Η «Έντα Γκάμπλερ», το αριστούργημα του Ερρίκου Ίψεν, ζωντανεύει στην εντυπωσιακή σάλα του εγκαταλελειμμένου ξενοδοχείου «Μπάγκειον» στην Ομόνοια, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Άντζελας Μπρούσκου.
Το ξενοδοχείο-σύμβολο στο κέντρο της Αθήνας, αρχιτεκτονικής Ερνέστου Τσίλερ, χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, την ίδια περίοδο όπου ο Ίψεν γράφει την «Έντα Γκάμπλερ», γίνεται ο τόπος εξέλιξης του δράματος της ηρωίδας που καταρρέει σε ένα περιβάλλον μεγαλοαστικής παρακμής.
Η παράσταση, με την Παρθενόπη Μπουζούρη στον ομώνυμο ρόλο και ένα σύνολο άξιων ηθοποιών, φωτίζει με ιδιαίτερο τρόπο σκοτεινές πτυχές του έργου κερδίζοντας τις εντυπώσεις και το καλλιτεχνικό στοίχημα. Χάρη, μάλιστα, στο έντονο ενδιαφέρον του θεατρόφιλου κοινού οι παραστάσεις παρατείνονται μέχρι τις 18 Νοεμβρίου.
Γιατί η «Έντα Γκάμπλερ» συνεχίζει να μας αφορά και σήμερα;
Τι κάνει ένα έργο κλασικό; Ποιος είναι ο ρόλος της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία; Υπάρχει πραγματική ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα;
Οι επτά ηθοποιοί της παράστασης γράφουν στο Bovary…
Άντζελα Μπρούσκου (Μπέρτα)
Ο Ίψεν δίνει πολλά στοιχεία σχετικά με το πώς η κοινωνία μεταχειριζόταν το γυναικείο φύλο εκείνη την εποχή. Ο ίδιος θεωρεί πως οι γυναίκες έχουν το δικαίωμα να εξελίξουν την ατομικότητά τους, αλλά στην πραγματικότητα αυτοθυσιάζονται, δεν αντιμετωπίζονται ίσα με τους άνδρες τόσο όσον αφορά τη σχέση τους μαζί τους, αλλά και όσον αφορά την ίδια την κοινωνία. Η Έντα Γκάμπλερ σηματοδοτεί τη γυναίκα που είναι άνδρας και γυναίκα μαζί και συγχρόνως ούτε άνδρας ούτε γυναίκα, αλλά o άνθρωπος που δεν μπορεί να ανεχθεί την πάλη των δυνάμεων που ασκούνται επάνω του. Είναι μια σύγχρονη ηρωίδα.
Πιστεύω ότι κάθε κλασικό κείμενο πρέπει να μπορεί να επαναπροσδιορίζεται και να αλληλεπιδρά μέσα στο σήμερα. Αυτή άλλωστε είναι και λειτουργία του θεάτρου