Επιστρέφει το φόρεμα που καθόρισε τη σεξουαλικότητα των ’90s -Η ιστορία του «bandage»
Από τη δύναμη στην υπερβολή, από το κλισέ στην αναβίωση: η πιο διάσημη «δεύτερη επιδερμίδα» της μόδας επιστρέφει στο προσκήνιο, το φόρεμα bandage .
Με τη χειρουργική ακρίβεια που τον χαρακτήριζε, ο Alaïa δημιούργησε ένα ένδυμα που αγκάλιαζε χωρίς να πιέζει. Ένα μάθημα ανατομίας, εμπνευσμένο από τον τρόπο με τον οποίο οι πτυχές και τα υφάσματα προσκολλώνται στο σώμα στη κλασική γλυπτική, αλλά και από την τέχνη του κορσέ και τον χορό.
Δουλεύοντας απευθείας πάνω στις πελάτισσές του ή πάνω σε μανεκέν στο ατελιέ του στο Le Marais, ο Τυνήσιος σχεδιαστής προτιμούσε τα βιομηχανικά υφάσματα, όπως τη βισκόζη και το λύκρα —υλικά πιο κοντά στον κόσμο του αθλητισμού— αντί για το μετάξι και τους ταφτάδες της υψηλής ραπτικής.
Δεν επρόκειτο για λωρίδες υφάσματος ραμμένες η μία πάνω στην άλλη, αλλά για συνεχή ελαστικά πάνελ, επιμελώς τεντωμένα στα κατάλληλα σημεία.
Οι αφοσιωμένες του οπαδοί —ανάμεσά τους η Γκρέις Τζόουνς, η Ναόμι Κάμπελ και η Τίνα Τέρνερ — έλεγαν πως φορώντας ένα από αυτά τα φορέματα ένιωθαν «ταυτόχρονα θωρακισμένες και απελευθερωμένες».
Το φόρεμα bandage «ποτέ δεν σχεδιάστηκε για μία και μόνο μούσα, αλλά για όλες τις γυναίκες», λέει η Melissa Lefere-Cobb, γενική διευθύντρια του Hervé Léger, του οίκου που τη δεκαετία του ’90 συνέχισε την ιδέα του Alaïa, δίνοντάς της μια πιο κυριολεκτική και εμπορική διάσταση.
Από τον Alaïa στον Hervé Léger, ο οποίος εμπνεύστηκε από τους επιδέσμους των αιγυπτιακών μούμιων
Με αρχική φιλοδοξία να γίνει γλύπτης και καταλήγοντας να ανοίξει τον δικό του οίκο μόδας το 1985, ο σχεδιαστής Hervé Léger —του οποίου το πραγματικό επώνυμο ήταν Peugnet, αλλά το άλλαξε έπειτα από σύσταση του Karl Lagerfeld— εμπνεύστηκε τη δημιουργία του από τις τυλιγμένες λωρίδες των αρχαίων αιγυπτιακών μούμιων.
Η επιτυχία ήταν άμεση — και το φόρεμα bandage έγινε το ρούχο των τοπ μόντελ και το αγαπημένο του κόκκινου χαλιού: Λίντα Εβαντζελίστα, Ιμάν, Κλόντια Σίγερ, Σίντι Κρόφορντ στο πλευρό του Ρίτσαρντ Γκιρ στα Όσκαρ του 1993, Νικόλ Κίντμαν στο Batman Forever. Ακόμη και η πριγκίπισσα Νταϊάνα το φόρεσε.
Ο δημιουργός εξηγούσε πως η πρόκληση ήταν να δημιουργηθεί ένα ύφασμα που να συνδυάζει δομή και ευελιξία. Η διαδικασία περιλάμβανε πολλά πειράματα και αποτυχίες.
«Δεν είχε να κάνει με το κόψιμο του υφάσματος, αλλά με την μηχανική της ίδιας της δημιουργίας», σημειώνει η Lefere-Cobb. «Το να πετύχουμε την ακριβή τάση και το σωστό βάρος πήρε πολύ χρόνο και καινοτομία».
Το αποτέλεσμα, όμως, αποδείχθηκε πολιτισμικό σημείο καμπής περισσότερο παρά απλή μόδα. «Το να τυλίγεις το σώμα με λωρίδες υφάσματος για να του δώσεις σχήμα, χωρίς να βασίζεσαι στην παραδοσιακή ραπτική, ήταν επαναστατικό. Ήταν γλυπτικό και απροκάλυπτα αισθησιακό.
Ο στόχος δεν ήταν να υποκύψει στις τάσεις, αλλά να δημιουργήσει μια σιλουέτα που κολακεύει, ενδυναμώνει και αντέχει στον χρόνο». Και πράγματι, άντεξε.
Ύστερα από την ακμή του στα ’90s, το φόρεμα bandage εντάχθηκε στο οικοσύστημα των celebrities, την club κουλτούρα και το θέαμα των παπαράτσι των 2000s, φορεμένο συχνά από τις Πάρις Χίλτον, Λίντσεϊ Λόχαν, Μπρίτνεϊ Σπίαρς, Βικτόρια Μπέκαμ και —φυσικά— τις Καρντάσιαν, που το μετέτρεψαν σε ένα από τα σύμβολα της ανόδου τους στη δημοσιότητα.
