@Olivie Saillant
@Olivie Saillant
CHANEL

Chanel Métiers d’art: Αυτή η συλλογή με έμπνευση από την Αρχαία Αίγυπτο πάει για χρυσό


«Μόνο ο Karl μπορεί να το κάνει αυτό». Μόνο ο Karl Lagerfeld μπορεί να σχεδιάζει τη μία συλλογή μετά την άλλη και διατηρώντας κλασικές φόρμες και χαρακτηριστικά να δημιουργεί πάντα κάτι νέο και avant-garde. Μόνο ο Karl Lagerfeld μπορεί επίσης να συνδυάζει την Αρχαία Αίγυπτο με τη Νέα Υόρκη. Και μόνο ο Karl Lagerfeld μπορεί να ντύνει τις γυναίκες σαν σύγχρονες Κλεοπάτρες χωρίς να θυμίζουν σε τίποτα... την Ελίζαμπεθ Τέιλορ. 

Ο λόγος φυσικά για την τελευταία συλλογή της Chanel, την πάντα καινοτόμα και ιδιαίτερη Métiers d’art, τη συλλογή που επινοήθηκε από την Gabrielle Chanel για να επιδείξει τη δεξιοτεχνία των 26 εξειδικευμένων ατελιέ που ανήκουν στο γαλλικό Οίκο μόδας διατηρώντας όμως την αυτοτέλειά τους και κατασκευάζουν από κεντήματα και φτερά μέχρι γάντια και κοσμήματα. Μια συλλογή ανάμεσα στη Ready to Wear και την Haute Couture, με δημιουργίες που διατίθεται στα καταστήματα και δεν γίνονται παραγγελίες. Μια συλλογή που δημιουργείται, παρουσιάζεται και διατίθεται για να υπενθυμίζει σε όλους τη φινέτσα, την ποιότητα και το savoir-faire της Chanel. 

Και όπως σε κάθε σόου της Chanel έτσι και σε αυτό τίποτα δεν είχε επιλεγεί τυχαία: Η συλλογή παρουσιάστηκε στην καρδιά της Νέας Υόρκης, στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης (στο περίφημο ΜΕΤ) στο χώρο όπου βρίσκετε σχεδόν αυτούσιος ο αρχαίος αιγυπτιακός ναός της Dendur και ο οποίος φιλοξένησε την πρώτη επίδειξη μόδας μετά από τρεις δεκαετίες.

Και κάπως έτσι ο Karl Lagerfeld είχε έτοιμο το σκηνικό, γνήσιο και αυθεντικό, γύρω από το οποίο περπάτησαν τα μοντέλα του φορώντας τις εκπληκτικές δημιουργίες του από τη συλλογή Métiers d’art 2018/19 Paris – New York της Chanel οι οποίες ήταν εμπνευσμένες από την Αρχαία Αίγυπτο. 

Και φυσικά ο Karl έκανε και πάλι το θαύμα του, καταφέρνοντας να συγκεράσει την Αρχαία Αίγυπτο με τη Νέα Υόρκη σε δημιουργίες που στο μυαλό από τη μια έφερναν το θησαυρό του Τουταγχαμών και από την άλλη τους Art Deco ουρανοξύστες του Μεγάλου Μήλου, ενώ καταφέρνουν να αποτυπώσουν ταυτόχρονα το γκλαμ με τη street art. 

Και κάπως έτσι το κλασικό Chanel ταγιέρ, έχει φαρδιά στρογγυλά κολάρα και διακοσμημένα περιλαίμια σαν αυτά που φορούσε η αρχαία αιγυπτιακή ελίτ, ενώ τα φορέματα και οι τσάντες γκράφιτι του καλλιτέχνη Cyril Kongo σαν αυτά που συναντά κανείς στο Μεγάλο Μήλο, αποτίοντας φόρο τιμής από τη μια στην Αίγυπτο από την άλλη στη Νέα Υόρκη. 

«Μόνο ο Karl μπορεί να το κάνει αυτό» δήλωσε ο πρόεδρος του τμήματος μόδας της Chanel Bruno Pavlovsky. «Είμαστε πολύ τυχεροί, επειδή έχουμε τον καλύτερο σχεδιαστή».

H ιδέα για την παρουσίαση της συλλογής Métiers d’art 2018/19 στη Νέα Υόρκη φυσικά ανήκει στον Karl Lagerfeld. Και αυτό γιατί για εκείνον, όπως και για την Gabrielle Chanel, η πόλη αυτή είναι ένα σημείο αναφοράς, η πόλη όπου τίποτα δεν είναι αδύνατο. 

Εμπνεόμενος από το πνεύμα του χώρου και το εξαιρετικό savoir-faire των Chanel Maisons d'art, ο σχεδιαστής έδωσε μια ιδιοφυή, λεπτή και σύγχρονη ερμηνεία της γοητείας του στιλ Chanel, καθιστώντας την Αίγυπτο ένα διαχρονικό κέντρο. «Ο αιγυπτιακός πολιτισμός πάντα με γοητεύει: Εμπνέομαι από μια ιδέα, την οποία κάνω πραγματικότητα», εξηγεί ο Karl Lagerfeld.

