Grand Palais: Το στολίδι του Παρισιού επιστρέφει ανανεωμένο και πιο επιβλητικό από ποτέ
Το Grand Palais στο Παρίσι επαναλειτουργεί πλήρως, μετά από πέντε χρόνια εντατικής ανακαίνισης,που κόστισε 486 εκατομμύρια ευρώ και αποκάλυψε μια νέα, πιο ανοιχτή και φωτεινή εκδοχή του ιστορικού κτιρίου.
Το εμβληματικό οικοδόμημα, που κατασκευάστηκε για την Παγκόσμια Έκθεση του 1900, δέχτηκε την πιο εκτεταμένη παρέμβαση στην ιστορία του.
Το αρχιτεκτονικό γραφείο Chatillon Architectes αφαίρεσε τον τοίχο που χώριζε το εμπρόσθιο και το οπίσθιο τμήμα, επιτρέποντας έτσι αύξηση της προσβασιμότητας των δημόσιων χώρων κατά 140 τοις εκατό.
Το νέο κεντρικό τμήμα είναι πλέον πλήρως μεταμορφώσιμο, χάρη σε μια εντυπωσιακή, κινητή αυλαία, σχεδιασμένη και κατασκευασμένη από την Chanel, μέσω του κέντρου της για τη χειροτεχνία Le19M.
Η αυλαία, η οποία φτάνει τα 15 μέτρα σε μήκος και τα 8 μέτρα σε ύψος, αποτελείται από εννέα τμήματα και απαίτησε 720 ώρες εξειδικευμένης εργασίας από τα εργαστήρια του Le19M, υπό τον συντονισμό του Studio MTX, του δημιουργικού τμήματος του οίκου Montex.
Δείτε το εντυπωσιακό Grand Palais μετά την 5ετή ανακαίνισή του
«Είναι η πρώτη φορά που το MTX συντονίζει όλα τα εργαστήρια του Le19M σε ένα κοινό αρχιτεκτονικό έργο», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Mathieu Bassée.

Τα πλάγια της αυλαίας κοσμούνται από 70 διακοσμητικές λωρίδες, η καθεμία αναδεικνύοντας μια διαφορετική δεξιότητα. Το Lesage πρόσθεσε tweed κεντημένο με πούλιες και πέρλες, το Lemarié δημιούργησε μαρκετερί από φτερά, ο οίκος Goossens σχεδίασε άνθη κερασιάς από σφυρήλατο ορείχαλκο, ενώ η Maison Michel συνδύασε κομμάτια από τσόχα, κορδέλα και raffia.
Το χρώμα της αυλαίας επιλέχθηκε για να ταιριάζει απόλυτα με την χαρακτηριστική γκριζοπράσινη απόχρωση του μεταλλικού σκελετού του κτiρίου. «Κάναμε εκατοντάδες δοκιμές χρωμάτων, με και χωρίς φως, για να εξασφαλίσουμε ότι η αυλαία εναρμονίζεται με όλες τις αποχρώσεις του πράσινου που υπάρχουν στο κτίριο. Δουλέψαμε επίσης στην ημιδιαφάνεια του υφάσματος ώστε να μη μπλοκάρει το φως από τη ναυαρχίδα του χώρου», εξήγησε ο Bassée.
Η Chanel επέστρεψε στο Grand Palais με τις επιδείξεις της από το περασμένο φθινόπωρο, ύστερα από τετραετή απουσία, και πρόσφατα διοργάνωσε ένα κομψό δείπνο στο νέο εστιατόριο του χώρου, το Le Grand Café.

Πρόκειται για μια ψηλοτάβανη μπρασερί με θέα στο Petit Palais, σχεδιασμένη από τον Joseph Dirand. Στον επάνω όροφο αναμένεται να λειτουργήσει και καφέ, το Réséda, με επιμέλεια του βραβευμένου με αστέρι Michelin σεφ Thierry Marx. Το όνομά του παραπέμπει στην κυρίαρχη χρωματική απόχρωση του κτιρίου.

