Amphóra Collection: Το brand που επαναπροσδιορίζει την ελληνική ταυτότητα στη μόδα με τις τσάντες-γλυπτά του
Με έμπνευση από την αρχαία ελληνική αισθητική και τις καθαρές γραμμές της γλυπτικής, το Amphóra Collection δημιουργεί τσάντες που ισορροπούν ανάμεσα στην τέχνη και τη μόδα.
Κάνθαροι, κρατήρες, κύλικες και πιθάρια των ελληνιστικών χρόνων, που φέρουν την υπόσχεση της τέρψης όχι, πλέον, μέσω του οίνου αλλά μέσα από τη θέαση της ίδιας της μορφής, μέσα από την εκτίμηση και την παραδοχή του ωραίου, απηχώντας στο οικείο και στο ελληνικό και παραμένοντας με έναν έντεχνο τρόπο σε ένα σχεδιαστικό ύφος ουσιαστικά σύγχρονο.
Οι “αγγειόμορφες” τσάντες του ελληνικού brand Amphóra Collection, “πλασμένες” με τα χρώματα του πηλού, της γης και τις αντιθέσεις των στοιχείων της φύσης, μοιάζουν με μικρά τρισδιάστατα κομψοτεχνήματα γλυπτικών καταβολών, αφιερωμένα στη λειτουργία του φορέσιμου, ισορροπώντας ανάμεσα στις γραμμές της αρχιτεκτονικής και στη φαντασία της μόδας.

Η Ζήνα Αμπαριώτη ανέκαθεν επιθυμούσε να ξεφύγει από το κοινότοπο και να καταφέρει να δημιουργήσει με συνήθη υλικά κάτι το διαφορετικό και ιδιαίτερο, το δικό της οπτικό αφήγημα. Με σπουδές Apparel Design και ειδίκευση στην κατασκευή ενδύματος και υφάσματος στο Rhode Island School of Design, η εμπνεύστρια του brand έλαβε το βάπτισμα του πυρός στον οίκο Polo Ralph Lauren στη Νέα Υόρκη, αναλαμβάνοντας τη θέση της Head of Accessories Design για τα cold weather αξεσουάρ. Προς το τέλος της θητείας της, ήδη είχε αρχίσει να σκιαγραφεί μέσα της τα πρώτα κομμάτια του προσωπικού της brand που έκανε την εμφάνισή του το 2019, διαμορφώνοντας σχέδια που αποτελούν τα best-sellers των συλλογών της μέχρι και σήμερα.

Η έμφαση στη φόρμα και η απελευθέρωση προς ένα ξεχωριστό δημιουργικό όραμα στοχεύουν στην επαφή με αντικείμενα που εκκινούν μια “πολιτιστική και καλλιτεχνική συνάντηση”, όπως διαβάζει κανείς στο μανιφέστο της επίσημης σελίδας του Amphóra. Ο έρως και ψυχή του Κανόβα και η κληρονομιά μεγάλων μορφών της κεραμικής και της γλυπτικής, όπως του Bruno Gambone και της Barbara Hepworth συνθέτουν το διαχρονικό moodboard της μάρκας.

Καθόλου τυχαίο που η διεθνής αναγνώριση είναι ήδη αξιοσημείωτη, με την Dakota Fanning στη σειρά «The perfect couple» του Netflix, ως προνομιούχα νύφη των προαστίων με το απαιτητικό και εκλεπτυσμένο γούστο της, να κρατά την «Athena» bag, ταιριασμένη με το αέρινο φόρεμά της. Παρά ταύτα η αισθητική του Amphóra Collection ευδοκιμεί μέσα από μια διακριτική έκφραση, κρατώντας την αγάπη για την ποιότητα και την αυθεντικότητα ενός statement piece, προσπερνώντας την έννοια της επιδεικτικότητας.