Η κολεξιόν Métiers d’art 2018/19

Η συνεργασία μεταξύ του Karl Lagerfeld και του Chanel Métiers d'art διαμορφώνεται ως ένας διαρκής δημιουργικός διάλογος, ο οποίος απεικονίζεται στην πολυτελή κομψότητα των δημιουργιών και των αξεσουάρ της συλλογής. 

Οι γραμμές είναι σαφείς και απλές, τα σχήματα είναι καθαρά, γεωμετρικά και ξεχωριστά, ένα στιλ αγαπητό και έμφυτο με το πνεύμα της Chanel.  

Το look είναι εκλεπτυσμένο, ζωντανό και εξαιρετικά θηλυκό, οι γοφοί τονίζονται από φαρδιές ζώνες, οι ώμοι τονίζονται με γιακάδες σαν φαρδιά κολάρα που παραπέμπουν ευθέως στα κοσμήματα της αιγυπτιακής ελίτ. Πολλά από αυτά έχουν πλούσια κεντήματα δίνοντας ακόμη περισσότερο την αίσθηση του κοσμήματος ενώ και τα κοσμήματα αυτά καθεαυτά ακολουθούν την ίδια γραμμή και αισθητική. 

Τα φορέματα, τα κοστούμια και τα παλτό είναι ως το γόνατο, λίγο πιο κοντά μπροστά, ενώ πολλές δημιουργίες έχουν ασύμμετρα μήκη μπροστά και wrap φούστες.

Ο χρυσός, που τόσο αγαπούσε η Gabrielle Chanel, είναι παντού, σε πολλές χρωματικές παραλλαγές. Χρυσό παλαιωμένο από το χρόνο, χρυσό εκθαμβωτικό του ήλιου, αστραφτερό χρυσό, λαμπερό χρυσό, φανταχτερό χρυσό, χρυσό στην απόχρωση του μπρούντζου.

Στο τουίντ, το ύφασμα που είναι συνηφασμένο όσο κανένα άλλο με τη Chanel, αντικατοπτρίζεται αυτή η λάμψη του χρυσού. Τα μπεζ, λευκά και μαύρα υφαντά εμπλουτίζονται διακριτικά με βαθιά χρώματα (τιρκουάζ, μπλε λαζουλί, κοραλί, ώχρα βαθύ μοβ, κοραλοκόκκινο) και χρυσές κλωστές. 

Οι πλεξίδες είναι απίστευτα ντελικάτες, υφαντές από μοχέρ, άλλες με χρυσές κλωστές και  βαμβακερό νήμα, κεντημένες με μικρές πέτρες σε κοράλλι ή χρυσό χρώμα, ή με μίνι χρωματιστές πυραμίδες και χάλκινες πέτρες. 

Τα καπέλα, από τον Maison Michel, τονίζουν την καθαρότητα της σιλουέτας: Μοντέρνα boaters με διπλωμένο γείσο σε κρακελέ χρυσό δέρμα. 

Λευκά φορέματα με πούλιες που μοιάζουν σαν να τις έχει φυσήξει ο άνεμος επάνω τους, ένα κέντημα με λουλούδι λωτού στο στρίφωμα μιας φούστας σαν γλυπτό: Για άλλη μια φορά οι Οίκοι Montex και Lesage με τα κεντήματά τους, απέδειξαν την τέχνη και την τεχνική τους. 

Ο  Οίκος Lemarié μιμήθηκε τα αιγυπτιακά έργα ζωγραφικής, με φτερά σε βαθύ κόκκινο, μαύρο και μπλε λάζουλι και απλικαρισμένα μικροσκοπικά λουλούδια από τζιν και χρυσό δέρμα με χάντρες στους γιακάδες-κοσμήματα. 

Τα πλεκτά είναι σοφιστικέ: Φορέματα και μακριές ζακέτες ζακάρ σε ξεθωριασμένο χρυσό, χάλκινο, τιρκουάζ και γαλάζιο. 

Τα κουμπιά από το Οίκο Desrues, σε γυαλιστερό και πατιναρισμένο μέταλλο σε χρυσές αποχρώσεις ή κατασκευασμένα από σμάλτο, είναι διακοσμημένα με χρωματιστές χάντρες ή στρας σε 80s στιλ. 

Αν ο γιακάς-κολάρο είναι το ένα χαρακτηριστικό αυτό της συλλογής και το χρυσό χρώμα το δεύτερο, το τρίτο είναι με σιγουριά οι λεπτομέρειες από δέρμα. Το δέρμα πλαισιώνει τα περισσόερα τα ρούχα, βρίσκεται στα τελειώματα των δημιουργιών, στις τσέπες, τη λαιμόκοψη των σακακιών, στις φούστες, στα παντελόνια και στα φορέματα, ενώ σε πολλές δημιουργίες λωρίδες από δέρμα σαν αχτίδες φωτός δημιουργούν εκπληκτικά σχέδια. 

