Maryam Keyhani: Η δημιουργός πίσω από το εντυπωσιακό καπέλο της Κάρι Μπράντσο στην 3η σεζόν του «And Just Like That»

Maryam Keyhani: Η δημιουργός πίσω από το εντυπωσιακό καπέλο της Κάρι Μπράντσο στην 3η σεζόν του «And Just Like That»

Το καπέλο-υπερπαραγωγή που φορούσε η Κάρι Μπράντσο στην τρίτη σεζόν του “And Just Like That” δεν πέρασε απαρατήρητο.

Πίσω από το εντυπωσιακό αξεσουάρ βρίσκεται η Ιρανοκαναδή καλλιτέχνις και σχεδιάστρια Maryam Keyhani, γνωστή για τη θεατρική της αισθητική και τα sculptural κομμάτια που ισορροπούν ανάμεσα στην τέχνη και τη μόδα.

Κάποτε ο Manolo Blahnik προσέγγισε την Maryam Keyhani αναφωνώντας: “Ποια είσαι φανταστικό πλάσμα και τι είναι αυτό που φοράς;”.

Και ίσως αυτή η αναγνώριση από έναν εξίσου ευφάνταστο δημιουργό να ήταν σημαδιακή. Γιατί η Carrie Bradshaw η αιώνια λάτρης των Manolos τώρα λανσάρει και το συννεφένιο καπέλο από τη συλλογή της. Η πιλοποιός με έδρα το Βερολίνο, που συστήνεται ως η “τρελοκαπελού από την Περσία”, ένας χαρακτήρας που ξεπήδησε από την Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, ξεκίνησε ως καλλιτέχνης, μεταφέροντας την αγάπη της για τη θεατρικότητα και τον σουρεαλισμό στα δικά της limited objets d’art, κοσμήματα και φορέσιμα αντικείμενα το 2015.

«Όταν έφτιαξα το καπέλο Head in the Clouds, ήμουν σχεδόν σίγουρη ότι κανείς δεν θα το αγόραζε ποτέ», όπως δήλωσε αναφερόμενη στο σχέδιο που μοιάζει με μισογεμάτο πουφ κατασκευασμένο από νεοπρέν ή λινό. Κι, όμως, βρέθηκε η κατεξοχήν πρέσβειρα του statement για να το υποστηρίξει, αφού η Sarah Jessica Parker επέλεξε την κυματιστή δημιουργία της για την τρίτη σεζόν του “And Just Like That”. Κι όπως είναι φυσικό έγινε αυτομάτως bestseller. Αν και ο ενδυματολόγος του show, Danny Santiago επέλεξε μια μεγάλη σειρά καπέλων, ανάμεσά τους και της Keyhani, ήταν η Sarah Jessica Parker που το ξεχώρισε.

Το εξεζητημένο καρώ καπέλο ήταν ένα “εμφατικό σημείο στίξης” για την υπόλοιπη ‘70s εμφάνισή της με το vintage Ossie Clark φόρεμα και τα Dr. Scholl's mules, όπως δήλωσε στο USA Today: “ήταν μια υπέροχη καλοκαιρινή μέρα και το καπέλο φάνηκε ως η ιδανική παύση στο τέλος της πρότασης. Το αγάπησα και το ίδιο και ο Michael Patrick King”. Ο παραγωγός δήλωσε με τη σειρά του: “ήταν το καμπανάκι για να υπενθυμίσουμε ότι επιστρέψαμε! Και ιδού ένα τυπικό καπέλο που θα φορούσε η Carrie τρώγοντας σορμπέ παγωτό στην Πλατεία Ουάσινγκτον. Και γιατί όχι; Όπως έχω διαπιστώσει τόσα χρόνια κάποιες φορές η λογική δεν είναι τόσο καλή όσο ένα καπέλο. Ωθεί τους ανθρώπους στο να αντιδρούν να λένε το αγαπώ, το μισώ, Θεέ μου τι σκεφτόταν;”

Οι fans το χαρακτήρισαν αλλόκοτο. Όμως, αναπόφευκτα τώρα, τα πολυσυζητημένα σχέδια της Keyhani βρίσκονται στο προσκήνιο ως σύμβολα ανυπότακτης εκκεντρικότητας. Εκείνη, πολύ απλά τα βλέπει ως απόκοσμα αποκυήματα ενός άλλου κόσμου, ως αγαθά πλασμένα να προσφέρουν πηγαία χαρά. Όπως έχει δηλώσει στο Sleek: “εισπράττω τόσο πολλά βλέποντας κάποιον με τα φωτεινά, αστεία σχήματα των καπέλων μου, έξω στον δρόμο, με κάνει να χαμογελώ και να βγαίνω απ’ τον αυτόματο πιλότο της καθημερινότητας”.

