Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου μεγάλωσε με λογοτεχνία κα μουσική. Σπούδασε στη Φιλοσοφική, στο Ωδείο Αθηνών -θέατρο, και δεν άργησε να βρει τον δρόμο της στην ποίηση. Η συνάντηση με τον Οδυσσέα Ελύτη και η κοινή τους ζωή την καθόρισαν. Σήμερα έχει την ευθύνη, συνολικά, του έργου του νομπελίστα ποιητή ενώ παράλληλα συνεχίζει την δική της πορεία: Γράφει ποίηση, το λιμπρέτο μιας νέας όπερας αλλά κι ένα βιβλίο που θα γνωρίσει τον Ελύτη στα παιδιά.
«Από παιδί αγαπούσα τη δημιουργία μέσω του λόγου, την πεζογραφία και την ποίηση, χάρις στη μητέρα μου που μας μεγάλωσε –εμένα και την αδελφή μου- με ποιήματα, αλλά και πολλά τραγούδια. Τραγούδια του Αττίκ, του Χαιρόπουλου, του Χατζιδάκι. Έψαλε επίσης όμορφα και μας εξοικείωσε με τη βυζαντινή υμνογραφία. Η μαμά μου αγαπούσε και αγαπά το θέατρο και την τέχνη, ο πατέρας μου ήταν πιο πρακτικός άνθρωπος, ευαίσθητος όμως. Έτσι ήταν, μάλλον, αυτονόητο για μένα να σπουδάσω φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και Θέατρο στο Ωδείο Αθηνών. Η αδελφή μου βέβαια έγινε οδοντίατρος, εγώ ακολούθησα το δρόμο της τέχνης.
Η προσωπικότητά μας διαμορφώνεται σιγά σιγά, αλλά και πολύ νωρίς στη ζωή μας. Οι εγγραφές της παιδικής ηλικίας είναι καθοριστικές για το μέλλον μας. Και η εξέλιξή μας
βασίζεται πάνω σ’ αυτά τα πρώτα αποτυπώματα. Οι συναντήσεις μας, οπωσδήποτε, οι δάσκαλοι, οι έρωτες, οι φιλίες, το δέος και ο θαυμασμός μπροστά σε ένα εξαιρετικό πνευματικό μέγεθος, τα διαβάσματα μας πάλι είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη της προσωπικότητας. Ο Οδυσσέας Ελύτης, βέβαια, αλλά και δάσκαλοί μου όπως η Μαρία Χόρς έπαιξαν σημαντικό ρόλο σε αυτήν την εξέλιξη.
Ο Ελύτης ζούσε πολύ απλά. Όπως κάθε άνθρωπος που δεν τον ενδιαφέρει το φαίνεσθαι αλλά η ουσία
Η γνωριμία μου με τον Ελύτη έγινε πρώτα με το έργο του, όταν ήμουν μαθήτρια και διάβασα ποίησή του. “Τα τρία ποιήματα με σημαία Ευκαιρίας” μάλιστα ενέτειναν την επιθυμία να γνωρίσω τον ποιητή. Του έγραψα τις σκέψεις και τον θαυμασμό μου γι΄ αυτό το έργο και αργότερα τον συνάντησα.
Ζούσε πολύ απλά. Όπως κάθε άνθρωπος που δεν τον ενδιαφέρει το φαίνεσθαι αλλά η ουσία, όπως κάθε άνθρωπος που ξέρει να παίρνει χαρά από τα ταπεινά, ενώ συνάμα ξέρει και μπορεί να αναδεικνύει αξίες και αρετές και με αυτές να συντηρείται.
Ένας άνθρωπος αφιερωμένος στην πνευματική δημιουργία διαμορφώνει ανάλογα την ζωή του, καθορίζει ανάλογα την καθημερινότητά του. Με απλότητα, ολιγάρκεια και στόχευση στο ουσιώδες. Λίγες συναντήσεις, λίγες μετακινήσεις αλλά πολλή δουλειά. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο συνυπήρξαμε με πολύ σεβασμό και αγάπη.
Το φως είναι ένας σημαντικός άξονας της ποίησής του, στη φυσική και μεταφυσική του διάσταση. Προτιμούσε βέβαια να εργάζεται το βράδυ. Η ησυχία είναι σημαντική για τη συγκέντρωση πάντα, όταν δεν σε αποσπούν η βιομέριμνα, τα τηλέφωνα, οι πρακτικές ανάγκες…
Αυτό που θυμάμαι στο σχολείο –όπου πρωτοδιάβασα και Ελύτη, είναι ότι συχνά η περιοριστική, τότε τουλάχιστον, ερμηνευτική ανάγνωση της ποίησης, εν γένει, μέσα στην τάξη μού δυνάμωσε την επιθυμία μιας προσωπικής μελέτης, χωρίς τα αυστηρά λογικά κριτήρια που συχνά καθηλώνουν το ποίημα και ακυρώνουν τον αναγνώστη.
Ξεκίνησα να γράφω αρκετά μικρή. Δεν βιάστηκα, ωστόσο να δημοσιεύσω. Το πρώτο μου βιβλίο με τίτλο “Καλούς ενιαυτούς Μάρκο” κυκλοφόρησε το 1988. Ο Ελύτης πάντα με ενεθάρρυνε. Ήξερε ότι αναζητούσα να βρω τη δική μου ”ιδιωτική οδό”. Άλλωστε ο καθένας πορεύεται μόνος στην τέχνη και έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται. Τον Ελύτη, τον ενοχλούσε πάντα πολύ ο ετεροπροσδιορισμός, που δυστυχώς συμβαίνει κατά κόρον, κυρίως στις γυναίκες.