Hellenist Paris: Πώς ένας Γάλλος δημιούργησε ένα brand αρωμάτων εμπνευσμένο από την Ελλάδα
Ήταν ένα καλοκαίρι στα τέλη της δεκαετίας του ’80 όταν ο Γάλλος Jean-David Jacoby, μόλις έξι ετών τότε, επισκέφτηκε για πρώτη φορά την Ελλάδα με την οικογένειά του με προορισμό τη Σαντορίνη.
Από τότε, το πάθος του για τη χώρα μας δεν έσβησε ποτέ. Κάθε χρόνο επισκέπτεται τα νησιά, ανακαλύπτοντας τα μυστικά τους, τις παραδόσεις, την απλότητα και την ομορφιά που κρύβεται στις λεπτομέρειες και, όπως λέει χαρακτηριστικά, «είναι το σπίτι που δεν ήξερα ότι μου έλειπε.»
Η έμπνευση αυτή αποκρυσταλλώθηκε το 2024 στη δημιουργία του Hellenist Paris: ενός niche οίκου αρωμάτων που ενώνει τη γαλλική παράδοση με τις αισθήσεις της Ελλάδας. Επίσημος αντιπρόσωπος του brand στην Ελλάδα είναι η εταιρεία ORLOFF.
Τον συναντήσαμε ένα μεσημέρι στην καρδιά της Αθήνας, όπου συζητήσαμε μαζί του για την πορεία ζωής που τον οδήγησε από την Google στο Παρίσι μέχρι τη δημιουργία ενός brand που γεφυρώνει μύθους, νησιά, αισθήσεις και πολιτισμούς.

Από τη Σαντορίνη στο Παρίσι: Η ιστορία πίσω από το brand Hellenist
«Όταν ξέσπασε η κρίση του COVID, εργαζόμουν στη Google, στο Παρίσι. Είχα ήδη διανύσει μια πορεία 15 ετών στον χώρο των καλλυντικών, αλλά είχα αποφασίσει να στραφώ στον ψηφιακό τομέα. Παρ’ όλα αυτά, μου έλειπε βαθιά η δημιουργία και ειδικά το άρωμα, μια μεγάλη μου αγάπη».
»Έτσι, ύστερα από μερικά χρόνια στη Google, ένιωσα μέσα στην απομόνωση της πανδημίας ότι είχε έρθει η ώρα να επιστρέψω στον κόσμο των αρωμάτων. Αποφάσισα να εκπαιδευτώ εκ νέου και απέκτησα πιστοποίηση από μια εξειδικευμένη σχολή, όπου έμαθα να αναγνωρίζω και να συνθέτω αρώματα χρησιμοποιώντας 400 διαφορετικά φυσικά συστατικά. Λίγο αργότερα, τον Ιούλιο του 2021, ξεκίνησα να εργάζομαι σε μια αρωματοποιία. Αν και ανέλαβα έναν αρκετά υψηλό ρόλο και ήταν νέος στην εταιρεία, φρόντισα να ξεκαθαρίσω κάτι από την αρχή: "Φυσικά και μπορώ να ξεκινήσω 1η Ιουλίου, αλλά θέλω οπωσδήποτε να πάρω άδεια τον Αύγουστο, όπως κάθε χρόνο".