Μέσα από μια παραγωγή μικρής κλίμακας, με σεβασμό στην απλότητα των πρώτων υλών, όπως η ψάθα και το δέρμα και διατηρώντας ατόφιο τον πυρήνα της παραδοσιακής τεχνογνωσίας, η σχεδιάστρια συνεργάζεται με γυναίκες τεχνίτριες εγνωσμένης αξίας, συνεισφέροντας στη στήριξη και στην ενδυνάμωσή τους. Καμπυλώδεις totes, μίνι buckles και beach bags μεγάλου σχήματος είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά σχέδια του brand, που προσφέρει μια νέα ανάγνωση της μεσογειακής μας καταγωγής. Απόλυτα ενδιαφέρον το γεγονός ότι η ίδια η κατασκευή είναι αλληλένδετο κομμάτι της δημιουργικής διαδικασίας, οδηγώντας μέχρι και σε σχεδιαστικές ανατροπές της τελευταίας στιγμής.
Η Ζήνα Αμπαριώτη μοιράζεται μαζί μας τη φιλοσοφία του ιδιότυπου brand της αλλά και την ιδιαιτερότητα της σχεδιαστικής πρακτικής της, προϊδεάζοντάς μας για τα μελλοντικά της σχέδια.
Αν ξεκινούσατε να περιγράψετε το brand σας με λίγες λέξεις, ποιες θα ήταν αυτές;
Ζ.Α: Το Amphóra Collection είναι ένα σύγχρονο luxury brand που συνδυάζει την αρχαία ελληνική έμπνευση με την παραδοσιακή δεξιοτεχνία, δημιουργώντας κομψές τσάντες με αρχιτεκτονικές μορφές, οι οποίες ισορροπούν ανάμεσα στο διαχρονικό στιλ και τις fun, ξεχωριστές λεπτομέρειες.
Οι συλλογές σας εμπνέονται εξίσου από τη μόδα αλλά και την αρχιτεκτονική, λειτουργώντας ως ένας φορέας συνάντησής τους. Στο μανιφέστο της σελίδας σας μιλάτε για την απελευθέρωση της μορφής, όπως την οραματίστηκε ο Μιχαήλ Άγγελος. Υπάρχουν κάποιες βασικές σας επιρροές από κινήματα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής που λειτουργούν ως σημείο αναφοράς για εσάς;
Ζ.Α: Κατά τη διαδικασία του σχεδιασμού αντλώ συχνά έμπνευση από αντικείμενα που βρίσκω γύρω μου ή από κομμάτια που συναντώ σε μουσεία, όπως παλαιά κεραμικά, κοσμήματα ή αντικείμενα με πολιτισμική ή ιστορική αξία. Όταν δημιουργώ δεν κοιτάω τόσο συγκεκριμένες χρονολογίες ή κινήματα. Αυτό που με ελκύει είναι η όψη, η υφή και τα υλικά. Παρατηρώ πώς αυτά τα στοιχεία μπορούν να “μεταφραστούν” στο σήμερα και να αποκτήσουν νέα ζωή.Η γλυπτική είναι για μένα μια πολύ σημαντική πηγή έμπνευσης. Παρακολουθώ συχνά το έργο σύγχρονων γλυπτών, όχι μόνο για τις μορφές, αλλά για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται υλικά, όγκους και αφηγήσεις ώστε να εκφράσουν κάτι προσωπικό, σχετικό με την εποχή τους. Αυτό είναι που με συγκινεί περισσότερο: η δυνατότητα της μορφής να κουβαλά νόημα και να δημιουργεί έναν νέο διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Οι τσάντες Amphóra ξεχωρίζουν για τις ιδιαίτερες τεχνικές ως προς τον τρόπο κατασκευής τους. Μπορείτε να μας περισσότερα για αυτό;
Ζ.Α: Το brand ξεκίνησε με βασικό υλικό την ψάθα, την οποία μεταμορφώσαμε, μέσα από έναν συνδυασμό χειροποίητης τεχνικής και μηχανικής επεξεργασίας, σε τρισδιάστατα, γλυπτικά κομμάτια. Αυτός ο μετασχηματισμός, από ένα επίπεδο, απλό υλικό σε κάτι με δομή, όγκο και χαρακτήρα, έγινε από την αρχή αναπόσπαστο στοιχείο της ταυτότητάς μας. Ακόμα και σήμερα, δουλεύοντας πλέον και με άλλα υλικά όπως διαφορετικά είδη ψάθας ή και το δέρμα, ξεκινάμε πάντα από την ίδια ερώτηση: πώς μπορεί αυτό το υλικό να πάρει μορφή; Η διαδικασία της κατασκευής είναι για εμάς πολύ σημαντική, όχι μόνο ως μέσο παραγωγής, αλλά και ως δημιουργική φάση. Πολύ συχνά, η ίδια η υλική αλληλεπίδραση κατά την κατασκευή, μας οδηγεί να επανεξετάσουμε τον αρχικό σχεδιασμό και να καταλήξουμε σε κάτι που τελικά αγαπάμε ακόμη περισσότερο.
Αντιμετωπίζετε κάθε σχέδιό σας όχι ως ένα χρηστικό αξεσουάρ αλλά ως ένα φορέσιμο objectofart, με ιδιότητες γλυπτού, στοχεύοντας στον σχεδιασμό ενός «σύγχρονου κειμηλίου», όπως αναφέρετε χαρακτηριστικά. Πώς εφαρμόζεται αυτό στην πράξη;
Ζ.Α: Ακόμη και σήμερα, έχω πολλά αντικείμενα που μου έχουν χαρίσει η γιαγιά και η μητέρα μου, και τα οποία όχι μόνο φοράω αλλά κουβαλούν και μια έντονη συναισθηματική αξία. Είναι αντικείμενα που ξεπερνούν τη χρηστική τους διάσταση και αποκτούν νόημα επειδή συνδέονται με πρόσωπα, αναμνήσεις και ιστορίες. Αυτό ακριβώς θέλουμε να επιτύχουμε και με το Amphora Collection: να δημιουργούμε τσάντες που δεν είναι απλώς αξεσουάρ, αλλά μοναδικά αντικείμενα που μπορούν να αγαπηθούν από γενιά σε γενιά.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι κάθε σχέδιο γεννιέται μέσα από μια δημιουργική διαδικασία που σέβεται τον χρόνο, την ιδέα και το υλικό. Δεν λειτουργούμε μαζικά ή βιαστικά, και κάθε τσάντα σχεδιάζεται με στόχο να έχει προσωπικότητα, διαχρονικότητα και συναισθηματική αξία.

