fbpx «Γκροτέσκο και πορνογραφικό» -Πώς είδαν οι Παριζιάνοι το έργο Τέχνης του Jeff Koons για τα θύματα των επιθέσεων του 2015 | BOVARY
AP
AP
07|10|2019 15:00
SHARE
JEFF KOONS

«Γκροτέσκο και πορνογραφικό» -Πώς είδαν οι Παριζιάνοι το έργο Τέχνης του Jeff Koons για τα θύματα των επιθέσεων του 2015


Tο «δώρο» του στην πόλη του Παρισιού προκειμένου να τιμήσει τα θύματα της τρομοκρατικής επίθεσης του 2015 αποκάλυψε ο διάσημος Αμερικανός pop-artist Jeff Koons.

Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο γλυπτό του με τίτλο «Μπουκέτο από Τουλίπες».

Το γλυπτό, που αποκαλύφθηκε στις 4 Οκτωβρίου στην Champs - Élysées -πίσω από το Petit - Palais- αποτελεί έναν φόρο τιμής στα θύματα των βίαιων τρομοκρατικών επιθέσεων του 2015 στη Γαλλία. Συγκεκριμένα στις επιθέσεις στο 10ο και 11ο διαμέρισμα του Παρισιού και στο προάστιο του Σαιν-Ντενί. Η επίθεση με τα περισσότερα θύματα έγινε στο θέατρο Μπατακλάν, όπου οι ένοπλοι κράτησαν ομήρους τους ακροατές μιας συναυλίας και έδωσαν μάχη με την αστυνομία μέχρι τη 1 τα ξημερώματα της 14ης Νοεμβρίου. Κατά τη διάρκεια των επιθέσεων σκοτώθηκαν 8 ένοπλοι. Συνολικά σκοτώθηκαν 131 άνθρωποι, από τους οποίους οι 90 στο θέατρο Μπατακλάν, ενώ περισσότερα από 200 άτομα τραυματίστηκαν από τις επιθέσεις αυτές. 

Το έργο Τέχνης έχει μήκος 12,6 μέτρα, είναι διαμορφωμένο από ανοξείδωτο ατσάλι και αλουμίνιο και απεικονίζει ένα χέρι με ένα μπουκέτο από πολύχρωμες τουλίπες. Στα  εγκαίνια, ο Koons επανέλαβε ότι το γλυπτό είναι ένα «σύμβολο μνήμης, αισιοδοξίας και επούλωσης των πληγών», προσθέτοντας ότι εμπνεύστηκε το έργο του από μια λιθογραφία του 1958 του Pablo Picasso με τίτλο Bouquet of Peace.

Ενώ η δήμαρχος της πόλης, Anne Hidalgo, εξέφρασε την ελπίδα ότι το πολύχρωμο γλυπτό στην μνήμη των θυμάτων θα γίνει δεκτό χωρίς αμφισβήτηση, ορισμένοι Γάλλοι πολίτες, συμπεριλαμβανομένων πολλών στον κόσμο της τέχνης, παραμένουν δυσαρεστημένοι με το έργο.

Και ενώ η δήμαρχος της πόλης, Anne Hidalgo, εξέφρασε την ελπίδα ότι το πολύχρωμο γλυπτό στην μνήμη των θυμάτων θα γίνει δεκτό χωρίς αμφισβήτηση, ορισμένοι Γάλλοι πολίτες, συμπεριλαμβανομένων αρκετών από τον κόσμο της τέχνης, είναι μάλλον δυσαρεστημένοι με το έργο.

Το έργο αποτέλεσε αντικείμενο πολλών αντιπαραθέσεων, μία εκ των οποίων ήταν και η αρχική του θέση -μεταξύ του Palais de Tokyo και του Μουσείου Τέχνης του Παρισιού. «Δεν είχα καμιά ανάμειξη  με την επιλογή του χώρου στον οποίο θα γίνει η τοποθέτηση του έργου», είπε ο Jeff Koons προσθέτοντας «Το έργο αυτό και η επικοινωνία αυτού του μηνύματος με τον γαλλικό λαό ξεπερνά όλες τις αντιπαραθέσεις που μπορούν να προκύψουν. Αλλά σήμερα, δεν θα μπορούσα να είμαι πιο ευτυχισμένος»

Πολλοί αμφισβήτησαν επίσης το γεγονός ότι ο Koons δώρισε μόνο την ιδέα για το έργο, αλλά άφησε την εκτέλεση και την υλοποίηση της -εκτιμάται ότι κοστίζει 3,5 εκατομμύρια ευρώ- στους Γάλλους. Η εταιρεία παραγωγής πίσω από το έργο, Noirmontart production, συνεργάστηκε με το Le Fonds pour Paris, το ίδρυμα της πόλης, για να συγκεντρώσει δωρεές για την εκτέλεση και την εγκατάσταση του έργου. Όταν το έργο ξεπέρασε κατά 1 εκατομμύριο δολάρια  τον προϋπολογισμό, ο Koons επέλεξε να επιβαρυνθεί το επιπλέον κόστος μόνο του. Ο καλλιτέχνης έχει επίσης υποσχεθεί να δώσει το 80% των δικαιωμάτων που λαμβάνει από εμπορικά προϊόντα που απεικονίζουν το γλυπτό στις οικογένειες των θυμάτων. Το υπόλοιπο 20% θα πάνε στην συντήρηση του έργου.

Δεν είναι μόνο όμως το κόστος του έργου που προκάλεσε συζητήσεις αλλά και το ίδιο το δημιούργημα του καλλιτέχνη. 

AP images
AP images

Οι Παριζιάνοι μοιράστηκαν ήδη τις σκέψεις τους στα κοινωνικά δίκτυα, κάποιες εκ των οποίων αναφέρονται σε «φοβερό», «γκροτέσκο» και «πορνογραφικό» έργο. 

«Έντεκα έγχρωμοι πρωκτοί τοποθετημένοι σε μίσχους» έγραψε ο φιλόσοφος Yves Michaud στον Observer.

«Βρίσκω το kitsch neo-pop του Jeff Koons εντελώς αδιάφορο» έγραψε ένας χρήστης του Twitter ενώ ένας άλλος σημείωσε ότι οι Παριζιάνες θα «θεωρούν τώρα ότι οι τουλίπες είναι μεγάλα χρωματιστά marshmallows».

Ορισμένοι άλλοι χρήστες μάλιστα πρότειναν στους πολίτες να αποφύγουν να περάσουν από τη συγκεκριμένη περιοχή του πάρκου. Κάποιοι άλλοι, ωστόσο, δήλωσαν ότι δεν κατάλαβαν τη διαμάχη, περιγράφοντας το έργο ως «όμορφο» και «δώρο καρδιάς».