Ο Jonathan Anderson διαδέχεται τη Maria Grazia Chiuri στον Dior

Ο Jonathan Anderson διαδέχεται τη Maria Grazia Chiuri στον Dior

Ο Jonathan Anderson αναλαμβάνει ως αποκλειστικός καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Dior, μετά την αποχώρηση της Maria Grazia Chiuri και την απομάκρυνση του Kim Jones.

«Έχουμε πολύ συναρπαστικά νέα», δηλώνει η Delphine Arnault, πρόεδρος και CEO της Christian Dior Couture, μιλώντας στη Vogue. «Ο Jonathan Anderson αναλαμβάνει επικεφαλής της δημιουργικής κατεύθυνσης της Dior, για άνδρες, γυναίκες, υψηλή ραπτική και αξεσουάρ».

Η είδηση έρχεται λίγες εβδομάδες αφότου η Chiuri ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τη θέση της δημιουργικής διευθύντριας της γυναικείας υψηλής ραπτικής, prêt-à-porter και αξεσουάρ. Ο Kim Jones είχε ήδη αποχωρήσει από τη θέση του τον Ιανουάριο, ενώ ο Anderson είχε επιβεβαιωθεί ως καλλιτεχνικός διευθυντής των ανδρικών συλλογών τον Απρίλιο.

Ποιος είναι ο Jonathan Anderson, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Dior

«Τα τελευταία 11 χρόνια που βρίσκεται στην LVMH, είχαμε πολλές συζητήσεις για το τι θα ήθελε να κάνει στη συνέχεια. Υπήρχε πάντα ένα brand που τον τραβούσε ιδιαίτερα», λέει η Arnault.

 Jonathan Anderson/ Φωτογραφία: ČTK / DPA / Ik Aldama

«Πιστεύουμε πως αυτή είναι η σωστή στιγμή για αυτή την ανάθεση. Είναι ο πιο ταλαντούχος σχεδιαστής της γενιάς του. Έχει ήδη μεγάλη εμπειρία στον όμιλο LVMH και έχει αποδείξει ότι μπορεί να διαχειρίζεται μεγάλες ομάδες μέσω της δουλειάς του στη Loewe, παρότι είναι μόλις 40 ετών. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει μια απόλυτα ξεκάθαρη οπτική για το brand».

Δημιουργίες του Jonathan Anderson για επίδειξη της Loewe/ Φωτογραφία: Instagram/ @jonathsn.anderson

Με έναν και μόνο δημιουργό στο τιμόνι τόσο της ανδρικής όσο και της γυναικείας γραμμής, ο οίκος επιστρέφει στην εποχή του Christian Dior, επισημαίνει η Arnault.

«Πιστεύω πως αυτό θα είναι εξαιρετικό για τον οίκο. Θα υπάρχει συνοχή στα προϊόντα, αλλά και στην επικοινωνία – το μήνυμά μας θα είναι πλέον πιο καθαρό. Φυσικά, είναι μεγάλη ευθύνη, υπάρχουν πολλές συνδέσεις που πρέπει να γίνουν. Για κάθε οίκο, μια νέα δημιουργική κατεύθυνση είναι πρόκληση. Παίρνει μερικές σεζόν για να φανεί ξεκάθαρα το όραμα. Αλλά νομίζω πως ο Jonathan είναι ενθουσιασμένος με την ιδέα».

Η Arnault προσθέτει πως «μπορεί να βασιστεί στην εξαιρετική μας ομάδα – διαθέτουμε απίθανα στούντιο με σπουδαίους δημιουργούς, τους καλύτερους στον κόσμο της haute couture και του prêt-à-porter, για άνδρες και γυναίκες. Φέρνει επίσης μαζί του ανθρώπους που εμπιστεύεται και δουλεύουν μαζί του εδώ και χρόνια».

Ο Anderson είχε αναλάβει τη δημιουργική διεύθυνση της Loewe, μέλους του ομίλου LVMH, το 2013 σε ηλικία 29 ετών, ενώ είχε ήδη ιδρύσει το προσωπικό του brand JW Anderson το 2008.

«Θυμάμαι την πρώτη φορά που τον συνάντησα, σε ένα showroom στο Παρίσι, όπου παρουσίαζε τη JW Anderson. Πρέπει να ήταν 23 ή 24 ετών», θυμάται η Arnault.

«Είχε νοικιάσει ένα μικρό διαμέρισμα κοντά στο Gare du Nord, στον τέταρτο όροφο. Χτύπησα το κουδούνι και μου άνοιξε. Ήταν πιο νέος, αλλά ο ίδιος άνθρωπος με σήμερα: πολυλογάς, με ξεκάθαρο όραμα και απίστευτα ώριμος για την ηλικία του. Ήταν εντυπωσιακός. Εκείνη τη στιγμή αποφασίσαμε να επενδύσουμε στο brand του και αργότερα να του αναθέσουμε τη Loewe».

