Πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπαίνει στην μόδα, την αρχιτεκτονική και τον ντιζάιν αντικειμένων

Aρχιτεκτονική, μόδα, έπιπλα: 3 designers εξηγούν πώς η Tεχνητή Nοημοσύνη μεταμορφώνει τα πάντα

Τρεις κορυφαίοι δημιουργοί στον χώρο της μόδας, της αρχιτεκτονικής και της επίπλωσης εξηγούν πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη αναμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζουμε και κατασκευάζουμε.

Το ντιζάιν αποτελεί τόσο τέχνη όσο και επιστήμη -η μορφή και η λειτουργία πρέπει να συνυπάρχουν. Σήμερα, το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης καθορίζει νέες ισορροπίες, επηρεάζοντας βαθιά τη μόδα, την αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση.

Για ορισμένους δημιουργούς, η Τεχνητή Νοημοσύνη μοιάζει να απειλεί την ανθρώπινη υπόσταση του έργου, ενώ για άλλους αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για αποτελεσματικότητα, από τη δημιουργία ιδεών μέχρι τη μείωση αποβλήτων και την επιτάχυνση της παραγωγής, σύμφωνα με το CNN.

Εκείνοι που βλέπουν τον σχεδιασμό ως καθαρά δημιουργική δραστηριότητα ανησυχούν ότι η Τεχνητή υπονομεύει το ανθρώπινο στοιχείο -για άλλους, η τεχνολογία βελτιώνει τη διαδικασία δημιουργίας αντικειμένων, χώρων και ρούχων.

Πώς επηρεάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη το ντιζάιν

Οι παρακάτω τρεις δημιουργοί, πρωτοπόροι στην ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στο ντιζάιν, αποκαλύπτουν πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει μεταμορφώσει τη δουλειά τους:

Philippe Starck, βιομηχανικός σχεδιαστής

Κατασκευασμένη από ανακυκλωμένα υλικά, η σειρά επίπλων AI του Philippe Starck περιλαμβάνει την «πρώτη καρέκλα που σχεδιάστηκε εκτός του μυαλού μας», σύμφωνα με το στούντιο του Γάλλου σχεδιαστή/ Φωτογραφία: Starck Network

Το 2019 ο Philippe Starck παρουσίασε την «AI chair», την πρώτη μαζικά παραγόμενη καρέκλα που σχεδιάστηκε με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, σε συνεργασία με την Kartell, στη Milan Design Week. Η ιδέα είχε ξεκινήσει δύο χρόνια νωρίτερα, όταν ο ίδιος αισθάνθηκε κορεσμό από τις υπάρχουσες δημιουργίες του και ήθελε να εξερευνήσει «χώρους» απερίσπαστους από πολιτισμικές, συναισθηματικές ή προσωπικές επιρροές.

Συνεργάστηκε με την Autodesk και «έθεσε» στην Τεχνητή Νοημοσύνη το απλό ερώτημα: «μπορείς να δημιουργήσεις μια καρέκλα που υποστηρίζει το σώμα, χρησιμοποιώντας ελάχιστη ύλη και ενέργεια;» Η μηχανή δίχως πολιτισμικά ή κριτήρια προσπαθούσε για δύο χρόνια. Η λύση ήρθε όταν ο φίλος του Starck, Henri Seydoux, εξήγησε ότι τα δάχτυλα του εμβρύου διαμορφώνονται όχι με προσθήκη, αλλά με αφαίρεση υλικών -σαν να αποκαλύπτονται σιγά‑σιγά με την καταστροφή ορισμένων κυττάρων. Αυτή η παρατήρηση εισήχθη στην Τεχνητή Νοημοσύνη -και μέσα σε λίγα λεπτά εμφανίστηκε η καρέκλα.

Σήμερα, ο ίδιος ισχυρίζεται ότι αυτό που τότε απαιτούσε χρόνια, τώρα θα μπορούσε να γίνει σε δευτερόλεπτα. Η τεχνητή νοημοσύνη, όπως λέει, δεν είναι «πραγματική» -είναι ταχύτητα, ένα εργαλείο που «κερδίζει χρόνο», «συνδέει πληροφορίες» και «εκτελεί τεράστιους υπολογισμούς αστραπιαία». Παρότι η Τεχνητή Νοημοσύνη διαθέτει αξιοθαύμαστη ισχύ, «δεν διαθέτει καρδιά ούτε μυαλό. Εμείς, οι σχεδιαστές, τη διαμορφώνουμε, την καθοδηγούμε, την εναρμονίζουμε με την ανθρώπινη έμπνευση», λέει.

Ο ίδιος, παρόλο που παραδέχεται ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι επαναστατική, τη θεωρεί «μέσο προς έναν σκοπό», όχι τον ίδιο τον σκοπό. Όπως η τηλεφωνία δεν είχε σημασία για το μηχάνημα αλλά για τη μεταξύ μας επικοινωνία, έτσι και η Τεχνητή Νοημοσύνη πρέπει να στηρίζει την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Η συμβουλή του: να προσέξουν οι σχεδιαστές τους κινδύνους, να μένουν πιστοί στην οραματική τους ιδέα, τη διαίσθηση και να αφήνουν την Τεχνητή Νοημοσύνη να βοηθά, αλλά όχι να καθορίζει.

