apimages
apimages
03|12|2016 10:10
SHARE
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΜΕ 23 ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και ξερό ψωμί


Αν γνωρίζετε τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ μόνο μέσα από το τραγούδι του Τζίμη Πανούση,  ήρθε η ώρα να τον μάθετε μέσα από το φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμή    αυτού του ιδιαίτερου καλλιτέχνη,ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους δημιουργούς.  Εκκεντρικός, ιδιοφυής και βαθιά μοναχικός, θεωρείται ο πλέον ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, ένας μεγάλος αναρχικός, όπως τον αποκαλούν.

 Αν γνωρίζετε τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ μόνο μέσα από το τραγούδι του   Τζίμη Πανούση,  ήρθε η ώρα να τον μάθετε μέσα από το φεστιβάλ που διοργανώνεται προς τιμή    αυτού του ιδιαίτερου καλλιτέχνη,ο οποίος υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους δημιουργούς.  Εκκεντρικός, ιδιοφυής και βαθιά μοναχικός, θεωρείται ο πλέον ριζοσπαστικός δημιουργός του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, ένας μεγάλος αναρχικός, όπως τον αποκαλούν.

Από τις 8 Δεκεμβρίου 2016 μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου λοιπόν, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στην αίθουσα του Ινστιτούτου Goethe της Αθήνας,  μπορείτε να μυηθείτε στο σημαντικό του έργο, μέσα από ένα άκρως επίκαιρο αφιέρωμα, με τις καλύτερες ταινίες του σε αποκατεστημένες κόπιες.  Επίσης  στο φεστιβάλ θα παρουσιαστούν και   τρεις ταινίες του  που θα προβληθούν για πρώτη φορά στη χώρα μας:  ο  «Ενσύρματος Κόσμος» , αλλά και τα αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ «Ο Άλι στον Παράδεισο» και «Φασμπίντερ». 

Το  φεστιβάλ διανθίζεται με την  παρουσία πλήθους ξένων και Ελλήνων καλεσμένων.  Πριν από κάθε προβολή, ένας επώνυμος (και συχνά απρόσμενος) καλεσμένος, που έχει μια ιδιαίτερη σχέση με το έργο του Φασμπίντερ, θα αναλάβει να  εισαγάγει το κοινό στο μοναδικό σύμπαν του σκηνοθέτη, ενώ το αφιέρωμα θα τιμήσουν με την παρουσία τους και δυο από τις πιο εμβληματικές φιγούρες των ταινιών του: Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Χάρι Μπέαρ, συνάδελφος του Φασμπίντερ από το ξεκίνημα της καριέρας του μέχρι το τέλος της, και η Μάργκιτ Κάρστενσεν, η θρυλική πρωταγωνίστρια της ταινίας «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα φον Καντ».

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει  μια συζήτηση,  αφιερωμένη στην καλλιτεχνική κληρονομιά και τον αντίκτυπο που άφησε πίσω του ο Γερμανός δημιουργός, στο πάνελ της οποίας θα συμμετάσχουν όχι μόνο οι πρωταγωνιστές του, αλλά και πανεπιστημιακοί, κριτικοί κινηματογράφου και σκηνοθέτες.

«Κάθε σκηνοθέτης ασχολείται με ένα και μόνο θέμα και γυρίζει την ίδια ταινία ξανά και ξανά», είχε δηλώσει κάποτε σε συνέντευξή του. «Το δικό μου είναι η εκμετάλλευση των συναισθημάτων, όποιος κι αν είναι ο δυνάστης. Δεν τελειώνει ποτέ η εκμετάλλευση. Είτε πρόκειται για το κράτος που επικαλείται τον πατριωτισμό, είτε πρόκειται για ένα ζευγάρι, ο ένας άνθρωπος μπορεί να καταστρέψει τον άλλο», έλεγε, συμπυκνώνοντας τον βασικό άξονα της θεματολογίας του και του στοχασμού του. Κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που σήμερα ειδικά, σε μια εποχή  που όλα γύρω μας  μοιάζουν να καταρρέουν, αξίζει να δώσουμε λίγο χρόνο σε  αυτό τον σημαντικό δημιουργό, που   άφησε τη προσωπική του σφραγίδα στο σινεμά.

