Ο Μπάμπης κάνει μια δουλειά που φτάνει την αδρεναλίνη στα ύψη
Ο Μπάμπης κάνει μια δουλειά που φτάνει την αδρεναλίνη στα ύψη
Η ΖΩΗ ΕΝΟΣ STUNTMAN

Μπάμπη, πώς είναι η ζώη ενός stuntman;


Ο Μπάμπης «Ηawk» Κωνσταντίνου είναι ο ιδρυτής της ΚC In Action, της εταιρείας που ευθύνεται για όλες τις εντυπωσιακές σκηνές που βλέπουμε τελευταία σε ταινίες και σειρές. Μάλιστα αυτό το καλοκαίρι συνεργάστηκε τόσο με τον David Cronenberg, η καινούργια ταινία του οποίου έκανε γυρίσματα στη χώρα μας, όσο και με την Disney Studios για τη βιογραφία του Γιάννη Αντετοκούμπο με τιτλο «Greek Freak», ενώ ανάμεσα στις συνεργασίες του συγκαταλέγεται ο «Σασμός», που προβάλλεται από τον Alpha, και το «Καρτ Ποστάλ» της Ερτ.

«Γεννήθηκα και μεγάλωσα στο Μαρούσι το 1980. Ξεκίνησα την ενήλικη ζωή μου ως στέλεχος πενταετούς υποχρέωσης στις Ειδικές δυνάμεις του ΕΣ, από όπου και έφυγα το 1999, ξεκινώντας μια καινούρια καριέρα στην ασφάλεια υψηλών προσώπων. Αυτή η καριέρα με οδήγησε σε ένα πολυετές ταξίδι εκπαίδευσης και φοίτησης στις μεγαλύτερες Ακαδημίες της Αμερικής, Ισραήλ, Γερμανίας και άλλων Βαλκανικών χωρών, σχετικά με το αντικείμενο, όπως τακτικές μάχης, εκπαίδευση στα όπλα, γρήγορης και ασφαλούς οδήγησης, πρώτες βοήθειες, ψυχολογία κ.ά. 

Στον κινηματογράφο όλα ξεκίνησαν από την ταινία "Ένας Άλλος Κόσμος" του Χριστόφορου Παπακαλιάτη. Ο συνδετικός κρίκος ήταν ο βοηθός σκηνοθέτης Άκης Πολύζος, με τον οποίο συνεργαστήκαμε στην πρώτη του ταινία μικρού μήκους. Η γνωριμία μου με τον Χριστόφορο έμοιαζε με ταξίδι... Με μάγεψε το πάθος και η αγάπη που δείχνει στις δημιουργίες του και το πόσο ξεκάθαρη εικόνα είχε για το τι θέλει. Αυτό στα μάτια μου τον καθιστά τον απόλυτο επαγγελματία. Πάντα θα θυμάμαι τα λόγια του: "Αυτό που κάνεις αγόρι μου λέγεται Stunt Coordination. Δεν έχουμε άλλον στην Ελλάδα. Πρέπει να ασχοληθείς".

Κάπως έτσι οχτώ χρόνια μετά, έχοντας διαγράψει μια δύσκολη, αλλά εποικοδομητική πορεία στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης και έχοντας αποκομίσει αρκετές εμπειρίες, από συνεργασίες με πολύ σπουδαίους δημιουργούς εντός και εκτός Ελλάδος, αποφάσισα να στήσω και στη χώρα μας τις υποδομές για μια καινούρια γενιά σκηνών δράσης.

Αντικειμενικά η ειδικότητα του Stunt Coordinator σε μια ταινία είναι αρκετά πολύπλοκη. Στην ουσία, απαιτεί γνώσεις παραγωγής, γιατί η εκτέλεση μιας σκηνής δράσης εξαρτάται απόλυτα από τον οικονομικό προϋπολογισμό. Έπειτα, απαιτεί γνώσεις σκηνοθεσίας, γι’ αυτό και ταυτόχρονα με την ειδικότητα του Stunt Coordinator θεωρούμαστε και second unit directors, με τη μόνη διαφορά ότι η σκηνοθετική μας γνώση εστιάζεται κυρίως στις τεχνικές κινηματογράφησης και λιγότερο στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Επίσης, απαιτεί υψηλό επίπεδο σωματικής και πνευματικής κατάστασης. Η τελευταία, όμως, και πιο ουσιαστική γνώση που οφείλει να έχει ένας Stunt Coordinator είναι οι προδιαγραφές ασφαλείας των σκηνών που αναλαμβάνει.

