«Hξερα ότι οι ιστορίες μου θα με σκοτώσουν, τα ίδια μου τα πρόσωπα, αυτά που έπλασα με αίμα και αιθέρα, γιατί το σώμα δεν είναι αξίζει αν είναι μόνο χώμα, χρειάζεται και λίγο αέρα»: Σε ένα μεσοδιάστημα ζωής και θανάτου, ο Παζολίνι ψάχνει να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας του. Όλα αυτά στην παράσταση «Παζολίνι» που συνεχίζεται για δεύτερη σεζόν, στο θέατρο «Φούρνος».
Η Αγγελική Καρυστινού είναι η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτις στην Ελλάδα που ασχολείται με τον μεγάλο καλλιτέχνη και ανήσυχο διανοητή. Η σκηνή του θέατρου μοιάζει με την Όστια, την παραλία όπου τον δολοφόνησαν και ταυτόχρονα με κινηματογραφικό σετ και παλιό σινεμά.
Η ηθοποιός και σκηνοθέτις μιλά στην Βοvary για την παράσταση «Παζολίνι» και τις δυσκολίες που καλείτε να διαχειριστεί μια γυναίκα σκηνοθέτις στην Ελλάδα σήμερα.
Γυναίκα σκηνοθέτις. Ποιες οι δυσκολίες και οι προκλήσεις που καλείστε να διαχειριστείτε σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο;
Μόνο δυσκολίες έχουν να αντιμετωπίσουν οι γυναίκες σκηνοθέτες. Γενικώς υπάρχει ακόμα ένας ενδοιασμός απέναντί μας, και φυσικά υφιστάμεθα χρόνια τώρα μια τεράστια αδικία, ακόμα και προσβολές. Θα έχετε σίγουρα ακούσει τον όρο «γυναικεία σκηνοθεσία», ή «γυναικεία γραφή», ή «φεμινιστική οπτική», όροι που εν πολλοίς χρησιμοποιούνται υποτιμητικά. Αντίθετα ποτέ κανείς δεν έχει μιλήσει για μια πολύ «ανδρική σκηνοθεσία» ή πολύ φαλλοκρατική. Αυτό είναι ενδεικτικό μιας ολόκληρης κατάστασης. Πρέπει να σας πω ότι σε κάποιες χώρες, όπως στην Αγγλία οι γυναίκες σκηνοθέτες και συγγραφείς έχουν πετύχει την περιβόητη ποσόστωση, που σημαίνει ότι όλες οι αναθέσεις έργων και παραστάσεων γίνονται πενήντα πενήντα. Αν δηλαδή έχουμε είκοσι παραστάσεις, τις δέκα αναγκαστικά τις σκηνοθετούν γυναίκες και δη στους κρατικούς φορείς.
Αυτό βέβαια έγινε μετά από μια μεγάλη απεργία και μεγάλο αγώνα που στηρίχθηκε πολύ από τις γυναίκες ηθοποιούς, που για μεγάλο διάστημα δεν πήγαιναν σε πρόβες και παραστάσεις. Στην Ελλάδα ακόμα είμαστε πολύ πίσω σε αυτό το θέμα, αν και τα τελευταία χρόνια αρκετές σημαντικές γυναίκες κατάφεραν να ανατρέψουν μια καθεστηκυία τάξη πραγμάτων. Βέβαια σε αυτές τις περιπτώσεις μιλάμε για εξαιρέσεις δυναμικών προσωπικοτήτων, τις οποίες σίγουρα θαυμάζουμε, αλλά όχι για ένα κεκτημένο δικαίωμα. Νομίζω ότι αυτό είναι το ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε οι γυναίκες του χώρου μας εδώ στην Ελλάδα και μάλιστα άμεσα. Δεν εννοείται να θεωρούμαστε πολίτες δεύτερης κατηγορίας εν έτει 2019.