»Έτσι, βρέθηκα στην Πάτμο και εκεί συνέβη κάτι σαν επιφοίτηση. Από τη στιγμή που αποφάσισα να επιστρέψω στον χώρο των αρωμάτων, είχα στο πίσω μέρος του μυαλού μου την ιδέα ότι, κάποτε, θα ήθελα να δημιουργήσω το δικό μου brand. Εκείνες τις μέρες διάβαζα το βιβλίο Αναμνήσεις του Αδριανού της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, μια φανταστική αυτοβιογραφία του Ρωμαίου αυτοκράτορα, γραμμένη με συγκλονιστική ενσυναίσθηση. Η συγγραφέας αφιέρωσε 20 χρόνια στη συγγραφή του και, στο επίμετρο, περιγράφει τη δημιουργική διαδικασία, σημειώνοντας κάτι που με συγκλόνισε: "Ο χρόνος έχει καεί ανάμεσα στο δικό μου και στου Αδριανού. Ίσως να έχουν περάσει 20 ημέρες, 20 χρόνια ή 20 αιώνες, αλλά νιώθω σαν να είμαι αυτός".Προσθέτει ακόμη πως, αν το δει κανείς σε γενιές, μόνο 25 ηλικιωμένοι που κρατιούνται χέρι-χέρι αρκούν για να συνδέσουν εκείνη με τον Αδριανό. Αυτή, λοιπόν, η εικόνα των 25 γενεών σαν μια ανθρώπινη αλυσίδα με σημάδεψε. Μου έδωσε την αίσθηση πως ο χρόνος που μας χωρίζει από την αρχαιότητα δεν είναι τόσο αχανής όσο φανταζόμαστε. Μπορούσα σχεδόν να «αισθανθώ» το ίδιο τοπίο, τα ίδια αρώματα που ίσως υπήρχαν γύρω μου πριν από 2.000 χρόνια.
»Κάπως έτσι γεννήθηκε η επιθυμία να δημιουργήσω ένα brand που να φέρνει αυτή την αίσθηση στο σήμερα, να ξυπνά μνήμες και ιστορίες της αρχαιότητας μέσα από τον σύγχρονο κόσμο».
Ο λόγος για το Hellenist Paris που γεννήθηκε στο Παρίσι, αλλά η καρδιά του ανήκει στην Ελλάδα. Η έμπνευση πίσω από τα τέσσερα πλέον αρώματα είναι η βαθιά αγάπη του Jean-David Jacoby για τη χώρα μας, μια αγάπη που μεταφράζεται σε πρώτες ύλες με καταγωγή από την ελληνική φύση, σε λιτές, κομψές συσκευασίες με αισθητική minimal chic, και σε εικαστικά έργα εμπνευσμένα από την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, φιλοτεχνημένα από τον καλλιτέχνη Carlo Amen.

«Μου πήρε σχεδόν δύο χρόνια για να τα δημιουργήσω όλα. Ξεκίνησα έχοντας διάφορες ιδέες στο μυαλό μου, ιστορίες που ήθελα να αφηγηθώ μέσα από κάθε άρωμα. Κάθε ένα «γεννήθηκε» με τον δικό του ρυθμό. Κάποια ήρθαν πολύ γρήγορα, άλλα μου πήραν περισσότερο χρόνο», περιγράφει.
Το Hellenist Paris δεν είναι απλώς μια ωδή στην Ελλάδα, είναι μια προσπάθεια να μεταφερθεί η ίδια η ουσία του ελληνικού πολιτισμού σε μορφή αρώματος. Μάλιστα, κάθε δημιουργία αποτελεί μια μυθολογική αφήγηση. «Τα αρώματά μου εμπνέονται από τον χρόνο, από μύθους, ήρωες και θεούς, που προσπαθώ να «φυλακίσω» μέσα σε ένα μπουκάλι. Για μένα, το άρωμα είναι ένα μέσο για να αφηγηθείς μια ιστορία, όχι με λέξεις, αλλά με νότες, ύλες και αίσθηση. Έτσι, μέσα στη συλλογή του Hellenist, θα βρείτε τον Αχιλλέα, την Άρτεμις, τον Μορφέα, την Αφροδίτη, μορφές που δεν είναι απλώς σύμβολα, αλλά πηγές έμπνευσης που ζωντανεύουν μέσα από το άρωμα», λέει ο Jean-David Jacoby.