Η KC In Action ως Πρότυπη εταιρεία κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα με εξειδίκευση στις σκηνές δράσης, έχει τη δυνατότητα να καλύψει μια πλήρη εκτέλεση κινηματογραφικής ή τηλεοπτικής παραγωγής ή μεμονωμένα τα αντικείμενα σκηνών δράσης. Έχουμε τη δυνατότητα συνεργασίας με τους πιο καταξιωμένους Έλληνες επαγγελματίες στον χώρο της κινηματογράφησης και μπορούμε να καλύψουμε παραγωγή οποιουδήποτε προϋπολογισμού. Επιπλέον, αυτό που ξεχωρίζει την KC In Action είναι η Ακαδημία της, μέσω της οποίας δημιουργούμε έναν νέο κλάδο εργασίας, καθώς επίσης και για πρώτη φορά τις υποδομές για προετοιμασία, εκπαίδευση και κατάρτιση νέων, στις τεχνικές σκηνών δράσης αναδεικνύοντας τα ταλέντα και τις δυνατότητες της χώρας μας.

Όλες οι συνεργασίες μου μέχρι τώρα μου προσέφεραν σημαντική γνώση και εμπειρία, καθώς και μια τεράστια ποικιλία συναισθημάτων. Παρόλα αυτά οφείλω να ξεχωρίσω αυτές που διαμόρφωσαν το ύφος, το ήθος και τον χαρακτήρα μου ως επαγγελματία. Θα ξεκινήσω από την αρχή των πάντων, Χριστόφορος Παπακαλιάτης, ο οποίος καθόρισε τα πρότυπα επαγγελματισμού μου. Ο Πιέρρος Ανδρακάκος που με έκανε να ερωτευτώ αυτήν τη δουλειά και μου έδειξε την πιο διασκεδαστική πλευρά της. Ο Σιαμάκ Ετεμάντι, που ξεκαθάρισε και ολοκλήρωσε την καλλιτεχνική μου ταυτότητα και οπτική. Ο Στάμος Τσάμης, που απέδειξε πως με αγάπη για αυτή τη δουλειά μπορείς να δημιουργήσεις "διαμάντια" με ελάχιστο προϋπολογισμό και πως οι σκηνές δράσης είναι για όλους. Και δεν θα μπορούσα να μην έχω στην κορυφή τον David Cronenberg, το άπιαστο όνειρο κάθε καταξιωμένου επαγγελματία, το χρυσό εισιτήριο στη σοκολάτα του Willie Wonka. Η συνεργασία μαζί του ήταν μια ξενάγηση στο μαγικό εργοστάσιο σοκολάτας του κινηματογράφου. Είναι ο λόγος που θέλω να κάνω αυτή τη δουλειά για το υπόλοιπο της ζωής μου.

Έχοντας ολοκληρώσει τη θερινή περίοδο με συμμετοχή σε αρκετές ξένες κινηματογραφικές παραγωγές, των οποίων το αποτέλεσμα αναμένεται, αυτήν την περίοδο προετοιμαζόμαστε για νέα project που θα ξεκινήσουν σύντομα και ύστερα από αρκετή προετοιμασία θα δούμε και το πρώτο μου εγχείρημα για μια ελληνική ταινία δράσης.

Είναι αλήθεια πως για να γίνει μία σκηνή δράσης μπορεί να απαιτηθούν πάρα πολλά χρήματα. Αυτό όμως εξαρτάται καθαρά από τον τρόπο ή την τεχνική που θα επιλέξει ο σκηνοθέτης να την κινηματογραφήσει. Σε αυτό το σημείο, λοιπόν, είναι που παρεμβαίνει η ειδικότητα του Stunt Coordinator, ο οποίος δίνει τη δυνατότητα σε κάθε σκηνοθέτη εναλλακτικών τεχνικών κινηματογράφησης, προσαρμοσμένες στον εκάστοτε προϋπολογισμό της ταινίας, χωρίς να στερείται ποιοτικού αποτελέσματος. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι σκηνές δράσης να είναι εφικτές για όλων των ειδών τις παραγωγές, αρκεί να γίνει η σωστή προετοιμασία.

