QUIET LUXURY

Quiet luxury -Η ήσυχη τάση που «φωνάζει» πολυτέλεια σαρώνει τον κόσμο της μόδας


Το 2004, ο κόσμος της μόδας περιστρεφόταν γύρω από τις αδερφές Όλσεν.

Οι δίδυμες με τα χαριτωμένα χαμόγελα και τα ξανθά κοτσιδάκια είχαν μεγαλώσει, ενσαρκώνοντας το απόλυτο «it girl» x 2. Οι καουμπόικες μπότες, τα αέρινα φορέματα, τα σακάκια αλλά και τα φουλάρια τους καθόρισαν τότε την ανάδυση του boho chic και αποτέλεσαν αντικείμενα πόθου για τους λάτρεις της μόδας ανά τον κόσμο.

Λίγα χρόνια αργότερα, οι Όλσεν θα ίδρυαν τον δικό τους οίκο μόδας με όνομα The Row και θα «έκοβαν δρόμο» ανάμεσα στις τάσεις, εστιάζοντας σε κάτι πολύ συγκεκριμένο -και ακαταμάχητα κομψό -το οποίο τότε έμοιαζε ακόμη και ακατανόητο.

Τι είχαν πάθει ξαφνικά οι στιλάτες Μέρι Κέιτ και Άσλεϊ και άφηναν τα πολύχρωμα outfits τους για υπερμεγέθη παλτό, «ανδρικά» πουκάμισα γραφείου, φαρδιά υφασμάτινα παντελόνια και μια σχεδόν εμμονική αφοσίωση στη μονοχρωμία;

Splash News/Ideal Images

Η σχολή την οποία ακολούθησε το The Row είχε φυσικά προκατόχους, λιγότερο ή περισσότερο γνωστούς -τον Ιάπωνα Yohji Yamamoto, τον σκανδιναβικό μινιμαλισμό αλλά και έναν αέρα διαχρονικής πολυτέλειας που εξέπεμπαν κλασικοί ιταλικοί οίκοι όπως ο Max Mara.

Σταδιακά, το The Row εντάχθηκε σε μια ανθίζουσα κατηγορία από brands στα οποία απευθύνεται κάποιος για να βρει ρούχα που αποπνέουν την αίσθηση μιας …ήσυχης πολυτέλειας.

The Row

Σας θυμίζει κάτι;

Πρόκειται για το rebranding μιας διαχρονικής αξίας στη μόδα αλλά και την ποπ κουλτούρα: του quiet luxury, δηλαδή της απλότητας που κοστίζει εκατοντάδες (και χιλιάδες) ευρώ και αντίστροφα του αμύθητου πλούτου που καλύπτεται με το πέπλο του μινιμαλισμού.

Πουλόβερ από κασμίρι, βαμβακερά T-shirt με τέλειο κόψιμο, μονόχρωμα μίντι φορέματα που αγκαλιάζουν το σώμα, κολαριστά πουκάμισα από ποπλίνα και σακάκια που ολοκληρώνουν μοναδικά το κάθε ντύσιμο, παντελόνια με πιέτες που πέφτουν πλούσια στο πόδι, μαλακά μακριά παλτό, μαύρα γυαλιά και μεγάλες δερμάτινες τσάντες είναι μερικά από τα must-haves του quiet luxury, ενώ τα logo και τα έντονα χρώματα είναι μερικά από τα πιο χτυπητά faux pas του.

Quiet luxury και ποπ κουλτούρα

Το quiet luxury είναι, λοιπόν, ένας από τους πιο δημοφιλείς και viral όρους της μόδας αυτή τη στιγμή, έχοντας επεκταθεί τόσο στη διακόσμηση όσο και στην ποπ κουλτούρα.

By Malene Birger

Στην πρόσφατη δικαστική διαμάχη της για ένα ατύχημα στο σκι, η Γκουίνεθ Πάλτροου εμφανιζόταν τακτικά στο δικαστήριο με ρούχα που αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης, όχι μόνο από σάιτ ειδικού ενδιαφέροντος, αλλά και τίτλους όπως ο Guardian, που χαρακτήρισε το στιλ της ως «billionaire chic».

