Το ξέρουν όλοι (Todos lo sabien), Φωτογραφία: imdb.com
Το ξέρουν όλοι (Todos lo sabien), Φωτογραφία: imdb.com
ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ

H Πενέλοπε Κρουζ και ο Χαβιέρ Μπαρδέμ στο ψυχολογικό θρίλερ της χρονιάς

Γιορτινή εβδομάδα με το «Vice» να πρωταγωνιστεί στις επιλογές, μαζί με ένα ευφυές θρίλερ δωματίου από τη Δανία, που συμπεριλαμβάνεται και στη shortlist για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας.

Ο Ένοχος (Den Skyldige / The Guilty)

Σκηνοθεσία: Γκούσταβ Μέλερ

Παίζουν: Γιάκομπ Σέντεργκρεν, Τζέσικα Ντίναντζ

Περίληψη: Ο Άσγκερ Χολμ, αστυνομικός στα επείγοντα περιστατικά της Άμεσης Δράσης, απαντάει το ένα μετά το άλλο τηλεφωνήματα ρουτίνας και κλήσεις για βοήθεια σε μια βάρδια που μοιάζει τυπική. Μέχρι που η κλήση μιας γυναίκας που πιθανά έχει απαχθεί θα δώσει στη βραδιά μια αναπάντεχη τροπή, αποκαλύπτοντας ένα έγκλημα πολύ μεγαλύτερο από αυτό που νόμιζε αρχικά. Μαζί θα φέρει στην επιφάνεια τα δικά του τραύματα.

To σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γούσταβ Μέλερ, που έχει αποσπάσει πληθώρα βραβείων και συμπεριλαμβάνεται στις εννέα ταινίες που πέρασαν στη shortlist της κατηγορίας, είναι ένα ιδιαίτερο αστυνομικό θρίλερ που εκτυλίσσεται αποκλειστικά μέσα σε ένα γραφείο.

Ένας αστυνομικός που εργάζεται στα επείγοντα της αμέσου δράσης ως τηλεφωνητής, ενώ περιμένει την εκδίκαση μιας υπόθεσης για να επιστρέψει στους δρόμους, δέχεται το τηλεφώνημα μιας γυναίκας που του λέει ότι την έχουν απαγάγει. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινάει ένας αγώνας για τη σωτηρία της που θα τον φέρει αντιμέτωπο με τον εαυτό του, τη γραφειοκρατία της υπηρεσίας, αλλά και το γεγονός ότι η αλήθεια δεν είναι ποτέ μία.

Γυρισμένο αποκλειστικά στους χώρους ενός αστυνομικού τμήματος, ο Γουστάβ Μέλερ αποδεικνύει τελικά ότι οι πιο δυνατές εικόνες είναι αυτές που φανταζόμαστε. Ενώ λοιπόν δεν βλέπουμε ποτέ καταδιώξεις και ανθρωποκυνηγητό, καταφέρνει να δημιουργήσει σασπένς, αφηγούμενος ανορθόδοξα μια ιστορία γεμάτη ανατροπές και κορυφώσεις. Για 85 λεπτά ο Mέλερ πετυχαίνει να μας συστήσει έναν ολόκληρο κόσμο χωρίς να δείχνει ποτέ κανένα του κομμάτι, ταυτόχρονα να περιγράψει την αναλγησία του συστήματος που μένει πάντα στο γράμμα του νόμου, αδιαφορώντας για το άτομο, αλλά και τα υπαρξιακά διλήμματα ενός οργάνου της τάξης που προσπαθεί να κάνει το σωστό, αν κι ο ίδιος έχει διαπράξει μια σειρά από λάθη.

Έτσι αναρωτιέται για το τι είναι δίκαιο και ποιος τελικά είναι ο πραγματικός ένοχος, χωρίς να χάνει ούτε στιγμή το ενδιαφέρον του θεατή, που προσπαθεί να βρει την αλήθεια, ακούγοντας απλώς μερικές άγνωστες φωνές από ένα ακουστικό.

Ο σπουδαίος Γιάκομπ Σέντεργκρεν («Terribly Happy», «Submarino)», που απέσπασε και το βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δίνει ένα συναρπαστικό ρεσιτάλ, κάνοντας μας κοινωνούς μιας πραγματικότητας που δεν βλέπουμε, προσδίδοντας απρόσμενες διαστάσεις σε ένα δράμα δωματίου, που σταδιακά εξελίσσεται σε μια αποκαλυπτική προσωπική οδύσσεια.

Το ξέρουν όλοι (Todos lo saben/ Everybody knows)

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Ασγκάρ Φαραντί

Παίζουν: Πενέλοπε Κρουζ, Χαβιέρ Μπαρδέμ, Ρικάρντο Νταρίν

Περίληψη: Η Λάουρα ταξιδεύει με την κόρη και τον γιο της στο χωριό που μεγάλωσε για τον γάμο της αδερφής της. Οι εντάσεις όμως δεν λείπουν από την οικογένειά, ενώ τα συναισθήματα που τρέφει για τον παλιό της φίλο Πάκο περιπλέκουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Η γιορτή συνεχίζεται, μέχρι που το ρεύμα πέφτει ξαφνικά και η κόρη της εξαφανίζεται.

