Η Μίλντα Μιτκούτε, ιδρυτής του Vinted/Φωτογραφία: Vinted

Όταν το σπίτι της δεν χωρούσε τα ρούχα της -Κι έτσι γεννήθηκε μια αυτοκρατορία δισεκατομμυρίων

Πώς μια αθώα μετακόμιση σε ένα νέο σπίτι, οδήγησε στην ιδέα μιας ιστοσελίδας και τελικά σε μια αυτοκρατορία εκατομμυρίων δολαρίων.

Ετοιμαζόταν να μετακομίσει στο νέο της διαμέρισμα, όταν συνειδητοποίησε πως δεν χωρούσαν όλα τα πράγματά της. Σας έχει συμβεί ποτέ άραγε αυτό;

Πώς γεννήθηκε η ιδέα του Vinted

«Μέτρησα περίπου 300 κομμάτια συνολικά – παπούτσια, φορέματα, φούστες, παντελόνια, τζιν και τα πάντα. Συνειδητοποίησα ότι μπορώ να πάρω μόνο 100 γιατί η καινούρια ντουλάπα στο νέο μου διαμέρισμα ήταν τρεις φορές μικρότερη» λέει η Μίλντα Μιτκούτε στο BBC.

Αυτό που συνέβη στη συνέχεια, οδήγησε στη δημιουργία μιας επιχείρησης δισεκατομμυρίων, γνωστή σε όλο τον κόσμο ως Vinted.

Η εφαρμογή έχει εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο και είναι πολύ πιθανό, αν αγοράζετε ή πουλάτε ρούχα online, να την έχετε συναντήσει.

Πώς όμως περνάς από το να έχεις υπερβολικά πολλά ρούχα στη δημιουργίας μιας επιχείρησης δισεκατομμυρίων;

Αντί να κάνει αυτό που κάνουν οι περισσότεροι – να προσπαθήσει να στριμώξει ακόμα ένα πουλόβερ στη νέα της ντουλάπα – η 21χρονη τότε Μίλντα είδε την προοπτική του ξεκαθαρίσματος και της συγκομιδής χρημάτων.

Η συνάντηση με έναν παλιό φίλο - Δεν του άρεσε καθόλου η ιδέα της

Το 2008, περίπου την ίδια περίοδο με τη μετακόμιση, η Μίλντα βρέθηκε σε ένα πάρτι και μίλησε με έναν παλιό φίλο, τον Γιούστας Γιανάουσκας. Του είπε για το πρόβλημά της και για μια πιθανή λύση: να πουλήσει τα ρούχα και τα παπούτσια που δεν ήθελε πλέον μέσω διαδικτύου.

Ο Γιούστας δεν ενθουσιάστηκε με την ιδέα, θεωρώντας πως ο κόσμος δεν είχε αρκετά πράγματα για να πουλήσει. «Ήμουν απόλυτα πεπεισμένη ότι κάθε κοπέλα έχει το ίδιο πρόβλημα με μένα. Ο Γιούστας όμως πίστευε το αντίθετο» είπε η Μίλντα.

Τι έκαναν λοιπόν; Για να λύσουν τη διαφωνία τους, έκαναν μια πρόχειρη έρευνα αγοράς – ρώτησαν τους υπόλοιπους καλεσμένους στο πάρτι. Μέσα σε λίγα λεπτά, ο Γιούστας είχε πειστεί ότι το σχέδιο της Μίλντα, να δημιουργήσει έναν διαδικτυακό χώρο για αγοραπωλησία παλιών ρούχων, θα μπορούσε πραγματικά να πετύχει.

Και κάπως έτσι γεννήθηκε το «manodrabužiai»

Όταν οι δυο τους συναντήθηκαν ξανά, έδωσαν στο πρότζεκτ τους το όνομα «manodrabužiai» - με το «mano» να σημαίνει «δικό μου» στα λιθουανικά και το «drabužiai» να σημαίνει «ρούχα». Μέσα σε δύο εβδομάδες είχαν δημιουργήσει μια ιστοσελίδα, η οποία ωστόσο απείχε πολύ από το τέλειο. Όπως λέει η Μίλντα με την εμπειρία που έχει σήμερα, θα είχε κάνει πολλά πράγματα διαφορετικά.

«Αν το έκανα τώρα, θα φρόντιζα να είμαστε πιο επαγγελματίες. Ίσως να επενδύαμε στο design, να σκεφτόμασταν τι θέλουν τα μέλη, τι λειτουργίες θα έπρεπε να έχει. Τότε όμως, το βασικό ήταν ένα: να το λανσάρουμε και να είναι live. Αυτό μόνο».

