Αυτή την εβδομάδα, η «Γαλλική αποστολή» του μοναδικού Γουές Άντερσον, το ερωτικό παραμύθι του Κρίστιαν Πέτσολντ «Η Νύμφη του νερού» και η πιο προσωπική ταινία του Πάολο Σορεντίνο έρχονται στις σκοτεινές αίθουσες.
Γαλλική Αποστολή (The French Dispatch)
Σκηνοθεσία: Γουές Άντερσον
Παίζουν: Μπενίτσιο ντελ Τόρο, Έιντριεν Μπρόντι, Τίλντα Σουίντον, Λεά Σεντού, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Τίμοθι Σαλαμέ, Λίνα Κουντρί, Τζέφρι Ράιτ, Ματιέ Αμαλρίκ, Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον, Ελίζαμπεθ Μος, Σέρσα Ρόναν
Περίληψη: Οι ιστορίες πίσω από τα άρθρα του τελευταίου τεύχους ενός αμερικανικού περιοδικού, που εκδιδόταν σε μια φανταστική γαλλική κωμόπολη.
Ο Γουές Άντερσον στήνει μια κινηματογραφική πινακοθήκη, όπου οι εικόνες του, όπως αντίστοιχα οι εκατοντάδες πίνακες μιας μεγάλης γκαλερί, αφηγούνται την ιστορία της ανθρωπότητας.
Αφορμή γι’ αυτήν την οπτική πανδαισία είναι η εφημερίδα «French Dispatch», που εκδίδεται σε μια φανταστική γαλλική πόλη του 20ου αιώνα, με το σκωπτικό όνομα Ennui-sur-Blasé («Νωθρότητα-και-Απάθεια»), υπηρετώντας μια δημοσιογραφία υψηλών προδιαγραφών. Όταν πεθαίνει ο ιδιοκτήτης της, σύμφωνα με τη διαθήκη του, διακόπτεται η έκδοσή της. Οι συντάκτες, όμως, συγκεντρώνονται για να αποφασίσουν πώς θα τιμήσουν τη μνήμη του. Τρεις λοιπόν από τις ιστορίες του δημοφιλούς εντύπου, ένας πρόλογος κι ένας επίλογος -όλα εμπνευσμένα από το ιστορικό αμερικανικό περιοδικό «New Yorker»- πυροδοτούν την αχαλίνωτη φαντασία του Αμερικανού δημιουργού, που στέλνει τη δική του ερωτική επιστολή στην αμερικανική διανόηση και τη γαλλική φινέτσα.
Γι' αυτό το πληθωρικό σχέδιο, που κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη των μεγάλων στούντιο, ο Άντερσον επιστράτευσε μερικά από τα πιο λαμπερά ονόματα της κινηματογραφικής βιομηχανίας, που συντονίστηκαν πλήρως στο όραμά του, προσφέροντας την πιο γκροτέσκ και ταυτόχρονα αληθινή πλευρά του εαυτού τους, δημιουργώντας ένα σύμπαν μοναδικό, που δύσκολα μπορεί να συγκριθεί με οτιδήποτε άλλο.
Πολύχρωμες εικόνες εναλλάσσονται με ασπρόμαυρα πλάνα, κάδρα που αλλάζουν συχνά διαστάσεις, ένα συγχρονισμένο ανθρώπινο κουκλοθέατρο που μοιάζει να έχει καταγωγή από το βωβό σινεμά, τον γερμανικό εξπρεσιονισμό και τις ταινίες του Ζακ Τατί, φιλτραρισμένα όλα μέσα από την ιδιαίτερη ματιά του Άντερσον, σχολιάζουν με χιούμορ και νοσταλγία τη μεταπολεμική ζωή στην Ευρώπη.
Όντας ο ίδιος ένας δημιουργός αφοσιωμένος περισσότερο στην εικόνα παρά στο περιεχόμενο, οι σεναριακές ασυνέχειες πάντα λειτουργούν προς όφελός του, καθώς του προσφέρουν απρόσκοπτα την ελευθερία να δημιουργεί κόσμους, που δεν δεσμεύονται από αφηγηματικές αναγκαιότητες. Και αυτή η εμμονή του εδώ τον οδηγεί σε έναν εντυπωσιακό μαξιμαλισμό, όπου η παραμικρή λεπτομέρεια είναι σχεδιασμένη στην εντέλεια, βομβαρδίζοντας τις αισθήσεις του θεατή. Μέσα στα άψογα πλάνα του κρύβονται, ακόμα και ασυνείδητα, όλες οι ιδέες του, και γίνονται τελικά αυτά η μοναδική ιστορία της ταινίας, μια ιστορία που δεν χρειάζεται να αποκωδικοποιήσεις, αρκεί να αφεθείς στην ερεθιστική της σαγήνη, όπως όταν περιδιαβαίνεις σε ένα από τα μεγάλα μουσεία του κόσμου.
Η νύμφη του νερού (Undine)
Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτσολντ
Παίζουν: Πάουλα Μπιρ, Φρανκ Ρογκόφσκι, Μαριάμ Ζαρί, Τζέικομπ Μάτσενζ
Περίληψη: Μια γυναίκα, που έχει το όνομα μιας αρχαίας νύμφης, δουλεύει ως ξεναγός στο σύγχρονο Βερολίνο. Όταν ο εραστής της την εγκαταλείψει για μια άλλη γυναίκα, θα πρέπει εξαιτίας μιας κατάρας να τον σκοτώσει και να επιστρέψει στα νερά απ’ όπου ήρθε.
Ο Κρίστιαν Πέτσολντ («Το Τραγούδι του Φοίνικα», «Barbara», «Yella») διασκευάζει τον αρχαίο μύθο της Ουντίνε -της νύμφης του νερού που μπορεί να παντρευτεί έναν θνητό, τον οποίο θα πρέπει να σκοτώσει, αν ποτέ την προδώσει- με φόντο το σύγχρονο Βερολίνο.
Η Ουντίνε, που φέρει το όνομα της περιώνυμης νύμφης, πλέον ζει στο Βερολίνο του σήμερα, είναι ιστορικός πόλεων κι εργάζεται ως ξεναγός στη Διεύθυνση Αστικής Ανάπτυξης. Ο άνδρας που αγαπά την εγκαταλείπει για μία άλλη γυναίκα. Εκείνη του ανακοινώνει πως αν την αφήσει θα πρέπει να πεθάνει, όμως την ίδια ακριβώς μέρα συναντάει και ερωτεύεται έναν άλλον άνδρα, τον Κριστόφ, που εργάζεται ως δύτης. Οι δυο τους ζουν τον απόλυτο έρωτα, μέχρι που εκείνος συνειδητοποιεί πως ίσως τελικά δεν είναι η πρώτη επιλογή στη ζωή της.