New York Ballet
New York Ballet/Φωτογραφία: AP Images
ΜΠΑΛΕΤΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ

Μια εμβληματική συνεργασία μεταξύ δυο κόσμων -Της υψηλής μόδας και του χορού


Ο Marc Happel συνήθιζε να γυρίζει τις σελίδες γυαλιστερών βιβλίων και περιοδικών μόδας και να αναρωτιέται αν έπρεπε να ακολουθήσει μια διαφορετική επαγγελματική πορεία - στη μόδα αντί για την ενδυματολογία.

Αλλά τα έφερε έτσι η ζωή που το εύρος του μεγάλωσε και ασχολήθηκε, τελικά, και με τα δύο.

Ο Happel διορίστηκε διευθυντής κοστουμιών στο Μπαλέτο της Νέας Υόρκης (NYCB) το 2006. Και μετά την άφιξη της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης στο Lincoln Center - ή αλλιώς το Lincoln Center for the Performing Arts - το 2010, τέσσερα χρόνια αργότερα, ο τότε υπεύθυνος του μπαλέτου Peter Martins και η φίλη του, η ηθοποιός του «Sex and the City» Sarah Jessica Parker, είχαν μια υπέροχη ιδέα: να προσκαλέσουν σχεδιαστές μόδας να δημιουργήσουν κοστούμια για τον ετήσιο φιλανθρωπικό έρανο, το Fall Fashion Gala, που ήταν γεμάτο αστέρια.

«Με τόση δημιουργικότητα και πειραματισμό στο κατώφλι μας, αποφασίσαμε να την αξιοποιήσουμε», εξηγεί η Parker, στον πρόλογο του νέου βιβλίου του Happel που καταγράφει τη συνεργασία, «και γεννήθηκε η ιδέα να προσκαλούμε τακτικά σχεδιαστές υψηλής μόδας στο City Ballet».

AP Images

Το 2012, ο Martins κάλεσε έναν άλλο παλιό του φίλο, τον Valentino Garavani, να σχεδιάσει κοστούμια για το εναρκτήριο φθινοπωρινό γκαλά μόδας. Ο εμβληματικός Ιταλός σχεδιαστής, ο οποίος είχε τότε αποσυρθεί από την ομώνυμη εταιρεία του, συμφώνησε- ο Happel κλήθηκε να συνεργαστεί μαζί του για να δημιουργήσει τις εμφανίσεις για τρεις παραστάσεις, συμπεριλαμβανομένου του «Bal de Couture» - ένα μπαλέτο που ο Martins χορογράφησε ως φόρο τιμής στον Valentino.

«Ήταν καταπληκτικό να δουλεύεις μαζί του», λέει ο Happel για τον Valentino, ο οποίος επισκεπτόταν το τμήμα μπαλέτου για δύο ώρες κάθε μέρα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας σχεδιασμού. «Έδειχνε μεγάλο ενδιαφέρον για τις λεπτομέρειες… Τον ενέπνευσε πραγματικά να ανοιχτεί ξανά και, και να χρησιμοποιήσει τις σχεδιαστικές του ικανότητες».

Ετσι, υπό την καθοδήγηση του Valentino, ο Happel και η ομάδα του δημιούργησαν μοναδικά κοστούμια: από φορέματα υψηλής ραπτικής μέχρι μονόχρωμα tutus, χρησιμοποιώντας υλικά όπως τούλι, δαντέλα, σατέν, κρύσταλλα και φτερά.

AP Images

Από τότε, η ομάδα μπαλέτου έχει κάνει ετήσια παράδοση τη συνεργασία με την ελίτ της μόδας. Ο Happel έχει συνεργαστεί με περισσότερους από 30 διάσημους σχεδιαστές - συμπεριλαμβανομένων των Virgil Abloh, Carolina Herrera, Thom Browne, Prabal Gurung, Giles Deacon (δύο φορές) και Sarah Burton - για το Gala και τις ειδικά επιμελημένες παραστάσεις του. Και για τον εορτασμό της 10ης επετείου του, καθώς και της 75ης επετείου της ιστορικής ομάδας χορού, ο Happel συνέγραψε τη δική του μονογραφία που γιορτάζει τις συνεργασίες: «New York City Ballet: Choreography & Couture».

