Η Μπίλι Χολιντέι, η κυρία που τραγουδάει τα μπλουζ (όπως η ίδια αποκαλεί τον εαυτό της στην αυτοβιογραφία της), επιστρέφει στην μεγάλη οθόνη.
Η Paramount αγόρασε έναντι οκταψήφιου τιμήματος, τα δικαιώματα της νέας -μετά από μία δεκαετία- ταινίας του υποψήφιου για Όσκαρ, σκηνοθέτη και παραγωγού, Λι Ντάνιελς με τίτλο «The United States Vs. Billie Holiday». Ο Λι Ντάνιελς έγινε γνωστός το 2009 με το «Precious», ακολούθησε το «The Paperboy» και το «The Butler», στο οποίο αφηγήθηκε την ιστορία των έγχρωμων στην Αμερική. Τώρα επιστρέφει στη σκηνοθετική καρέκλα, αυτή τη φορά για να μεταφέρει το βιβλίο του συγγραφέα και δημοσιογράφου Γιόχαν Χάρι «Chasing the Scream: The First and Last Days of the War on Drugs», ο οποίος είχε γράψει για όσα είχε υποστεί η Χόλιντεϊ, επειδή αρνήθηκε να μείνει σιωπηλή όσον αφορά τις φυλετικές αδικίες, με άρθρο του στο «Politico». Το σενάριο υπογράφει η βραβευμένη με Πούλιτζερ Σούζαν-Λόρι Παρκς.
Στόχος της ταινίας δεν είναι να αποτελέσει ακόμα μια βιογραφία της σπουδαίας τραγουδίστριας, αλλά να εστιάσει την πολιτική της δράση. «Τη στιγμή που ο κόσμος έχει στρέψει το βλέμμα στην καταπίεση των μαύρων, ελπίζω ότι η ταινία «The United States vs. Billie Holiday» θα συμβάλλει στον δημόσιο διάλογο, φωτίζοντας τον συστημικό ρατσισμό και την κοινωνική αδικία. Επίσης αισθάνομαι ότι αυτή την περίοδο του μεγάλου απολογισμού, είναι σωστό να τιμήσουμε τη ζωή και την καλλιτεχνική προσφορά ενός αφανούς αγωνιστή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της Μπίλι Χόλιντεϊ», δήλωσε ο Ντάνιελς.
Όλα ξεκίνησαν μια νύχτα του 1939 στη Νέα Υόρκη, όταν η Μπίλι Χόλιντεϊ είπε ένα τραγούδι που δεν έμοιαζε με κανένα άλλο. Το «Strange Fruit» ήταν ένας θρήνος για το λιντσάρισμα, που μιλούσε για μαύρα σώματα που κρέμονται από τα δέντρα σαν τα σκούρα φρούτα που ευδοκιμούν στον Νότο. Μια μαύρη γυναίκα, μπροστά σε ένα μικτό κοινό, θρηνούσε για τις ρατσιστικές δολοφονίες στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Χόλιντεϊ, που λάτρευε το κομμάτι, το ηχογραφεί για λογαριασμό της δισκογραφικής Commodore, ενώ οι επικρίσεις που δέχεται και η απαγόρευση του τραγουδιού σε πολλές πολιτείες το κάνουν πανεθνική επιτυχία!
Αμέσως μετά, η Μπίλι έλαβε την πρώτη απειλή από το Ομοσπονδιακό Γραφείο Δίωξης Ναρκωτικών. Τόσο η Δίωξη όσο και το FBI βρίσκονταν στο κατόπι της επί σειρά ετών, απειλώντας όχι μόνο την καριέρα της αλλά και τη ζωή της.
Το 1947 λοιπόν συνελήφθη και καταδικάστηκε για κατοχή ναρκωτικών ουσιών. Έτσι μεταφέρεται στις ομοσπονδιακές φυλακές της Δυτικής Βιρτζίνια για να εκτίσει την ποινή που της επιβλήθηκε: ένας χρόνος και μία μέρα. Όταν αποφυλακίζεται την επόμενη χρονιά, τα προβλήματα συνεχίζουν να την ακολουθούν κατά πόδας: εξαιτίας της καταδίκης της, δεν μπορεί να πάρει πλέον άδεια για να εμφανιστεί σε κλαμπ και καμπαρέ. Μπορεί όμως να δίνει συναυλίες, το οποίο και κάνει αμέσως: λίγο μετά από την απελευθέρωσή της, γεμίζει το περίφημο Carnegie Hall σε μια sold-out συναυλία! Με τη βοήθεια του John Levy, ιδιοκτήτη κλαμπ της Νέας Υόρκης και ερωτικού της συντρόφου εκείνη την εποχή, η Χόλιντεϊ καταφέρνει να εξασφαλίσει μια σειρά εμφανίσεων στο φημισμένο New York's Club Ebony. Στα τέλη του '40, συλλαμβάνεται για ναρκωτικά για δεύτερη φορά, αθωώνεται ωστόσο από τις κατηγορίες. Θα ακολουθήσει ακόμα μια σύλληψη το 1956 μαζί με τον Louis McKay, μετέπειτα σύζυγό της.