Ήταν 22 Αυγούστου του 1911, Τρίτη πρωί, όταν το μουσείο του Λούβρου μετά από την καθιερωμένη αργία της Δευτέρας άνοιξε και πάλι τις πόρτες του για να υποδεχτεί το κοινό.
Εκείνη όμως τη μέρα, συγκεκριμένα στις 11 το πρωί, μια είδηση έκανε τη Γαλλία να παγώσει: η Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, ίσως ο πιο διάσημος πίνακας όλων των εποχών, είχε κλαπεί. Την ανακάλυψη έκανε ο Λουί Μπερού, ένας ζωγράφος που συνήθιζε να σχεδιάζει αντίγραφα της Τζοκόντα και να τα πουλά στους επισκέπτες του Μουσείου. Εκείνος ήταν ο πρώτος που διαπίστωσε ότι η Τζοκόντα είχε κάνει φτερά. Το ανέφερε στον αρμόδιο φύλακα, ο οποίος εντελώς βαριεστημένα του απάντησε ότι ίσως να βρισκόταν για συντήρηση.
Όταν διαπιστώθηκε όμως ότι ο πίνακας δεν βρισκόταν στο εργαστήριο σήμανε συναγερμός. Οι πόρτες του Μουσείου σφραγίστηκαν, τα σύνορα της Γαλλίας έκλεισαν και την υπόθεση ανέλαβε η αστυνομία, με επικεφαλής τον επιθεωρητή Λουί Λεπέν. Ο διευθυντής του Λούβρου Τεοφίλ Ομόλ, ο οποίος πριν από λίγους μήνες κόμπαζε ότι κανείς δεν μπορεί να κλέψει τη Μόνα Λίζα από το Μουσείο, τέθηκε σε διαθεσιμότητα και οι έρευνες ξεκίνησαν.