Ο δύο φορές βραβευμένος με Όσκαρ Ασγκάρ Φαραντί («Ένας Χωρισμός», «Ο Εμποράκος») σκηνοθετεί το πρώτο του ισπανόφωνο ψυχολογικό δράμα με ένα λαμπερό καστ.

Η Λάουρα, που εδώ και χρόνια ζει στην Αργεντινή, επιστρέφει στο χωριό της, κάπου στην Ισπανία, για τον γάμο της αδελφής της, μαζί με την έφηβη κόρη της, την Ιρένε, και τον μικρό της γιο Ντιέγκο. Ο σύζυγός της, που όλοι νομίζουν ότι είναι πλούσιος έχει μείνει πίσω, ενώ ο πατέρας της έχει αναγκαστεί να πουλήσει τα αμπέλια του λόγω της οικονομικής κρίσης στον Πάκο, έναν φίλο της οικογένειας και παιδικό έρωτα της Λάουρας. Παρά τις εντάσεις, η γιορτή του γάμου φέρνει κοντά τα μέλη αυτής της ετερόκλητης οικογένειας , όταν ξαφνικά το ρεύμα κόβεται. Μέχρι όμως να αποκατασταθεί η βλάβη, κάποιοι απαγάγουν την Ιρένε., απαιτώντας ένα μεγάλο ποσό για λύτρα για να την επιστρέψουν. Η Λάουρα δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις των απαγωγέων, γιατί παρά τα όσα πιστεύουν στο χωριό ο άντρας της είναι άνεργος εδώ και χρόνια, οπότε η μόνη λύση είναι να ζητήσει βοήθεια από τον Πάκο.

Ο Φαραντί με το γνωστό του ύφος συνθέτει ένα μωσαϊκό σχέσεων, κινηματογραφώντας τα πρόσωπα του δράματος με επιδεξιότητα σε μικρές καθημερινές τους στιγμές, φροντίζοντας μέσα από μικρές λεπτομέρειες να αφήνει λεπτές νύξεις για το παρελθόν που τους στοιχειώνει. Με την πρόφαση ενός αστυνομικού θρίλερ, που μπάζει όμως νερά - η απαγωγή της Ιρένε γίνεται τόσο απότομα μέσα από ένα κατάμεστο σπίτι- προσπαθεί να καταγράψει με αφορμή μία οικογενειακή ιστορία την κοινωνική πραγματικότητα μιας χώρας. Το πρόβλημα είναι ότι ο Φαραντί μπορεί να γνωρίζει αρκετές πληροφορίες για την κατάσταση της Ευρώπης, όμως είναι φανερό πως δεν έχει ζήσει τα όσα περιγράφει, οπότε συχνά καταλήγει σε επαναλήψεις και ασύνδετα μεταξύ τους στοιχεία, ενώ η κινηματογράφηση της ζωής αυτού του μεσογειακού χωριού καταλήγει στα όρια του φολκλόρ.

Αναμφίβολα ο Ιρανός δημιουργός με την κάμερα του διεισδύει στον εσωτερικό πυρήνα της οικογένειας, όμως η κοινωνική διάσταση που συνήθως έχουν οι ταινίες του, εδώ δύσκολα καταφέρνει να περάσει, κυρίως επειδή ο ίδιος δεν μπορεί να επικοινωνήσει με το υλικό που επεξεργάζεται.

Vice: Ο Δεύτερος στην Ιεραρχία (Vice)

Σκηνοθεσία: Άνταμ ΜακΚέι

Παίζουν: Κρίστιαν Μπέιλ, Έιμι Ανταμς, Στιβ Καρέλ, Σαμ Ρόκγουελ,

Περίληψη: Η κινηματογραφική βιογραφία του αμφιλεγόμενου Αντιπροέδρου των ΗΠΑ Ντικ Τσένεϊ και ο καθοριστικός ρόλος του στην εμπόλεμη εξωτερική πολιτική της Αμερικής επί προεδρίας Τζορτζ Μπους.

Ο Άνταμ ΜακΚέι («Μεγάλο Σορτάρισμα») αφηγείται τη συναρπαστική ζωή και τα έργα του αμφιλεγόμενου Αντιπροέδρου των ΗΠΑ επί Προεδρίας Τζορτζ Μπους, Ντικ Τσένεϊ.

Ο Τσένεϊ υπηρέτησε ως Αρχηγός του Επιτελείου του Λευκού Οίκου, διορίστηκε Υπουργός Άμυνας κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Τζωρτζ Μπους και κατά τη διάρκεια της θητείας του επιτήρησε την επιχείρηση Καταιγίδα της Ερήμου ( 199). Συμμετείχε στην προεδρική εκστρατεία του Τζωρτζ Μπους Τζ. το 2000 και επιλέχθηκε ως αντιπρόεδρος. Μέχρι σήμερα συνεχίζει να υποστηρίζει τον Πόλεμο του Ιράκ και τον Πόλεμο κατά της Τρομοκρατίας με αμφιλεγόμενους τρόπους, που έχουν προκαλέσει πληθώρα κριτικών.

