Coffee Island: Πώς δύο αδέρφια από την Πάτρα δημιούργησαν την ελληνική αυτοκρατορία του καφέ | 0 bovary.gr
Coffee Island: Πώς δύο αδέρφια από την Πάτρα δημιούργησαν την ελληνική αυτοκρατορία του καφέ | 0 bovary.gr
COFFEE ISLAND

Coffee Island: Πώς δύο αδέρφια από την Πάτρα δημιούργησαν την ελληνική αυτοκρατορία του καφέ


Τον Μάιο του 2016, μια έρευνα του Euromonitor International, κατέταξε την Ελλάδα στην έκτη (;) θέση κατανάλωσης καφέ στον κόσμο (αναλογικά με τον πληθυσμό). Ενδεικτικό είναι ότι στην πέμπτη θέση συναντάμε την Κόστα Ρίκα (λογικό) και στην έβδομη την Κολομβία (ακόμα πιο λογικό), δύο από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς καφέ στον κόσμο. 

Συγκεκριμένα το 96,8% του ελληνικού πληθυσμού προτιμά καφέ από τσάι. Δηλαδή, περίπου όλοι όσοι γνωρίζεις και όσοι δεν γνωρίζεις. Ναι, είμαστε πρωταθλητές σε όλα σχεδόν τα είδη καφέ, και ως πρωταθλητές θέλουμε να πίνουμε τον καφέ που μας αξίζει. A.k.a. αυτόν που με την πρώτη γουλιά θα μιλήσει στα μύχια της ψυχής μας και θα περάσει από κάθε νευρώνα του εγκεφάλου ώστε να δώσει τις κατάλληλες εντολές για άμεσο ξύπνημα. 

Και μπορεί να αλλάζουμε συντρόφους, αυτοκίνητα, δουλειές, σπίτια, στον καφέ όμως μένουμε πιστοί για αιώνες. Τόσο μάλιστα που μας πιάνει πανικός αν χρειαστεί να προδώσουμε τα (άγια) χέρια του barista μας και να πάρουμε καφέ από κάπου αλλού. 

Όταν η επίσημη πρόσκληση για επίσκεψη στα Headquarters της Coffee Island έφτασε στα γραφεία του Bovary.gr, από την Κατερίνα Παπαγεωργιάδη, τα μάτια μου έκαναν κόκκους. Καβουρδισμένους, καφέ, μοσχομυριστούς. Όχι μόνο γιατί τιμώ το ποσοστό του 96,8%, αλλά επειδή είμαι και φαν του συγκεκριμένου καφεκοπτείου-καφέ (πιο ειδικά του Microfarm Project, αλλά θα μιλήσουμε γι' αυτό πιο κάτω). 

Αν και οι απόκριες στην Πάτρα -όπου βρίσκονται τα κεντρικά της Coffee Island- εύκολα θα μπορούσαν να κλέψουν την παράσταση και να μας παρασύρουν σε ακόλαστες πράξεις -μιας και συνέπεσαν με τις ημερομηνίες της επίσκεψης- αυτό δεν συνέβη. Οι αρχές των δημοσιογράφων που έλαβαν μέρος στο press trip, δεν επέτρεψαν κάτι τέτοιο. Jamais! 

Λίγα πράγματα για τη μικρή ιστορία της Coffee Island

1999. Xρονολογία που γεννήθηκε το πρώτο καφεκοπτείο.. Μια ανάσα πριν το millenium, μια έξυπνη ιδέα ενός Πατρινού γιατρού μετατρέπεται σε πράξη και η πόλη υποδέχεται το πρώτο της μοντέρνο καφεκοπτείο το οποίο έχει αρώματα από χαρμάνια που οι Έλληνες δοκιμάζουν για πρώτη φορά. Μια τολμηρή επιχειρηματική κίνηση που έλαβε το πιο ζεστό καλωσόρισμα από τους ανθρώπους στο λιμάνι της δυτικής Ελλάδας -λένε ότι όσοι ζουν κοντά σε θάλασσα είναι παραδοσιακά πιο «ανοιχτοί» από τους ορεσίβιους και μάλλον έχουν δίκιο. 

2006. Η Coffee Island αποφασίζει να ιδρύσει τη δική της μονάδα για τη μεταποίηση του καφέ, επενδύοντας σε εξοπλισμό και τεχνογνωσία. 

2009. Σε ηλικία μόλις 29 ετών, ένας ευφυής αλλά προσγειωμένος Μηχανολόγος Μηχανικός και Αεροναυπηγός, ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, αρχίζει να εργάζεται συμβουλευτικά (αμισθί) στην εταιρεία. Ξεκινά να μαθαίνει από την αρχή τι είναι ο καφές και ποια είναι τα μυστικά του και παρά το γεγονός ότι η άφιξή του στην εταιρία συμπέφτει με μια δύσκολη για την χώρα στιγμή, ο ανθεκτικός καφές, φαίνεται να αντιστέκεται στην κρίση. 