Οι τσάντες Amphóra παραπέμπουν ευθέως στη μεγάλη παράδοση των κεραμικών αγγείων της αρχαιότητας, όπως η εμβληματική “Kylixbag”. Πώς θεωρείτε ότι πρεσβεύετε το στοιχείο της ελληνικότητας σε κάθε σας συλλογή;
Ζ.Α: Μέσα από το Amphora Collection έχω τη δυνατότητα να αναδείξω όχι μόνο την αρχαιοελληνική μας κληρονομιά, αλλά και τη σύγχρονη Ελλάδα. Μου αρέσει να μελετώ το παρελθόν και να αντλώ έμπνευση από αυτό, αλλά όταν σχεδιάζω μου αρέσει να κοιτάω και προς το μέλλον. Με συναρπάζει η ιδέα να μεταφέρω στοιχεία της ιστορίας στο σήμερα, να μεταμορφώνω σχήματα και συμβολισμούς σε κάτι εντελώς καινούριο και μοντέρνο.
Η αρχαιοελληνική ομορφιά και η κουλτούρα μας αποτελούν ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης για μένα. Είναι κάτι στο οποίο επιστρέφω συνεχώς, όχι ως αναπαραγωγή, αλλά ως ερμηνεία. Μέσα από το brand προσπαθώ να αποτυπώσω την αυθεντικότητα και τη διαχρονικότητα του ελληνικού πολιτισμού, και να τη μεταφέρω σε έναν νέο, σύγχρονο κόσμο. Θέλω η “ελληνικότητα” να μην είναι κάτι μουσειακό, αλλά ζωντανό. Θέλω να αναδεικνύεται μέσα από τις φόρμες, τα υλικά, τις λεπτομέρειες, πάντα με σεβασμό αλλά και δημιουργική ελευθερία.