Κατά τη θητεία του, η Loewe μετατράπηκε σε ένα από τα πιο δυναμικά brand πολυτελείας. Η ανοιξιάτικη συλλογή 2025 καταχειροκροτήθηκε από συναδέλφους όπως οι Sarah Burton, Pieter Mulier, Pharrell Williams και πολλοί ακόμη, μαζί και η Arnault.

Οι πωλήσεις της Loewe εκτοξεύτηκαν από περίπου €230 εκατ. το 2014, σύμφωνα με την Morgan Stanley, στα €1,5–2 δισ. το 2024, βάσει υπολογισμών του αναλυτή της Bernstein, Luca Solca. Η Loewe ήταν πρώτη στο Lyst Index για το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Η Arnault σχολιάζει πως «ο Jonathan έκανε εκπληκτική δουλειά τοποθετώντας ξανά τη Loewe στον χάρτη. Βρήκε τον σωστό συνδυασμό παράδοσης και σύγχρονης αισθητικής, επενδύοντας στη δεξιοτεχνία, ανεβάζοντας την ποιότητα και δημιουργώντας υπέροχα προϊόντα. Εργάστηκε και στο Craft Prize, και συνέβαλε σημαντικά τόσο στο προϊόν όσο και στην επικοινωνία του brand».

Καμπάνια του Jonathan Anderson για την Lowe/  Φωτογραφία: Instagram/ @jonathsn.anderson

Το ερώτημα τώρα είναι αν μπορεί να φέρει αυτή τη «μαγεία» και στη Dior. Παρά την εντυπωσιακή ανάπτυξη των τελευταίων χρόνων — από €2,2 δισ. το 2017 σε €9,5 δισ. το 2023, σύμφωνα με την HSBC — η Dior επηρεάστηκε από την παγκόσμια κάμψη στον κλάδο της πολυτέλειας, με πωλήσεις που έπεσαν στα €8,7 δισ. το 2024.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2025, οι πωλήσεις της LVMH στον τομέα μόδας και δερμάτινων ειδών μειώθηκαν κατά 5%. «Η Dior πρέπει να αναγεννηθεί», είχε πει χαρακτηριστικά ο Solca τον Απρίλιο.

Ο οίκος φαίνεται έτοιμος για αυτή την αναγέννηση: τον Οκτώβριο προσέλαβε την Benedetta Petruzzo από τη Miu Miu ως managing director, ενώ τον Απρίλιο ακολούθησε η πρόσληψη του Pierre-Emmanuel Angeloglou ως αναπληρωτή CEO — και οι δύο αναφέρονται απευθείας στην Arnault.

Ο Anderson, γνωστός για τη σκληρή δουλειά και την ευφυΐα του, ήδη εξερευνά τα αρχεία του οίκου από τον Φεβρουάριο, αναζητώντας κομβικά στοιχεία της ταυτότητας της Dior, αλλά και των σχεδιαστών που έχουν περάσει από εκεί: Christian Dior, Yves Saint Laurent, John Galliano, Raf Simons.

Αν και δεν έχει εργαστεί ξανά σε οίκο haute couture, το πνεύμα της υψηλής ραπτικής διαπνέει το έργο του — η SS25 συλλογή του, με «επαναπροσδιορισμένα φορέματα εμπνευσμένα από τη γαλλική χρυσή εποχή της ραπτικής», όπως έγραψε η Sarah Mower, ενίσχυσε αυτή την εικόνα.

Η πρώτη του εμφάνιση στην couture σκηνή της Dior θα γίνει τον Ιανουάριο του 2026, καθώς ο οίκος θα παραλείψει την περίοδο Ιουλίου. «Η Maria Grazia παρουσίασε 20 couture φορέματα στο cruise show της, και το ατελιέ παραμένει απασχολημένο», εξηγεί η Arnault.

Η πρώτη του γυναικεία συλλογή για τη Dior θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο. «Στα 25 χρόνια που δουλεύω στη μόδα, δεν έχω ξαναδεί τόσες πολλές δημιουργικές αλλαγές», σχολιάζει η Arnault.

«Θα δούμε τόσα διαφορετικά οράματα από τους νέους καλλιτεχνικούς διευθυντές του κλάδου. Πιστεύω πως αυτό θα προκαλέσει πολύ συναίσθημα και ενθουσιασμό. Και αυτό είναι η μόδα».

Η πρώτη ανδρική συλλογή Dior του Anderson θα παρουσιαστεί τον Ιούνιο. Θα υπάρξουν ενιαίες επιδείξεις στο μέλλον; «Προς το παρόν, θα διατηρήσουμε το διαχωρισμό. Δεν ξέρεις ποτέ τι μπορεί να συμβεί, αλλά δεν σχεδιάζουμε να μειώσουμε τις επιδείξεις», απαντά η Arnault.

Όσο για το προσωπικό του brand, JW Anderson; «Είναι το ομώνυμο brand του, επομένως είναι σημαντικό για εκείνον. Θα παραμείνει ενεργός, αλλά ίσως με διαφορετικό ρόλο. Αυτό είναι όμως κάτι που μόνο ο ίδιος μπορεί να απαντήσει.