Ο ήχος του Spiral Trio είναι πολλά περισσότερα από το άθροισμα των ήχων των τριών μελών του.
Αντανακλά μια σαφή αισθητικά μουσική πρόταση που ταυτόχρονα μοιάζει να βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη. Αυτή άλλωστε είναι και η προσέγγιση που έχουν ο Σπύρος Μάνεσης, ο Αρίωνας Γυφτάκης και ο Αναστάσης Γούλιαρης, που συναντήθηκαν πριν 10 χρόνια και οι εμπειρίες που μοιράστηκαν έκτοτε διαμόρφωσαν καθοριστικά τον ήχο του γκρουπ τους.
Τρεις μουσικοί με ολοκληρωμένη παιδεία και με μακρόχρονες σπουδές στη τζαζ, ένωσαν τις αναφορές και τις επιρροές τους από μουσικούς όπως ο Keith Jarrett, ο Bill Evans και ο Paul Bley, και ξεκίνησαν να παίζουν μαζί δημιουργώντας ένα από τα πιο σημαντικά trio της σύγχρονης ελληνικής τζαζ σκηνής.
Έχοντας μοιραστεί την σκηνή, το γεμάτο όργανα αμάξι της περιοδείας, το στούντιο, τις πρόβες, την νευρικότητα πριν από ένα μεγάλο live, την ανασφάλεια μετά από ένα κακό live, τις διαφορετικές προσδοκίες και ταχύτητες αλλά και την αίσθηση της κοινής επιτυχίας, έφτασαν σήμερα σε έναν σημαντικό σταθμό της πορείας τους, τον δεύτερο δίσκο τους με τίτλο Broken Blue, που χρηματοδοτήθηκε μέσω crowdfunding.
Πρόκειται για ένα άλμπουμ μοντέρνας τζαζ, δηλαδή μιας προσέγγισης του τζαζ αυτοσχεδιασμού που χαρακτηρίζεται από αφαιρετικότητα, έλλειψη παραστατικότητας, ασυμμετρία και έντονη διάδραση ανάμεσα στον σολίστα και τους μουσικούς που συνοδεύουν. Είναι μία εξερεύνηση διαφορετικών επεισοδίων, όπου κάθε επεισόδιο είναι μια πρωτότυπη σύνθεση, γραμμένη για να αφηγηθεί μια ξεχωριστή ιστορία.
Ο ήχος του Broken Blue έχει πυκνώματα και αραιώματα, έχει διαφορετικές θερμοκρασίες, διακλαδώσεις και «ξέφωτα», αλλά κυρίως έχει μια ορμητική ειλικρίνεια -και χιούμορ. Οι τρεις τους παίρνουν ρίσκα που τους δικαιώνουν και το αποτέλεσμα είναι ένας δίσκος ομοιογενής, με ισορροπία, φρεσκάδα και ουσία.
Λίγο πριν την παρουσίαση του Broken Blue στο Half Note την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου, τα μέλη του Spiral Trio μίλησαν για τη διαδικασία της δημιουργίας του, τη συνθήκη της συνεργασίας τους την ελληνική τζαζ σήμερα.
Τι σημαίνει Broken Blue; Γιατί «broken» και γιατί «blue»;
Το όνομα προέκυψε όταν σκεφτόμασταν ποιος τίτλος από τα κομμάτια του δίσκου θα ήταν πιο κατάλληλος για να τον χαρακτηρίσει. Και το Βroken Blue έχει δύο στοιχεία που ήταν αρκετά για να το επιλέξουμε. Το «broken» ταιριάζει με το broken time που πολύ συχνά χρησιμοποιούμε στα κομμάτια μας σαν βασικό τρόπο με τον οποίο εκφράζεται το groove. «Broken» στη τζαζ είναι το σπασμένο παίξιμο, όταν οι μουσικές φράσεις να δίνουν την αίσθηση ενός κατακερματισμού, σαν να βλέπεις μια εικόνα μέσα από έναν σπασμένο καθρέφτη. Και το «blue» είναι ένα χρώμα που έχει χαρακτηρίσει όλη την jazz δισκογραφία, τόσο με τα blues σαν ρίζες της τζαζ (και το κομμάτι άλλωστε είναι σε blues φόρμα), όσο και με τις blue notes .
Υπάρχει κάποιο κοινό στοιχείο ή αναφορά που «δένει» τα κομμάτια του άλμπουμ. Υπάρχει κάποιο story/μέρος/άνθρωπος που ενέπνευσε κάποιο από αυτά;
Τα κοινά στοιχεία που υπάρχουν στο άλμπουμ προκύπτουν από τους κοινούς μουσικούς κώδικές και μια κοινή αισθητική που ακολουθούμε ως τρίο. Είναι ένα άλμπουμ μοντέρνας τζαζ, μια προσέγγιση που αναζητά όλο και περισσότερη ελευθερία στη διαχείριση της μελωδίας, της αρμονίας, του ρυθμού, της φρασεολογίας, των τρόπων αφήγησης και της φόρμας. Ωστόσο, κάθε κομμάτι του άλμπουμ διηγείται μια ξεχωριστή ιστορία και έχει ξεχωριστή αφετηρία ως προς τη σύνθεσή το κλίμα και τη διάθεσή τους. Για παράδειγμα, το Rubicòn είναι μια νοσταλγική αφιέρωση στον αγαπημένο μας φίλο Marcos Gonzàlez και το τρομερό του μπαρ Rubicòn στο Santander, ενώ το Portrait in Yellow μοιάζει να περιγράφει μια μελαγχολική εικόνα σε ένα αστικό τοπίο κάποιο σούρουπο.