Succession
Φωτογραφία: HBO
31|12|2021 11:00
SHARE
THΛΕΟΡΑΣΗ

Οι 10 καλύτερες ξένες τηλεοπτικές σειρές του 2021


Το 2021 ήταν ακόμα μια χρονιά που η τηλεόραση είχε την τιμητική της, καθώς εξαιτίας της πανδημίας οι περισσότεροι αναγκαστικά μείναμε στο σπίτι, μετρώντας ατελείωτες ώρες binge-watching.

Οι δημοφιλείς πλατφόρμες ρίχτηκαν με όλα τους τα μέσα στη «μάχη», οι παραγωγές έγιναν πιο εντυπωσιακές από ποτέ, μεγάλοι σκηνοθέτες, όπως ο οσκαρικός Μπάρι Τζένκινς, μπήκαν στο παιχνίδι, ανεβάζοντας ψηλά τον πήχη, ενώ ταυτόχρονα παραγωγές από πολλές χώρες του κόσμου έδειξαν πως έχουν τα φόντα να ανταγωνιστούν ισχυρές κινηματογραφικές βιομηχανίες.

Έτσι, οι παραγωγές της χρονιάς ξεπέρασαν τις 400 κι εμείς δεν αντισταθήκαμε στον πειρασμό να φτιάξουμε τη δική μας λίστα με αυτές που αγαπήσαμε περισσότερο.

Squid Game (Netflix)

Το τηλεοπτικό φαινόμενο της χρονιάς από την Κορέα, που δείχνει πως έχει μπει δυναμικά στην παγκόσμια αγορά θεάματος, κατέκτησε την κορυφή της τηλεθέασης στην πλατφόρμα του Netflix και έγινε αντικείμενο πολλών αναλύσεων, ακόμα και έγκριτων επιστημόνων, που διέβλεψαν στο δυστοπικό της σενάριο ένα κοινωνικό φαινόμενο.

Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από μια ομάδα οικονομικά εξαθλιωμένων ανθρώπων -εργαζόμενοι με χρέη, άνεργοι νέοι, άτομα από το περιθώριο, εκπρόσωποι της μεσαίας τάξης που αντιμετωπίζουν προβλήματα- οι οποίοι δέχονται να συμμετάσχουν σε ένα αλλόκοτο παιχνίδι. Σύμφωνα με τους κανόνες του, οι παίκτες είναι υποχρεωμένοι να περάσουν μια σειρά από δοκιμασίες, που δεν είναι πάρα γνωστά παιδικά παιχνίδια. Αν κερδίσουν προχωρούν, αν όμως χάσουν τότε εκτελούνται. Ο τελικός νικητής θα πάρει ένα τεράστιο χρηματικό έπαθλο και ο μόνος τρόπος για να σταματήσει αυτή η θανατηφόρα διαδικασία είναι να ψηφίσουν όλοι οι παίκτες ότι θέλουν το παιχνίδι να τελειώσει.

Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Χουάνγκ Ντονγκ-Χιούκ χρειάστηκε δέκα χρόνια για να πάρει την επίσημη έγκριση της πλατφόρμας, που φοβόταν ότι αυτή η αλληγορία για το αρπακτικό πρόσωπο του καπιταλισμού και το πώς η σύγχρονη πραγματικότητα όχι απλώς επιτρέπει, αλλά επιβάλλει την εκμετάλλευση και τον άκρατο ανταγωνισμό, δεν θα είχε απήχηση. Όμως τελικά το «Παιχνίδι του Καλαμαριού», όπως μεταφράζεται ο τίτλος στα ελληνικά, ανέτρεψε όλα τα προγνωστικά και έγινε το απόλυτο hit της σεζόν. 

The Maid (Netflix)

Η υπέροχη Μάργκαρετ Κουάλι -οι πιο πολλοί τη θυμούνται από το «Κάποτε στο Χόλιγουντ» του Ταραντίνο- αναδεικνύεται στο επόμενο το Νext Big Thing του Χόλιγουντ, και συμπρωταγωνιστεί με τη μητέρα της, την Άντι ΜακΝτάουελ, σε αυτή την ανατρεπτική μίνι σειρά, που αναδεικνύει το αληθινό πρόσωπο της Αμερικής.

Μια νεαρή μητέρα, η Άλεξ μετά από την κακοποιητική συμπεριφορά του αλκοολικού συζύγου της, αποφασίζει να πάρει τη μικρή της κόρη, τη Μάντι, και να φύγει από το σπίτι. Όμως, η ζωή είναι πολύ δύσκολη για μια γυναίκα, χωρίς σπουδές και χρήματα, ακόμα κι αν ζει στη «Γη της Επαγγελίας». Χαμένη στον κυκεώνα της γραφειοκρατίας, η Άλεξ προσπαθεί να επωφεληθεί από το υποτιθέμενο κράτος πρόνοιας των ΗΠΑ, που συνεχώς δημιουργεί εμπόδια και τρικλοποδιές σε όσους πραγματικά έχουν ανάγκη, και περνάει από χίλια κύματα, μέχρι, που μετά κόπων και βασάνων καταφέρνει να βρει μια δουλειά ως οικιακή βοηθός.