Μεταξύ άλλων, η Πάλτροου εμφανίστηκε με ένα κασμιρένιο πουλόβερ της εταιρείας Loro Piana που κοστίζει περίπου 1400 ευρώ και το συνδύασε με ένα elegant μάξι παλτό από το brand The Row (!) το οποίο κοστίζει πάνω από 4000 ευρώ.

Τα looks της κινήθηκαν στο ίδιο μοτίβο, ενισχύοντας τη δημοφιλία της τάσης και αποσαφηνίζοντάς την στο ευρύ κοινό: πολυτέλεια μεν, που δεν κραυγάζει δε.

«Τα χρήματα φωνάζουν, ο πλούτος ψιθυρίζει», λένε οι χρήστες του Tik Tok, της πλατφόρμας που πρώτη εντόπισε την τάση και δημιούργησε γρήγορα μια πλούσια βιβλιοθήκη με σχετικά βίντεο, ομαδοποιημένα με το χάσταγκ #quietluxury.

Toteme

Ταυτόχρονα, σαν να μην έκανε ήδη πάταγο η τέταρτη (και τελευταία) σεζόν της σειράς Succession, οι πρωταγωνιστές της -η οικογένεια ενός δισεκατομμυριούχου μεγιστάνα των media -μοιάζουν να έχουν υιοθετήσει πλήρως την τάση του quiet luxury.

Succession

Λινά ταγιέρ σε neutral χρώματα, λευκά πουκάμισα και μίνιμαλ τοπ συνέθεσαν την γκαρνταρόμπα της Shiv Roy (της κόρης του μεγιστάνα) ενώ ο αδερφός της, Kendall, εμφανίζεται με μια πληθώρα πανάκριβων ακουστικών και άλλων αξεσουάρ που μαρτυρούν τα αμύθητα πλούτη του, σε όποιον φυσικά τα προσέξει.

Μάλιστα, το quiet luxury, δεν αποτελεί απλώς μια τάση που εκφράζεται από οίκους όπως οι Max Mara, Toteme, By Malene Birger, Brunello Cucinelli, Loro Piana, Hermes, The Row κ.ο.κ., αλλά έρχεται υποτίθεται πακέτο με μια ολόκληρη αισθητική και προσέγγιση της μόδας και του ντυσίματος -δηλαδή, το να επενδύεις σε λίγα ποιοτικά κομμάτια, αποφεύγοντας την υπερκατανάλωση παροδικών τάσεων.

Max Mara

Και όχι μόνο αυτό, αλλά ειδικοί του design εντοπίζουν το «πέρασμα» της τάσης και στη διακόσμηση, όπου πρωταγωνιστούν οι καθαρές γραμμές και τα minimal ή statement έπιπλα που γεμίζουν το χώρο με το εκτόπισμά τους.

Μια πολυθρόνα σαν γλυπτό, μια καρέκλα με ιδιαίτερη πλάτη, ένα κασμιρένιο γκρι ριχτάρι απλωμένο στον καναπέ ή μια παπλωματοθήκη από απαλό μετάξι είναι ο ορισμός της ήσυχης πολυτέλειας, μακριά από έντονα χρώματα και busy διακοσμητικά.

Είναι, ωστόσο, το quiet luxury το νέο φαινόμενο της μόδας;

Σε ένα op-ed στο αξιόπιστο Business of Fashion ο δημοσιογράφος μόδας Eugene Rabkin επιχειρεί να εξετάσει την πραγματικότητα πίσω από το hype που έχει δημιουργηθεί γύρω από τον όρο.

Όπως γράφει, τα στατιστικά των προτιμήσεων των καταναλωτών στις πολυτελείς (και μη) boutique του κόσμου, δείχνουν μάλλον ότι τα έντονα logo, τα designer items που μαρτυρούν την προέλευσή τους αλλά και τα λιγότερο διαχρονικά και κλασικά κομμάτια είναι εκείνα που στην πραγματικότητα «κινούνται» περισσότερο στην αγορά, διαμορφώνοντας αναπόφευκτα και τη στρατηγική των οίκων.

Και πόσο ειρωνικό, αλλά και ταυτόχρονα σύμφυτο με την ουσία της μόδας θα είναι τελικά η τάση που υμνεί τη διαχρονικότητα να είναι παροδική;