Αμάλ Κλούνεϊ/Φωτογραφία AP

Βενετία αντί για fashion week: Γιατί το κόκκινο χαλί είναι η νέα πασαρέλα

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας φέτος δεν ήταν μόνο η αφορμή για να δούμε τις πιο σημαντικές ταινίες της χρονιάς -αποτέλεσε και το νέο σημείο αναφοράς για τον κόσμο της μόδας.

Οι νέοι καλλιτεχνικοί διευθυντές των μεγάλων οίκων πολυτελείας επέλεξαν την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα της Βενετίας για να παρουσιάσουν ένα πρώτο δείγμα από τις συλλογές τους για Chanel, Versace, Dior ή Bottega Venetta. Το ερώτημα που προκύπτει είναι εύλογο: μήπως οι παραδοσιακές εβδομάδες μόδας χάνουν τον χαρακτήρα τους;

Σεπτέμβριος σημαίνει πάντα νέα ξεκινήματα και στον χώρο της μόδας. Οι εκδόσεις των περιοδικών κυκλοφορούν τα σημαντικότερα τεύχη τους, οι τάσεις της σεζόν καθορίζονται και οι εβδομάδες μόδας διεξάγονται με αφετηρία τη Νέα Υόρκη και τελικό σταθμό το Παρίσι. Κάθε νέο σχέδιο που παρουσιάζεται αποτελεί «κάρτα εισόδου» στον κόσμο της μόδας, και οι οίκοι παλεύουν για το ποιο θα κερδίσει την προσοχή του κοινού, των influencers και των fashion editors.

Φέτος, η συγκυρία ήταν ιδιαίτερη. Αρκετοί οίκοι πολυτελείας έχουν αλλάξει καλλιτεχνικό διευθυντή, εγκαινιάζοντας νέα αισθητική και εμπορική κατεύθυνση. Ο Jonathan W. Anderson στον Dior, ο Matthieu Blazy στην Chanel, η Louise Trotter στη Bottega Venetta και ο Dario Vitale στον Versace θα έπρεπε να κάνουν ντεμπούτο στις επίσημες εβδομάδες μόδας, όμως επέλεξαν έναν πιο θεαματικό δρόμο: το κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ Βενετίας. Και η σύμπτωση όλων αυτών των ντεμπούτων δεν είναι τυχαία, αλλά στρατηγική κίνηση που φέρνει πολλαπλά οφέλη.

Η μεγαλύτερη δύναμη αυτού του στρατηγικού βήματος είναι η ορατότητα. Με όλα τα βλέμματα στραμμένα στο φεστιβάλ -κινηματογραφικά και μόδας- οι οίκοι προσεγγίζουν ένα ευρύτερο κοινό, πέρα από τους ειδικούς της μόδας: δημοσιογράφους, κινηματογραφόφιλους, και εκατομμύρια χρήστες Instagram που ακολουθούν τις εμφανίσεις των stars.

Η Τζούλια Ρόμπερτς με το πρώτο Versace look του Dario Vitale/ AP Images
Η Αμάντε Σέιφριντ με το πρώτο Versace look του Dario Vitale/ AP Images

Έτσι, παρουσιάζοντας τις συλλογές πριν από τις επίσημες εβδομάδες μόδας, οι οίκοι δημιουργούν την απαραίτητη ανυπομονησία. Ο παράγοντας έκπληξη ενισχύει τη δημοσιότητα και ξαναβάζει στο προσκήνιο τα νέα ονόματα. Στο παράδειγμα του οίκου Versace, η Τζούλια Ρόμπερτς φόρεσε το πρώτο look δια χειρός Dario Vitale, ενώ λίγες ημέρες αργότερα η Amanda Seyfried εμφανίστηκε με το ίδιο ακριβώς look. Ένα γεγονός που μίλησε για μόδα με βιώσιμο πρόσημο -και ταυτόχρονα για μια ιδανική στρατηγική marketing.