Στο πλαίσιο της ανακαίνισης, η ομάδα των αρχιτεκτόνων προσέθεσε 40 ανελκυστήρες μαζί με 30 κλιμακοστάσια, διευκολύνοντας την πρόσβαση στους εκσυγχρονισμένους εκθεσιακούς χώρους των ανώτερων επιπέδων.
«Χαθείτε ελεύθερα μέσα στο Grand Palais, γιατί κι εμείς χανόμαστε εδώ κάθε μέρα. Μάλλον το ίδιο θα πάθετε κι εσείς», σχολίασε με χιούμορ ο πρόεδρος του ιδρύματος Didier Fusillier.
Τεράστιος χώρος 72.000 τ.μ., με 20 γκαλερί και πλούσιο καλλιτεχνικό πρόγραμμα
Από τη στιγμή που ανέλαβε τη διοίκηση, πριν από περίπου 18 μήνες, ο Fusillier ξεκίνησε μια συνολική αναδιοργάνωση της λειτουργίας του τεράστιου χώρου των 72.000 τετραγωνικών μέτρων και των 20 γκαλερί.
Το πρόγραμμα εκδηλώσεων περιλαμβάνει συνεργασίες με μεγάλα μουσεία, όπως το Κέντρο Pompidou, το Λούβρο και το Musée d’Orsay, συναυλίες και δράσεις ανοιχτές στο ευρύ κοινό, όπως προσωρινό παγοδρόμιο.
Το Κέντρο Pompidou, το οποίο ετοιμάζεται για τη δική του πολύχρονη ανακαίνιση, είναι συμπαραγωγός σε δύο εκθέσεις: μία αφιερωμένη στους Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely και Pontus Hulten και μία στην Art Brut.
Παράλληλα, φιλοξενείται έκθεση με τίτλο «Βασιλικές Ταπισερί», η οποία περιλαμβάνει δεκαέξι μεγάλες ταπισερί σχεδιασμένες από σύγχρονους Δανούς καλλιτέχνες, σε συνεργασία με τις Εθνικές Κατασκευές της Γαλλίας και τη Βασιλική Δανική Συλλογή.

Ο Laurent Le Bon, πρόεδρος του Pompidou, χαρακτήρισε τη συγκυρία «μαγική στιγμή ενότητας μεταξύ των ιδρυμάτων». Συμπλήρωσε: «Γίνεται πολλή συζήτηση για την πολιτιστική πολιτική. Η απάντησή μας είναι ότι είμαστε πιο δυνατοί μαζί. Παρά τις επικρίσεις, παρά τα επικριτικά σχόλια, το Κέντρο Pompidou είναι πιο ζωντανό από ποτέ, χάρη στην ευφυΐα του Didier Fusillier».
Οι δηλώσεις του Le Bon αναδεικνύουν και την αβεβαιότητα γύρω από το μέλλον του Palais de la Découverte, του επιστημονικού μουσείου που μέχρι πρότινος είχε αποκοπεί από τον υπόλοιπο χώρο λόγω ενός μεταγενέστερου τοίχου.
Η αφαίρεσή του αποκατέστησε μια οπτική προοπτική που είχε να φανεί από το 1937, αναδεικνύοντας την αρχιτεκτονική Beaux-Arts και το ψηφιδωτό δάπεδο του γειτονικού Palais d’Antin.
Ο Fusillier διευκρίνισε πως δεν έχει σκοπό να «εκδιώξει» την επιστήμη από το Grand Palais, αλλά επισήμανε ότι δεν είναι λογικό να λειτουργεί το Palais de la Découverte αποκομμένο από την υπόλοιπη δομή. «Θέλουμε ο κόσμος να βλέπει ολόκληρο το κτήριο. Ούτως ή άλλως, αυτά πληρώθηκαν από τους φορολογούμενους, κι έχουν κάθε δικαίωμα να τα απολαύσουν».