Labubu: Πώς αυτά τα χνουδωτά τερατάκια κατέκτησαν την ποπ κουλτούρα και τον κόσμο της μόδας
Στην εποχή της ταχύτατης κατανάλωσης και μιας αισθητικής που αναζητάει νέα treds, τα παιχνίδια δεν περιορίζονται στα παιδιά. Οι ενήλικες συλλέκτες έχουν δημιουργήσεaι μια τεράστια αγορά γύρω από μινιατούρες, φιγούρες και συλλεκτικά αντικείμενα, με ένα από τα πιο εντυπωσιακά φαινόμενα της τελευταίας δεκαετίας να είναι τα Labubu.
Μικρά, χνουδωτά πλάσματα, με τρομακτικά αλλά ταυτόχρονα χαριτωμένα χαρακτηριστικά, τα Labubu έχουν καταφέρει να «παγιδεύσουν» τις καρδιές των καταναλωτών σε παγκόσμια κλίμακα.
H ιστορία των Labubu
Τα Labubu όμως δεν είναι καινούργια ιστορία· για την ακρίβεια, δημιουργήθηκαν το 2015 από τον καλλιτέχνη Kasing Lung, ο οποίος αν και με καταγωγή από το Χονγκ Κνγκ, έχει μεγαλώσει στην Ολλανδία. Αρχικά, εμφανίστηκαν ως πρωταγωνιστές σε παιδικά βιβλία και στη συνέχεια κυκλοφόρησαν ως φιγούρες από την κινεζική εταιρεία Pop Mart, γνωστή για τα συλλεκτικά είδη και τα πρωτότυπα gadgets της.
Ο κόσμος των Labubu είναι εμπνευσμένος από παραμυθένιες πραγματικότητες και φανταστικά πλάσματα. Κάθε φιγούρα έχει τη δική της προσωπικότητα και ξεχωριστό σχεδιασμό, κάτι που τα καθιστά μοναδικά και ιδιαίτερα δημοφιλή. Το αισθητικό τους ύφος συνδυάζει στοιχεία από τη σκανδιναβική λαϊκή παράδοση (Nordic folklore) και την ιαπωνική manga κουλτούρα.
Aρχικά, τα Labubu αγαπήθηκαν κυρίως από συλλέκτες στην Ασία. Ωστόσο, το 2024, μια φωτογραφία της Lisa (μέλος των BLACKPINK) και λίγο αργότερα της Rihanna, όπου το Labubu φαινόταν να ξεπροβάλλει από τις τσάντες τους, τα μετέτρεψαν σε viral αξεσουάρ παγκοσμίως. Τον Μάρτιο, η Emma Roberts ανέβασε story, υπό τη μουσική υπόκρουση του «Oops! … I Did It Again» της Britney Spears, και την εικόνα τεσσάρων νέων Labubu. Τον ίδιο μήνα, η Pop Mart εγκαινίασε το pop-up κατάστημα της στο Harrods του Λονδίνου. Στο διάσημο luxury πολυκατάστημα του Knightsbridge σχηματίστηκαν ουρές κόσμου, που περίμεναν να αποκτήσουν μία από τις φιγούρες.

Το 2019, σε συνεργασία με την Pop Mart, το Labubu μετατράπηκε σε φιγούρα βινυλίου και αργότερα σε βελούδινο αξεσουάρ. Το όνομά του δεν έχει επίσημη σημασία – είναι επινόηση του δημιουργού μέσα από τη σειρά «The Monsters», από την οποία προέρχεται ο χαρακτήρας.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η επιτυχία της Pop Mart φαίνεται σχεδόν απρόσβλητη από την οικονομική κρίση. Το 2024, η εταιρεία ανακοίνωσε έσοδα ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σημειώνοντας αύξηση άνω του 100% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Από αυτά, περίπου 400 εκατομμύρια προήλθαν από τις Labubu και τη φυλή The Monsters, με τις πωλήσεις τους να έχουν εκτοξευθεί κατά 726%. Αυτό τις καθιστά ένα από τα κορυφαία και πιο κερδοφόρα προϊόντα της εταιρείας.
Γιατί τα Labubu έχουν εξελιχθεί σε πολιτισμικό φαινόμενο;
Η πρώτη εντύπωση που δίνει ένα Labubu είναι αυτή της αντίφασης. Γλυκά και τρομακτικά ταυτόχρονα, τα πλάσματα αυτά είναι ένας έξυπνος συνδυασμός διαφορετικών στοιχείων, που προκαλούν ποικίλα συναισθήματα. Με χνούδι που θυμίζει λούτρινο ζωάκι, κοφτερά δόντια που παραπέμπουν σε κάτι πιο άγριο και μικροσκοπικά άκρα που θυμίζουν φιγούρες από παραμύθια ή anime, η αισθητική τους δεν μοιάζει με τίποτα που έχουμε ξαναδεί.