Προσπαθούμε να είμαστε εμείς αυτοί που δημιουργούν τις εξελίξεις. Όχι αυτοί που τις ακολουθούν

2010. Η νομοθεσία αλλάζει και τα καφεκοπτεία έχουν πλέον τη δυνατότητα να σερβίρουν και καφέ. Το νησί του καφέ αρπάζει την ευκαιρία και αρχίζει να γίνεται ο πιο hot προορισμός, τόσο στην Πάτρα όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ο Κωνσταντίνος αντιλαμβάνεται από πολύ νωρίς ότι στη χώρα που λατρεύει τον καφέ, δεν μπορείς να διαπραγματεύεσαι με «καμένο» προϊόν, βρώμικες μηχανές και ξαναζεσταμένο γάλα. Αναλαμβάνοντας τα ηνία της εταιρείας πια, επενδύει σε ανθρώπους με όραμα. Δεξί του χέρι ο αδερφός του Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, ο οποίος αναλαμβάνει διευθυντής R&D και υπεύθυνος λειτουργίας του δικτύου της Coffee Island. Τα δύο αδέρφια μπορεί να μην είναι οι ιδρυτές, ωστόσο είναι το ζωντανό παράδειγμα της υποδειγματικής, σκληρής δουλειάς με στρατηγική και πλάνο που μπορεί, με το κατάλληλο όραμα και τα καλύτερα χαρμάνια, να απογειώσει τον καφέ στη χώρα που λατρεύει τον καφέ.  

2019. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους για την εκπληκτική πορεία της εταιρείας η οποία είναι σήμερα το 6ο μεγαλύτερο δίκτυο καφέ της Ευρώπης. 423 Καφεκοπτεία Coffee Island βρίσκονται, εκτός από την Ελλάδα, στην Κύπρο, το Ην. Βασίλειο, και τον Καναδά.  200 εργαζόμενοι, πάνω από 370 συνεργάτες franchisees, 2200 baristi-καφεκόπτες. Και το μέλλον διαγράφεται ακόμη πιο σπουδαίο. 

1ος σταθμός τα Headquarters

Πώς κατάφερε μια εταιρεία από μικρή, τοπική επιχείρηση στην Αχαϊκή πρωτεύουσα να γίνει κολοσσός; σκέφτομαι την ώρα που το λεωφορείο μας αφήνει έξω από τα κεντρικά της Coffee Island -τα οποία σημειωτέον μεγαλώνουν κι άλλο για να υποδεχθούν τον όγκο του καφέ που χρειάζονται οι συνεργάτες του δικτύου. «Το moto μας είναι μοναδικός καφές για μοναδικούς ανθρώπους» μου εξηγεί ο Κωνσταντίνος, ενώ εγώ απολαμβάνω το πρώτο φλιτζάνι φρεσκοκομμένου και αχνιστού καφέ φίλτρου -κατευθείαν από την πηγή.

Μαζί του είναι φυσικά ο Παναγιώτης και ένα team νεαρών συνεργατών και κυρίως φίλων με κοινό όραμα και στόχους. «Εμείς ερχόμαστε στη δουλειά και ουσιαστικά πίνουμε καφέ με τους φίλους μας» καταλήγει μεταξύ αστείου αλλά κυρίως σοβαρού ο CEO της Coffee Island.

Ο CEO της Coffee Island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος
Ο CEO της Coffee Island, Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος

Μέσα από τη σύντομη αλλά ουσιαστική παρουσίαση αποδεικνύεται ότι το πάθος και η εξειδίκευση μαζί με την έρευνα την επιστήμη και το ήθος, είναι το πιο δυνατό χαρμάνι. Αυτό με το οποίο εδώ και μια δεκαετία η εταιρεία φτιάχνει τον καφέ της. 

