The Culture of Creativity: Η πρώτη έκθεση σύγχρονης τέχνης μέσα στο νέο flagship store του Tiffany’s
The Culture of Creativity/Φωτογραφία: Ιnstagram Vito Schnabel Gallery
TIFFANY 'S

The Culture of Creativity: Η πρώτη έκθεση σύγχρονης τέχνης μέσα στο νέο flagship store του Tiffany’s


Το μυθικό μέρος που απαθανάτισε την Audrey Hepburn, να παίρνει το πρόγευμά της έξω από τις βιτρίνες του με το μακρύ μαύρο της φόρεμα, έχει να προσφέρει κάτι περισσότερο στους επισκέπτες του εκτός από κοσμήματα και πολυτελή δώρα.

Το πρόσφατα ανακαινισμένο κατάστημα του Tiffany’s στην Πέμπτη Λεωφόρο, που άνοιξε τις πόρτες του τον Μάιο του 2023, έχει να επιδείξει μια νέα πλευρά περισσότερο προσανατολισμένη στις τέχνες απ’ ό,τι στην καθαρή εμπορικότητα. Κι αυτό γιατί ο οίκος συνειδητά επιλέγει να εγκαινιάσει για πρώτη φορά μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στους χώρους του. Τίτλος της, The Culture of Creativity. Η κουλτούρα της δημιουργίας, που φιλοδοξεί ενδεχομένως να εκφράσει ακόμα πιο ένθερμα αυτή τη βαθιά εκτίμηση της τέχνης, που συνδέεται με τη φιλοσοφία του πολυτελούς brand name.

Το πρόσφατα ανακαινισμένο κατάστημα του Tiffany’s στην Πέμπτη Λεωφόρο, που άνοιξε τις πόρτες του τον Μάιο του 2023, έχει να επιδείξει μια νέα πλευρά περισσότερο προσανατολισμένη στις τέχνες απ’ ό,τι στην καθαρή εμπορικότητα. Κι αυτό γιατί ο οίκος συνειδητά επιλέγει να εγκαινιάσει για πρώτη φορά μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στους χώρους του. Τίτλος της, The Culture of Creativity. Η κουλτούρα της δημιουργίας, που φιλοδοξεί ενδεχομένως να εκφράσει ακόμα πιο ένθερμα αυτή τη βαθιά εκτίμηση της τέχνης, που συνδέεται με τη φιλοσοφία του πολυτελούς brand name.

Για τον CEO του Tiffany’s, Anthony Ledru «Η Culture of Creativity υπερβαίνει μια απλή έκθεση. Είναι μια γιορτή της δημιουργικότητας σε κάθε της μορφή, μια εξερεύνηση της έμπνευσης και της καλλιτεχνικής έκφρασης, που έχουν άλλωστε διαμορφώσει την ταυτότητα του Tiffany & Co. από την ίδρυσή του, το 1837. Η έκθεση δίνει μια γεύση από την πολιτιστική κληρονομιά του Οίκου, που για περισσότερο από έναν αιώνα έχει στηρίξει τις εικαστικές τέχνες μέσα από συνεργασίες με πρωτοπόρους, όπως οι Jean Schlumberger, Paloma Picasso και Andy Warhol.» Η αφοσίωση του Tiffany’s στην τέχνη εδραιώνει ακόμα περισσότερη την ιδιότητά του κοσμηματοπωλείου ως σημαντικού πολιτιστικού κόμβου.

Τα 70 συνολικά έργα, μικτών μέσων, προέρχονται από την προσωπική συλλογή του Peter Marino, ο οποίος επιμελήθηκε και τον επανασχεδιασμό του επιβλητικού δεκαώροφου κτίσματος. Μορφή της αρχιτεκτονικής, interior designer και επιμελητής, ο Peter Marino δάνεισε μερικά από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα από το Ίδρυμά του Peter Marino Art Foundation, με έδρα το Σαουθάμπτον, αντάξια μιας ηχηρής πρώτης έκθεσης στο ιστορικό κατάστημα-κόσμημα. Ο Ledru χαιρέτησε τον Marino ως έναν οραματιστή, που φαντάστηκε ξανά το κατάστημα ως έναν χώρο θαυμάτων και έναν θεσμό πολιτισμού.

Η έκθεση, τοποθετημένη σε δύο ειδικά διαμορφωμένους χώρους στον ένατο όροφο, κατά τον Marino «μοιάζει να έχει συνοχή», αλλά διακατέχεται περισσότερο από τις τυχαίες συναντήσεις. Υπήρξε βέβαια και μια σκέψη για το τι θα ταίριαζε στο image του φημισμένου τοπόσημου. «Για το Tiffany’s διάλεξα καλλιτέχνες που θα ήταν ιδανικοί για ένα κοσμηματοπωλείο» σχολίασε ο ίδιος ο Marino στο artnet. «Η Sarah Sze έχει να κάνει με τα εκρηκτικά διαμάντια. Μου άρεσε επίσης ο ραγισμένος καθρέφτης του Rashid Jones γιατί πάντα έλεγε ότι είναι σαν διαμάντι».

