Η Ζεντάγια με custom Louis Vuitton

Met Gala 2026: Το πολυαναμενόμενο θέμα της διοργάνωσης μόλις αποκαλύφθηκε

Το Met Gala αποτελεί εδώ και δεκαετίες ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα fashion events της χρονιάς, ένα σημείο συνάντησης όπου συναντιούνται η υψηλή ραπτική, η καλλιτεχνική έκφραση και ο διαχρονικός διάλογος ανάμεσα στην τέχνη και το στιλ.

Καθώς κάθε νέα διοργάνωση συνοδεύεται από διεθνή προσμονή, το βλέμμα της βιομηχανίας της μόδας στρέφεται όχι μόνο στο κόκκινο χαλί, αλλά και στο ευρύτερο έργο του Costume Institute του Metropolitan Museum of Art. Η άνοιξη του 2026 αναμένεται να σηματοδοτήσει μία από τις σημαντικότερες στιγμές στην ιστορία του θεσμού, με την παρουσίαση της έκθεσης «Costume Art», η οποία ανοίγει έναν νέο κόσμο για το πώς αντιλαμβανόμαστε τη μόδα μέσα σε έναν από τους σημαντικότερους μουσειακούς χώρους του πλανήτη.

Η ανακοίνωση της έκθεσης συμπίπτει με την εγκαινίαση των νέων, εντυπωσιακών Condé M. Nast Galleries, συνολικής έκτασης που ξεπερνά τα 1000 τ.μ. Οι νέες αίθουσες, που βρίσκονται δίπλα στην Κεντρική Αίθουσα του μουσείου, δίνουν στη μόδα την κεντρική θέση που της αξίζει. Όπως σημειώνει ο Andrew Bolton, επικεφαλής επιμελητής του Costume Institute, πρόκειται για μια πραγματικά σημαντική στιγμή όχι μόνο για το ίδιο το μουσείο, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος της τέχνης αντιμετωπίζει πλέον τη μόδα. Το γεγονός ότι η μόδα αποκτά πλέον τόσο σημαντικό χώρο στο Met δείχνει ξεκάθαρα πως το μουσείο την αντιμετωπίζει ως ισότιμη μορφή τέχνης.

The Naked Body: Adam and Eve, Άλμπρεχτ Ντύρερ, 1504/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art.
The Classical Body: Πήλινο ειδώλιο της Νίκης, 5ος αι. π.Χ./ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art.
Δημιουργία του Riccardo Tisci για τον οίκο Givenchy fall/winter 2010–11, Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art

Η νέα έκθεση λέγεται «Costume Art» και έχει έναν πολύ απλό στόχο -να δείξει ότι τα ρούχα που φοράμε δεν είναι απλώς υφάσματα, αλλά κομμάτι της ιστορίας της τέχνης. Αντί τα ρούχα να τοποθετηθούν σε προθήκες με χρονολογική σειρά, τοποθετούνται δίπλα σε πίνακες, γλυπτά και άλλα έργα από διάφορες εποχές. Έτσι ο επισκέπτης μπορεί να δει ξεκάθαρα ότι σε κάθε εποχή -από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα- τα ρούχα και η τέχνη πάνε πάντα μαζί.

Michel Kors, Anna Wintour και Misty Copeland στο press event για την ανακοίνωση της έκθεσης/ AP Images

Ο Andrew Bolton εξηγεί κάτι πολύ ενδιαφέρον. Ακόμα και όταν βλέπουμε γυμνά σώματα στην τέχνη, αυτά δεν είναι πραγματικά «γυμνά». Κουβαλούν ιδέες, αξίες και μηνύματα της εποχής τους. Άρα το σώμα και η μόδα είναι ένας συνεχής διάλογος ανάμεσα στον άνθρωπο και την κοινωνία. Παρ’ όλα αυτά, πολλοί εξακολουθούν να βλέπουν τη μόδα ως κάτι «ελαφρύ» ή «επιφανειακό». Η έκθεση θέλει να αλλάξει ακριβώς αυτή την αντίληψη.