Δεν υπάρχει μόνο μια ειδικότητα stuntman. Για καθεμία λοιπόν από τις ειδικότητες απαιτείται ειδική εκπαίδευση ξεχωριστά. Γι’ αυτό και είναι πάρα πολύ δύσκολο κάποιος επαγγελματίας του είδους να καλύψει περισσότερες από πέντε εξειδικεύσεις. Σε αρκετές χώρες του εξωτερικού υπάρχουν ακαδημίες, όπου παρέχουν τέτοια εκπαίδευση, όπως αντίστοιχα και στη χώρα μας, μέσω της KC In Action Academy. Ενδεικτικά, οι ειδικότητες: stunt drivers, σε ειδικά διαμορφωμένες πίστες εκπαιδεύονται σε ακροβατική οδήγηση και οδήγηση ακριβείας με αυτοκίνητα, μηχανές ή ποδήλατα, Acrobat stuntman εκπαιδεύονται σε ειδικά διαμορφωμένα γυμναστήρια ενόργανης γυμναστικής, stunt fighters όπου εκπαιδεύονται σε πολεμικές τέχνες και χρήση όπλων.

Η πιο δύσκολη σκηνή που έχω γυρίσει είναι η μεγάλη διαδήλωση στην πλατεία Συντάγματος στην ταινία «Beckett» του Ferdinardo Cito Filomarino με πρωταγωνιστή τον John David Washington, όπου έπρεπε να συντονιστεί ένα μονοπλάνο μιας μεγαλειώδους σκηνής επεισοδίων, σε απόλυτο συγχρονισμό 1.700 feature extras και 160 stuntmen, μη έχοντας την δυνατότητα λάθους λόγω περιορισμένου χρόνου γυρίσματος σε συνάρτηση με του χρόνου reset.

Νομίζω πως η πιο εντυπωσιακή σκηνή που έχω γυρίσει είναι της ταινίας «Pari» του Σιαμάκ Ετεμάντι, όπου η Melika Foroutan δεν διστάζει να περάσει μέσα από ένα φλεγόμενο πεδίο μάχης επεισοδίων, μεταξύ αστυνομικών και αναρχικών, προκειμένου να βρει το γιο της.

Μπορεί να ακουστεί περίεργο, αλλά μου έχουν μείνει στο μυαλό δύο σκηνές που θα ήθελα να κινηματογραφήσω κι εγώ με διαφορετικές τεχνικές. Η πρώτη είναι από το «Mission Impossible 2», όπου σε μία σκηνή ο Tom Cruise, οδηγώντας μηχανή, περνάει μπροστά από ένα αυτοκίνητο, κάνει edo και 180˚ turn, αφήνοντας ταυτόχρονα το αριστερό του χέρι από το τιμόνι, τραβώντας όπλο και πυροβολώντας το αυτοκίνητο. Αυτή η σκηνή έχει γυριστεί κομμάτι κομμάτι και με την χρήση πολλών τεχνολογικών μέσων. Εγώ θα ήθελα να την κινηματογραφήσω σε μονοπλάνο real action και το δουλεύω με την ομάδα μου.

Ακόμα μία σκηνή που με έχει εντυπωσιάσει, είναι η καταδίωξη στη Φλωρεντία, της ταινίας "6 Underground" του Netflix, διάρκειας σχεδόν 17 λεπτών, η οποία με κράτησε από το πρώτο έως και το τελευταίο δευτερόλεπτο. Κατά την άποψή μου οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν αποτελούν την νέα γενιά των stunts με οχήματα και θα ήθελα να μου δοθεί η ευκαιρία να κάνω μια αντίστοιχη.

Εξ ορισμού οι σκηνές με stunts θεωρούνται άκρως επικίνδυνες και ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο απαιτείται αρκετή μελέτη, χρόνος προετοιμασίας και εξειδικευμένο προσωπικό να τις υλοποιήσει, διότι οι κανονισμοί κινηματογράφησης καθώς και το επιθυμητό είναι να είναι απολύτως ασφαλείς, ώστε να αποφευχθεί κάθε πιθανότητα ατυχήματος ή σωματικής βλάβης οποιουδήποτε βρίσκεται στο χώρο γυρίσματος.

O ελληνικός κινηματογράφος, παρά τις δυσκολίες, την τελευταία τριετία κάνει θετικά βήματα εξέλιξης. Αρκετοί νέοι δημιουργοί, χωρίς να διαθέτουν ιδιαίτερους πόρους ή εργαλεία, έχουν παρουσιάσει εξαιρετικά έργα. Πιστεύω ακράδαντα πως αυτό θα άλλαζε δραστικά τον ελληνικό κινηματογράφο, δηλαδή να δοθούν περισσότερες ευκαιρίες σε νέες ιδέες και νέους δημιουργούς χωρίς καλλιτεχνικές υποδείξεις και λογοκρισία».





SHARE