Φωτογραφία: pexels

Η ψυχολογία λέει ότι οι γυναίκες που απολογούνται ακόμη κι όταν δεν έχουν κάνει τίποτα λάθος, ενδέχεται να έχουν εκπαιδευτεί να κρατούν τις ισορροπίες και να «μικραίνουν» τον εαυτό τους

Πολλές φορές πιάνουμε τον εαυτό μας να ζητάει συγγνώμη χωρίς απαραίτητα να έχουμε προβεί σε κάποιο σφάλμα. Η ανάγκη για απολογία είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο, ειδικότερα στις γυναίκες.

Συμφωνα με τους ψυχολόγους, η ρήση της λέξης «συγγνώμη» με τρόπο αντανακλαστικό υποδηλώνει μια διαδικασία συρρίκνωσης, μια εξομάλυνση των πραγμάτων που συνεπάγεται την «αθόρυβη» καταπίεση των γυναικών σε νεαρή ηλικία.

Συγκεκριμένα, οι Ψυχολόγοι Karina Schumann και Michael Ross διεξήγαγαν μια έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Psychological Science και διαπίστωσαν οτι οι γυναίκες τείνουν να ζητούν συγνώμη πολύ συχνότερα από τους άνδρες υποστηρίζοντας οτι διέπραξαν κάποιο λάθος. Ωστόσο, ανακάλυψαν πως οι άνδρες είναι λιγότερο απολογητικοί, διότι έχουν οριοθετήσει με μεγαλύτερη ακρίβεια τι υπάγεται στη σφαίρα της προσβολής.

Η απολογία των γυναικών είναι πιο έντονη εξαιτίας εσωτερικευμένων τραυμάτων που υπάγονται την υποχρέωση τους να είναι πάντα "ευγενικές".

Φωτογραφία: pexels

Ο θεραπευτής Peter Walker με τον όρο " fawn response" ή αλλιώς "η απόκριση του ελαφιού" αναφέρεται την ανάγκη του ατόμου να αποφύγει μια ένταση μέσω της ικανοποίησης ή του κατευνασμού. Αυτή η τακτική αποτελεί μια μορφή άμυνας, έναν μηχανισμό επιβίωσης σε ένα στρεσογόνο ή απειλητικό περιβάλλον. Για τις γυναίκες που έχουν υποστεί κακοποίηση ή παραμέληση πάσης φύσεως είναι μια σανίδα σωτηρίας. Όταν κάποιος απολογείται πριν την εκδήλωση εκνευρισμού ή έντασης, τότε παραμένει ασφαλής. Ο εγκέφαλος μαθαίνει να λειτουργεί βάσει μιας στρατηγικής ακόμα και αν δεν υπάρχει κινδυνος.

Άρα, αυτή η τάση των γυναικών να ζητούν συγγνώμη δεν αντικατοπτρίζει τον αδύναμο χαρακτήρα τους, αλλά μια παγειωμένη αμυντική αντίδραση.