Αντλώντας από τις κλασικές γραμμές και το διαχρονικό, παράλληλα στηρίζετε την έννοια του “FunLuxury”. Τι σημαίνει αυτός ο όρος για εσάς; Στηρίζετε την ισότιμη πρόσβαση στη μόδα και τα elevated αντικείμενα πολυτελείας, προωθώντας τη διακριτική αγάπη για τη μόδα αντί για την τάση για επιδεικτικότητα που κυριαρχεί στις μέρες μας;
Ζ.Α: Πάντα μου άρεσε να συνδυάζω κάτι κλασικό με κάτι fun. Αυτό ακριβώς προσπάθησα να αποτυπώσω και στο Amphora Collection: να δώσω νέα πνοή σε κλασικές γραμμές και σιλουέτες, όπως είναι τα bucket bags και οι totes bags, μέσα από μια πιο fun, απροσδόκητη αισθητική. Κάθε σχέδιο έχει τον δικό του χαρακτήρα, και αυτό είναι που το κάνει να ξεχωρίζει. Αποφεύγω τα μεγάλα λογότυπα και το έντονο branding, γι' αυτό και σε πολλά σχέδια το λογότυπο είναι μικρό ή και ανύπαρκτο στο εξωτερικό της τσάντας. Προτιμώ το ίδιο το προϊόν να μιλάει από μόνο του, μέσα από το sculptural στοιχείο και την αναγνωρίσιμη τεχνική του brand.
Για μένα, το “Fun Luxury” σημαίνει να κάνεις χώρο για έκφραση, ιδιαιτερότητα και συναίσθημα μέσα στην έννοια της πολυτέλειας, χωρίς να καταφεύγεις στην επίδειξη. Πιστεύω στη διακριτική, προσωπική σχέση με τη μόδα και στο ότι ένα “elevated object” μπορεί να είναι statement χωρίς να “φωνάζει”.
Η παραγωγή σας γίνεται στην Ελλάδα και στην Ιταλία με σεβασμό στην έννοια της βιωσιμότητας, ενώ στηρίζετε και την αξία του χειροποίητου μέσα από τη συνεργασία και την ενδυνάμωση με γυναίκες τεχνίτριες…Πείτε μας περισσότερα για το ήθος του brand…
Ζ.Α: Η παραγωγή του Amphora Collection πραγματοποιείται σε μικρά εργαστήρια στην Ελλάδα και την Ιταλία, διατηρώντας τη διαδικασία εντός Ευρώπης και κοντά στη βάση μας. Οι περισσότεροι από τους τεχνίτες μας είναι γυναίκες με πολυετή εμπειρία και εξειδίκευση στις τεχνικές που χρησιμοποιούμε, ενώ ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής γίνεται στο χέρι. Αυτοί οι άνθρωποι αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του brand, και η γνώση και η δεξιοτεχνία τους είναι αυτό που δίνει ζωή στα προϊόντα μας. Ως ένα νέο brand, γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να χτίσουμε από την αρχή έναν ηθικό και βιώσιμο τρόπο λειτουργίας. Γι’ αυτό και επιλέγουμε με μεγάλη προσοχή τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές μας, φροντίζοντας να τους επισκεπτόμαστε τακτικά και να συνεργαζόμαστε με ανθρώπους που μοιράζονται τις ίδιες αρχές και αξίες με εμάς: σεβασμό, ποιότητα και ακεραιότητα.

Η Amphóra Collection μετρά ήδη τρία χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα με το officiallaunch του brand και έξι χρόνια από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας στην Αμερική, με σημαντικές συνεργασίες και διεθνή εκπροσώπηση τόσο στην Ευρώπη όσο και σε άλλες μεγάλες και απαιτητικές αγορές, όπως το Ντουμπάι και η Αμερική… Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι έχει κερδίσει το αγοραστικό κοινό ως προς τη φιλοσοφία και την αισθητική ταυτότητα του brand σας;
Ζ.Α: Η φιλοσοφία του brand βασίζεται στην αυθεντικότητα και στο μοναδικό, ιδιαίτερο design. Πιστεύω πως αυτό είναι κάτι που το κοινό αντιλαμβάνεται και εκτιμά από την πρώτη στιγμή. Στην εποχή των social media, όπου οι εικόνες επαναλαμβάνονται και η ομοιομορφία κυριαρχεί, ο κόσμος αναζητά κάτι που είναι αληθινά διαφορετικό, κάτι που δεν έχει ξαναδεί, που ξεχωρίζει. Προσωπικά, δεν σχεδιάζω με βάση τις τάσεις, αλλά δημιουργώ αυτό που μου έρχεται φυσικά, αυτό που με εκφράζει εκείνη τη στιγμή. Ίσως γι’ αυτό κάθε σχέδιο έχει μια αυθεντικότητα που αγγίζει τον κόσμο, γιατί γεννιέται από καθαρή έμπνευση και προσωπική έκφραση.
Η σταθερότητα των σχεδίων σας, εμπλουτίζεται συνεχώς από νέες χρωματικές εκδοχές… Τι να αναμένουμε για τη S/S συλλογή του 2025;
Ζ.Α: Φέτος επιλέξαμε να κινηθούμε με πιο αργούς και ουσιαστικούς ρυθμούς στον τρόπο που δουλεύουμε τον σχεδιασμό των συλλογών μας, δίνοντας έμφαση στους πιο κλασικούς και αγαπημένους από το κοινό κωδικούς. φέραμε ξανά στο προσκήνιο σχέδια όπως η Amphora, η Kylix και η Elongated Kylix bag, δημιουργώντας τη συλλογή Summer Essentials, και καθιερώνοντας αυτά τα σχέδια ως must-haves του καλοκαιριού. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν και νέες προσθήκες, σχέδια που έρχονται να εμπλουτίσουν τη σειρά με φρέσκια ματιά και ανανεωμένη λειτουργικότητα. Ανάμεσά τους, μια μεγαλύτερη εκδοχή της Amphora bag, αλλά και ένα πολύ ξεχωριστό collaboration που ανυπομονούμε να μοιραστούμε με τον κόσμο.
