Το Dior φόρεμα του «Sex and the City» που έγινε cult -Η αμφιλεγόμενη ιστορία πίσω από το look
Θυμάστε όταν η Κάρι Μπράντσο από το «Sex and the City» φορούσε ένα φόρεμα Christian Dior με print εφημερίδας;
Η Κάρι Μπράντσο, η fashion-forward αρθρογράφος του σεξ, την οποία υποδύθηκε η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ στην τηλεοπτική σειρά, καθόρισε τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και τις αρχές της δεκαετίας του 2000 τον τρόπο ζωής των γυναικών της γενιάς X, όταν αυτή και οι τρεις φίλες της κυριάρχησαν στη μικρή οθόνη από το 1998 έως το 2004.
To Dior φόρεμα της Μπράντσο
Το πλέον εμβληματικό ρούχο που σχεδίασε ο John Galliano έγινε κομμάτι του θρύλου της μόδας, χάρη σε μια σκηνή από την τρίτη σεζόν, επεισόδιο 17, όπου η Μπράντσο το φορούσε ενώ περπατούσε σε αργή κίνηση στους γεμάτους κίνηση δρόμους του Μανχάταν. Σε αυτό το σύντομο πέρασμά του από την οθόνη, το φόρεμα - το οποίο προερχόταν από τη συλλογή haute couture του Dior για το φθινόπωρο-χειμώνα του 2000 «Fly Girl» - εξασφάλισε cult status.
Η ιστορία του φορέματος
Τον Ιανουάριο του 2000, ο Galliano βρισκόταν ήδη στο τιμόνι του Christian Dior για τέσσερα χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έδωσε στον ιστορικό γαλλικό οίκο μόδας μια συναρπαστική νέα ενέργεια. Ο Βρετανός σχεδιαστής είχε γίνει γνωστός για τις φανταστικές συλλογές του και τις περίτεχνες, αφηγηματικές επιδείξεις στην πασαρέλα. Εκείνη τη χρονιά, παρουσίασε τη συλλογή υψηλής ραπτικής του Dior για την άνοιξη-καλοκαίρι στο Παλάτι των Βερσαλλιών, την πρώην κατοικία της γαλλικής βασιλικής οικογένειας.

Σε αυτό το decadent σκηνικό, έστειλε τα μοντέλα στην πασαρέλα με φορέματα, σακάκια και παντελόνια που έμοιαζαν σκισμένα και ταλαιπωρημένα, αξεσουάρ που έμοιαζαν με σκουπίδια που βρέθηκαν στο δρόμο - για παράδειγμα, μικροσκοπικά μπουκάλια ουίσκι και πεταμένα κουζινικά σκεύη. Ορισμένα μοντέλα ήταν ντυμένα με κάτι που φαινόταν να είναι στρώματα εφημερίδων που επαναπροσδιορίστηκαν ως ογκώδη παντελόνια ή διακρίνονταν μέσα από διάφανα slip φορέματα.
Η συλλογή, με τίτλο «Hobo», εμπνεύστηκε τόσο από τους εκτοπισμένους ανθρώπους που είδε ο σχεδιαστής ενώ έκανε τζόκινγκ όσο και από την τάση «Tramp Ball» της δεκαετίας του 1920 και του 30, σύμφωνα με την οποία οι πλούσιοι ντύνονταν άστεγοι για τις glamour βραδιές τους. Σε αυτή τη συλλογή υψηλής ραπτικής, η εκτύπωση των εφημερίδων προερχόταν από τις σελίδες μόδας της International Herald Tribune.
Γιατί ασκήθηκε τόσο έντονη κριτική σε αυτό το φόρεμα
Ενώ ο Τύπος της μόδας ήταν κολακευτικός για τη συλλογή στις κριτικές, σύντομα ακολούθησε διαμάχη. Οι υποστηρικτές της κοινωνικής πρόνοιας και οι Γάλλοι κριτικοί ήταν τρομοκρατημένοι. Έκανε ο Galliano μια δήλωση για την τάξη και τα προνόμια με αυτή τη συλλογή ή κορόιδευε τους άστεγους; Η κοινότητα των αστέγων πραγματοποίησε διαμαρτυρίες έξω από τα κεντρικά γραφεία του Dior στο αριστοκρατικό 8ο διαμέρισμα του Παρισιού.
Η κατακραυγή ανάγκασε τον Galliano να εκδώσει μια επίσημη συγγνώμη δέκα ημέρες μετά το ντεμπούτο της συλλογής, δηλώνοντας: «Ποτέ δεν ήθελα να κάνω θέαμα τη δυστυχία».
Παρ' όλα αυτά, στην επίδειξη έτοιμων ενδυμάτων του Dior για το φθινόπωρο-χειμώνα του 2000, η εκτύπωση της εφημερίδας μπήκε και πάλι στη συλλογή με τίτλο «Fly Girl». Ωστόσο, αυτή τη φορά ο Galliano δημιούργησε την φανταστική εφημερίδα «Christian Dior Daily» για το σόου και το σχέδιο - εμπνευσμένο από το σχέδιο εφημερίδας της Elsa Schiaparelli του 1935 - το οποίο είδαμε στην πασαρέλα τυπωμένο σε σιφόν, δέρμα, στις φόδρες των παλτών και σε φορέματα. Το ρούχο που θα φορούσε αργότερα η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ είχε ως μοντέλο στην επίδειξη μόδας την Angie Schmidt.