Τα καπέλα της θυμίζουν ρόδινες μαρέγκες ή ρευστές υπερμεγέθεις δαχτυλήθρες, που ισορροπούν ανάμεσα σε νέον και παστέλ τόνους, ανακαλώντας τον σουρεαλισμό της Elsa Schiaparelli. Στην online μπουτίκ της συναντά κανείς δραματικά ημίψηλα, καπέλα bowler με μικρό γείσο και την ονομασία μαξιλάρι, μαντώ της όπερας, κάπες και στολές πιερότων στο καρναβάλι της Βενετίας, τα κυματιστά γυαλιά ηλίου της Peggy Guggenheim αλλά και ψάθινα basket bags, που θυμίζουν αναποδογυρισμένα καπέλα. Η πρώτη επίσημη συλλογή καπέλων της από τσόχα και ψάθα ξεκίνησε το 2018, με σκοπό να διατηρήσει την τέχνη της πιλοποιίας ζωντανή, ενώ επινόησε και έναν νέο ορισμό του headwear τα “sculptural headbands”, τις συνθέσεις της κεφαλής που θυμίζουν κατασκευές γλυπτών.

Η ίδια δεν δίστασε να φορά τα over the top καπέλα της από τα είκοσί της, τότε που δεν μπορούσε να βρει ή δεν είχε τη δυνατότητα να αγοράσει αυτό ακριβώς που επιθυμούσε, διαμορφώνοντας από νωρίς την χαρακτηριστική της περσόνα. Παιδί ενός αναγνωρισμένου ζωγράφου η Keyhani μεγάλωσε στο Ιράν σε ένα χαοτικό περιβάλλον, διαποτισμένο από τις μυρωδιές των φρέσκων χρωμάτων και τις ελαιογραφίες. Στα δεκατρία της μετακόμισε στον Καναδά και αργότερα δημιούργησε το ατελιέ και την οικογενειακή της βάση στο Βερολίνο. Αυτή η αστάθεια την έκανε να αποζητά σε κάθε πτυχή της ζωής της την ομορφιά, το παιχνίδι και τη χαρά ως ένα δίχτυ ασφαλείας, έναν μηχανισμό επιβίωσης. Τα καπέλα της λοιπόν είναι ένα ιδιότυπο κράμα, “ένας τρόπος να κρύβεσαι κάτω από αυτά αλλά ταυτόχρονα να είσαι μια ηχηρή παρουσία”, έχει εξομολογηθεί.

Με σπουδές ζωγραφικής και γλυπτικής στο Κολλέγιο του Οντάριο η Keyhani βρέθηκε να σπουδάζει και να ζωγραφίζει κρυστάλλινα chandeliers στη Φλωρεντία για έναν χρόνο, χρίζοντας γκουρού της αισθητικής της, τις υπέργηρες και υπέρκομψες ιταλίδες με τα μακριά καλοβαμμένα νύχια, το κραγιόν στα χείλη και τα περιποιημένα μαλλιά. Σε αυτό το γιγάντιο μουσείο, αυτό που αποκόμισε ήταν αυτό που της είπε η Καθηγήτρια Ζωγραφικής της. Υπάρχουν δύο είδη ομορφιάς. Αυτό που σου δίνει απόλαυση και εκείνο το τόσο συντριπτικό, που σε συνταράσσει και σε τρομάζει. Κι εκείνη ίσως επέλεξε το πρώτο.

Η χαμογελαστή σχεδιάστρια μοιάζει με μια εξωπραγματική “καλή νεράιδα του στιλ”, που μεταμορφώνει το συνηθισμένο στο πέρασμά της, δίνοντάς του μια χροιά whimsical και μαγική.

Η μαξιμαλιστική, γενναιόδωρη αισθητική της ενστικτώδης. Όπως είχε δηλώσει στο refinery29, “ό,τι χρειάζεται να βγει προς τα έξω και να εκφραστεί, αναδύεται με τη μορφή μιας κάπας ή ενός καπέλου με φτερά”, αντιπροσωπεύοντας τον αισθητικό της κώδικα. Το pièce de resistance της δεν είναι ένα… Από δίκοχα και καπέλα με χέρια να προεξέχουν μέχρι και ένα σχέδιο που παραπέμπει σε πτυσσόμενο κύπελο νερού, η Keyhani έχει δοκιμάσει τα πάντα! Γιατί όλοι χρειαζόμαστε μικρές δόσεις παλιμπαιδισμού!