Βασισμένη στις αναμνήσεις της Στέφανι Λαντ, όπως τις κατέγραψε στο βιβλίο «Maid: Hard Work, Low Pay, and a Mother’s Will to Survive», που έγινε bestseller, η σειρά αποκαθηλώνει το American dream, συνδυάζει άψογα το προσωπικό με το πολιτικό και μας  προσφέρει δυο εξαιρετικές ερμηνείες από τις κεντρικές πρωταγωνίστριες, που μοιράζονται στο σετ τη σχέση μιας κόρης με τη διπολική κι απρόβλεπτη μητέρα της.

Μare of Easttown (HBO)

Η Κέιτ Γουίνσλετ αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά και την παραγωγή αυτής της μίνι αστυνομικής σειράς, που υπογράφει ο Κρεγκ Ζόμπελ  («The Leftovers», «Westworld» και «American Gods»), δίνοντας το προβάδισμα σε ευρύτερα κοινωνικά θέματα, όπως τα ναρκωτικά, οι γονεϊκές σχέσεις, η κακοποίηση παντός είδους ή η ψυχική ασθένεια, παρά στην επίλυση ενός φόνου και μόνο.

Σε μια αμερικανική επαρχία, η επιθεωρητής Μέαρ, προσπαθεί να λύσει τα προβλήματα της δικής της οικογένειας και ταυτόχρονα της κοινότητας όπου ζει. Δίκαιη, αλλά και εύθικτη, αγαπάει τους συντοπίτες της, προσπαθεί να σταθεί δίπλα τους στις δυσκολίες και να αποδώσει τη δικαιοσύνη. Από την άλλη πλευρά, στην προσωπική της ζωή, παλεύει να τα βγάλει πέρα με την έφηβη κόρη της, τη μητέρα της, τον πρώην σύζυγό της, που ετοιμάζεται να αρραβωνιαστεί, και το εγγόνι της! Παράλληλα παρακολουθούμε την ιστορία μιας έφηβης μητέρας, που δεν έχει καθόλου καλές σχέσεις με τον πατέρα του παιδιού της, και συνεχώς βρίσκεται αντιμέτωπη με την κακοποιητική συμπεριφορά τόσο του δικού της πατέρα όσο και της καινούργιας φιλενάδας του πρώην της.

Το γεγονός ότι παίζει η Γουίνσλετ τον ρόλο μιας γιαγιάς, που όμως «δεν κάνει σεξ ως γιαγιά», όπως η ίδια λέει στην ερωτική της συνεύρεση με τον πάντα γοητευτικό Γκάι Πιρς, είναι μια δήλωση για την κατάσταση που βιώνουν οι γυναίκες στην κινηματογραφική βιομηχανία σήμερα. Έτσι αναλαμβάνει τον ρόλο της Μέαρ σαν να μιλάει εξ ονόματος όλων των γυναικών, που ο ηλικιακός ρατσισμός  θέλει να τις παροπλίσει και να τις βγάλει στο περιθώριο.

Midnight Mass (Netflix)

Ο Μάικ Φλάναγκαν, μετά από το εξαιρετικό «Haunting of Hill House», επέστρεψε στη μικρή οθόνη με ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ, που κινείται ανάμεσα στο μεταφυσικό και στον τρόμο.

Η άφιξη ενός χαρισματικού νεαρού ιερέα σε μια πόλη που παρακμάζει, απομονωμένη από τον σύγχρονο κόσμο και θέλει απεγνωσμένα να πιστέψει, προκαλεί μια σειρά από μικρά και μεγάλα θαύματα, αλλά και δυσοίωνα μυστήρια, αυξάνοντας τον θρησκευτικό ζήλο των κατοίκων.

Βασισμένος αυτή τη φορά σε μια δική του ιστορία, ο Φλάναγκαν δημιουργεί υπνωτιστικές ατμόσφαιρες, αποδεικνύει ότι οι μονόλογοι διαρκείας μπορούν να αντέξουν και στην τηλεόραση, αρκεί να έχουν κάτι να πουν, και φτιάχνει μια σειρά, που στοχεύει στην κριτική  σκέψη του θεατή, αξιοποιώντας ταυτόχρονα εξαιρετικά το supernatural στοιχείο.

