Brutalia, Εργάσιμες Μέρες
Brutalia, Εργάσιμες Μέρες
ΣΙΝΕΜΑ

Κάννες: Οι ταινίες που έκαναν αίσθηση και οι ελληνικές συμμετοχές που διακρίθηκαν


Το Φεστιβάλ των Καννών είναι ένα θεσμός για τον κινηματογράφο κι όχι μόνο. Πέρσι, λόγω της πανδημίας, ακυρώθηκε, φέτος, όμως, επέστρεψε δριμύτερο και... διπλό!

Τι σημαίνει αυτό; Ότι, εκτός από τις ταινίες του διαγωνιστικού, έχουμε πολλές ακόμα που προβάλλονται σε παράλληλες εκδηλώσεις. Αλλά, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, ήδη έχουν αρχίσει οι ψίθυροι και οι φήμες για τα μεγάλα φαβορί.

Η «Annette» του Λεός Καράξ, ένα ιδιαίτερο μιούζικαλ, με πρωταγωνιστές τον Άνταμ Ντράιβερ και την Μαριόν Κοτιγιάρ, που ήταν και η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ, ήδη έχει κάνει θόρυβο, καθώς δίχασε τους θεατές. Ο Καράξ, πάντως, φέτος επιστρέφει στο διαγωνιστικό των Καννών με ένα σενάριο των Sparks, της αγαπημένης μπάντας που φέτος έχει την τιμητική της, για να αφηγηθεί την ιστορία ενός stand-up κωμικού και μιας λυρικής τραγουδίστριας, που το παιδί τους φαίνεται πως διαθέτει ένα μοναδικό χάρισμα.

Τον Γουές Άντερσον και το «Τhe French Dispatch» τους περιμένουμε από πέρσι, μιας και αγαπάμε το ιδιοσυγκρασιακό στιλ του σκηνοθέτη, αλλά και το καστ, που περιλαμβάνει πρωτοκλασάτα ονόματα  από τον Μπιλ Μάρε, τον Μπενίσιο ντελ Τόρο και την Τίλντα Σουίντον, έως τον Τίμοθι Σαλαμέ, την Ελίζαμπεθ Μος και την πρόσφατη νικήτρια των Όσκαρ Φράνσις ΜακΝτόρμνατ. Ο Άντερσον χαρακτήρισε τη νέα του δημιουργία ως ένα «ερωτικό γράμμα» στους δημοσιογράφους του κόσμου.

Τοποθετημένη στο παράρτημα μιας αμερικανικής εφημερίδας σε μια φανταστική γαλλική πόλη τον 20ό αιώνα, η ταινία περιστρέφεται γύρω από τρεις ιστορίες με χαρακτήρες και περιστατικά, που αφορούν αληθινά γεγονότα και πρόσωπα του περιοδικού «Τhe New Yorker», το οποίο λατρεύει ο σκηνοθέτης.

Από τις εκπλήξεις του φετινού Φεστιβάλ είναι το ιαπωνικό «Drive my car» του Ryusuke Hamaguchi, ο οποίος διασκευάζει ένα βιβλίο του Χαρούκι Μουρακάμι, υπογράφοντας μια ελεγεία για το παρελθόν, που μένει πάντοτε βασανιστικό παρόν. Εδώ, ένας ηθοποιός που έχει χάσει τη θεατρική του σύντροφο, συνεχίζει να προβάρει τα λόγια του από τις κασέτες που του έχει αφήσει πίσω. Στο πλαίσιο μιας νέας παραγωγής, θα αναγκαστεί να προσλάβει μια νεαρή σοφέρ κι ανάμεσά τους θα δημιουργηθεί ένας ξεχωριστός δεσμός.

Ντόρο έχει δημιουργήσει ήδη και η «Βenedetta» του πάντα προκλητικού Πολ Βερχόφεν, ο οποίος θα μας μεταφέρει σε ένα καθολικό μοναστήρι του 17ου αιώνα, για να μας αφηγηθεί μια ερωτική ιστορία ανάμασε σε δύο γυναίκες. Πρωταγωνιστούν η Βιρζινί Εφιρά και η δικιά μας Δάφνη Πατακιά.

Μετά από το αριστουργηματικό «Σώμα και Ψυχή», ποιος δεν περιμένει με ανυπομονησία την νέα ταινία της Ίλντικο Ενιέντι, η οποία θα είναι και αγγλόφωνη; Το «The Story Of My Wife», το οποίο είναι βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του Ούγγρου Μιλάν Φουστ, θα διεκδικήσει τον Χρυσό Φοίνικα. Η Ενιέντι αφηγείται την ιστορία ενός ναυτικού, ο οποίος μια μέρα σε ένα καφέ, βάζει στοίχημα ότι θα παντρευτεί την πρώτη γυναίκα που θα μπει από την πόρτα.

Άραγε φέτος ο Ασγκάρ Φαραντί,συχνός επισκέπτης  και διαγωνιζόμενος του Φεστιβάλ, θα καταφέρει να φύγει με ένα βραβείο; Για το «Hero» πάντως, που γυρίστηκε στο Ιράν και συγκεκριμένα στην Σιράζ, πολλοί λένε τα καλύτερα.