Συνδυάζοντας υψηλή μόδα και χορό

Οπως περιγράφει το CNN, o Happel τελειοποίησε τις δεξιότητές του στο θέατρο Guthrie της Μινεάπολης για δύο χρόνια πριν φύγει για τη Νέα Υόρκη το 1978, όταν άκουσε ότι ο διάσημος χορογράφος Bob Fosse είχε έλλειψη προσωπικού και αναζητούσε απεγνωσμένα ενδυματολόγους για το «Dancin», ένα νέο μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ.

Ο Happel ταξίδεψε από τις μεσοδυτικές πολιτείες με σκοπό να δουλέψει στην παραγωγή. Στα χρόνια που ακολούθησαν, δούλεψε σε πολλές άλλες παραστάσεις του Μπρόντγουεϊ ως ελεύθερος επαγγελματίας σχεδιαστής, προτού καταλήξει στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης το 2001 για να διευθύνει τα ανδρικά κοστούμια, έναν ρόλο που κράτησε μέχρι τη μετακίνησή του στο NYCB.

Ως επί το πλείστον, ο Happel και η 18μελής ομάδα του από μοδίστρες, μοδίστρες και βαφείς αναβαθμίζουν και αποκαθιστούν κοστούμια από την εποχή του George Balanchine, του θρυλικού χορογράφου που ίδρυσε το Μπαλέτο της Νέας Υόρκης (μαζί με τον ιμπρεσάριο και φιλάνθρωπο Lincoln Kirstein) το 1948 και διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του μέχρι το θάνατό του, περίπου 35 χρόνια αργότερα.

«Πρόκειται για την αναδημιουργία των ίδιων κοστουμιών, αν έχουν φθαρεί, ή για την προσπάθεια ανακατασκευής τμημάτων ώστε να φαίνονται φρέσκα - όπως όταν πρωτοπαρουσιάστηκαν», δήλωσε ο Happel στο CNN.

Το τμήμα κοστουμιών του μπαλέτου δημιουργεί ή μεταποιεί από 40 έως 150 κοστούμια ετησίως. Τελευταία, η ομάδα έχει επικεντρωθεί στη συρραφή των κοστουμιών για τον αγαπημένο «Καρυοθραύστη», που θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου αυτή τη σεζόν.

Ο Happel γνωρίζει ακριβώς πώς να χειριστεί μια σιλουέτα για να την ευθυγραμμίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με τις ανάγκες ενός χορευτή. «Κατά τη διάρκεια μιας πρόβας, θα ζητήσουμε από τους χορευτές να κινηθούν και να δοκιμάσουν βήματα από την πραγματική χορογραφία για να βεβαιωθούμε ότι το κοστούμι κινείται όπως πρέπει και ότι δεν περιορίζει τον χορευτή με οποιονδήποτε τρόπο», εξήγησε. «Έχουμε πολλά κόλπα και στρατηγικές».

Όταν το NYCB συνεργάστηκε με τους Marta Marques και Paulo Almeida της εταιρείας Marques'Almeida με έδρα το Λονδίνο το 2015, για παράδειγμα, οι σχεδιαστές αρχικά σχεδίασαν ρούχα που είχαν δεσίματα και κομμάτια υφάσματος - αλλά κατά την κίνηση, τα διακοσμητικά άρχισαν να τυλίγονται γύρω από τα χέρια και τα πόδια των χορευτών, περιορίζοντας την κίνησή τους, οπότε έπρεπε να κοντύνουν ή να αφαιρεθούν.