«Βιαζόμασταν τόσο πολύ να ανεβάσουμε την ιστοσελίδα που ξεχάσαμε ένα βασικό κουμπί»

Μάλιστα, σύμφωνα με την Μίλντα, βιάζονταν τόσο πολύ να ανεβάσουν την ιστοσελίδα τους, που ξέχασαν να συμπεριλάβουν ένα από τα πιο βασικά στοιχεία οποιασδήποτε online αγοράς, το κουμπί «αγορά».

Ευτυχώς, κάποιοι παρατηρητικοί φίλοι εντόπισαν το προφανές λάθος και, χάρη στις γνώσεις προγραμματισμού του Γιούστας, το κουμπί αυτό προστέθηκε σύντομα, δίνοντας τη δυνατότητα στους χρήστες να αγοράζουν μερικά από τα ρούχα που δεν ήθελε πια η Μίλντα. Μάλιστα, μέσα στην πρώτη εβδομάδα πούλησε 40 δικά της κομμάτια.

Η δια στόματος διαφήμιση βοήθησε την ιστοσελίδα να κερδίσει σε δημοτικότητα και μέχρι το 2009, η Μίλντα έδινε συνεντεύξεις σε τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς και μέσα ενημέρωσης. Αυτό που ακολούθησε ήταν μια τυχαία συνάντηση με Γερμανούς couch surfers, οι οποίοι έπεισαν την Μίλντα και τον Γιούστας να λανσάρουν την πλατφόρμα στη Γερμανία.

Στο Vinted ανεβάζεις τα ρούχα που δεν θέλεις πλέον και μπορεί κάποιος άλλος να τα χρειάζεται/Φωτογραφία: Shutterstock

Το γερμανικό όνομα έγινε kleiderkreisel.de. Το Kleider σημαίνει «ρούχα» στα γερμανικά και το «Kreisel» κυριολεκτικά σημαίνει «σβούρα» ή κυκλικός κόμβος». Όπως εξηγεί η Μίλντα, η φράση σήμαινε «κύκλος ρούχων».

Το λανσάρισμα στη Γερμανία ήταν επιτυχία και από εκεί άρχισε πραγματικά να παίρνει σάρκα και οστά αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως Vinted.

«Ήταν καταστροφή... είχαμε επτά ή οκτώ μήνες για να επιβιώσουμε»

Φυσικά, όπως κάθε δουλειά, και η Μίλντα αντιμετώπισε δυσκολίες. Λίγα χρόνια μετά την αρχική κυκλοφορία, η εταιρεία πρόσθεσε προμήθεια σε όλες τις πωλήσεις στην ιστοσελίδα – σύμφωνα με την ιδρύτρια αυτό ήταν «ένα από τα μεγαλύτερα λάθη στην ιστορία του Vinted».
Η προσπάθεια να πάρουν μερίδιο από κάθε πώληση δεν έγινε δεκτή με ενθουσιασμό. «Ήταν καταστροφή… το word of mouth, η οργανική μας ανάπτυξη έπεσαν σχεδόν ακαριαία στο μηδέν. Εκείνη την περίοδο, το 2016, λέγαμε ότι έχουμε επτά ή οκτώ μήνες για να επιβιώσουμε», εξήγησε η Μίλντα.

Η Μίλντα και η ομάδα της άντεξαν την καταιγίδα, με επικεφαλής πλέον τον CEO της Vinted, Τόμας Πλάντενγκα. Εκείνος κατήργησε την προμήθεια και έπεισε την ομάδα να δοκιμάσει τηλεοπτική διαφήμιση. Οι αγοραστές και οι πωλητές ενέκριναν την αλλαγή, με όλο και περισσότερους να χρησιμοποιούν ξανά την εφαρμογή.

Το 2019, η Vinted έγινε το πρώτο unicorn της Λιθουανίας. Το 2023, κατέγραψε το πρώτο της κέρδος. Καθόλου άσχημα για μια εταιρεία που ξεκίνησε επειδή μία κοπέλα είχε απλώς πάρα πολλά ρούχα.

«Είμαι περήφανη για... αυτό που κάναμε»

Η Μίλντα δεν εργάζεται πλέον για την εταιρεία, αλλά είναι κάτι στο οποίο αυτή και η νεαρή οικογένειά της ανατρέχουν συχνά. «Έχουμε κάποιους κανόνες στο σπίτι μας – αν τα παιδιά θέλουν κάποια πλαστικά αντικείμενα, αυτά πρέπει να προέρχονται από το Vinted», εξήγησε.

