας, μια φιγούρα δυναμική, μητρική, διεκδικητική και γενναιόδωρη, ένα σύμβολο απελευθέρωσης κι ενδυνάμωσης  μέσα στη φαινομενική comme il faut ασφάλεια της οικογενειακής ψυχαγωγίας μας.

Φωτογραφία/NDP

Της χρωστάμε πολλά. Κυρίως όμως εκείνα τα πρώτα - πρώτα απενοχοποιημένα, αυθόρμητα ειλικρινή μας χαμόγελα, που δίχως σκέψη εξαργυρώνουμε ακόμα.

Την περιέχουμε περισσότερο απ’ όσο υποθέτουμε ,γι’ αυτό και σήμερα ο καθένας μας πενθεί κάτι αληθινά δικό του», έγραψε  χαρακτηριστικά σε ανάρτησή του στο Facebook.

H μεγάλη καριέρα της Άννας Παναγιωτοπούλου και ο ρόλος που τη στιγμάτισε

Η Άννα Παναγιωτοπούλου γεννήθηκε στην Κυψέλη και μεγάλωσε σε μεγαλοαστικό περιβάλλον, το οποίο δεν είχε καμία σχέση με το θέατρο. Το διαζύγιο των γονιών της την είχε πληγώσει πολύ.

«Η σχέση που με έχει στεναχωρήσει ήταν αυτής της μητέρας μου και του πατέρα μου, γιατί χώρισαν άσχημα. Η μάνα μου υπέφερε πάρα πολύ και αυτό το πράγμα με έκανε να φοβάμαι τις σχέσεις και να δεθώ. Κάποια στιγμή έφυγε ο πατέρας μου και πήγε στην Κρήτη. Χάθηκε. Παντρεύτηκε εκεί. Τον είδα, όταν πήγα για τον γάμο ενός φίλου μου», είχε δηλώσει σε συνέντευξη της στον Κώστα Τσουρό.

Από μικρή, η Άννα Παναγιωτοπούλου ήθελε να γίνει ηθοποιός, όμως οι γονείς της είχαν αντιρρήσεις. Την έστειλαν στην Ελβετία για σπουδές, αλλά εκείνη τα παράτησε, γιατί δεν έβρισκε εκεί δραματική σχολή. Στη συνέχεια, πήγε στην Ιταλία, όπου όπως η ίδια είχε εξομολογηθεί. έφαγε όλα τα λεφτά της. Τελικά, γύρισε κρυφά στην Ελλάδα και έδωσε εξετάσεις στο Εθνικό. Εκεί πρωτοσυνάντησε και τον Σταμάτη Φασουλή, με τον οποίο ήταν συμμαθητές.

Μαζί με τον Σταμάτη Φασουλή υπήρξαν βασικά στέλεχη του Ελεύθερου Θεάτρου, όπου και πρωταγωνίστησαν στην πρώτη του μεγάλη επιτυχία, την επιθεώρηση «Και συ χτενίζεσαι». Από τότε ανέβαζαν παραστάσεις ποικίλου ρεπερτορίου, από Μπρεχτ μέχρι Χουρμούζη σε διάφορες σκηνές. Μόνιμη «στέγη» απέκτησαν, όταν πήγαν στο Άλσος Παγκρατίου.

«Ιδρύσαμε το «Ελεύθερο Θέατρο» αρχές του '70. Η Ελλάδα ήταν σε μια άλλη πολιτική κατάσταση, και το «Ελεύθερο Θέατρο» ήταν κατά βάση πολιτικοποιημένο. Το ιδρύσαμε με την απόλυτη πεποίθηση ότι το θέατρο ανήκει στους ηθοποιούς και σε κανέναν άλλο. Είχαμε πολύ έντονο το όραμα της συλλογικότητας: δεν υπήρχε σκηνοθέτης, δεν υπήρχε συγγραφέας, δεν υπήρχε παραγωγός. Τα πρώτα χρόνια δεν υπήρχε καν βασική ομάδα, πέρασαν δεκάδες άνθρωποι», είχε αναφέρει σε συνέντευξή της στη «Lifo» για την δημιουργία αυτής της πρωτοποριακής για τα δεδομένα της εποχής ομάδας.

Το 1980, το Ελεύθερο Θέατρο σταμάτησε και ιδρύθηκε η Ελεύθερη Σκηνή, από την Άννα Παναγιωτοπούλου και τον Σταμάτη Φασουλή. Επρόκειτο ουσιαστικά για μια μετονομασία του Ελεύθερου Θεάτρου. Η Άννα Παναγιωτοπούλου συνέχισε με να πρωταγωνιστεί σε επιθεωρήσεις, στις οποίες έγραφε και το σενάριο.

Μιλώντας στον ΑΝΤ1, ο Σταμάτης Φασουλής, αδερφικός της φίλος και συνοδοιπόρος της στο θέατρο, δήλωσε σοκαρισμένος από την απώλειά της. «Παρόλο που ήξερα την κατάσταση, είμαι σοκαρισμένος. Με την Άννα γεννηθήκαμε μαζί στο θέατρο. Νομίζαμε ότι σχεδόν δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Έχασα τη μισή μου ζωή στο θέατρο», είπε συγκινημένος.

Μέσα από το «Ελεύθερο θέατρο», η Άννα Παναγιωτοπούλου εδραίωσε τη φήμη της και απέδειξε το πολυσύνθετο ταλέντο της, όμως έγινε ευρέως γνωστή έγινε μέσω της συμμετοχής της σε τηλεοπτικές σειρές, αρχικά στη κρατική και στη συνέχεια στην ιδιωτική τηλεόραση.

