Επίδαυρος
Φωτογραφία: Από το Λεύκωμα
02|07|2020 09:50
SHARE
ΦΩΤΗΣ ΑΠΕΡΓΗΣ

«Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας» -Όλη η ιστορία της Επιδαύρου σε ένα μοναδικό λεύκωμα


Η Επίδαυρος δεν είναι μόνο ένα από τα ωραιότερα αρχαία θέατρα που έχουν διασωθεί, αλλά έχει γράψει τη δική της Ιστορία στην σύγχρονη πολιτιστική ζωή του τόπου μας. Από την Κάλλας και την Παξινού, μέχρι τον Κουν αλλά και νεότερους δημιουργούς, οι παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών εδώ και δεκαετίες αποτελούν σήμα κατατεθέν του καλοκαιριού.

Πού όμως πηγαίνουν όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες αλλά και οι θεατρόφιλοι μετά από την παράσταση; Μα φυσικά στη θρυλική ταβέρνα του «Λεωνίδα» στο Ληγουριό. Στα τραπεζάκια του έχει γραφτεί μια άλλη παράλληλη αλλά εξίσου ενδιαφέρουσα και σημαντική ιστορία, που αποκαλύπτει το πολύτιμο λεύκωμα 200 σελίδων με την υπογραφή του δημοσιογράφου Φώτη Απέργη. Ο τίτλος του είναι «Η Κάλλας, ο Μινωτής, ο Κουν και τα μαγειρευτά της Κάκιας» και την έκδοση έχουν αναλάβει τα εκπαιδευτήρια Ελληνογερμανική Αγωγή». Ουσιαστικά πρόκειται για έναν πραγματικό θησαυρό με στίγμα ιστορικό, κοινωνικό και εκπαιδευτικό.

Συνολικά 26 καταξιωμένοι άνθρωποι του θεάτρου- Γιώργος Αρμένης, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Αντιγόνη Γλυκοφρύδη, Στεφανία Γουλιώτη, Κατερίνα Ευαγγελάτου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Νίκος Καραθάνος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Γιώργος Κιμούλης, Λένα Κιτσοπούλου, Λυδία Κονιόρδου, Στάθης Λιβαθινός, Δημήτρης Λιγνάδης, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος, Αμαλία Μουτούση, Γιάννης Μπέζος, Μανουέλλα Παυλίδου, Εύα Νάθενα, Μαρία Ναυπλιώτου, Λευτέρης Παυλόπουλος, Δημήτρης Πιατάς, Κώστας Τσιάνος, Πέτρος Φιλιππίδης, Διονύσης Φωτόπουλος, Αιμίλιος Χειλάκης- προσφέρουν απλόχερα τις ανέκδοτες προσωπικές μαρτυρίες τους και αφηγούνται συγκινητικές κι αστείες ιστορίες όπως τις έζησαν οι ίδιοι στη διάρκεια έξι δεκαετιών.

Ο ίδιος ο Λεωνίδας Λιακόπουλος πλέον δεν είναι εδώ, όμως την παράδοση συνέχισε η αγαπημένη κυρία Κάτια και τα παιδιά τους, που εκτός από τις συνταγές τους ξέρουν να προσφέρουν στους καλλιτέχνες την αγάπη και τη στήριξή τους στις δύσκολες ώρες του άγχους και της αγωνίας που περνούν, πριν κατέβουν στο Αργολικό θέατρο.

Ποια παράσταση είχε τέτοια κοσμοπλημμύρα, ώστε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος αναγκάστηκαν να καθίσουν σε δύο καρέκλες μπροστά στους τραγωδούς. Πότε και για χάρη ποιας διασημότητας ηλεκτροδοτήθηκε το Λυγουριό. Ποιο φαγητό άρεσε στην Κατίνα Παξινού να σερβίρει η ίδια στους άλλους ηθοποιούς. Ποιοι τραγωδοί μετά τις πρόβες ξενυχτούσαν, παίζοντας σκάκι ή παντομίμα. Πώς βρέθηκε ο νεαρός Διονύσης Φωτόπουλος να κατασκευάζει ένα ξίφος, για να το χρησιμοποιήσει η Μαρία Κάλλας στην παράσταση της «Νόρμα». Ποια περίοδο υπήρξε «άβατο» η ταβέρνα «Λεωνίδας» και για ποιους. Τι είχαν ζητήσει ο Σπύρος Ευαγγελάτος και ο Κώστας Τσιάνος από τους ηθοποιούς τους, σε περίπτωση που κάποιοι συντηρητικοί θεατές αποφάσιζαν να αντιδράσουν στις, τολμηρές για την εποχή, θεατρικές προτάσεις τους. Πώς είχε επικρίνει ο Αλέξης Μινωτής σε μια πρόβα τον νεαρό μαθητή του Δημήτρη Λιγνάδη. Ποια σπουδαία τραγωδός δέχτηκε ν’ αρχίσει η πρόβα πιο αργά, για να παρακολουθήσουν οι νέοι του χορού το Ευρωμπάσκετ. Ποιο τοπικό γλυκό άρεσε στον Φρανσουά Μιτεράν, αλλά και ποια απρόοπτα έζησαν στου «Λεωνίδα» ο Πίτερ Χολ, ο Τζόρτζιο Αρμάνι και ο Ίβο Βαν Χόβε. Γιατί η Αμαλία Μουτούση διέκοψε στην πρεμιέρα της παράστασης του Λευτέρη Βογιατζή τον κομμό της Αντιγόνης και ξάπλωσε για λίγο μπροστά στους θεατές. Τι προσευχόταν μέσα στην αγωνία της η Μαρία Ναυπλιώτου, πριν από την πρεμιέρα των «Φοινισσών»: αυτά και άλλα πολλά θα σας απαντηθούν ξεφυλλίζοντας αυτή την ιδιαίτερη έκδοση που τιμά τη μνήμη του αγαπημένου σε όλους Λεωνίδα.

Η έκδοση είναι εμπλουτισμένη με δεκάδες από τις ιστορικές φωτογραφίες, με τα αυτόγραφα και τις αφιερώσεις των πρωταγωνιστών στους τοίχους του εστιατορίου, τις οποίες η «Ελληνογερμανική Αγωγή» ψηφιοποίησε αποκλειστικά για την παρούσα έκδοση.

Το λεύκωμα, το εξώφυλλο του οποίου κοσμεί έργο του Αλέκου Φασιανού, προλογίζει η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, η οποία και σημειώνει: «Αυτή η πρωτότυπη μελέτη, στην οποία καταγράφεται ένα σημαντικό μέρος της σύγχρονης ιστορίας του ελληνικού θεάτρου, ανοίγει ένα τεράστιο παράθυρο μπροστά στα μάτια μας, για να δούμε το καθημερινό πρόσωπο εκείνων που στο θέατρο της Επιδαύρου ποιούν ήθος».

To λεύκωμα διατίθεται από την «Ελληνογερμανική Αγωγή» χωρίς χρέωση σε περιορισμένο αριθμό σε έντυπη μορφή. Θα είναι επίσης διαθέσιμο διαδικτυακά ΕΔΩ





SHARE