balaclavas και μαντήλα
Φωτογραφία: instagram/@basma_k
TRENDS

Balaclavas: Η τάση στα αξεσουάρ που κρύβει κάτι αρκετά πιο πολύπλοκο για τις Μουσουλμάνες


Τον φετινό χειμώνα βλέπουμε να πρωτοστατεί ένα εξαιρετικά ιδιαίτερο αξεσουάρ, που έχει κατακτήσει το street style: το balaclava.

Μιλάμε για το χαρακτηριστικό head piece που μοιάζει με έναν solid σκούφο, που αγκαλιάζει όλο το κεφάλι, έχει άνοιγμα για το πρόσωπο και κλείνει γύρω από τον λαιμό. Η εικόνα του έχει κατακλύσει τα profiles των μεγαλύτερων influencers, αφού πρώτα παρουσιάστηκε από πολλούς κορυφαίους σχεδιαστές ως statement αξεσουάρ των χειμερινών κολεξιόν του (βλέπε Miu Miu).

Στο Tik Tok, μάλιστα, μπορεί να βρει κανείς αμέτρητα videos με content creators να μας δείχνουν πώς να κατασκευάσουμε το δικό μας balaclava στο σπίτι, αλλά και πώς να το συνδυάσουμε με τα πιο stylish χειμερινά μας σύνολα. Το hashtag #balaclava έχει πάνω από 121 εκατομμύρια views στην πλατφόρμα αυτή την στιγμή. Μέχρι εδώ, όλα καλά.

Η συζήτηση, ωστόσο, ξεκινάει από το γεγονός ότι το balaclava είναι ένα αξεσουάρ που προσομοιάζει το hijab, τη μαντήλα που φορά ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών της Μουσουλμανικής κοινότητας, η οποία και έχει δημιουργήσει κατά καιρούς σειρά συζητήσεων, έχοντας μάλιστα και πολιτικές προεκτάσεις.

«Μπορείς απλώς να βγάλεις το balaclava και να εγκαταλείψεις μια τάση της μόδας. Αλλά η φυλή, η θρησκεία και το φύλο είναι πράγματα που δεν μπορείς απλώς μια μέρα να ξυπνήσεις και να εγκαταλείψεις» δήλωσε στους New York Times η MS Jama, μια 21χρονη Μουσουλμάνα που ασχολείται με το Tik Tok. «Μπορούν, λοιπόν, οι άνθρωποι να φορούν το balaclava και να θεωρούνται μοδάτοι ή cool, αλλά το hijab αντίθετα θεωρείται σύμβολο καταπίεσης ή πολιτικής τοποθέτησης» συμπλήρωσε.

Και εδώ ακριβώς είναι που ξεκινά μια μεγάλη συζήτηση. Το 2019 ο Καναδάς ψήφησε νόμο, ο οποίος και απαγορεύει σε δασκάλους, αστυνομικούς και άλλους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα να φορούν θρησκευτικά σύμβολα εν ώρα εργασίας. Ανάμεσα τους συγκαταλέγεται, φυσικά, και το hijab.

Πέρυσι η Γαλλία προχώρησε σε αντίστοιχη ψήφιση, απαγορεύοντας στις μειονότητες να φορούν το hijab σε δημόσιους χώρους, ένας περιορισμός που ίσχυε ήδη στα δημόσια σχολεία της χώρας.

Γιατί, λοιπόν, αναρωτιούνται οι γυναίκες της μουσουλμανικής κοινότητας, και όχι μόνο, αφού υπάρχουν πολλοί ακόμη πολιτισμοί που εντάσσουν το κάλυμμα του κεφαλιού μιας γυναίκας στην κουλτούρα τους, πρέπει να εγκαταλείψουν ένα σύμβολο που φέρουν από επιλογή και θρησκευτική πεποίθηση;

Καθώς, λοιπόν, οι trend setters τώρα φορούν balaclavas, και τις θεωρούμε φυσικά απόλυτα fashionable, αντίθετα οι γυναίκες της μουσουλμανικής κοινότητας συχνά βιώνουν περιστατικά κοινωνικού αποκλεισμού, ακόμη και ρατσιστικές επιθέσεις, γιατί ακριβώς φορούν hijab.

«Οι λευκοί άνθρωποι δεν θεωρούνται απειλή, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στην Δυτική Ευρώπη, και έτσι τους δίνεται η δυνατότητα να φορούν ελεύθερα ό,τι θέλουν» λέει η Anna Piela, συγγραφέας του βιβλίου «Wearing the Nigab». «Η μόδα των balaclavas περικλείει όλη αυτή την αντίληψη, ότι οι λευκές γυναίκες δεν αποτελούν απειλή» συνεχίζει.

Και αφού και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε ουσιαστικά για την κάλυψη του κεφαλιού και του προσώπου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, οι γυναίκες της μουσουλμανικής κοινότητας πιστεύουν πως δεν είναι στην πραγματικότητα το ίδιο το ρούχο που καθορίζει, το τι θεωρείται trend και τι απλώς περιθωριακό, αλλά η ίδια η φυλή.

Έχουν σημειωθεί πολλά ρατσιστικά περιστατικά βίας απέναντι σε γυναίκες, οι οποίες δηλώνουν ξεκάθαρα την επιθυμία τους και την προσωπική τους επιλογή να φορούν μαντήλα.

Αυτό το φαινόμενο -ένα ρούχο ή ένα θρησκευτικό ένδυμα να είναι fashionable, όταν το φορούν μη περιθωριοποιημένες ομάδες, ενώ ταυτόχρονα θέτει σε κίνδυνο δίωξης μια καταπιεσμένη ομάδα ανθρώπων- δεν είναι κάτι καινούργιο. To 2018 η Gucci παρουσίασε στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου ένα ιδιαίτερο μπλε τουρμπάνι, που ξεκινούσε μάλιστα από την τιμή των 800 ευρώ και ξεσήκωσε αντιδράσεις. To συγκεκριμένο προϊόν λανσαρίστηκε ως ένα κομμάτι με κοσμοπολίτικο, exotic χαρακτήρα, την στιγμή που η κοινότητα των Sikhs, με σύμβολο τους το συγκεκριμένο τουρμπάνι, διώκεται αυστηρά.

Gucci 2018, Twitter account: Harjinder Singh Kukreja

Υπάρχει, βέβαια, και η αντίθετη άποψη των Μουσουλμάνων γυναικών, που χαίρονται με την εμφάνιση ενός τέτοιου trend, αφού θεωρούν πως όσο πιο πολύ εξοικειώνονται οι άνθρωποι με την συγκεκριμένη αισθητική και μια εικόνα που ξενίζει την πλειοψηφία, τόσο πιο θετική θα είναι η αντιμετώπιση και προς τις ίδιες κατ’ επέκταση. Επίσης, βρίσκουν πολύ περισσότερα πράγματα που μπορούν να φορέσουν στην αγορά και να εντάξουν στο καθημερινό τους styling routine.

Το όλο ζήτημα συνοψίζεται στα λόγια της 20χρονης content creator, Tayah Jabara, η οποία μεταξύ άλλων είπε σε ένα Tik Tok βίντεο, πως εάν ο γυναίκες νιώθουν άνετες, ζεστές και ασφαλείς μέσα στα χαριτωμένα, πλεκτά σκουφάκια τους, τότε ελπίζει πως θα καταλάβουν ότι και εκείνη νιώθει ακριβώς το ίδιο, φορώντας τη μαντήλα της.

*Με πληροφορίες από τους The Νew York Times





SHARE