 Ο Φασμπίντερ υπήρξε πραγματικά ο πιο παραγωγικός σκηνοθέτης όλων των εποχών. Μέσα σε 15 μόλις χρόνια,  μέχρι το τραγικό του τέλος  που ο ίδιος επέλεξε,  ο πυρετώδης και ακαταπόνητος αυτός δημιουργός κατόρθωσε να γυρίσει 41 μεγάλου μήκους ταινίες, 3 μικρού μήκους και 3 τηλεοπτικές σειρές, δουλεύοντας παράλληλα ως θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, ηθοποιός, παραγωγός, οπερατέρ, συνθέτης, μοντέρ και σκηνογράφος.  ‘Άφησε έτσι  πίσω του ένα έργο πολυσχιδές και  έδωσε το προσωπικό του στίγμα σε μια ολόκληρη εποχή.   Με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, μια διάθεση   ενδοσκόπησης και λύτρωσης από τους εφιάλτες του, αλλά και   μια κριτική διάθεση απέναντι στην  πολίτικη της εποχής του, ο Φασμπίντερ  έφτιαξε ένα  κινηματογραφικό είδος που δεν μοιάζει με κανένα  αλλά.  Ασχολήθηκε σχεδόν με όλα τα κινηματογραφικά είδη, από κωμωδίες, υπαρξιακά δράματα, ταινίες επιστημονικής φαντασίας μέχρι γκανγκστερικά φιλμ.  

Οι ήρωές του είναι συνήθως άνθρωποι που ζουν στο περιθώριο, κοινωνικά και υπαρξιακά.  Ασφυκτιώντας κάτω από τις πιέσεις μια ανελέητης κοινωνίας, στρέφονται στην αυτοκαταστροφή και τη βία σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να υπάρξουν.  Όπως άλλωστε και ο ίδιος ο δημιουργός τους που έζησε μια ταραχώδη ζωή, και πέθανε τον Ιούνιο του 1982  σε ηλικία  μόλις 36 ετών από υπερβολική δόση κοκαΐνης και υπνωτικών χαπιών. Δίπλα του βρέθηκε το σενάριο με θέμα την  Ρόζα Λούξεμπουργκ,  το οποίο  έγραφε για την  Ρόμι  Σνάιντερ. 

To αριστούργημα του θεωρείται από πολλούς το «Berlin Alexanderplatz»,  μια  ταινία –ογκόλιθος, διάρκειας περίπου  16 ωρών , που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και στο φεστιβάλ.  Αν έχετε αντοχές τολμήστε την. 

Μην χάσετε πάντως με τίποτα  «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ»,  το «Ο φόβος τρώει τα σωθικά»,  ή το «Ο γάμος της Μαρία Μπράουν».

ΟI ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ:

• Η αγάπη είναι πιο κρύα από τον θάνατο (Liebe ist kälter als der tod, 1969)

• Ο Έλληνας γείτονας (Katzelmacher, 1969)

• Οι θεοί της πανούκλας (Götter der pest, 1970)

• Ο έμπορος των τεσσάρων εποχών (Händler der vier jahreszeiten, 1971)

• Φυλαχτείτε από την ιερή πόρνη (Warnung von einen heiligen nutte, 1971)

• Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ (Die bitteren tränen der Petra von Kant,1972)

• Ενσύρματος κόσμος (Welt am dracht, 1973) *

• Έφι Μπριστ (Fontane Effi Briest, 1974)

• Ο φόβος τρώει τα σωθικά (Angst essen seele Auf, 1974)

• Μάρθα (Martha, 1974)

• Το παιχνίδι της τύχης (Fraustrecht der freiheit, 1975)

• Η Μάνα Κιούστερς ανεβαίνει στον ουρανό (Mutter Küsters fahrt zum himmel, 1975)

• Το μόνο που θέλω είναι να με αγαπάτε (Ich wil doch nur, das ihr mich liebt, 1976)

• Κινέζικη ρουλέτα (Chinesisches roulette, 1976)

• Η χρονιά με τα 13 φεγγάρια (In einem jahr mit 13 monden, 1978)

• Απόγνωση (Despair, 1978)

• Η τρίτη γενιά (Die dritte generation, 1979)

• Ο γάμος της Μαρία Μπράουν (Die ehe der Maria Braun, 1979)

• Βερολίνο Αλεξάντερπλατς (Berlin Alexanderplatz, 1980)

• Λόλα (Lola, 1981)

• Ο καβγατζής (Querelle, 1982)

• Ο Άλι στον παράδεισο (Ali im paradies, 2011) *

• Φασμπίντερ (Fass