Αν γνωρίζετε τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ μόνο μέσα από το τραγούδι του Τζίμη Πανούση, ήρθε η ώρα να τον μάθετε μέσα από το φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμή αυτού του ιδιαίτερου καλλιτέχνη,ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους δημιουργούς. Εκκεντρικός, ιδιοφυής και βαθιά μοναχικός, θεωρείται ο πλέον ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, ένας μεγάλος αναρχικός, όπως τον αποκαλούν.
Αν γνωρίζετε τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ μόνο μέσα από το τραγούδι του Τζίμη Πανούση, ήρθε η ώρα να τον μάθετε μέσα από το φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμή αυτού του ιδιαίτερου καλλιτέχνη,ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους δημιουργούς. Εκκεντρικός, ιδιοφυής και βαθιά μοναχικός, θεωρείται ο πλέον ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, ένας μεγάλος αναρχικός, όπως τον αποκαλούν.
Από τις 8 Δεκεμβρίου 2016 μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου λοιπόν, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στην αίθουσα του Ινστιτούτου Goethe της Αθήνας, μπορείτε να μυηθείτε στο σημαντικό του έργο, μέσα από ένα άκρως επίκαιρο αφιέρωμα, με τις καλύτερες ταινίες του σε αποκατεστημένες κόπιες. Επίσης στο φεστιβάλ θα παρουσιαστούν και τρεις ταινίες του που θα προβληθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας: ο «Ενσύρματος Κόσμος» , αλλά και τα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ «Ο Άλι στον Παράδεισο» και «Φασμπίντερ».
Το φεστιβάλ διανθίζεται με την παρουσία πλήθους ξένων και Ελλήνων καλεσμένων. Πριν από κάθε προβολή, ένας επώνυμος (και συχνά απρόσμενος) καλεσμένος, που έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το έργο του Φασμπίντερ, θα αναλάβει να εισαγάγει το κοινό στο μοναδικό σύμπαν του σκηνοθέτη, ενώ το αφιέρωμα θα τιμήσουν με την παρουσία τους και δυο από τις πιο εμβληματικές φιγούρες των ταινιών του: Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρι Μπέαρ, συνάδελφος του Φασμπίντερ από το ξεκίνημα της καριέρας του μέχρι το τέλος της, και η Μάργκιτ Κάρστενσεν, η θρυλική πρωταγωνίστρια της ταινίας «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ».
Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια συζήτηση, αφιερωμένη στην καλλιτεχνική κληρονομιά και τον αντίκτυπο που άφησε πίσω του ο Γερμανός δημιουργός, στο πάνελ της οποίας θα συμμετάσχουν όχι μόνο οι πρωταγωνιστές του, αλλά και πανεπιστημιακοί, κριτικοί κινηματογράφου και σκηνοθέτες.
«Κάθε σκηνοθέτης ασχολείται με ένα και μόνο θέμα και γυρίζει την ίδια ταινία ξανά και ξανά», είχε δηλώσει κάποτε σε συνέντευξή του. «Το δικό μου είναι η εκμετάλλευση των συναισθημάτων, όποιος κι αν είναι ο δυνάστης. Δεν τελειώνει ποτέ η εκμετάλλευση. Είτε πρόκειται για το κράτος που επικαλείται τον πατριωτισμό, είτε πρόκειται για ένα ζευγάρι, ο ένας άνθρωπος μπορεί να καταστρέψει τον άλλο», έλεγε, συμπυκνώνοντας τον βασικό άξονα της θεματολογίας του και του στοχασμού του. Κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που σήμερα ειδικά, σε μια εποχή που όλα γύρω μας μοιάζουν να καταρρέουν, αξίζει να δώσουμε λίγο χρόνο σε αυτό τον σημαντικό δημιουργό, που άφησε τη προσωπική του σφραγίδα στο σινεμά.
Ο Φασμπίντερ υπήρξε πραγματικά ο πιο παραγωγικός σκηνοθέτης όλων των εποχών. Μέσα σε 15 μόλις χρόνια, μέχρι το τραγικό του τέλος που ο ίδιος επέλεξε, ο πυρετώδης και ακαταπόνητος αυτός δημιουργός κατόρθωσε να γυρίσει 41 μεγάλου μήκους ταινίες, 3 μικρού μήκους και 3 τηλεοπτικές σειρές, δουλεύοντας παράλληλα ως θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, ηθοποιός, παραγωγός, οπερατέρ, συνθέτης, μοντέρ και σκηνογράφος. ‘Άφησε έτσι πίσω του ένα έργο πολυσχιδές και έδωσε το προσωπικό του στίγμα σε μια ολόκληρη εποχή. Με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, μια διάθεση ενδοσκόπησης και λύτρωσης από τους εφιάλτες του, αλλά και μια κριτική διάθεση απέναντι στην πολίτικη της εποχής του, ο Φασμπίντερ έφτιαξε ένα κινηματογραφικό είδος που δεν μοιάζει με κανένα αλλά. Ασχολήθηκε σχεδόν με όλα τα κινηματογραφικά είδη, από κωμωδίες, υπαρξιακά δράματα, ταινίες επιστημονικής φαντασίας μέχρι γκανγκστερικά φιλμ.