Πιο συγκεκριμένα, η εξειδίκευση και η επιστημονική έρευνα είναι για τον Κωνσταντίνο Κωνσταντινόπουλο το Α στην επιχείρηση. Το Ω είναι η ηθική και οι αρχές στις οποίες τα δύο αδέρφια παραμένουν πιστά από την πρώτη μέρα. Με τον Παναγιώτη αρχίζουν να ταξιδεύουν ανά τον κόσμο και η αναζήτηση του καφέ γίνεται για τους ίδιους σχεδόν εμμονή. Ελέγχουν τις παραγωγές κόκο-κόκο. Αποφεύγουν τις φάρμες-κολοσσούς και επενδύουν σε μικρούς καλλιεργητές, πιστοί πάντα στο δίκαιο εμπόριο. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα εκπαιδεύουν τους καλλιεργητές να παίρνουν το μάξιμουμ από τα δέντρα τους. Η Coffee Island επανασυστήνεται «Προσπαθούμε να είμαστε εμείς αυτοί που δημιουργούν τις εξελίξεις» μου λέει ο Κωνσταντίνος. «Όχι αυτοί που τις ακολουθούν». Γι αυτό άλλωστε είναι και μέλη του Specialty Coffee Association (SCA), κατέχουν ISO 22000:2005, ενώ 3 άτομα της εταιρείας έχουν SCA Coffee Diploma Award.

Ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος διευθυντής R&D και υπεύθυνος λειτουργίας του δικτύου της Coffee Island
Ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος διευθυντής R&D και υπεύθυνος λειτουργίας του δικτύου της Coffee Island

Το ίδιο πάθος, όραμα, αλλά και την ίδια ακριβώς ηθική με τον Κωνσταντίνο μοιράζεται και ο Παναγιώτης, διευθυντής R&D και υπεύθυνος λειτουργίας του δικτύου της Coffee Island με σπουδές Πολιτικού-Μηχανικού. Δημιουργικός, γεμάτος ενέργεια, ο Παναγιώτης είναι ένα από τα αγαπημένα παιδιά της Πάτρας (το διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι σε μια σύντομη βόλτα μαζί του στους δρόμους της πόλης). 

2ος σταθμός το Coffee Campus

Η ξενάγηση στην Coffee Island, δεν περιλαμβάνει μόνο τα κεντρικά, τις αποθήκες, τα σιλό, και την επεξεργασία (καβούρδισμα) του καφέ. Περιλαμβάνει ένα ακόμη πολύ σημαντικό κομμάτι της εταιρείας. Το Coffee Campus ή αλλιώς την Ακαδημία του καφέ. Έναν χώρο ειδικά διαμορφωμένο όπου εκπαιδεύονται οι εργαζόμενοι των καταστημάτων ώστε να αποκτήσουν όλες τις τεχνικές γνώσεις, την ώρα που σε διπλανή αίθουσα οι γευσιγνώστες ρουφούν δυνατά μια ακόμη γουλιά καφέ για να καταγράψουν τις επιμέρους γεύσεις κάθε ποικιλίας.

«Στο ανταγωνιστικό τοπίο του καφέ κάθε λεπτομέρεια είναι σημαντική. Ακόμη και η χορογραφία», με ξαφνιάζει ευχάριστα με τη λέξη αυτή ο Παναγιώτης Κωνσταντινόπουλος, ο οποίος μου εξηγεί ότι οι υπάλληλοι θα πρέπει να κινούνται όπως οι χορευτές ώστε να μην μπερδεύονται και να μην ενοχλεί ο ένας τη δουλειά του άλλου (η αλήθεια είναι ότι κάθε φορά πια που πάω για καφέ, παρατηρώ τις κινήσεις τους).

 

 

Ο δεύτερος καφές της ημέρας λέγεται Nitro Cold Brew project, και κάνει εντυπωσιακή είσοδο. Έντονος γεμάτος γεύση καφές που βγαίνει από κάνουλα μπίρας με τη βοήθεια αζώτου. Με λίγες σταγόνες αλκοόλ (για τους μυημένους) γίνεται ένα εκπληκτικό απογευματινό ρόφημα.

Η δημοσιογραφική παρέα που επισκέφθηκε την Coffee Island
Η δημοσιογραφική παρέα που επισκέφθηκε την Coffee Island

Τεράστιο asset της εταιρείας, οι αγαπημένες limited ποικιλίες καφέ του MICROFARM PROJECT®. Αυτή την εποχή, η Coffee Island διαθέτει την ποικιλία Brazil Ametista. 100% Specialty Arabica καφές, με πολύπλοκα αρώματα και μοναδικό γευστικό προφίλ - άρωμα καραμέλας, ξηρών καρπών και σοκολάτας γάλακτος.

Στο ταξίδι της επιστροφής έρχονται στο μυαλό μου όλες αυτές οι μυρωδιές και οι γεύσεις από τα χαρμάνια της Coffee Island. Πιο πολύ από όλα όμως, στριφογυρίζει στο κεφάλι μου η επίγευση της επίσκεψης. Γλυκιά, ζεστή, οικία. Όπως οι άνθρωποι της Coffee Island.

 

 

«Σου αξίζει ένας εραστής που θα παίρνει μακρυά σου όλα τα ψέματα και θα σου δίνει ελπίδα, καφέ και ποίηση»

Φρίντα Κάλο