Όμως, πίσω από τη μαγεία της έμπνευσης, υπάρχει και η πραγματικότητα της δημιουργίας. Γιατί για να γεννηθεί ένα άρωμα που να αποπνέει ποιότητα, απαιτείται κάτι περισσότερο από φαντασία και συναίσθημα: χρειάζεται δέσμευση σε μια ηθική αισθητική. Αναπόφευκτα, λοιπόν, η κουβέντα φτάνει και στο παρασκήνιο της αρωματοποιίας. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στο να δημιουργείς ένα «έντιμο» άρωμα;
«Αναμφίβολα το κόστος» απαντά με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο Jean-David Jacoby και συμπληρώνει: «Όταν ακολουθείς αυτές τις πρακτικές: φυσικά συστατικά, τοπικές πηγές, ποιοτικά υλικά το προϊόν σου κοστίζει περισσότερο. Υπάρχει μεγάλη διαφορά στο κόστος ανάμεσα σε εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και σε εκείνα από την Κίνα. Και, φυσικά, οι φυσικές πρώτες ύλες υψηλής ποιότητας είναι ακριβές. Αλλά πέρα από το κόστος, υπάρχει και το θέμα της απόδοσης. Τα συνθετικά συστατικά χρησιμοποιούνται στην αρωματοποιία όχι μόνο επειδή είναι φθηνότερα, αλλά επειδή έχουν μεγάλη διάρκεια και προβολή. Έτσι, ναι, χρησιμοποιώ και συνθετικά, όχι όμως οποιαδήποτε. Προτιμώ συνθετικά συστατικά που προέρχονται από φυσική σύνθεση. Για παράδειγμα, υπάρχει ένα μόριο που χρησιμοποιώ το οποίο λέγεται Ambroxan, είναι μεν είναι συνθετικό, αλλά προέρχεται από το φασκόμηλο. Έχει εξαιρετική διάρκεια και προσθέτει ένταση και αισθησιασμό στο άρωμα χωρίς να χάνει τη φυσικότητα».
Κι αν κάθε άρωμα είναι μια ιστορία, τότε η γυναίκα που το φορά γίνεται ο αφηγητής της. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που η κουβέντα μας στράφηκε στις Ελληνίδες. Μιλήσαμε για το στιλ τους και για τον τρόπο που επιλέγουν και «φορούν» το άρωμα. «Οι Ελληνίδες είναι γυναίκες με ισχυρή προσωπικότητα. Ξέρουν τι θέλουν, είναι ελεύθερες και μου αρέσει το θάρρος και το στιλ τους. Νομίζω πως το άρωμα ταιριάζει απόλυτα με την προσωπικότητα. Όταν φοράς ένα άρωμα, ουσιαστικά εκφράζεις ένα κομμάτι του εαυτού σου,το πώς θες να σε αντιλαμβάνονται οι άλλοι. Είναι σαν να αφήνεις ένα μικρό "αποτύπωμα" στο περιβάλλον σου. Οπότε, επιλέγεις το άρωμα που σε αντιπροσωπεύει καλύτερα. Ελπίζω ότι τα αρώματα που δημιουργώ θα μπορέσουν να εκφράσουν την προσωπικότητα κάθε γυναίκας που τα φοράει», εξομολογείται.
Ποια είναι το πιο συνηθισμένο λάθος που κάνουν οι γυναίκες όταν διαλέγουν άρωμα; Ο Jean-David Jacoby ξεκαθαρίζει: «Να αγοράζουν ένα άρωμα επειδή τους άρεσε πάνω σε κάποιον άλλον. Το άρωμα είναι μείγμα του ίδιου του αρώματος με τη χημεία του δέρματός σου, το pH, τη θερμοκρασία σου. Οπότε, πρέπει πάντα να το δοκιμάζεις πάνω στο δικό σου δέρμα πρώτα. Ένα μικρό tip είναι να το εφαρμόζεις σε σημεία που «χτυπάει ο παλμός» όπως οι καρποί, πίσω από τα αυτιά, πίσω από τα γόνατα ή στους αγκώνες. Εκεί όπου η θερμοκρασία του σώματος είναι πιο έντονη, το άρωμα αντιδρά καλύτερα και αναδεικνύεται περισσότερο, ειδικά όταν έχεις έντονο συναίσθημα. Είναι και ο λόγος που όταν συγκινούμαστε ή ενθουσιαζόμαστε, κοκκινίζουμε λίγο επειδή κυκλοφορεί πιο έντονα το αίμα».

