Tην ημέρα της παρουσίασης της συλλογής μου «syndesis» με κυρίαρχο μοτίβο μια βίδα που ενώνει στελέχη, στην οποία εξαίρω τη σημαντικότητα του συνδετικού υλικού, εμπνευσμένη από τους αρχαίους ελληνικούς κίονες, η στιβαρότητα των οποίων οφείλεται στο συνδετικό υλικό που ενώνει τους σπονδύλους, έκανε χειρουργείο ένα σημαντικό άτομο στη ζωή μου, συνδέοντας με μια βίδα δυο οστά. Νιώθω σαν να υπήρχε λόγος που δημιουργήθηκε αυτή η συλλογή. Η ένωση θέλει και το σωστό συνδετικό υλικό για να είναι ανθεκτικό το «όλον». Σίγουρα λοιπόν η συλλογή «syndesis» έχει ένα ιδιαίτερο αποτύπωμα στην ψυχή μου.
Διαχρονικά σύμβολα, όμως, που νιώθω να με προστατεύουν είναι αυτά που φέρουν τα κοσμήματα της συλλογής ΜΙΝOTAVROS: το ιερό κέρας καθοσιώσεως, σύμβολο αναγέννησης και ο ταύρος, σύμβολο δύναμης, τα σημαντικότερα ιερά σύμβολα του μινωικού πολιτισμού. Στη συλλογή μου εκφράζουν τη «νίκη» στο πνεύμα και την ψυχή του Θησέα, το φως αφού κατάφερε και βγήκε από τον λαβύρινθο και σκότωσε τον Μινώταυρο. Σίγουρα αυτά τα δυο σύμβολα ενωμένα είναι από τα πιο δυνατά σύμβολα ενδυνάμωσης.
Μιλήστε μας λίγο για το κόσμημα στην αρχαία εποχή. Ήταν το δώρο του άντρα προς τη σύζυγο, ένα σύμβολο status που επισφράγιζε κάποια κοινωνική συνθήκη; Και πώς έχει αλλάξει αυτό σήμερα;
Από την αρχαιότητα το κόσμημα είχε ιδιαίτερη σημασία. Οι άνθρωποι φορούσαν ένα κόσμημα που είχε «μαγικό» συμβολισμό με αποτροπαϊκές ιδιότητες, ως φυλαχτό ώστε να τους ενδυναμώνει στις φοβίες τους και να τους προστατεύει από το κακό.
Πέρα από αυτό, το κόσμημα είχε σημασία και ως κοινωνικό status, προσδιόριζε την κοινωνική, πολιτική και θρησκευτική εξουσία, πράγμα που ισχύει μέχρι και σήμερα. Σίγουρα το κόσμημα πάντως έπαιρνε μια διάσταση πιο προσωπική και γινόταν «ένα» με τον άνθρωπο που τον «κοσμούσε». Αυτό το διαπιστώνει κανείς στις ανασκαφές όπου οι νεκροί φορούσαν και κάποια κοσμήματα κατά τον ενταφιασμό τους. Έπαιρναν μαζί τους στην επόμενη ζωή τα πιο προσωπικά τους αντικείμενα.
Σήμερα νομίζω πολύς κόσμος φοράει κόσμημα και σαν συνέχεια του στιλ του. Φυσικά, ακόμη το κόσμημα εκφράζει status κοινωνικό ή θρησκευτικό ή πολύ επιλέγουν κάποιο κομμάτι ως «φυλαχτό» τους αλλά νομίζω στο πλαίσιο που οι εποχές μας έχουν γίνει πιο «επιφανειακές», όπου η εικόνα πλέον μετράει πιο πολύ από την ουσία, πολύς κόσμος το φοράει απλά έτσι γιατί του άρεσε ή συμπληρώνει την θεμιτή εικόνα του.
Ένα κόσμημα συμπυκνώνει το στιλ μιας γυναίκας κατά τη γνώμη σας;
Βεβαιότατα. Το κόσμημα που επιλέγει κάποιος να φορέσει αποτυπώνει κατ’ αρχάς την προσωπικότητα μιας γυναίκας αλλά σαφέστατα ολοκληρώνει και το στιλ. Είναι σαν μια προέκταση του εαυτού μας.
Παράλληλα με τον σχεδιασμό κοσμημάτων, πρόσφατα στραφήκατε σε ένα ακόμα δημιουργικό project το “Architectural Marble Projects”. Οι συλλογές σας Minotavros, Tethrippon, Enosis και Syndesis έλαβαν μία νέα υπόσταση, υπό τη μορφή μαρμάρινων γλυπτικών κατασκευών, συνδέοντας και εδώ την αρχαία ελληνική κληρονομιά με τη σύγχρονη τέχνη. Βλέπετε την ενασχόλησή σας αυτή ως μία εξέλιξη της αγάπης σας για το design που θα συνεχιστεί;
Ναι βέβαια! Ήταν αναπόφευκτο να εξελιχθεί το σχέδιο μου και σε κάτι άλλο δεδομένου ότι είναι “conceptual” ο σχεδιασμός μου. Υπάρχει δηλαδή μια σύλληψη που μπορεί να αποδοθεί σε οποιοδήποτε υλικό. Αγαπώ πολύ την τέχνη και τα αντικείμενα τέχνης και βρίσκω πολύ σημαντικό κάθε αντικείμενο που μας περιβάλλει να είναι όμορφο και να μας εκφράζει.