Dickinson (Apple TV+)

Στην τρίτη και τελευταία σεζόν της σειράς, που εντυπωσιάζει για τον σύγχρονο τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τη βιογραφία της ποιήτριας Έμιλι Ντίκινσον, ενώ ο Εμφύλιος μαίνεται η κεντρική ηρωίδα έρχεται αντιμέτωπη τόσο με τα αισθήματά της για την Σου, αλλά και με τη θέση της σε έναν κόσμο που καταρρέει. Επιπλέον, είναι αποφασισμένη να προχωρήσει με την ποίησή της, αντί να κυνηγήσει τη φήμη, και να επανενώσει την οικογένειά της, ενώ η Σου παλεύει με μια κρυφή αποβολή.

Η δημιουργός Αλένα Σμιθ μάς εισάγει στο σύμπαν ενός λαμπερού πνεύματος, που ήταν  πολύ πιο μπροστά από την εποχή του, εξερευνώντας τους περιορισμούς της κοινωνίας, των φύλων και της οικογένειας, ξεπερνώντας έτσι τα συμβατικά πλαίσια ενός ακαδημαϊκού biopic. Έτσι, παραδίδει την ιστορία μιας ξεχωριστής γυναίκας που πάλευε για να ακουστεί η φωνή της, αναδεικνύοντας τη συνάφεια που έχει η μεγαλύτερη ποιήτρια της Αμερικής με τη  σημερινή εποχή.

The Underground Railroad (Prime Video)

Βασισμένος στο βραβευμένο με Πούλιτζερ ομώνυμο βιβλίο του Κόλσον Γουάιτχεντ, ο βραβευμένος με Όσκαρ Μπάρι Τζένκινς («Moonlight» και «Αν η Οδός Μπιλ Μπορούσε να Μιλήσει»), φτιάχνει μια μίνι σειρά στον απόηχο του #BlackLiveMatters, αφηγούμενος την ιστορία μιας σκλάβας από την Τζόρτζια στην Αμερική του 19ου αιώνα, τότε που ξεκίνησε να φτιάχνεται η σιδηροδρομική γραμμή.

Αυτή η γραμμή έγινε ο δρόμος της ελευθερίας πολλών μαύρων, μεταξύ των οποίων και της Κόρα Ράνταλ, που καταφέρνει να αποδράσει από τη βαμβακοφυτεία, όπου ζούσε. Με τη συντροφιά ενός άνδρα, γυρίζει σε όλο τον Νότο, ενώ καταδιώκεται από έναν λευκό κυνηγό, που θέλει να τη βρει και να την επιστρέψει στα αφεντικά της, προκειμένου να κερδίσει χρήματα.

Ο Τζένκινς και ο σταθερός του συνεργάτης στη διεύθυνση φωτογραφίας Τζέιμς Λάξτον φτιάχνουν εικαστικούς πίνακες, που αφηγούνται μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας, χτυπώντας κατευθείαν στην καρδιά του θεατή. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει δηλώσει: «Ποτέ δεν έκλαψα στα γυρίσματα. Σε αυτή τη σειρά, τουλάχιστον μία φορά κάθε δύο εβδομάδες κάποιος μου έλεγε: "είσαι καλά;". Έπρεπε να περπατώ γύρω από το πλατό για 10 ή 15 λεπτά, επειδή ήμουν εκτός εαυτού». Να ξέρετε ότι μπορεί να πάθετε κι εσείς το ίδιο...

Succession (ΗΒΟ)

Σταθερή αξία στην τηλεόραση αυτή η μαύρη κωμωδία, που έχει κεντρικό άξονα τις περιπέτειες μας εξαιρετικά πλούσιας οικογένειας, στην οποία ανήκει μια μεγάλη εταιρεία μέσων ενημέρωσης.

Ο μεγιστάνας Λόγκαν Ρόι, λίγο πριν από το τέλος της καριέρας αλλά και της ζωής του, χρησιμοποιεί τον πλούτο και τη δύναμή του για να χειραγωγεί και να ελέγχει τους τρεις γιους του, την κόρη του και την ευρύτερη οικογένειά του. Ο τρίτος κύκλος της σειράς έρχεται για να αναδείξει πτυχές του οικογενειακού εμφυλίου, που ξεσπά για χάρη της διαδοχής, δημιουργώντας εντάσεις. Αιφνιδιασμένος από τον Κένταλ, ο Λόγκαν Ρόι βρίσκεται σε δύσκολη θέση, και προσπαθεί να εξασφαλίσει οικογενειακές, πολιτικές και οικονομικές συμμαχίες.

Βραβευμένο με Emmy και Χρυσή Σφαίρα, το «Succesion» που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2018, ισορροπεί ανάμεσα στη σάτιρα και στο δράμα και αποτελεί το σίγουρο χαρτί του ΗΒΟ, κυρίως λόγω των καλογραμμένων διαλόγων του και των πραγματικά μοναδικών χαρακτήρων που διαθέτει.

