Υποδεχόμαστε την νέα χρονιά με τον «Μικρόκοσμο» του Αλεξάντερ Πέιν, την Τζέσικα Τσαστέιν ως Μόλι Μπλουμ, και το τέταρτο μέρος του « Ιnsidious».
- Μικρόκοσμος (Downsizing)
Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν
Παίζουν: Ματ Ντέιμον, Κριστόφ Βαλτς, Κρίστεν Γουίγκ, Χονγκ Τσάου
Περίληψη:
Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε αν σε ένα κοντινό μέλλον οι άνθρωποι, χάρη σε έναν Νορβηγό επιστήμονα, είχαν τη δυνατότητα να συρρικνωθούν. Αυτοί οι μικροσκοπικοί άνθρωποι θα ζούσαν σε μικρές πόλεις, θα τρέφονταν λιγότερο, θα έπιαναν λιγότερο χώρο, θα δημιουργούσαν λιγότερα σκουπίδια και γενικά η ζωή τους θα ωφελούσε την ανθρωπότητα. Συνεκτιμώντας όλα αυτά τα πλεονεκτήματα του μικρόκοσμου, ο Πολ αποφασίζει να συρρικνωθεί μαζί με τη σύζυγό του, προκειμένου να μειώσουν τα τεράστια έξοδα διαβίωσης που συνεπάγεται μια ζωή σε κανονικό μέγεθος.
Μόνο που μια μικρότερη σε μέγεθος κοινωνία δεν παύει να είναι μια κανονική κοινωνία, με κανονικούς ανθρώπους, οπότε δεν παύει να έχει κι αυτή τα προβλήματά της.
Ο Αλεξάντερ Πέιν επιστρέφει με μια εξαιρετική ιδέα που τελικά μένει ανεκμετάλλευτη, καθώς λειτουργεί μόνο στο πρώτο μέρος της ταινίας, ενώ στη συνέχεια χάνεται μέσα σε πληθώρα προβληματισμών και μηνυμάτων. Στο κοντινό μέλλον ένας επιστήμονας βρίσκει τον τρόπο να συρρικνώνει τη μάζα του ανθρώπινου σώματος, προκειμένου να σώσει τον πλανήτη από τον υπερπληθυσμό.
Σε αυτό τον μικρόκοσμο, οι άνθρωποι δεν χρειάζονται πολλά για να επιβιώσουν, οπότε ακόμα και όσοι ανήκαν στη μεσαία τάξη ξαφνικά μετατρέπονται σε μικροσκοπικούς εκατομμυριούχους. Για να εξασφαλίσουν μια καλύτερη ζωή, ο Πολ με τη σύζυγό του παίρνουν την απόφαση να μικρύνουν, παρόλο που η διαδικασία ενέχει κινδύνους, διεκδικώντας μια δεύτερη ευκαιρία. Στη μικρή κοινωνία, ο Πολ θα ανακαλύψει πως η συρρίκνωση δεν χρησιμοποιείται μόνο για καλούς σκοπούς, πως η κοινωνική ανισότητα εξακολουθεί να υφίσταται και πως τελικά η ανθρωπότητα κινδυνεύει να αφανιστεί.
Ο Πέιν με το λεπτό του χιούμορ στο πρώτο μέρος θέτει τις βάσεις για κοινωνικούς και πολιτικούς προβληματισμούς χωρίς όμως να αποκαλύπτει ξεκάθαρα τις προθέσεις του. Ο μικρόκοσμος τελικά είναι ένας μικρός παράδεισος, ή απλώς ένα πρόσχημα;
Τι διεκδικούν οι ήρωές του αληθινά και πώς τελικά μπορούν να βρουν την ευτυχία; Τα όρια διευρύνονται στον μικρόκοσμο που ανέχεται τη διαφορετικότητα, ή απλώς όλα τα κακώς κείμενα της δικής μας κοινωνίας καμουφλάρονται πίσω από μια αστραφτερή βιτρίνα; Κινηματογραφώντας την αντίθεση της δικής μας κοινωνίας και του μικροσκοπικού κόσμου των συρρικνωμένων, δημιουργεί μια ενδιαφέρουσα εικαστικά αντίστιξη μεγεθών- βοηθάει σε αυτό και η διεύθυνση φωτογραφίας του Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, σταθερού συνεργάτη του Πέιν- και μια έξυπνη δραματουργικά σύνθεση. Όταν όμως ο Πολ φτάσει στον μικρόκοσμο, κι ενώ όλοι περιμένουμε να καταλάβουμε πού θέλει ο Πέιν να μας οδηγήσει , τα πράγματα αρχίζουν να ξεφεύγουν από τον έλεγχο του. Πολλές θέσεις διατυπώνονται που όμως δεν αναπτύσσονται, πολλά στοιχεία αρχίζουν να προστίθενται σε μια ήδη παραφορτωμένη ιστορία, ένα διδακτικό οικολογικό μήνυμα έρχεται εντελώς αδικαιολόγητα στο φινάλε και μόνο η εμφάνιση μιας αντικαθεστωτικής Βιετναμέζας που γνωρίζει στην καινούργια του ζωή ο Πολ έχει κάτι από τη φρεσκάδα του πρώτου μέρους. Ο Ματ Ντέιμον ανταποκρίνεται στον ρόλο του χωρίς εκπλήξεις, εξαιρετικός είναι ο Κρίστοφερ Βαλτζ στον ρόλο του Σέρβου εκατομμυριούχου, αλλά η μεγάλη έκπληξη είναι η υπέροχη Χονγκ Τσάου (υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Β’ γυναικείου ρόλου), που δημιουργεί έναν χαρακτήρα αλλόκοτο και συμπαθητικό, δίνοντας μια άλλη διάσταση στην έννοια της καλοσύνης.