Με χιούμορ και βιτριολική διάθεση λοιπόν, χωρίς καμία απολύτως πρόθεση να του χαριστεί, ο ΜακΚέι καταγράφει πώς ένας γραφειοκράτης από την Ουάσιγκτον ανελίχθηκε αθόρυβα σε έναν από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους στον κόσμο, σε μια περίοδο που στιγματίστηκε από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ σε Ιράκ και Αφγανιστάν. Ξεκινώντας την αφήγηση από το Λίνκολν της Νεμπράσκα, όπου και γεννήθηκε ο Τσένεϊ, ακολουθεί τη διαδρομή και τη ζωή του, εστιάζοντας συνεχώς στις δολοπλοκίες του, που κορυφώνονται όταν εμπλέκει τις ΗΠΑ στον πόλεμο με το Ιράκ, έναν πόλεμο που κόστισε 460.000 ζωές στη χώρα, αλλά έκανε και τη Halliburton – την εταιρεία στην οποία είχε διατελέσει πρόεδρος όταν έκανε μια παύση από την πολιτική καριέρα- πλουσιότερη κατά μισό δισεκατομμύριο δολάρια.

Το έξυπνο σενάριο που υπογράφει ο ΜακΚέι, η γεμάτη ένταση κινηματογράφησή του που συνδυάζει αληθινά γεγονότα και μυθοπλασία μέσα από ένα γρήγορο μοντάζ, παρακολουθούν χωρίς ίχνος λαϊκισμού κι εύκολων ηθικοπλαστικών συμπερασμάτων, αυτό το παιχνίδι εξουσίας, αποκαλύπτοντας τελικά πώς φιλόδοξοι άνθρωποι μπορούν να χειριστούν την κοινή γνώμη και το εκλογικό σώμα.

Απόλυτα μεταμορφωμένος ο Κρίστιαν Μπέιλ, ο οποίος αναγκάστηκε να πάρει πολλά κιλά, να ξυρίσει το κεφάλι του και να κάνει ειδικές ασκήσεις για να αποκτήσει όγκο, κάνει μια οσκαρική ερμηνεία, ακολουθώντας την περίφημη Μέθοδο, όποτε πραγματικά νομίζει κανείς ότι βλέπει τον ίδιο τον Τσένεϊ, ο Σαμ Ρόκγουελ υποδύεται τον Μπους με προσοχή στη λεπτομέρεια και η Έιμι Άνταμς τη σύζυγο του αντιπρόεδρου, αποκαλύπτοντας την καταστροφική ματαιοδοξία της.

The Happytime Murders

Σκηνοθεσία: Μπράιαν Χένσον

Παίζουν: Μελίσα ΜακΚάρθι, Ελίζαμπεθ Μπανκς

 

Περίληψη: Σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι συνυπάρχουν με τα muppets, ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Φιλ ψάχνει να βρει τον κατά συρροή δολοφόνο που σκότωσε τον αδερφό του και ο οποίος τώρα έχει βάλει στο μάτι τους πρωταγωνιστές μιας διάσημης τηλεοπτικής σειράς για παιδιά.

Άνθρωποι και κούκλες γίνονται ένα σε μια κωμωδία που υπογράφει ο Μπράιαν Χενσον, γιος του Τζιμ Χένσον, δημιουργού του «Muppet show».

Σε έναν κόσμο όπου άνθρωποι και κούκλες συνυπάρχουν, αλλά όχι και τόσο αρμονικά, αφού στην ουσία τα muppets γίνονται συχνά θύματα μπούλινγκ και βίας, ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ, ο Φιλ, αναζητάει με τη βοήθεια μιας αστυνομικού τον δολοφόνο του αδελφού του, που επιπλέον έχει βάλει στο μάτι και τους πρωταγωνιστές ενός παιδικού σόου.

Η κωμικός Μελίσσα Μακ Άρθι έχει αποφασίσει να αποδομήσει την εικόνα που έχουμε για τα muppets, δημιουργώντας μια κακόγουστη κωμωδία, με αθυρόστομες κούκλες που εκσπερματώνουν χωρίς τελειωμό με μια διάθεση σχεδόν κανιβαλιστική. Η σχετικά απλοϊκή ιστορία που δανείζεται στοιχεία από ένα τυπικό νουάρ γίνεται απλώς η αφορμή για μια σειρά κακόγουστων αστεϊσμών, που αδυνατούν όμως να μας κάνουν να γελάσουμε. Κι ενώ ο Μπένσον προσπαθεί να διατηρήσει κάτι από την αισθητική του πατέρα του, οι μπαλαφάρες πάνε κι έρχονται κι έτσι κάποιοι ενδιαφέροντες χαρακτήρες χάνονται μέσα σε σεξιστικά υπονοούμενα και χοντροκομμένα γκανγκ. Μην παρασυρθείτε λοιπόν και πάτε με τα παιδιά σας, αυτά τα muppets είναι αυστηρώς ακατάλληλα.