Το δέρμα μάλιστα, εκτός από τα χρώματα παίζει και με τις υφές: Σε κάποιες δημιουργίες είναι ανάγλυφο, σε άλλες κρακελέ, ή με τυπώματα σε στιλ κροκό ή σε στιλ φίδι.

Από τα ίδια υλικά είναι κατασκευασμένες και οι iconic τσάντες της Chanel:  Η 2.55 έχει γκράφιτι με καμέλιες και διπλά C, η 11.12 είναι χρυσή ή καλυμμένη με πούλιες. 

Οσον αφορά τα clutches είναι μικροσκοπικές πυραμίδες! Φυσικά δεν είναι το μόνο σχέδιο αφού και αυτή η συλλογή περιλαμβάνει πλήθος επιλογών στα τσαντάκια που συνοδεύουν τις βραδινές εμφανίσεις των γυναικών. 

Κάθε δημιουργία έχει πλήθος λεπτομερειών, χαριτωμένα εξιδανικευμένες από τα ατελιέ Ready-to-Wear της θρυλικής rue Cambon όπου είχε την μπουτίκ, το ατελιέ αλλά και τον προσωπικό της χώρο η Coco Chanel. 

Ετσι, οι τσέπες του σακακιού κρύβονται κάτω από ένα ντραπάρισμα, τα μανίκια των βραδινών φορεμάτων ανοίγουν σαν πεταλούδες, τριγωνικές πυραμίδες κεντιούνται με χρυσό νήμα.

Τα κεντήματα προσελκύουν την προσοχή στο ντεκολτέ, μοιάζουν με πολυτελή κοσμήματα, σμιλεύουν τη σιλουέτα.

Τα στενά φορέματα με τα μακριά μανίκια από λευκό ζέρσεϊ φοριούνται με άλλα μίνι ή μακριά ίσια φορέματα ή τζάκετ με ζώνες.

Ο γκράφιτι καλλιτέχνης Cyril Kongo, ο οποίος δημιούργησε τις προσκλήσεις για το σόου καθώς και το εξώφυλλο του press kit, σχεδίασε επίσης τυπώματα για σακάκια, φορέματα και τσάντες, μεταμορφώνοντας το βαμβακερό ύφασμα σε πολύτιμο υλικό. «Η Νέα Υόρκη είναι ενέργεια, είναι τόπος συνάντησης πολλών πολιτισμών και αυτό έχει ενδιαφέρον», λέει ο Karl Lagerfeld, αποτίοντας φόρο τιμής στο street style της Νέας Υόρκης: Ενα denim aviator jacket με patches και λεπτομέρειες από χρυσή κλωστή συνδυασμένο με ένα δερμάτινο φόρεμα επίσης με τυπώματα τύπου γκράφιτι. Ενα πορτοκαλί ή κόκκινο δερμάτινο παντελόνι με ένα... ελαφρύ γκράφιτι επάνω του, φοριέται με ένα χρωματιστό pop XL κασμιρένιο πουλόβερ και μια shopper τσάντα επίσης διακοσμημένη με... σπρέι.

Οι μπότες από τον Οίκο Massaro έχουν τυπώματα από χρυσό ή ροζ νέον σε στιλ γκράφιτι, και τα χρυσά τακούνια τους είναι διακοσμημένα με σμάλτο και πέτρες.

Με αναφορές από τη street art έως το Art Deco και την Αρχαιότητα, τα κοσμήματα αναμειγνύουν διαφορετικά στιλ όπως ακριβώς έκανε η Gabrielle Chanel: Χρυσές καμέλιες, χρυσά βραχιόλια,  σφυρήλατα περιδέραια και γράμματα του logo της Chanel, υπέροχες αλυσίδες, κοσμήματα με χρώματα όπως αυτά των γκράφιτι αλλά και αυτά του ουρανού που φαίνεται ανάμεσα στους ουρανοξύστες.

Ενα Art Deco κόσμημα του 1920 που ουσιαστικά αντικατοπτρίζει τον ορίζοντα της Νέας Υόρκη γίνεται κέντημα στα μανίκια φορέματος.

Η τελευταία αναφορά του Karl Lagerfeld στον αρχαίο αιγυπτιακό πολιτισμό είναι το σκαθάρι. Κατασκευάστηκε από τον Οίκο Goossens χρησιμοποιώντας ένα καλούπι που δημιουργήθηκε αρχικά από τον ιδρυτή του Robert Goossens -το μεγάλο συνεργάτη της Gabrielle Chanel- και γίνεται κολιέ, κουμπιά, αγκράφα ζώνης, σκουλαρίκια και μικροσκοπικές τσάντες. Ο σκαραβαίος, ένα κυκλικό σύμβολο του ήλιου ο οποίος αναγεννάτε κάθε μέρα, ενώνουν το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον: Μια ονειρική ώρα, σύμφωνα με τον Karl Lagerfeld στη σπινθηροβόλα σκιά μιας πόλης που δεν κοιμάται ποτέ.

Plus extra looks: