Η Έμμα Στόουν και ο Στηβ Καρέλ παίζουν τένις στη «Μάχη των φύλων», ο Μάικλ Φασμπέντερ υποδύεται τον διάσημο ντετέκτιβ Χάρι Χόλε του Τζο Νέσμπο, η ζωή του Βαν Γκονγκ μέσα από τους πίνακές του σε ένα παραμυθένιο animation και η νέα ταινία του Άκι Καουρισμάκι ανάμεσα στις επιλογές της εβδομάδας.
- Ο Χιονάνθρωπος
- (The Snowman)
- Σκηνοθεσία: Τόμας Άλφρεντσον
- Παίζουν: Μάικλ Φασμπέντερ, Τζέι Κ. Σίμονς, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Σαρλότ Γκενσμπούρ, Κλόι Σεβινί, Βαλ Κίλμερ.
Περίληψη:
Eνα κορίτσι ξυπνά κι αναζητά τη μητέρα του. Το σπίτι άδειο. Στον κήπο ένας χιονάνθρωπος. Ο συναισθηματικά ασταθής αστυνόμος Χάρι Χόλε και η ομάδα του ξεκινούν την έρευνα για μια απλή, φαινομενικά, δολοφονία, όταν ανακαλύπτουν έναν ανησυχητικό αριθμό γυναικών που έχουν χαθεί στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων. Ένας serial killer παίζει διεστραμμένα παιχνίδια στρατηγικής και ο Χάρι Χόλε καλείται να μπει στο μυαλό του, αλλιώς ένας ακόμα χιονάνθρωπος θα εμφανιστεί κι άλλη μια γυναίκα θα δολοφονηθεί. Ένα από τα πιο διάσημα βιβλία του Νορβηγού μετρ του μυστηρίου Τζο Νέσμπο μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη ο Τόμας Άλφρεντσον (αν και το αρχικό πλάνο ήταν να αναλάβει την ταινία ο Μάρτιν Σκορτσέζε, όποιος τελικά κράτησε μόνο τον ρόλο του εκτελεστή παραγωγού) με τον Μάικλ Φασμπέντερ στον ρόλο του ντετέκτιβ Χάρι Χόλε.
Αυτή τη φορά ο δαιμόνιος αλλά και ταυτόχρονα συναισθηματικά ασταθής αστυνομικός έχει να αντιμετωπίσει έναν δολοφόνο που αφήνει ίχνη: κάθε φορά που σκοτώνει φτιάχνει έναν χιονάνθρωπο.
Τα θύματά του είναι γυναίκες που αποφάσισαν μόνες τους να μεγαλώσουν ένα παιδί, να αποκρύψουν την αληθινή ταυτότητα του τέκνου τους, ή να κάνουν έκτρωση. Ταυτόχρονα, ο Χόλε έχει να αντιμετωπίσει τον καινούριο σύντροφο της πρώην του, τα θέματα του έφηβου γιου της, αλλά και την νέα του βοηθό που κρύβει το δικό της μυστικό. Ο «Χιονάνθρωπος» θεωρείται από τα πιο επιτυχημένα έργα του Νορβηγού συγγραφέα, καθώς εμπεριέχει και το στοιχείο του τρόμου, πράγμα που προσπαθεί να αποτυπώσει και ο Άλφρεντσον.
Μέσα από τα χιονισμένα ως επί το πλείστον πλάνα δημιουργεί μια παγωμένη ατμόσφαιρα θανάτου, όπου οι ήρωές του συνεχώς βρίσκεται υπό την απειλή ενός επικίνδυνου δολοφόνου.
Επίσης, αξιοποιεί το ιδιαίτερο τοπίο της Νορβηγίας (όλα τα γυρίσματα έγιναν στη χώρα-), αλλά και τους σκανδιναβικούς ρυθμούς, επενδύοντας στις σιωπές και στα ψυχρά βλέμματα των πρωταγωνιστών του. Το βασικό πρόβλημα είναι πως το μυθιστόρημα του Νέσμπο, όπως τα περισσότερα αστυνομικά, έχει τόσους πολλούς χαρακτήρες που από ένα σημείο και μετά ο σκηνοθέτης φαίνεται πως αρχίζει να χάνει τον λογαριασμό και οι μικρές λεπτομέρειες που έχουν σημασία σε ανάλογες ταινίες ισοπεδώνονται, ή άλλοτε υπερμεγεθύνονται χωρίς τελικά όμως να σημαίνουν απολύτως τίποτα για την τελική λύση.
Επίσης, από τον Άλφρεντσον διαφεύγει εντελώς η κοινωνική κριτική που ασκεί στην σκανδιναβική οικογένεια και στους θεσμούς ο Νέσμπο, κι έτσι η περίπτωση του δολοφόνου με τους χιονάνθρωπους δεν αποκτάει καμία περαιτέρω διάσταση πέρα από αυτή ενός μανιακού, που έχει πολλά ψυχολογικά θέματα, πράγμα που δηλώνεται από τα πρώτα λεπτά με ένα flash back στα παιδικά χρόνια του serial killer. Ο Μάικλ Φασμπέντερ στον ρόλο του θρυλικού πλέον Χάρι Χόλε, που έχει γίνει μέχρι και πόλος έλξης των τουριστών στο Όσλο, με τη σκοτεινή του γοητεία αποδίδει την ευάλωτη συναισθηματική κατάσταση του ήρωά του, όχι όμως και τις ικανότητες που έχει ως ντετέκτιβ. Δίπλα του η Σάρλοτ Γκενσμπούρ και η Ρεμπέκα Φέργκιουσον που δίνουν έναν ευρωπαϊκό αέρα στην ταινία, μαζί με μια πλειάδα πολλών γνωστών και καλών ηθοποιών που εμφανίζονται ελάχιστα, (Τζέι Κ. Σίμονς, Κλόι Σεβινί, Τόμπι Τζόουνς κι έτσι δεν προλαβαίνουν να προσφέρουν και πολλά, εκτός από τον Βαλ Κίλμερ που κουβαλάει μια ροκ παρακμή.
- Η Μάχη των Φύλων
- (Battle of the Sexes)
- Σκηνοθεσία: Βάλερι Φάρις, Τζόναθαν Ντέιτον
- Παίζουν: Έμμα Στόουν, Στιβ Καρέλ, Άντρια Ράιζμπορο, Σάρα Σίλβερμαν, Μπιλ Πούλμαν, Άλαν Κάμινγκ, Ελίζαμπεθ Σου, Όστον Στάουελ, Νάταλι Μοράλες
Περίληψη:
Ο συγκλονιστικός αγώνας τένις το 1973 ανάμεσα στην Παγκόσμια Πρωταθλήτρια Μπίλι Τζιν Κινγκ και τον πρώην Πρωταθλητή, Μπόμπι Ριγκς έμεινε στην ιστορία ως η «Μάχη των Φύλων» κι έγινε ένα από τα πιο δημοφιλή, οπτικοποιημένα αθλητικά event όλων των εποχών.
Ο αγώνας έπιασε τον παλμό της εποχής και πυροδότησε μία παγκόσμια συζήτηση πάνω στο θέμα της ισότητας των φύλων, προωθώντας έτσι το φεμινιστικό κίνημα.
H Έμμα Στόουν και ο Στιβ Καρέλ σε μια μάχη αθλητικών και κοινωνικών στερεοτύπων, που όμως δεν λέει τα πράγματα ξεκάθαρα. Η ιστορία της μεγάλης τενίστριας Μπίλι Τζιν Κινγκ, που πρωταγωνίστησε στα γήπεδα, αποφάσισε να αλλάξει σεξουαλική ταυτότητα, αλλά και έδωσε μια μεγάλη μάχη εναντίον του σοβινισμού, είναι σίγουρα πιασάρικο θέμα για μια ταινία.
Όμως οι σκηνοθέτες Βάλερι Φάρις και Τζόναθαν Ντέιτον δεν αποδεικνύονται ιδιαιτέρως τολμηροί ώστε να θίξουν πιο βαθιά το θέμα της ανισότητας των δυο φύλων και τη θέση των γυναικών, που ακόμα κι αν τα χρόνια πέρασαν από την εποχή της Κινγκ παραμένει ζήτημα. Αντίθετα παρουσιάζοντας τον αντίπαλό της, τον Ριγκς περίπου ως κλόουν, ενώ οι πραγματικοί σοβινιστές βρίσκονται πίσω του και κινούν τα νήματα, γεγονός που αναφέρεται μόνο ακροθιγώς, εστιάζουν περισσότερο στην ερωτική περιπέτεια της μεγάλης αθλήτριας με την κομμώτριά της και με αυτό τον τρόπο αποδυναμώνουν όσα υπόσχεται ο τίτλος της ταινίας.
Ο αγώνας της Κινγκ δυστυχώς δεν έγινε μόνο επειδή τα μέσα της εποχής ήθελαν να δημιουργήσουν σκάνδαλο, αλλά επειδή πραγματικά υπήρχε σε ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας η άποψη ότι οι γυναίκες ανήκουν αποκλειστικά στην κουζίνα όποτε η απόφαση της Κινγκ να πάρει μέρος στον αγώνα ήταν ένα δυνατό χτύπημα σε στερεότυπα και προκαταλήψεις, ένας θρίαμβος του φεμινιστικού κινήματος, πράγμα που η ταινία– ίσως για να μην θεωρηθεί παρωχημένη σήμερα- αρνείται να δηλώσει με σαφήνεια.
Η βραβευμένη με Όσκαρ, Έμμα Στόουν ερμηνεύει τον δυναμισμό της Κινγκ, αν και δεν υιοθετεί απόλυτα το αθλητικό της στυλ, ενώ ο πολύ καλός κωμικός ηθοποιός Στιβ Καρέλ δοκιμάζεται σ’ ένα ρόλο που ταιριάζει στις αυτοσχεδιαστικές του ικανότητες, ενώ ταυτόχρονα πετυχαίνει να αναδείξει και τη συντριβή ενός μεσήλικα άντρα που βλέπει την καριέρα, αλλά και τη προσωπική του ζωή να παίρνει την κατιούσα.