Σε ένα επεισόδιο του «Sex and the City» με τίτλο «What Goes Around Comes Around», το οποίο προβλήθηκε τον Οκτώβριο του 2000, ο χαρακτήρας της Πάρκερ φόρεσε το κομμάτι με το χαρακτηριστικό χρυσό κολιέ με το όνομα της, μαύρες δαντελένιες γόβες Manolo Blahnik και μια τσάντα μπαγκέτα Fendi - ένα όραμα της σύγχρονης γυναίκας της Νέας Υόρκης, της οποίας η λάμψη ξεπερνούσε την πρακτικότητα. Ενώ το φόρεμα είχε μια αμφιλεγόμενη «hobo chic» αρχή, στην Μπράντσο έγινε εμβληματικό ενός νέου τύπου ηρωίδας - ατελής, νευρωτική, περίπλοκη, ακατάστατη αλλά και σχετιζόμενη.
Είκοσι πέντε χρόνια μετά, το φόρεμα συνεχίζει να γοητεύει. Στην πρεμιέρα του Μαΐου της τελευταίας ταινίας της Τζένα Ορτέγκα «Hurry Up Tomorrow», η ηθοποιός έγινε πρωτοσέλιδο όταν έφτασε στο κόκκινο χαλί φορώντας το αρχειακό φόρεμα. Η Ορτέγκα πήρε μερικά στοιχεία από την εκδοχή της Σάρα Τζέσικα Πάρκερ στην οθόνη (φόρεσε ένα παρόμοιο χρυσό κρεμαστό κολιέ και smoky eye makeup), αλλά ολοκλήρωσε την εμφάνιση με ένα χρυσό slingback τακούνι.

Το ιερό δισκοπότηρο της μόδας
Μετά το ντεμπούτο του στην πασαρέλα, το φόρεμα μπήκε στην παραγωγή. Σήμερα, όταν εμφανίζεται στη δευτερογενή αγορά ή σε δημοπρασίες, θεωρείται ένα ιερό δισκοπότηρο της μόδας, που πωλείται για πολλές φορές περισσότερο από την αξία του. Τον Δεκέμβριο του 2024, δύο πανομοιότυπες εκδόσεις του ιστορικού φορέματος έτυχε να βγουν σε δημοπρασία τον ίδιο μήνα - η πρώτη ήταν στον οίκο Kerry Taylor Auctions στο Λονδίνο και η δεύτερη στον οίκο δημοπρασιών Sotheby's στη Νέα Υόρκη. Και στις δύο περιπτώσεις, το φόρεμα ξεπέρασε κατά πολύ την εκτιμώμενη τιμή πώλησής του. Στο Λονδίνο, έπιασε 55.000 λίρες Αγγλίας (69.000 δολάρια) - σχεδόν τριπλασίασε την εκτίμησή του. Και στη Νέα Υόρκη, υπερδιπλασίασε την αναμενόμενη τιμή, με τιμή πώλησης 54.000 δολάρια.
Σε ένα email, ο οίκος Sotheby's δήλωσε στο CNN ότι απέκτησε το πολυπόθητο φόρεμα από έναν ιδιώτη συλλέκτη που το αγόρασε καινούργιο όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά η συλλογή «Fly Girl» πριν από σχεδόν 25 χρόνια.
«Είναι από τον John Galliano στο αποκορύφωμά του κατά τη διάρκεια των χρόνων του Dior. Αυτό και μόνο το γεγονός το καθιστά ένα επιθυμητό vintage συλλεκτικό αντικείμενο», δήλωσε η Lucy Bishop, η οποία επέβλεψε την πώληση «Fashion Icons» του Sotheby's.
Ο Galliano επαναχρησιμοποίησε αργότερα την εκτύπωση ως «The Galliano Gazette» για την ομώνυμη εταιρεία του και έκτοτε έχει κυκλοφορήσει αρκετές εμπορικές συλλογές με το διάσημο μοτίβο. Καμία δεν έχει αιχμαλωτίσει το zeitgeist όπως το πρωτότυπο, παρόλο που διασημότητες όπως η Rita Ora έχουν φορέσει μια εκδοχή του.