Το έργο ζωής του μεγάλου Τέρι Γκίλιαμ για τον Δον Κιχώτη που βγαίνει επιτέλους στις κινηματογραφικές αίθουσες μετά από τριάντα χρόνια κλέβει αναμφίβολα την παράσταση αυτή την εβδομάδα.
Ο Άνθρωπος που Σκότωσε το Δον Κιχώτη
(Τhe Man Who Killed Don Quixote)
Σκηνοθεσία: Τέρι Γκίλιαμ
Παίζουν: Άνταμ Ντράιβερ, Τζόναθαν Πράις, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Όλγκα Κιριλένκο, Τζοάνα Ριμπέιρο
Περίληψη: Ο Τόμπι, ένας κυνικός σκηνοθέτης διαφημιστικών, βρίσκεται παγιδευμένος στις εξωφρενικές παραισθήσεις ενός γέρου Ισπανού τσαγκάρη που πιστεύει ότι είναι ο Δον Κιχώτης. Κατά τη διάρκεια των κωμικών περιπετειών τους, ο Τόμπι έρχεται αντιμέτωπος με τις συνέπειες μιας ταινίας που σκηνοθέτησε στα νιάτα, όταν πίστευε ακόμα σε μερικές αξίες. Όμως εκέινη η ταινία έχει αλλάξει τη ζωή ενός μικρού χωριού της Ισπανίας για πάντα. Μπορεί ο Τόμπι άραγε να επανορθώσει και να βρει την ανθρωπιά του; Μπορεί ο Δον Κιχώτης να επιβιώσει της παραφροσύνης του;
Το έργο ζωής του Τέρι Γκίλιαμ - αφού πέρασε τα μύρια κύματα εδώ και τρεις δεκαετίες - επιτέλους ολοκληρώθηκε χάρη στην επιμονή του σπουδαίου δημιουργού και βρήκε τον δρόμο της για τις αίθουσες.
Βασισμένος στην ιστορία του Μιγκέλ Θερβάντες και στη θρυλική μορφή του Δον Κιχώτη, ο Γκιλίαμ, ένας από τους μεγαλύτερους παραμυθάδες της εποχής μας, στήνει έναν σουρεαλιστικό κόσμο, αναστατώνοντας για ακόμα μια φορά τα όρια ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα, και μας οδηγεί σε ένα δονκιχωτικό παραλήρημα με βασικό του άξονα ότι τελικά ο πιο διάσημος λογοτεχνικός ήρωας όλων των εποχών πότε δεν θα πεθάνει, όσο κάποιος θα παλεύει κόντρα στους ανεμόμυλους.
Ο κεντρικός ήρωας του Γκίλιαμ, ο Tόμπι, είναι ένας σκηνοθέτης διαφημιστικών, κυνικός κι αριβίστας, που θεωρεί ότι ο κόσμος του ανήκει. Όταν θα βρεθεί στην επαρχία της Ισπανίας για ένα γύρισμα, θα θυμηθεί πως κάποτε εκεί, όταν ήταν νέος και ιδεαλιστής ακόμα, είχε γυρίσει μια πραγματική ταινία τέχνης εμπνευσμένη από τον Δον Κιχώτη, στην οποία έπαιζαν όλοι οι κάτοικοι του γειτονικού χωριού.
Επιστρέφοντας λοιπόν εκεί, αναζητάει τον Χαβιέ, τον γέρο τσαγκάρη που έπαιζε τον Δον Κιχώτη του, αλλά και την Ανχέλικα, μια όμορφη κοπέλα που είχε ερωτευτεί τότε και ερμήνευε την ιδανική του Δουλτσινέα του. Ο Τόμπι με μια διάθεση νοσταλγίας για τον παλιό του εαυτό, θα ανακαλύψει πως εκείνη η ταινία κατέστρεψε ουσιαστικά τις ζωές των κατοίκων του χωρίου : η Ανχέλικα , ακολουθώντας το όνειρο της χολιγουντιανής πρωταγωνίστριας , έγινε τελικά call girl με πρόσφατο πελάτη τον Ρώσο μαφιόζο κι αφεντικό του Τόμπι, ενώ ο Χαβιέ ζει πλέον σε παραισθήσεις του, πιστεύοντας ότι είναι όντως ο Δον Κιχώτης και πολεμάει τους δαίμονες που θέλουν να δοκιμάσουν την πίστη του. Βλέποντας τον Τόμπι, ο «Δον» μπερδεύεται ακόμα περισσότερο , πιστεύοντας ότι επέστρεψε ο Σάντσο Πάντσα του. Η μία παρεξήγηση φέρνει την άλλη και οι δυο τους ξεκινούν μία μεγάλη περιπέτεια, όπου ο καθένας βλέπει αυτό που θέλει- ή αυτό που μπορεί)-να δει.
Αντιπαραβάλλοντας δυο κόσμους, την πραγματικότητα του Τόμπι που είναι γεμάτη διεφθαρμένους παραγωγούς, μαφιόζους και ένα βαριεστημένο συνεργείο που δεν μπορεί να στήσει ούτε ένα πανό σωστά, με τον παραμυθένιο κόσμο του μυαλού του Χαβιέ, όπου ακόμα υπάρχουν αξίες κι ιδανικά, ο Γκίλιαμ κάνει την πιο προσωπική του ίσως ταινία, καταθέτοντας έναν ύμνο στη τέχνη, όχι μόνο του σινεμά, αλλά της ίδιας της ζωής. Συνειδητά δημιουργεί σύγχυση στον θεατή σχετικά με το ποιος είναι τι τελικά σ' αυτό το αλλόκοτο σύμπαν, καθώς οι ρόλοι εναλλάσσονται, ενώ ο δον Κιχώτης υπάρχει με έναν τρόπο σε κάθε πρόσωπο αυτού του παράδοξου ονείρου, γιατί ο Γκίλιαμ ως γνήσιος στοχαστής δεν ενδιαφέρεται για μια συμβατική αφήγηση, ούτε για εύκολες απαντήσεις.
Αντίθετα με δεξιοτεχνία μάς οδηγεί στον κόσμο του Δον Κιχώτη και μας αφήνει να δημιουργήσουμε τους δικούς μας συνειρμούς μέσα από τις πολύχρωμες εικόνες του και τα άφταστα πλάνα που μόνο αυτός ξέρει να κάνει. Κι αν μερικές φορές φαίνεται να ξεφεύγει από τον στόχο του και μοιάζει να φλυαρεί, περιμένετε το φινάλε, που συγκινητικό και ποιητικό αποτελεί την επιστολή ενός μεγάλου δημιουργού προς την ανθρωπότητα.