The Serpent (Netflix)

Δεν ακούστηκε όσο της άξιζε, όμως αυτή η σειρά που βασίζεται στην πραγματική ιστορία του serial killerΤσάρλς Σομπράτζ, αποτελεί μια πολύσημη ανάγνωση για την έννοια του κακού.

Στην Μπανγκόκ της δεκαετίας του 1970, ο Ολλανδός διπλωμάτης Χέρμαν Κνίπενμπεργκ ερευνά την εξαφάνιση ενός ζευγαριού backpackers. Η καταδίωξή του τον οδηγεί στον Σόμπρατζ, τον επονομαζόμενο «Ερπετό» (τον υποδύεται ο εξαιρετικός Ταχάρ Ραχίμ), που μαζί με τους συνεργούς του, συμπεριλαμβανομένης της Μαρί-Αντρέ Λεκλέρκ (Τζένα Κόλμαν), νάρκωναν, λήστευαν και σκότωναν τουρίστες στο Hippie Trail.

Σε οχτώ μόλις επεισόδια, η σειρά μας ταξιδεύει στη δεκαετία του ’70, σχολιάζει καυστικά τη σχέση των δυτικών με την ανατολική κουλτούρα και το κίνημα των χίπις, διεισδύει στις πιο σκοτεινές πλευρές ενός εγκληματικού μυαλού και μας καλεί να αναρωτηθούμε για τις βαθύτερες αιτίες που μεταμόρφωσαν τον Σομπράζ σε φονική μηχανή, όσο και για το σύστημα που απέτρεπε επί σειρά ετών τη σύλληψή του.

Hacks (HBO Max )

Η άνοδος και η πτώση μεγάλων αστέρων είναι αγαπημένο θέμα πολλών σειρών και ταινιών, εδώ όμως συναντιέται με το cancel culture και το αποτέλεσμα είναι μια υπέροχη dramedy, με καλό χιούμορ και δύο χαρισματικές πρωταγωνίστριες.

Η Ντέμπορα Βανς είναι μία θρυλική ντίβα της κωμωδίας των καζίνο του Λας Βέγκας, που πρέπει να ανανεωθεί και «μιλήσει» σε ένα πιο νεανικό κοινό, όταν ο ιδιόκτητης του καζίνο που εργάζεται, αποφασίζει να μειώσει τις μέρες των εμφανίσεων της. Η νεαρή κωμωδιογράφος Έιβα Ντάνιεκς, που έχει απολυθεί μετά από ένα αδιάκριτο tweet, καλείται να τη βοηθήσει. Φυσικά, οι δυο τους θα συγκρουστούν, μέχρι που μαθαίνουν να συνυπάρχουν.

Το χάσμα των γενεών και το πώς οι διαφορές μπορούν να γεφυρωθούν αποτελεί το κεντρικό θέμα αυτής της γλυκόπικρης κωμωδίας, που δίνει στη σπουδαία Τζιν Σμαρτ, η οποία υποδύεται και τη μητέρα της Γουίνλσετ στο «Mare of Easttown», έναν ρόλο ζωής και μαζί ένα Emmy.

Ιt’s a sin (ΗΒΟ Max)

Η σειρά που δανείζεται τον τίτλο της από το τραγούδι των Pet Shop Boys, μας επιστρέφει στη δεκαετία του ’80, για να μιλήσει για την επιδημία του AIDS και τον τρόπο που άλλαξε τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων.

Μια παρέα νεαρών γύρω στα δεκαοχτώ, αφήνουν το σπίτι τους για να ταξιδέψουν στο φανταχτερό Λονδίνο των αρχών της δεκαετίας του ’80. Μόνο που εκείνη η εποχή θα αλλάξει τις ζωές μιας ολόκληρης γενιάς, καθώς το μυστήριο μιας νέας αρρώστιας απλώνεται πάνω από τις πόλεις σαν κατάρα. Η σειρά επικεντρώνεται στην Τζιλ, ένα κορίτσι που θα πολεμήσει μαζί με φίλους, εραστές και οικογένειες μια πρωτόγνωρη συνθήκη, όπου ο πόνος, η προκατάληψη, ο έρωτας, η απόρριψη και η αποδοχή αλλάζουν κάθε μέρα έννοια.

Βασισμένος στις εμπειρίες του Νιλ Τέναντ, αλλά και στα δικά του βιώματα, ο σκηνοθέτης Ράσελ Τ. Ντέιβις, που μετακόμισε στο Λονδίνο από το Μάντσεστερ σε ηλικία 18 ετών το 1981 και είδε πολλούς φίλους κι εραστές να φεύγουν από το AIDS, δεν φτιάχνει μια σειρά για το θάνατο, όπως αρχικά φοβήθηκαν οι υπεύθυνοι του ΗΒΟ, αλλά για τη ζωή, τιμώντας με τον τρόπο του όσους έφυγαν νωρίς.





SHARE