Αυτός ο συνδυασμός δημιουργεί ένα ιδιαίτερο οπτικό αποτέλεσμα, το οποίο απευθύνεται τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι η σχεδιαστική προσέγγιση των Labubu ακολουθεί τα πρότυπα της ιαπωνικής κουλτούρας kawaii – που σημαίνει «χαριτωμένος» , αλλά με μια πιο «σκοτεινή» πινελιά. Η ισορροπία αυτή είναι καθοριστική για την επιτυχία τους.
Πέρα από την εμφάνιση, εκείνο που κάνει τα Labubu ξεχωριστά είναι η δυνατότητα εξατομίκευσης. Οι φιγούρες αυτές μπορούν να «ντυθούν» με ρούχα και αξεσουάρ, όπως ακριβώς κάναμε παλιά με τις κούκλες Barbie, ή τις action figures. Υπάρχουν ολόκληρες σειρές ρούχων ειδικά σχεδιασμένες για Labubu, επιτρέποντας στον καθένα να διαμορφώσει το δικό του μοναδικό πλάσμα. Αυτή η δυνατότητα συμβάλλει σημαντικά στη δημιουργικότητα του χρήστη: δεν πρόκειται απλώς για ένα ακόμα παιχνίδι στο ράφι, αλλά για μια προέκταση της προσωπικής αισθητικής. Μέσα από την ένδυση και τον σχεδιασμό, οι κάτοχοι εκφράζουν τη φαντασία και την ταυτότητά τους.
Πολλοί συλλέκτες δημιουργούν ολόκληρες σειρές Labubu, καθεμία με διαφορετικό στυλ, εποχή, ακόμα και θεματολογία. Από χαριτωμένα Labubu ντυμένα με ρούχα εμπνευσμένα από anime, μέχρι πιο σκοτεινές εκδοχές με goth επιρροές, η ευελιξία στην εμφάνιση αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες εθισμού στη συλλογή τους.
Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία των Labubu – και, κατά πολλούς, το μυστικό της επιτυχίας τους – είναι η συσκευασία τύπου mystery-box. Με απλά λόγια, ο καταναλωτής δεν γνωρίζει ποια φιγούρα αγοράζει μέχρι να ανοίξει το κουτί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται μια καταναλωτική συνήθεια, ακόμα και σε ανθρώπους που αρχικά δεν σκόπευαν να συλλέξουν περισσότερα από ένα ή δύο Labubu. Όταν δεν βρίσκεις τη φιγούρα που ήθελες, η πιο αυθόρμητη αντίδραση είναι: «Ας αγοράσω άλλο ένα». Έτσι, το προϊόν ανακυκλώνεται συνεχώς στην αγορά και η ζήτηση παραμένει υψηλή.
Για να κατανοήσουμε γιατί τα Labubu έχουν αποκτήσει τέτοια απήχηση, πρέπει να εμβαθύνουμε στην ψυχολογία του συλλέκτη. Οι άνθρωποι, από τη φύση τους, έχουν την τάση να συγκεντρώνουν αντικείμενα – είτε πρόκειται για αναμνηστικά, είτε για έργα τέχνης, είτε για απλά αντικείμενα που τους προκαλούν ευχαρίστηση.Αυτό δημιουργεί ένα παιχνίδι αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον καταναλωτή και το προϊόν, όπου η εμπειρία δεν τελειώνει με την αγορά, αλλά συνεχίζεται κάθε φορά που προστίθεται μια νέα φιγούρα.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η κοινότητα που έχει αναπτυχθεί γύρω από τα Labubu. Σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Instagram, το TikTok και το Reddit, υπάρχουν χιλιάδες λογαριασμοί αφιερωμένοι στην παρουσίαση, στην ανταλλαγή και στην δημιουργική έκφραση γύρω από αυτά τα μικρά τέρατα.
Οι συλλέκτες ανεβάζουν φωτογραφίες από τα Labubu τους, μοιράζονται ιδέες για συνδυασμούς ρούχων και βοηθούν άλλους να βρουν τις φιγούρες που τους λείπουν. Η αλληλεπίδραση αυτή ενισχύει ακόμα περισσότερο την εμπειρία, κάνοντάς τη κοινωνική και διαδραστική.
Η τιμή των Labubu ξεκινά από περίπου 30 ευρώ, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 100 ευρώ στον ιστότοπο της κινέζικης εταιρείας Pop Mart. Πολλοί συλλέκτες θεωρούν τα Labubu ως επενδυτικά αντικείμενα, ειδικά όταν πρόκειται για περιορισμένες σειρές που αποκτούν αξία με τον καιρό.
Οι καταναλωτές σήμερα δεν αγοράζουν απλώς αντικείμενα – αναζητούν εμπειρίες. Και τα Labubu, με την πολυεπίπεδη φύση τους, ικανοποιούν ακριβώς αυτή την ανάγκη. Από την προσμονή του ανοίγματος του mystery-box, μέχρι τη δημιουργία ολόκληρης συλλογής ή την ένταξη σε κοινότητες, τα Labubu προσφέρουν ένα συνεχές ταξίδι απόλαυση.