AP Images

«Ο Marc πραγματικά ακούει και συνεργάζεται με τους χορευτές, για να βεβαιωθεί ότι αισθανόμαστε άνετα και με αυτοπεποίθηση με αυτό που φοράμε», δήλωσε η Indiana Woodward, βασική χορεύτρια του Μπαλέτου. «Είναι εξαιρετικά ταλαντούχος στο να δημιουργεί όμορφα κοστούμια (και) - ακόμα πιο σημαντικό - να δημιουργεί κοστούμια με τα οποία νιώθεις όμορφα όταν χορεύεις. Αν είναι μια φούστα που ρέει, νιώθεις σαν να αιωρείσαι ή σαν να μπορείς να πηδήξεις ψηλότερα».

Στα πρώτα χρόνια του Fall Fashion Gala, η Sarah Jessica Parker (η οποία σήμερα είναι αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του NYCB) ανέλαβε την ευθύνη για τη δημιουργία ενός σύντομου καταλόγου πιθανών συνεργατών. Ο Happel ανέλαβε έκτοτε, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του NYCB Jonathan Stafford απέτισε φόρο τιμής στη «μοναδικά κριτική του ματιά».

Κάθε σχεδιαστής που συνεργάστηκε με το Μπαλέτο είχε τον δικό του τρόπο εργασίας, εξήγησε ο Happel. Ο Thom Browne ήταν «πολύ πρακτικός και ήθελε πολύ να συμμετέχει σε ό,τι συνέβαινε εδώ», θυμήθηκε. Η Iris van Herpen, εν τω μεταξύ, έστειλε μια χειρόγραφη επιστολή με σκίτσα των σχεδίων της, τα οποία αποτελούνταν από περίπλοκα, κομμένα σχήματα. Στη συνέχεια, ο Happel ζήτησε τη βοήθεια μιας αρχιτεκτονικής εταιρείας για να σχεδιάσει ένα προσαρμοσμένο πρόγραμμα υπολογιστή που επιτάχυνε τη διαδικασία κατασκευής. «Εκτύπωσε όλα αυτά τα σχήματα για εμάς, κάτι που ήταν απίστευτο, γιατί μας γλίτωσε τόσο πολύ χρόνο», δήλωσε ο Happel.

AP Images

Το 2016, όταν το μπαλέτο συνεργάστηκε με τον Dries Van Noten, ο Happel ταξίδεψε στην Αμβέρσα για να συναντήσει τον διάσημο Βέλγο σχεδιαστή. «Αυτό ήταν μόνο για μένα παράδεισος, γιατί το να βυθίζομαι ξαφνικά στον κόσμο (του) ήταν απλά απίστευτο», είπε. Αντίθετα, ο Happel δεν συνάντησε, είδε ή μίλησε ποτέ με τον Raf Simons κατά τη διάρκεια της συνεργασίας τους για τα κοστούμια του Gala 2022 Gala. «Τα ρούχα ήρθαν και χρειάστηκε να κάνουμε αρκετές προσαρμογές, γιατί αν και ήταν ενδιαφέροντα, κάλυπταν το σώμα πάρα πολύ», θυμήθηκε.

Αν και δεν είναι σχεδιαστής μόδας με την παραδοσιακή έννοια, ο Happel έχει σίγουρα συνεργαστεί με τους καλύτερους. «Όταν έχεις 10 χρόνια μιας εκδήλωσης στην οποία συμμετέχουν 30 σχεδιαστές μόδας παγκόσμιας κλάσης, είναι κάτι που ένιωσα ότι έπρεπε να καταγραφεί», δήλωσε ο Happel για τη δουλειά του και το βιβλίο «Choreography & Couture». «Μέσω της φωτογραφίας και μέσω των σκίτσων, τα οποία θεωρούσα πολύ σημαντικά για κάθε σχεδιαστή, δίνεις στο κοινό μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτά τα κοστούμια».





SHARE