Για τη Μίλντα, το σημαντικό είναι η ελπίδα ότι τα παιδιά της και η υπόλοιπη κοινωνία «μπορούν να ζήσουν σε έναν πράσινο κόσμο».

Αλλά σε ποιο βαθμό εφαρμογές και ιστότοποι όπως το Vinted συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου της γρήγορης μόδας; Υπάρχουν πολλά να διαβάσει κανείς για αυτό το θέμα, αλλά όπως είπε η Μίλντα: «Οι άνθρωποι με τους οποίους μιλάω λένε: ‘Συνηθίσαμε να πουλάμε τα πάντα, δεν μπορούμε καν να σκεφτούμε να τα πετάξουμε’. Αυτή είναι η αλλαγή που κάναμε... Είμαι περήφανη για αυτή την αλλαγή που δημιουργούμε και για αυτό που κάναμε».

Τέσσερα πράγματα για το Vinted

Τι είναι το Vinted; - Είναι μια εφαρμογή ηλεκτρονικής αγοράς που επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν και να πωλούν ρούχα και άλλα αντικείμενα που δεν θέλουν πια.
Ποιος μπορεί να πουλήσει αντικείμενα στο Vinted; - Οποιοσδήποτε. Απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, αλλά οι γονείς/κηδεμόνες μπορούν να δημιουργήσουν λογαριασμούς για νεότερους πωλητές.
Τι μπορείτε να πουλήσετε στο Vinted; - Το Vinted έχει αυστηρούς κανόνες σχετικά με το τι μπορείτε και τι δεν μπορείτε να πουλήσετε, αλλά σε μια πρόσφατη αναζήτηση μπορεί να δει κανείς τα πάντα, από αθλητικά παπούτσια μέχρι τιάρες, κόμικς, νομίσματα και ακόμη και κομφετί από μια συναυλία της Billie Eilish.
Κοστίζει να πουλάς στο Vinted; - Όχι, δεν υπάρχουν χρεώσεις για τους πωλητές, εκτός αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις τις πληρωμένες προωθητικές ενέργειες της εφαρμογής. Όλα τα συνηθισμένα έξοδα, όπως τα ταχυδρομικά τέλη και τα έξοδα εξυπηρέτησης, καλύπτονται από τον αγοραστή!

Συμβουλές για την πώληση στο διαδίκτυο

Συμβουλές για την πώληση στο διαδίκτυο
Αν η ιστορία της Μίλντα σας ενέπνευσε να δοκιμάσετε να πουλήσετε κάποια από τα δικά σας πράγματα στο διαδίκτυο, αυτές είναι μερικές χρήσιμες συμβουλές:

  • Χρησιμοποιήστε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: Η κοινή χρήση φωτογραφιών των αντικειμένων που θέλετε να πουλήσετε σε εφαρμογές όπως το Instagram σημαίνει περισσότερες προβολές και, πιθανότατα, περισσότερους αγοραστές.
  • Συγκρίνετε: Αν δεν μπορείτε να αποφασίσετε πόσο να πουλήσετε ένα ρούχο, δείτε τι ζητούν άλλοι για παρόμοια αντικείμενα.
  • Καλός φωτισμός: Φροντίστε να παρουσιάζετε τα ρούχα που θέλετε να πουλήσετε σε καθαρό φωτισμό. Μην φοβάστε να επισημάνετε τα ελαττώματα του ρούχου - οι άνθρωποι θέλουν να ξέρουν τι αγοράζουν.
  • Συγκεντρώστε τα φθηνότερα είδη: Οι άνθρωποι προτιμούν να αγοράζουν σε μεγάλες ποσότητες, οπότε σκεφτείτε να συγκεντρώσετε παρόμοια είδη σε πακέτα.
  • Δείξτε την αρχική τιμή. Σκεφτείτε να αναφέρετε πόσο αγοράσατε το είδος, καθώς αυτό μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να καταλάβουν ότι κάνουν μια καλή αγορά.
  • Δείξτε τα είδη φορεμένα από κάποιον. Μερικοί άνθρωποι το κάνουν αυτό φορώντας οι ίδιοι τα ρούχα, αλλά ένας πωλητής πρόσφατα έγινε πρωτοσέλιδο χρησιμοποιώντας ένα γιγάντιο αρκουδάκι. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να δουν πώς ταιριάζει ένα είδος.