Δύο χρόνια μετά από τον θρίαμβο στο Βερολίνο, ο Ναντάβ Λαπίντ για πρώτη φορά παίρνει μέρος στο Διαγωνιστικό των Καννών με την καινούργια του ταινία που έχει τίτλο «Ahed’s Knee». Σε αυτήν, ένας δημοφιλής σκηνοθέτης από το Ισραήλ δέχεται πυρά, επειδή η ταινία του θίγει θέματα καίρια, όπως η ελευθερία του λόγου.

Από τα ονόματα που ακούγονται έντονα για τον Χρυσό Φοίνικα είναι αυτό της Ζουλιά Ντικουρνό, που με το «Titane» συμμετέχει στο Επίσημο Διαγωνιστικό. Η σκηνοθέτις -με το «Raw» είχε σοκάρει κοινό και κριτικούς-, επιστρέφει με μια ιστορία όπου οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στους θύτες και στα θύματα δεν είναι ευδιάκριτες, με πρωταγωνιστή τον υπέροχο Βενσάν Λιντόν.

Μια από τις πιο σημαντικές γυναίκες δημιουργούς σήμερα είναι αναμφίβολα η  Άντρεα Άρνολντ. Μετά από το «Fish Tank», το Red Road» και το «American Honey», φτιάχνει ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ, πάνω στο οποίο δούλεψε έξι χρόνια, για τη Λούμα, την αγελάδα της. Ο τίτλος αυτού είναι, όπως σωστά μαντεύετε, «The Cow» και οι πρώτες φήμες μιλούν για ένα μικρό διαμάντι.

Ο Ταϊλανδός σκηνοθέτης Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν («Ο Θείος Μπούνμι θυμάται τις προηγούμενες ζωές του») επιστρέφει στις Κάννες, όπου ήδη έχει βραβευτεί με το «Memoria». Γυρισμένη στην ορεινή Κολομβία, η πρώτη ταινία που γυρίζει ο Βιρασετάκουν μακριά από τη χώρα του, τον επιστρέφει στις εσωτερικές αναζητήσεις, που γεφυρώνουν ποιητικά το παρελθόν με το παρόν.

Βασισμένο στις graphic short stories του Έιντριεν Τομίνε,  το «Paris, 13th District» (ή «Les Olympiades», όπως είναι ο γαλλικός τίτλος), που σκηνοθετεί ο Ζακ Οντιάρα ακολουθεί τις ζωές μιας παρέας νεαρών στο Παρίσι. Τρία κορίτσια κι ένα αγόρι, έρωτες και φιλίες, δοκιμάζονται στο νέο φιλμ του βετεράνου κινηματογραφιστή, που επιλέγει να συνεργαστεί με «το νέο αίμα» του γαλλικού σινεμά.

Από τους « παλιούς» του Φεστιβάλ, ο Νάνι Μορέτι έρχεται στις Κάννες με το «Tre Piani», που για πρώτη φορά δεν βασίζεται σε δική του ιδέα και σενάριο και αφηγείται την ιστορία τριών οικογενειών που μένουν σε τρεις ορόφους της ίδιας πολυκατοικίας.

Τώρα, όσον αφορά στον ελληνικό κινηματογράφο, τα νέα είναι ευχάριστα, αφού και οι τρεις συμμετοχές από τη χώρα μας κατάφεραν να διακριθούν.

Συγκεκριμένα, στα βραβεία της Εβδομάδας Κριτικής, η μικρού μήκους «Brutalia, Εργάσιμες Μέρες» του Μανώλη Μαυρή απέσπασε το βραβείο Canal+. Η ταινία είναι αλληγορία που ακροβατεί ανάμεσα στο θρίλερ και τη μαύρη κωμωδία. Μέσω μιας απλής μεταφοράς, όπου οι μέλισσες «αντικαθίστανται» με ανθρώπους, διανοίγεται ένα νέο πεδίο διαλόγου πάνω σε πολλαπλά ή και ετερόκλιτα θέματα, όπως η στρατιωτικοποιημένη εργασία, η δομή μιας ολιγαρχικής κοινωνίας, η σκληρή και ανταγωνιστική κοινωνία των παιδιών, η βίαια υπερπαραγωγική κοινωνία των μελισσών. Ωστόσο, κύριο θέμα του έργου, αποτελεί η ένταξη του ατόμου στο σύνολο και η μοναξιά την οποία βιώνουν οι χαρακτήρες μέσα σε αυτό.

Επίσης, η μεγάλου μήκους ταινία «Feathers» του Omar El Zohairy, μία διεθνής συμπαραγωγή στην οποία συμμετέχει η εταιρεία Heretic (Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, Γιώργος Καρναβάς), κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο Nespresso της κριτικής επιτροπής.

Παράλληλα, το κινηματογραφικό σχέδιο μυθοπλασίας μεγάλου μήκους «Cora» της Εύης Καλογηροπούλου, που παρουσιάστηκε στο L’ Atelier της Cinefondation του Φεστιβάλ, απέσπασε το Prix ArteKino YouTube – το μοναδικό βραβείο που απονέμεται στο L’ Atelier και συνοδεύεται από το ποσό των 10.000 ευρώ. Το «Cora», το οποίο εντάχθηκε σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ακολουθεί την ιστορία δυο γυναικών που ερωτεύονται και αγωνίζονται να ξεφύγουν από τους περιορισμούς μιας δυστοπικής πατριαρχικής κοινωνίας.

Θυμίζουμε πως, πέρυσι, η ταινία «Motorway 65» της Ε. Καλογηροπούλου είχε συμμετάσχει στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Καννών, διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα.





SHARE