Μια ιδέα από την έκθεση του MET/ AP Images
Η νέα έκθεση του MET φέρνει τη μόδα στο προσκήνιο/ AP Images

Γι’ αυτό και είναι φτιαγμένη με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο. Οι κούκλες-μανεκέν δεν είναι απλά στηρίγματα για τα ρούχα, αλλά μοιάζουν περισσότερο με ανθρώπους. Η έκθεση έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε, μπαίνοντας στην αίθουσα, να βλέπεις πρώτα τα ρούχα -να σου τραβούν αυτά την προσοχή. Οι δημιουργοί της, η Miriam Peterson και ο Nathan Rich, έχουν βάλει τα ρούχα πάνω σε ψηλά βάθρα, ενώ γύρω τους υπάρχουν έργα τέχνης που «συνομιλούν» με αυτά.

The Reclaimed Body: La Poupeé, Hans Bellmer, 1936/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art
Δημιουργία του Charles James του 1947/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art
The Abstract Body: Impression of Amélie de Montfort, Jean- Baptiste Carpeaux, 1867–69/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία είναι οι κούκλες με καθρεφτισμένα πρόσωπα, που έχει δημιουργήσει η καλλιτέχνιδα Samar Hejazi. Όταν ο επισκέπτης τις κοιτάζει, βλέπει τον εαυτό του αντί για ένα μοντέλο. Αυτό κάνει την εμπειρία πιο προσωπική και βοηθά τον καθένα να σκεφτεί πώς η μόδα συνδέεται με τη δική του ζωή και το δικό του σώμα.

Ακόμη πιο προχωρημένο είναι το ότι το μουσείο θα χρησιμοποιήσει πραγματικά εκμαγεία ανθρώπινων σωμάτων. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν διαφορετικά σώματα, διαφορετικές μορφές και αναλογίες -όχι μόνο τα «τέλεια» σώματα που βλέπουμε συνήθως στις βιτρίνες. Έτσι η έκθεση δείχνει μια πολύ πιο αληθινή και συμπεριληπτική εικόνα της ομορφιάς.

"Pregnancy” dress, Georgina Godley, fall/winter 1986–87, edition 2025/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art
Δημιουργία της Rei Kawakubo για τον οίκο Comme des Garçons fall/winter 2017–18/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art

Ο τίτλος «Costume Art» δεν έχει υπότιτλο. Ο Andrew Bolton λέει πως το επέλεξε αυτό για να είναι όσο πιο ξεκάθαρο γίνεται ότι η μόδα είναι τέχνη.

Η έκθεση θα ανοίξει λίγες μέρες μετά το Met Gala του 2026 και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία του Costume Institute. Χάρη στην ευγενική χορηγεία των Jeff και Lauren Sánchez Bezos, του οίκου Saint Laurent και της Condé Nast, από τις 10 Μαΐου 2026 μέχρι τις 10 Ιανουαρίου 2027 το κοινό θα μπορεί να δει μια πραγματικά πρωτόγνωρη εμπειρία -τη μόδα ως ζωντανή, σημαντική, πολιτισμική δύναμη.

«Corset Anatomia», Renata Buzzo spring/summer 2025/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art
Ανατομική απεικόνιση του ανθρώπινου σώματος από το βιβλίο του Govard Bidloo «Ontleading des menschlyken Lichaems». Το αρχικό σχέδιο είναι του Gerard de Lairesse, ενώ τη χάραξη και εκτύπωση πραγματοποίησαν οι Abraham Blooteling και Pieter van Gunst/ Φωτογραφία: The Metropolitan Museum of Art

Φυσικά, σκοπός της έκθεσης «Costume Art» δεν είναι να βάλει τη μόδα πάνω από την τέχνη ή να δημιουργήσει μια νέα ιεραρχία. Θέλει απλώς να δείξει ότι και οι δύο είναι ισάξιες. Σε έναν κόσμο όπου το σώμα, η ταυτότητα και η προσωπική έκφραση έχουν τεράστια σημασία, αυτό είναι ίσως το πιο δυνατό μήνυμα που θα μπορούσε να δώσει μια τέτοια έκθεση.