Έχοντας επισκεφθεί πολλά ελληνικά νησιά, δεν θα μπορούσαμε να μην τον ρωτήσουμε ποια είναι τελικά τα αγαπημένα του. «Έχω ταξιδέψει σε περισσότερα από 20 ελληνικά νησιά, από τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα μέχρι τις Σποράδες. Τα νησιά που έχω φωτογραφίσει πιο πολύ είναι η Χίος, η Σκύρος και η Σύρος, όχι απαραίτητα γιατί είναι τα αγαπημένα μου, αλλά επειδή συνδέονται με μύθους που θέλω να αφηγηθώ μέσα από τα αρώματα. Για παράδειγμα, η Άρτεμις συνδέεται με τη Χίο, καθώς λέγεται ότι είχε ζήσει εκεί. Υπάρχει ένα αρχαίο δάσος στο νησί, ένα τοπίο σχεδόν μυστηριακό, και εκεί τοποθετείται ο μύθος της. Το άρωμα που της αφιέρωσα, λοιπόν, είναι άμεσα εμπνευσμένο από αυτόν τον τόπο».
»Τώρα, αν με ρωτήσεις ποια είναι τα αγαπημένα μου νησιά, προσωπικά, η καρδιά μου γέρνει πάντα προς τις Κυκλάδες. Λατρεύω την Αμοργό για την ενέργεια και τη μοναδική ηρεμία της. Και τη Μήλο, για την αγνότητα της φύσης και τις γήινες, σχεδόν γλυπτές της φόρμες. Κάθε νησί είναι ένας κόσμος, ένα άρωμα που περιμένει να αποκαλυφθεί. Πρόσφατα ανακάλυψα και την Ανάφη, την οποία λάτρεψα. Θα πάω για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Είναι ένα νησί εντελώς «ανέγγιχτο» και αυθεντικό.».

Μπορεί να ζει στο Παρίσι, να εργάζεται σε έναν κόσμο εξειδικευμένης πολυτέλειας και να κινείται με άνεση ανάμεσα σε αποστάγματα και διεθνείς εκθέσεις, όμως το βλέμμα του κοιτά πάντα προς νότο.

«Νιώθω απόλυτα σπίτι μου στην Ελλάδα, κάθε φορά που ταξιδεύω εδώ. Συνηθίζω να λέω ότι είναι το “σπίτι που δεν ήξερα ότι μου έλειπε”. Είναι ο συνδυασμός της ατμόσφαιρας, του φωτός, των ανθρώπων... Όλα με κάνουν να αισθάνομαι άνετα, ήρεμα, ο εαυτός μου. Ίσως φταίει και το ότι την έχω συνδέσει με διακοπές, αλλά ακόμη και τώρα που συνεργάζομαι επαγγελματικά με την Ελλάδα, εξακολουθώ να νιώθω το ίδιο. Δεν είναι απλά ένα μέρος για ξεκούραση, νιώθω βαθιά σύνδεση με την κουλτούρα και την ενέργεια της χώρας», καταλήγει.
Η κομψή σειρά αρωμάτων Hellenist Paris κυκλοφορεί σε επιλεγμένα σημεία από την καρδιά της Αθήνας μέχρι τη Μύκονο και την Ύδρα. Αναζητήστε τα σε: King George Perfumery, Orloff Spa στο Nammos Village, Orloff Boutique Hotel στην Ύδρα , Orloff Spa at Pnoēs, Ακαδημίας