Συνολικά η έκθεση φιλοξενεί 26 διαφορετικούς καλλιτέχνες και συγκεκριμένα τους Francesco Clemente, Damien Hirst, Jean-Michel Basquiat, McArthur Binion, Sarah Charlesworth, Jenny Holzer, Rashid Johnson, Y.Z Kami, Les Lalanne, Johan Creten, Andre Dubreuil, Roe Ethridge, Urs Fischer, Hans Hartung, Molly Hatch, Gregor Hildebrandt, Vik Muniz, Michelangelo Pistoletto, Antoine Poncet, Richard Prince, Julian Schnabel, Sarah Sze, Not Vital και Stanley Whitney αλλά και έργα του ίδιου του Marino και του ιδρυτή Louis Comfort Tiffany.

Η έκθεση, εκ των πραγμάτων έχει μια προσωπική χροιά για τον συλλέκτη και ανανεωτή της εικόνας του Tiffany’s. Όλοι οι καλλιτέχνες-σουπερστάρ της τέχνης, διατηρούσαν προσωπικούς δεσμούς για περισσότερα από είκοσι χρόνια με τον παθιασμένο συλλέκτη.

Όπως το δίδυμο της γλύπτριας Claude Lalanne, αγαπημένης καλλιτέχνιδας του Yves Saint Laurent, και του συζύγου της François-Xavier Lalanne, γλύπτη και installation artist, που συνήθιζαν να παραθερίζουν στο εξοχικό του για 12 χρόνια. Ο κήπος του Marino φιλοξενεί πάνω από 30 γλυπτά τους. Τα μπρονζέ πρόβατα των Lalanne, ή αλλιώς «το κοπάδι του Marino», στέκει για λίγο αμέριμνα στο τεχνητό τοπίο του Tiffany’s.

Παραδόξως, η τάση του Marino να συλλέγει έργα τέχνης και μάλιστα γλυπτά, προέκυψε από μια ανάγκη να επενδύσει, συναισθηματικά και υλικά σε κάτι που θα έχει διάρκεια. Αφορμή μια επίσκεψή του στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και η παρατήρηση ενός αγαλματιδίου. Ένας Έλληνας θεός, που χρονολογούνταν από το 400 π.Χ. είχε επιζήσει για 3.000 χρόνια κάτω από το νερό. Σε ευθεία αντίθεση με ένα σύγχρονο κτίριο που σχεδίασε ο ίδιος για τον Armani στη Λεωφόρο Μάντισον, μόνο για να το δει να εξαγοράζεται και να κατεδαφίζεται από την εταιρεία επενδύσεων ακίνητων SL Green.

Ανάμεσα στα έργα σύγχρονης τέχνης της έκθεσης βρίσκονται διάσπαρτα και ασημένια αντικείμενα του 19ου αιώνα, κειμήλια ιστορικής αξίας από το ίδιο το Tiffany’s, που ο Marino συνέλεγε για περισσότερα από 40 χρόνια. Ο επαναπατρισμός τους εκεί, είναι κάτι σαν τυχερός συμβολισμός, «ένα καλό κάρμα» για τον αρχιτέκτονα-συλλέκτη.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 20 Μαΐου. Όμως, ακόμα κι αν δεν προλάβει να την επισκεφθεί κανείς, τις εντυπώσεις κλέβει σίγουρα ένα άλλο μόνιμο έργο στο ισόγειο του κτιρίου. Ο πίνακας «Equals Pi» του Jean-Michel Basquiat, από το 1982, χρονιά-ορόσημο και ιδιαίτερα γόνιμη δημιουργικά περίοδος για έναν από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες των ‘90s. Ο πίνακας που παίζει με εικόνες της street art και των γκράφιτι, όπως τα περισσότερα έργα του έχει ως κυρίαρχο χρώμα του τη γνωστή τιρκουάζ ή απόχρωση της μέντας, κατοχυρωμένη ως «Tiffany Blue» και εναρμονίζεται πλήρως με το περιβάλλον. Μάλιστα, είχε χρησιμοποιηθεί ως φόντο για μία καμπάνια προώθησης του οίκου με τη Beyoncé και τον Jay-Z. Ο CEO του οίκου είχε σχολιάσει το έργο ως έναν αληθινό φόρο τιμής του καλλιτέχνη στο Tiffany’s, όμως οι περισσότεροι το διέψευσαν ως πολιτισμική οικειοποίηση και σχόλιο μάρκετινγκ. Τροφή για σκέψη…





SHARE