Το bandage dress υπήρξε συνώνυμο της γιορτής, της λάμψης, της επιδεικτικής πολυτέλειας, των σωμάτων σε κοινή θέα — η επίσημη στολή μιας εποχής αχαλίνωτης υπερβολής. Το τίμημα της υπερβολής ήταν η εξάντληση.
Εκείνο το φόρεμα από λωρίδες υφάσματος κατέληξε να γίνει κλισέ, αντιγραμμένο μέχρι κορεσμού από τη fast fashion.
Περιορίστηκε στο φαντασιακό σύμπαν του Jersey Shore και του The Real Housewives, καθώς η μόδα γύρισε σελίδα, μέχρι που ήρθε η νοσταλγία.
Το φόρεμα bandage πρωταγωνιστεί στο πιο πολυσυζητημένο comeback της χρονιάς
Επαληθεύοντας τον «κανόνα των δέκα ετών» που, όπως λένε οι ειδικοί, χρειάζονται οι τάσεις για να επιστρέψουν, το bandage dress υπογράφει τη μεγαλύτερη αναβίωση της χρονιάς.
Τον Μάρτιο, οι προβολές βίντεο με το hashtag #BandageDress εκτοξεύτηκαν κατά 130% στο TikTok, φτάνοντας σήμερα τα 55,4 εκατομμύρια.
Τον Ιούνιο, οι αναζητήσεις στο Google και οι διαδικτυακές αναφορές αυξήθηκαν κατά 653%, σύμφωνα με τον αναλυτή μόδας @databutmakeitfashion.
Παράλληλα, στην πλατφόρμα ευέλικτων πληρωμών Klarna, οι πωλήσεις εφαρμοστών φορεμάτων τύπου bodycon αυξήθηκαν κατά 127% από τον Ιανουάριο έως τον Ιούλιο, ενώ οι χρήστες του eBay πληκτρολογούν το όνομα Hervé Léger πάνω από 23 φορές το λεπτό από την αρχή του έτους.
Μια τάση που φαινόταν να έρχεται
Η πασαρέλα είχε ήδη προειδοποιήσει: Στην κολεξιόν Άνοιξη–Καλοκαίρι 2024, η Alberta Ferretti παρουσίασε ένα σύνολο από τοπ και μίνι φούστα φτιαγμένα από χρυσές λωρίδες.
Τη σεζόν Φθινόπωρο–Χειμώνας, ακολούθησαν οι Off-White και Versace, με μια ιδιότυπη εκδοχή του bandage dress σε δέρμα.
Και αυτό το καλοκαίρι, η Vetements ανέβασε τις Gigi Hadid και Anok Yai στη σκηνή, τυλιγμένες με ταινία συσκευασίας, σε μια ανατρεπτική, παιχνιδιάρικη ερμηνεία των εμβληματικών λωρίδων του Alaïa και του Léger.
Οι σταρ ανεβαίνουν στο «τρένο του επιδέσμου»
Ο καταλύτης αυτού του απρόσμενου comeback υπήρξαν οι celebrities και η viral διάδοση —μέσω των κοινωνικών δικτύων— όλων όσων συμβαίνουν στις γκαρνταρόμπες τους.
Πρώτη ήταν η Κάια Γκέρμπερ, που τον Σεπτέμβριο του 2024 μαγνήτισε τα φλας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο φορώντας μια αναδημιουργία του Hervé Léger που είχε φορέσει η μητέρα της, Σίντι Κρόφορντ, στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ πριν από τρεις δεκαετίες.
Ύστερα ήρθε η Κάιλι Τζένερ, να περπατά στους δρόμους του Σεν Τροπέ φορώντας μια ριγέ εκδοχή του φορέματος. Η Χέιλι Μπίμπερ εμφανίστηκε στα Fashion Trust U.S. Awards τον Απρίλιο, με ένα μπορντό μοντέλο του Saint Laurent.
Το bandage dress επιχειρεί να παραμείνει πιστό στην αρχική του φιλοσοφία, αποστασιοποιούμενο όμως από εκείνη την εικόνα των 2000s που ταυτιζόταν με την ακραία λεπτότητα, και προβάλλοντας πλέον ένα πιο ποικιλόμορφο πρόσωπο που αγκαλιάζει κυριολεκτικά διαφορετικές σιλουέτες.
Γυναίκες-αντικείμενα ή γυναίκες που επαναδιεκδικούν το σώμα τους;
Η σχέση του bandage dress με τη θηλυκότητα και τον φεμινισμό είναι περίπλοκη, αλλά αναμφισβήτητη. Πανοπλία για τον Alaïa, σεξουαλικοποιημένο από το star system και εκχυδαϊσμένο από τη μαζική αγορά, το φόρεμα φέρει σήμερα αντικρουόμενες ερμηνείες.
Από τη μία, εκφράζει μια επιστροφή στην αντικειμενοποίηση του γυναικείου σώματος· από την άλλη, την επαναδιεκδίκηση του σώματος από τις ίδιες τις γυναίκες. Μια ενίσχυση του παραδοσιακού κανόνα ή μια ανατροπή του, ανάλογα με το πώς το βλέπει κανείς.