Αυτή την εβδομάδα, αναμφίβολα ξεχωρίζει η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου που μετά τη βράβευσή της στη Βενετία, έχει βάλει πλώρη για τα Όσκαρ με δέκα υποψηφιότητες, μια ταινία που δεν πρέπει να χάσετε για κανέναν λόγο.
Η Ευνοούμενη (The Favourite)
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Παίζουν: Ολίβια Κόλμαν, Ρέιτσελ Βάις, Έμα Στόουν, Νίκολας Χουλτ, Τζο Άλγουιν
Περίληψη: Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία της. Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ καταφτάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα. Η Σάρα την παίρνει υπό την προστασία της και η Άμπιγκεϊλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες.
Η πρώτη ταινία εποχής του Γιώργου Λάνθιμου είναι μια αντισυμβατική, καυστική μάτια πάνω στην εξουσία, που αποδεικνύει την ιδιοφυΐα του Έλληνα δημιουργού. Η ταινία έχει αποσπάσει δέκα υποψηφιότητες για τα Όσκαρ, τον αργυρό Λέοντα στη Βενετία και Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία της Ολίβια Κόλμαν.
Αυτή τη φορά ο Λάνθιμος εμπνέεται από την αληθινή ιστορία της ασθενικής, ψυχικά και σωματικά, βασίλισσας Βασίλισσας Άννας, της τελευταίας της δυναστείας των Στιούαρτ, που ανεβαίνει στον θρόνο την εποχή που η Μεγάλη Βρετανία γίνεται παγκόσμια δύναμη. Κι ενώ μαίνεται ο πόλεμος με τη Γαλλία, η βασίλισσα παράλληλα έχει να αντιμετωπίσει τον εθνικό διχασμό, αλλά και τις προσωπικές της τραγωδίες, αφού κανένα από τα δεκαεφτά παιδιά της δεν κατάφερε να ζήσει πάνω από έντεκα χρόνια. Έρμαιο λοιπόν της ερωμένης της λαίδης Μάρλμπορο, η Άννα παλεύει με τους προσωπικούς της δαίμονες και με το αδηφάγο πρόσωπο της εξουσίας. Όταν εμφανίζεται στο παλάτι η Άμπιγκειλ η νεαρή ξαδέρφη της λαίδης Σάρα, κερδίζει την εύνοιά της. Όμως η φιλόδοξη καμαριέρα βλέπει σε αυτή τη σχέση τη μεγάλη της ευκαιρία να ανέλθει κοινωνικά, και τίποτα δεν πρόκειται να σταθεί εμπόδιο στον δρόμο της.
Η Ντέμπορα Ντέιβις και ο σεναριογράφος Τόνι ΜακΝαμάρα χρησιμοποιούν ως αφορμή την Ιστορία, εστιάζοντας κυρίως στους χαρακτήρες των τριών γυναικών και στις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ τους, κι ο Λάνθιμος παίρνει ένα γνωστό θέμα στον κινηματογράφο αλλά το διαχειρίζεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο, φτιάχνοντας μια ταινία που ξεπερνάει τα πλαίσια μιας τυπικής βιογραφίας. Κρατάει από τη μια την εποχή- όχι όμως στη γλώσσα και στη συμπεριφορά των χαρακτήρων- αλλά κυρίως στα γκροτέσκ κοστούμια και στο μακιγιάζ- και κινηματογραφώντας με ευρυγώνιο φακό σε 35 mm φιλμ δίνει συνεχώς μια διαστρεβλωμένη εικόνα της πραγματικότητας, αποκαλύπτοντας τελικά το τερατόμορφο πρόσωπο της εξουσίας.
Σε έναν κόσμο γυναικών όπου οι άνδρες λειτουργούν μόνο ως δορυφόροι, ο Λάνθιμος στήνει μερικές από τις πιο δύσκολες χορογραφίες που έχουμε δει, κινεί τις ηρωίδες του σε τεράστιους χώρους, αποκαλύπτοντας τη μοναξιά όχι μόνο των εξουσιαζόμενων αλλά και των εξουσιαστών, τις παραμορφώνει, τις κατανοεί, χωρίς να τις δικαιολογεί, κάνοντας έτσι ένα αιχμηρό πολιτικό σχόλιο για τη δυστυχία που κρύβουν οι σχέσεις εξουσίας, δηλαδή όλες οι ανθρώπινες σχέσεις.
Γιατί μέσα στο σύμπαν του Λάνθιμου, τα παιχνίδια στο παλάτι δεν είναι μόνο πολιτικά, αντίθετα επηρεάζουν κάθε κύτταρο αυτών των γυναικών, οδηγώντας τες στην απόλυτη καταστροφή. Γι’ αυτό φροντίζει να τις κινηματογραφεί με φυσικό φως, ενώ στις εσωτερικές σκηνές επιλέγει να φωτίζονται από κεριά , υπογραμμίζοντας έτσι την αντίθεση αυτού του σκοτεινού παλατιού με την πραγματική φύση του ανθρώπου.
Η τριπλέτα των πρωταγωνιστριών του υποδύεται στην κόψη του ξυραφιού, το πώς οι τρεις αυτές γυναίκες συνθλίβονται τελικά από τις δικές τους επιλογές, αλλά κι αυτό το αδηφάγο παιχνίδι, στο οποίο η μοίρα της την έχει καταδικάσει. Η Ολίβια Κόλμαν, που θεωρείται ένα από τα φαβορί για το Όσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου, υποδύεται την βασίλισσα Άννα , με κωμικοτραγική απελπισία, η Ρέιτσελ Βάις προσδίδει μια ευθραστότητα στην λαίδη Σάρα κι η Έμα Στόουν για πρώτη φορά κάνει την έκπληξη, ακολουθώντας έναν δύσκολο υποκριτικό δρόμο, χωρίς να αφήνεται στις ευκολίες της.
Η «Ευνοούμενη» θα σας θυμίσει πιθανόν τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ, όμως ταυτόχρονα έχει το δικό της προσωπικό στίγμα, αυτό που χαρακτηρίζει τον Γιώργο Λάνθιμο, καταξιώνοντάς τον ως έναν από τους πιο σημαντικούς και ρηξικέλευθους auteur της γενιάς του.