American Beauty (1999)- Σαμ Μέντες
O Λέστερ, ευκατάστατος οικογενειάρχης των προαστίων, συνειδητοποιεί βαθμιαία την αβάσταχτη κενότητα της υλιστικής του καθημερινότητας.
H υπαρξιακή του κρίση θα πάρει σοβαρές διαστάσεις από τη στιγμή που αρχίζει να έλκεται από μια συμμαθήτρια της κόρης του και να συμπεριφέρεται εντελώς αντικοινωνικά.
Ο Βρετανός Σαμ Μέντες αποκαθηλώνει το αμερικάνικο όνειρο και ταράζει μια συντηρητική μερίδα του Χόλιγουντ, ο Άλαν Μπολ υπογράφει ένα σενάριο που θεωρείται υπόδειγμα και διδάσκεται σε πολλά πανεπιστήμια και ο Κέβιν Σπέισι κερδίζει το δεύτερο Όσκαρ του με μια ερμηνεία που σήμερα θεωρείται πολύ προσωπική, σχεδόν εξομολογητική.
Στη Φωλιά του Κούκου 91975)- Μίλος Φόρμαν
Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κεν Κέισι, η ταινία αφηγείται την ιστορία του Ράντλ ΜακΜέρφι, ενός υπόδικου εγκληματία, που υποκρίνεται ότι χρήζει ψυχιατρικής βοήθειας. Μέσα στην κλινική όπου τελικά μεταφέρεται, θα αποκτήσει χαρακτηριστικά ηγέτη και θα βρεθεί κυρίως με ένα ολόκληρο σύστημα, που αρχίζει να τον συνθλίβει.
Ο Tσεχοσλοβάκος Φόρμαν πραγματεύεται το θέμα της διαφορετικότητας πολύ πριν γίνει της μόδας και προσεγγίζει με χιούμορ και ευαισθησία το θέμα της διαταραχής, ενώ, ο Τζακ Νίκολσον με την μνημειώδη ερμηνεία καθιερώνει την έννοια του αντι-ήρωα στο Χόλιγουντ.
Ο Ταξιτζής (1976 )- Μάρτιν Σκορσέζε
Ο Τράβις Μπικλ, ένας απόστρατος που υπηρέτησε στον Πόλεμο του Βιετνάμ, πάσχει από κατάθλιψη και για να καταπολεμήσει τις αϋπνίες του εργάζεται τα βράδια ως ταξιτζής. Ύστερα από έναν αποτυχημένο δεσμό με μια διανοούμενη, θεωρεί τον εαυτό του άγγελο εξολοθρευτή και αποπειράται να σώσει με βίαιο τρόπο μια ανήλικη πόρνη από τους προστάτες της.
Σε αυτό το νέο-νουάρ ο Σκορσέζε κινηματογραφεί τους κακόφημους δρόμους της Νέας Υόρκης, που προσπαθεί επουλώσει το τραύμα της, και ο Ρόμπερτ ντε Νίρο εκφράζει την απόγνωση μιας ολόκληρης χώρας, σε μια θανάσιμη κούρσα από την οποία κανείς δεν μπορεί να γλιτώσει.