Φυσικά, ας μην ξεχνάμε και την Κέιτ Μπλάνσετ με ένα avant-garde gown του Maison Margiela, από την πρώτη συλλογή του Glenn Martens για τον οίκο.

Η Κέιτ Μπλάνσετ με φόρεμα Maison Margiela, από την πρώτη συλλογή του Glenn Martens για τον οίκο/ AP Images

Ένας ακόμα λόγος που πολλοί σχεδιαστές επέλεξαν το φεστιβάλ για να παρουσιάσουν τις νέες συλλογές τους είναι ότι τις φόρεσαν, όχι μοντέλα, αλλά ηθοποιοί, με όνομα και ιστορία που τις καθιστά πιο προσιτές στο κοινό.

Η Alba Rohrwacher ήταν η πρώτη που φόρεσε δημιουργία υψηλής ραπτικής του Jonathan Anderson για τον οίκο Dior/ Profimedia
Η Monica Barbaro φόρεσε ένα custom κομμάτι Dior από τον Jonathan Anderson/ AP Images

Για παράδειγμα, η Alba Rohrwacher ήταν η πρώτη που φόρεσε δημιουργία υψηλής ραπτικής του Jonathan Anderson για τον οίκο Dior, ενώ η Monica Barbaro φόρεσε ένα custom κομμάτι του γαλλικού οίκου από τον ίδιο σχεδιαστή. Η Τίλντα Σουίντον και η Άϊο Εντεμπίρι έδωσαν ένα sneak peek για τη Chanel υπό της διεύθυνση του Matthieu Blazy, ενώ στους άνδρες, ο Τζέικομπ Ελόρντι εμφανίστηκε με ένα στιλάτο σύνολο, που δείχνει την κατεύθυνση που θα πάρει η Louis Trotter στην Bottega Veneta.

Ο Τζέικομπ Ελόρντι με Bottega Veneta δια χειρός Louis Trotter/ AP Images
Ο Τζέικομπ Ελόρντι με Bottega Veneta δια χειρός Louis Trotter/ AP Images

Παράλληλα, ας μην ξεχνάμε ότι, η παρουσίαση στο κόκκινο χαλί επιτρέπει να επικεντρωθούμε σε μια μόνο δημιουργία, δίνοντάς της το βάρος που της αξίζει. Το φόρεμα υψηλής με τα ρομβοειδή σχέδια που φόρεσε επίσης η Τζούλια Ρόμπερτς στο κόκκινο χαλίχρειάστηκε 300 ώρες για να φτιαχτεί στο χέρι, από μεταξωτό crepe με κεντήματα από μαύρο μετάξι και είναι το πρώτο δείγμα από τι να περιμένουμε από τον Atelier Versace από εδώ και πέρα. Αντίστοιχα, το μπλε φόρεμα Dior Couture της Alba Rohrwacher χρειάστηκε 126 ώρες για να ολοκληρωθεί. Κάθε λεπτομέρεια αναδεικνύεται με τρόπο που δεν είναι δυνατός στις μεγάλες πασαρέλες.

Η Τζούλια Ρόμπερτς με Atelier Versace δια χειρός Dario Vitale/ AP Images

Οι οίκοι βρίσκουν πλέον νέα «κανάλια» για να φτάσουν στο κοινό. Το κόκκινο χαλί γίνεται η νέα πασαρέλα, και τα social media λειτουργούν ως φυσική προέκτασή της. Με τις εβδομάδες μόδας να μην καταφέρνουν να κερδίσουν την προσοχή των νεότερων γενεών, οι δημιουργοί αναζητούν πιο άμεσες και «viral» στρατηγικές. Η Βενετία φέτος έδειξε ότι η μόδα μπορεί να υπάρξει με διαφορετικούς κανόνες, πιο κοντά στον θεατή και πιο προσβάσιμη.
Οι μεγάλοι οίκοι, λοιπόν, φαίνεται να βρίσκουν νέους τρόπους επικοινωνίας και προβολής των συλλογών τους, ενώ το κόκκινη χαλί καθίσταται το νέο σημείο εκκίνησης για τις τάσεις της σεζόν.