H Χριστίνα Πιτούλη, η δημιουργός του πολυβραβευμένου ντοκιμαντέρ «Brief» με θέμα την κλειτοριδεκτομή μιλάει για το έργο της.
Η ίδια σπούδασε δημοσιογραφία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές Δημιουργικού Ντοκιμαντέρ στο Universidad Autónoma de Barcelona και, με έδρα την Βαρκελώνη, ξεκίνησε να ασχολείται με το ντοκιμαντέρ το 2012, εστιάζοντας κυρίως σε κοινωνικά θέματα και ζητήματα φύλου. Η ταινία της, Bref, με θέμα την κλειτοριδεκτομή, κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για τα Δικαιώματα της Γυναίκας στο φεστιβάλ της Μάλαγα, ανάμεσα σε άλλες διακρίσεις.
Η λέξη και μόνο «κλειτοριδεκτομή» αρκεί για να μας κάνει να ανατριχιάσουμε. Πολλές φορές, αυτά που μας ανατριχιάζουν τα αποφεύγουμε -δεν θέλουμε να ξέρουμε για αυτά, ειδικά αν νιώθουμε πως είναι μακριά μας και δεν μας απειλούν.
Όταν όμως εκατομμύρια κορίτσια στον πλανήτη κινδυνεύουν ετησίως από μια τόσο βίαιη παράδοση, οφείλουμε έστω να ξέρουμε περί τίνος πρόκειται. Για να αποσαφηνίσουμε λοιπόν το τι ακριβώς εννοούμε ως κλειτοριδεκτομή πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε πως η πρακτική της ενδέχεται να διαφέρει όχι μόνο από χώρα σε χώρα, αλλά μπορεί να πραγματοποιείται με διαφορετικό τρόπο ακόμα και ανάμεσα σε φυλές της ίδιας χώρας. Πιο συγκεκριμένα, σε ορισμένες χώρες αφαιρείται ολικά ή μερικά μόνο η κλειτορίδα, σε άλλες παράλληλα αφαιρούνται και τα εσωτερικά χείλη του αιδοίου ενώ, κυρίως στις χώρες της Ανατολικής Αφρικής, αφαιρούνται τα εσωτερικά και/ή τα εξωτερικά χείλη του αιδοίου, μαζί ή χωρίς αφαίρεση της κλειτορίδας. Από το 2012 η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών αναγνώρισε την συγκεκριμένη μορφή ακρωτηριασμό ως παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ψήφισε ομόφωνα να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες για την κατάργησή του.
«Bref» στην γαλλική αργκό σημαίνει «φτάνει», «αρκετά». Αυτός είναι ο τίτλος του βραβευμένου ντοκιμαντέρ που δημιούργησε η Χριστίνα σχετικά με την κλειτοριδεκτομή, -ενός ντοκιμαντέρ που έντεχνα αποφεύγει κάθε μορφή εύκολης κριτικής και «δυτικής» υπεροψίας. Η νεαρή σκηνοθέτρια μας συστήνεται και μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου η αφήγηση, η ευαισθητοποίηση και η πράξη απέχουν μόλις λίγα καρέ μεταξύ τους.