Το αναπάντεχο style icon της, η Miss Piggy ένας γενναίος χαρακτήρας, που δεν φοβάται να τσαλακωθεί. Σε μια άλλη ζωή θα ήταν Διευθύντρια Τσίρκου γι’ αυτό και η ριγωτή κόκκινη τέντα του είναι το αγαπημένο της emoji, ενώ δεν διστάζει να φτιάχνει τα καρώ φορέματά της γεμάτα όγκους και πτυχώσεις από αναπάντεχα υλικά, όπως το ύφασμα κουρτίνας. Η Keyhani τροφοδοτεί το συνεχές μεταξύ τέχνης και μόδας. Κάθε αντικείμενο έχει τη δική του βιογραφία, τη δική του “προσωπικότητα” και μπορεί να αποτελέσει ένα ερέθισμα έμπνευσης.

Είναι κομμάτι της κοσμοθεωρίας και της αισθητικής της, ένα είδος επιβίωσης έναντι στη σκληρότητα της πραγματικότητας, ένα είδος φυγής, μια πανοπλία μιας ευαίσθητης ψυχής. Αυτή η γλυκιά αψηφισιά επαναφέρει την ανάγκη για παιχνίδι στον κόσμο των μεγάλων. Αλλά προσφέρει και την απαραίτητη ενδυνάμωση, κάνοντάς σε να νιώθεις ότι μπορείς να ανταπεξέλθεις στα πάντα.

Το σπίτι της, ένας λαβύρινθος παιδικών αναμνήσεων και διαδραστικών χώρων ενός ονειρικού κόσμου. Ένα toy store για μικρούς και μεγάλους, η αισθητική έκρηξη του οποίου, σου δημιουργεί την ίδια λαχτάρα με ένα ζαχαρωτό. Κάθε επιφάνεια, κάθε γωνιά αντανακλά την ιδιοσυγκρασία και την αγάπη της για την τέχνη. Όπως η μικρή πυραμίδα από κόκκινα καπέλα Καρδιναλίων, από ένα μικρό, παραδοσιακό μαγαζί στη Ρώμη. Λίγο από θέατρο του ’30 με τις βελούδινες κουίντες του και λίγο από ένα τσίρκο του παράδοξου, όπως κι εκείνη δεν περνά απαρατήρητο. Είναι ένας μεταιχμιακός τόπος, μια κάψουλα απόδρασης μεταξύ του φανταστικού και του πραγματικού, που υποδηλώνει τη στάση της απέναντι στη ζωή.

Με τις εξωπραγματικές δημιουργίες της η Keyhani επαναφέρει το μεγαλείο ενός παλιού, μα όχι λησμονημένου κόσμου, ανακαλώντας ιέρειες του αισθητισμού, όπως η Μαρκησία Luisa Casati. Η δημιουργός παραδέχεται ότι ενθουσιάζεται με την ιδέα του να ζει σε μια άλλη εποχή γεμάτη ρομαντισμό και δράμα, μια εποχή όπως εκείνη του αγαπημένου της συγγραφέα Μαρσέλ Προυστ, αναζητώντας τη μαγεία του απολεσθέντος. Με την οπτική των παιδιών, η πραγματικότητα, περιορισμένη και ισοπεδωμένη από κανόνες και συνέπειες, είναι ένας ξένος τόπος. Εκείνη κρατά σαν φυλαχτό τη φράση του δημιουργού του Μικρού Πρίγκιπα, Antoine de Saint-Exupéry: “ Όλοι οι ενήλικες ήταν κάποτε παιδιά. Αλλά μόνο λίγοι από αυτούς το θυμούνται”.

H Keyhani έχει για στόχο της να μην σταματήσει να αντιμετωπίζει ποτέ τη ζωή σαν ένα τεράστιο πάρτι μεταμφιεσμένων. Γιατί, όπως δήλωσε στο The Kit, ακόμα και στους πιο σκληρούς και απάνθρωπους καιρούς είναι ακόμα πιο σημαντικό να βγεις από αυτό όχι αλώβητος αλλά με τη δική σου ατομική αξία και προσωπικότητα. Κι αυτό είναι ένα μάθημα ζωής, που υπερβαίνει το στιλ.