Η Έρση Σωτηροπούλου στις λίστες για το Νόμπελ

Έρση Σωτηροπούλου: Η Ελληνίδα συγγραφέας βρίσκεται ξανά ανάμεσα στα φαβορί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας

Η Έρση Σωτηροπούλου βρίσκεται και φέτος ανάμεσα στα ονόματα που θεωρούνται φαβορί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας, φέρνοντας την ελληνική λογοτεχνία ξανά στο διεθνές προσκήνιο.

Η ανακοίνωση της Σουηδικής Ακαδημίας αναμένεται στις 9 Οκτωβρίου, ενώ η Έρση Σωτηροπούλου εμφανίζεται φέτος σε ιδιαίτερα υψηλή θέση στα στοιχήματα, με απόδοση 19/1 στην πλατφόρμα NicerOdds, δίπλα σε συγγραφείς διεθνούς φήμης όπως η Anne Carson, ο Colm Tóibín και ο Péter Nádas.

Τι έχει δηλώσει η Έρση Σωτηροπούλου για την υποψηφιότητα για το Βραβείο Νόμπελ

Μιλώντας στο Bovary, τον περασμένο Ιούλιο, για την περσινή της συμπερίληψη στις λίστες στοιχημάτων, η ίδια είχε εξηγήσει πως η παρουσία της ήταν σταθερή:

«Γνώριζα ότι το όνομά μου εμφανιζόταν συχνά στις λίστες των φαβορί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν είχε γίνει γνωστό. Λίγοι φίλοι μου το ήξεραν. Όμως αυτή τη φορά ανέβηκε ψηλά στην κατάταξη, μπήκε στα πρώτα ονόματα και το ζήτημα πήρε δημοσιότητα. Συνήθως οι προβλέψεις για τα φαβορί προέρχονταν από Διεθνή Λογοτεχνικά Φόρουμ και blogs».

  Έρση Σωτηροπούλου/ Φωτογραφία: Παναγιώτης Μάλλιαρης για το Bovary

Για εκείνη, οι στοιχηματικές πλατφόρμες έχουν μια ξεχωριστή δυναμική: «Η μεγάλη έκπληξη το 2024 ήταν οι τζογαδόροι, που παίζουν σε μεγάλες πλατφόρμες στοιχημάτων ποντάροντας στον συγγραφέα που πιστεύουν ότι έχει τις περισσότερες πιθανότητες να πάρει το Νόμπελ. Είναι τζογαδόροι μεν, αλλά διανοούμενοι, διότι έχουν διαβάσει τα βιβλία. Στις πλατφόρμες γίνονται συζήτήσεις, κόντρες κι αντιπαραθέσεις για τον έναν συγγραφέα ή τον άλλον, διαφωνίες για το έργο του. Οι τζογαδόροι έχουν διαβάσει λογοτεχνία, ξέρουν το αντικείμενο, δεν μιλάνε στον αέρα. Αυτό δεν είναι το πιο ενδιαφέρον;». 

Όσο για το αν θα ήθελε το Νόμπελ, η ίδια είχε δηλώσει με ειλικρίνεια: «Ασφαλώς θα το ήθελα. Όμως δεν περίμενα να το πάρω. Τα κριτήρια της Σουηδικής Ακαδημίας είναι σύνθετα και συχνά αλλάζουν από χρόνο σε χρόνο. Για μένα ήταν μια ευχάριστη έκπληξη. Ένα ενθαρρυντικό νεύμα. Τώρα πέρασε. Πάλι βρίσκομαι μόνη μου ενώπιος ενωπίω με τη Σενιορίτα», αναφερόμενη στην ηρωίδα του νέου της διηγήματος.

Για τη συγγραφή, που αποτελεί καθημερινή της ενασχόληση, λέει: «Το γράψιμο είναι σαν να προσπαθείς να κρατήσεις ισορροπία στο κενό. Με τις λέξεις διορθώνεις το χάος του κόσμου. Όμως εκείνο που ανακάλυψα από την πρώτη φορά, τα Χριστούγεννα στο σπίτι της θείας μου, ήταν ότι υπάρχει ένα είδος μοναξιάς που δεν έχει καμιά σχέση με τη θλίψη ή τη μελαγχολία. Μια μοναξιά απολαυστική που χτίζεται μέσα σου ενώ γράφεις και καμιά φορά, όχι πάντα, παίρνει επιτάχυνση, οι λέξεις τρέχουν ελεύθερες από σένα, το κείμενο μοιάζει να γράφεται μόνο του».

 Έρση Σωτηροπούλου / Φωτογραφία: Παναγιώτης Μάλλιαρης για το Bovary

Ποια είναι η Έρση Σωτηροπούλου

Η Έρση Σωτηροπούλου γεννήθηκε στην Πάτρα και σπούδασε Φιλοσοφία και Πολιτιστική Ανθρωπολογία στη Φλωρεντία. Έχει εκδώσει περισσότερα από 15 έργα, ανάμεσά τους μυθιστορήματα, διηγήματα και ποιητικές συλλογές.

Το Ζιγκ Ζαγκ στις νεραντζιές, που θεωρείται το πιο σημαντικό ελληνικό της μυθιστόρημα, βραβεύτηκε με κρατικό βραβείο μυθιστορήματος και το βραβείο του περιοδικού «Διαβάζω», υπήρξε αντικείμενο λογοκρισίας το 2008, με δικαστική απόφαση να ζητά την απόσυρσή του από σχολικές βιβλιοθήκες λόγω κατηγοριών για «χυδαιότητα, βωμολοχία και πορνογραφία».

Της είχαμε ζητήσει ζητώ να σχολιάσει αυτή τη λογοκρισία σε βάρος της: «Τι να σχολιάσω; Καταρχάς ως χώρα έχουμε αίσθηση χιούμορ κάτω από το μηδέν. Η λογοκρισία απομονώνει λέξεις και κάνει κοπτοραπτική. Όμως οι λέξεις από μόνες τους, δεν είναι καλές, ούτε κακές.  Ένα έργο τέχνης, είτε πρόκειται για μυθιστόρημα, είτε για εικαστικό έργο ή άλλο, είναι ένα αισθητικό σύνολο, δεν μπορείς να το κάνεις κομματάκια για να το φέρεις στα μέτρα σου και να το καταδικάσεις», είχε σημεριώσει.

Η διεθνής αναγνώριση της Σωτηροπούλου είναι ήδη εδραιωμένη. Το βιβλίο της «Τι μένει από τη νύχτα» απέσπασε το Prix Mediterranee Etranger στη Γαλλία και το Εθνικό Βραβείο Μετάφρασης στις ΗΠΑ, ενώ η τολμηρή γραφή της και η ενασχόλησή της με δύσκολα θέματα έχουν κερδίσει τον θαυμασμό κριτικών και αναγνωστών σε όλο τον κόσμο.

Κι ενώ το Νόμπελ παραμένει απρόβλεπτο –πέρσι το απέδειξε η βράβευση της Χαν Κανγκ, με απόδοση μόλις 33/1– η φετινή συμπερίληψη της Σωτηροπούλου στις λίστες των στοιχημάτων είναι από μόνη της είδηση.

Η θέση της ανάμεσα στα φετινά φαβορί των στοιχημάτων δείχνει τη διεθνή απήχηση του έργου της και την καθιστά μια από τις σημαντικότερες ελληνικές φωνές που συζητιούνται για το Νόμπελ Λογοτεχνίας.