Φωτογραφία/NDP

Σταθμός της τηλεοπτικής της καριέρας θεωρείται η η «Μαντάμ Σουσού» στην ομότιτλη διασκευή του μυθιστορήματος του Δημήτρη Ψαθά τη σεζόν 1986-87 (μαζί με τους Θανάση Παπαγεωργίου, Άγγελο Αντωνόπουλο, Νατάσα Ασίκη κ.ά.). Η Άννα Παναγιωτοπούλου τον λάτρευε αυτό τον ρόλο, που τον θεωρούσε τον καλύτερο της ζωής της. «Εγώ τη λάτρευα τη Σου Σου από το βιβλίο, είχα έρωτα και όταν μου την πρότεινα, είπα ‘Χριστέ μου σε ευχαριστώ’”», είχε δηλώσει η ίδια.

Τεράστια επιτυχία σημείωσαν επίσης οι σειρές: «Οι τρεις Χάριτες» (στο πλευρό των Μίνας Αδαμάκη και της  Νένας Μεντή) και «Ντόλτσε Βίτα, που θεωρούνται «κλασικές».

Την τηλεοπτική σεζόν 2003-2004, συμπαρουσίαζε μαζί με τον Φώτη Σεργουλόπουλο, τον Χρήστο Ευθυμίου, τον Μένιο Σακελλαρόπουλο, τον Κλέονα Γρηγοριάδη και την Ματθίλδη Μαγγίρα, το τηλεπαιχνίδι «Το show των εκατομμυρίων», το οποίο έκανε πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2003 στο MEGA.

Φωτογραφία/NDP

Στην τηλεόραση έχει εμφανιστεί ακόμα στις σειρές «Safe Sex», «Το κλάμα βγήκε απ’ τον παράδεισο», «Οξυγόνο», «Αυστηρώς Κατάλληλο» κ.ά.

Ο γάμος, η απώλεια του σύζυγού της και η σχέση της με τον γιο της

Η Άννα Παναγιωτοπούλου παντρεύτηκε το 1972 σε ηλικία είκοσι χρόνων και έναν χρόνο αργότερα απέκτησε έναν γιο, τον Δημήτρη, που της χάρισε ένα εγγόνι. Ο σύζυγός της, Τάκης, με τον οποίο ήταν μαζί  42 χρόνια, πέθανε ξαφνικά το 2015.

«Ήταν ο άνθρωπός μου και ήμουν ο άνθρωπός του. Είχαμε μία πολύ καλή, ήσυχη και ελεύθερη σχέση. Δεν είχαμε κοινές παρέες, ο μόνος κοινός άνθρωπος που είχαμε ήταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, που ήταν πολύ δικός μου φίλος και έγινε και δικός του μέσω εμού…. Δίδασκα σε μία σχολή και κάναμε ένα μεγάλο τραπέζι. Το βράδυ που γύρισα, νόμιζα πως δεν ήταν στο σπίτι και ξάπλωσα. Ξυπνάω το πρωί και βλέπω τα πόδια του στον καναπέ, λέω «Τάκη, κάνε μου έναν καφέ» και τον βλέπω και είναι νεκρός.

Κοιμήθηκε και πέθανε... Όταν μου είπαν να τον ανοίξουν, είπα «όχι, μην τον σφάξετε. Πέθανε, είναι οριστικό, άρα τι να δείτε; Τι με νοιάζει τι έπαθε;» Από τότε πέρασα ένα δύσκολο διάστημα γιατί μου έλειπε, αλλά τώρα αισθάνομαι ότι μακάρι να πεθαίναμε όλοι έτσι. Πραγματικά τον θεωρώ πολύ τυχερό», είχε εξομολογηθεί  η ηθοποιός για την απώλειά του.

Σε συνέντευξη που είχε δώσει πριν πέντε χρόνια, είχε αναφερθεί και στον γιο της, που επίσης παντρεύτηκε μικρός.

«Ο γιος μου παντρεύτηκε μόλις τελείωσε το Πολυτεχνείο. Με ρώτησε, τι λες εσύ, δεν θα πω τη λέξη γιατί δεν περνά στην τηλεόραση... Η αναγνωρισιμότητα είναι ένα πρόβλημα. Ο γιος μου είχε ντραπεί πάρα πολύ γιατί με φωνάζανε "Σου Σου". Και εμένα με ενοχλούσε πολύ», είχε δηλώσει.

Όσο για τον έρωτα της ζωής της, είχε πει στην ίδια συνέντευξη: «Ο έρωτας της ζωής μου ήταν ο Κατράκης, αυτόν είχα ερωτευτεί πιο πολύ. Δεν υπήρχε σχέση αλλά βρισκόμασταν, με βοηθούσε όσο πήγαινα στη σχολή. Ήταν σαν πατρική φιγούρα, αυτό που δεν είχα».

Η Άννα Παναγιωτοπούλου ζούσε στον Λυκαβηττό πάνω από σαράντα χρόνια, αλλά περνούσε μεγάλα χρονικά διαστήματα, έως και χρόνο, στην Τήνο, όπου διατηρούσε εξοχική κατοικία. Τα τελευταία χρόνια έπασχε από Αλτσχάιμερ και απέφευγε τις δημόσιες εμφανίσεις.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ





SHARE