Norma Kamali, σχεδιάστρια μόδας

Η εταιρεία της Norma Kamali τροφοδοτεί το λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης με εικόνες από το αρχείο του brand, ώστε να κατανοήσει καλύτερα το σχεδιαστικό DNA της/ Φωτογραφία: Norma Kamali

Η Norma Kamali δηλώνει πως ήταν από νωρίς «πολύ περίεργη» σχετικά με τις τεχνολογίες. Στη δεκαετία του 1960 εργάστηκε σε πύλη υπολογιστή της Northwest Orient Airlines και αισθάνθηκε αμέσως άνετα με αυτό το περιβάλλον. Πριν λίγα χρόνια, σε ένα συνέδριο στο Αμπού Ντάμπι, της πρότειναν ένα e‑commerce site πλήρως σχεδιασμένο από Τεχνητή Νοημοσύνη -και κάποιος ρώτησε αν μπορούν να «κατεβάσουν το μυαλό» της. Η ίδια σκέφτηκε ότι έπρεπε να το κάνει πραγματικότητα.

Διαθέτει αρχείο 57 ετών εργασίας με τεράστια αξία. Σκέφτηκε ότι η εμπειρία και το όραμά της θα μπορούσαν να ενσωματωθούν σε ένα project τεχνητής νοημοσύνης, επιτρέποντας στο brand να συνεχίσει να ζει όταν εκείνη δεν θα υπάρχει.

Ανέτρεξε στο MIT, όπου έμαθε για περιεχόμενο με Τεχνητή Νοημοσύνη και πώς να δημιουργεί prompts -μια εμπειρία που, όπως λέει, αλλά την ενθουσίασε. Σήμερα, η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει κατηγοριοποιήσει το αρχείο της με βάση σιλουέτες, λαιμόκοψη και άλλα στοιχεία. Όταν δίνει ένα prompt, η Τεχνητή Νοημοσύνη ανακαλεί παρόμοιες δημιουργίες και δημιουργεί ιδέες «σύμφωνες με προηγούμενη δουλειά» της.

Πρόσφατα, ήθελε να επαναπροσδιορίσει ένα γνωστό εξώφυλλο-ένα φόρεμα με ρίγες σε διαφάνεια -και έδωσε στην Τεχνητή Νοημοσύνη ένα prompt με τη φωτογραφία του αρχικού. Η Τεχνητή Νοημοσύνη πρότεινε αναδιατάξεις στη ρίγα, αλλαγές στο pattern, προσθήκη ανοιχτής πλαϊνής σχισμής, μέχρι και γιακά. Η ίδια επέλεξε κάποιες εκδοχές -και μολονότι κάποιες είχε σχεδιάσει η ίδια, άλλες η Τεχνητή Νοημοσύνη, οι πωλήσεις στο site ήταν ίσες.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη μετέτρεψε τη νοσταλγική σύνδεση με τη φωτογραφία της Jessica Biel σε κάτι φρέσκο. Παρά τις ανησυχίες ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα στερήσει θέσεις εργασίας, η Kamali πιστεύει ότι θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες και έναν νέο τρόπο ζωής. Συνεχίζει να σχεδιάζει χειρωνακτικά, αλλά η νέα αυτή δυνατότητα της αρέσει –και αναρωτιέται γιατί να την αποκλείσει.

Tim Fu, αρχιτεκτονικός σχεδιαστής

Το master plan του Studio Tim Fu συνδυάζει το σχεδιασμό εμπνευσμένο από τη φύση με τις τοπικές αρχιτεκτονικές παραδόσεις της περιοχής/ Φωτογραφία: Studio Tim Fu

Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην αρχιτεκτονική δεν είναι επιφανειακή -μπορεί να υποστηρίξει διεργασίες όπως mood boards, rendering και διαμόρφωση κάτοψης. Σε μια σχεδιαστική διαδικασία για κήπο, ο Fu δίνει στόχους, υλικά και οπτικά δείγματα στην Τεχνητή Νοημοσύνη, που παρουσιάζει δεκάδες λύσεις -στη συνέχεια, οι δημιουργοί επιλέγουν και διαμορφώνουν. Στο studio του έχουν αναπτύξει εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για βελτιστοποίηση χώρων: θέτουν στόχους, όπως μεγιστοποίηση επιφάνειας ή έκθεσης σε ηλιακό, και η μηχανή καταλήγει στις καλύτερες διατάξεις μέσω εξελικτικών αλγορίθμων.

Πρόσφατα παρουσίασαν ένα θέρετρο στη λίμνη Μπλεντ της Σλοβενίας με επτά βίλες, το πρώτο πλήρως AI‑driven αρχιτεκτονικό project στον κόσμο. Η Τεχνητή Νοημοσύνη επέλεξε τις κάτοψεις με θέα στη λίμνη και έναν diffusion model ανέλυσε παραδοσιακά αρχιτεκτονικά μοτίβα της περιοχής -όπως το ξύλινο rizalit -και το μετέφρασε σε πατενταρισμένα αίθρια με γυάλινη όψη και έντονο φωτισμό. Σύμφωνα με τον Fu, ο όρος «στιλ» ουσιαστικά σημαίνει συσχέτιση, κάτι που η Τεχνητή Νοημσούνη κατανοεί μέσα από τον τρόπο που επεξεργάζεται τα pixel.

Μερικές φορές, λέει, την αντιμετωπίζουν σαν «υπολογιστή»: την αφήνουν να κάνει τη δουλειά της γιατί είναι πολύ πιο γρήγορη. Παρά την επιφυλακτικότητα της αρχιτεκτονικής κοινότητας, ο Fu τονίζει ότι «η τεχνολογία δεν αντικαθιστά τον δημιουργό -απλώς επιταχύνει και βελτιώνει την ποιότητα». Στο στούντιο προσλαμβάνουν άτομα με δεξιότητες στον prompting και την επίλυση προβλημάτων, αλλά εξετάζουν και το σκίτσο με το χέρι -σχεδιάζουν καθημερινά στο χαρτί.